Iso-Britannia nousee 3. sijalle vuoden 2023 kansainvälisessä matkailutulossa.

| 19 kesäkuun, 2024
Iso-Britannia nousee 3. sijalle vuoden 2023 kansainvälisessä matkailutulossa.

Yhdistyneen kuningaskunnan (UK) matkailualalla oli loistava vuosi 2023, ja se nousi kolmanneksi eniten kansainvälisistä matkailijoista ansaitsevaksi maaksi.

YK:n Maailman matkailujärjestön (UNWTO) raportin mukaan Yhdistynyt kuningaskunta keräsi viime vuonna vaikuttavia 58 miljardin punnan (74 miljardin dollarin) matkailutuloja.

Yhdistynyt kuningaskunta nousi kolmannelle sijalle sijalta 5. ennen pandemiaa vuonna 2019.

Maa on myös maailman 10 suosituimman matkakohteen listalla.

Iso-Britannia ja Pohjois-Irlanti vastaanottivat yhteensä yli 51 miljoonaa kansainvälistä saapumista.

Muutaman haastavan vuoden jälkeen Ison-Britannian matkailun elpyminen vuonna 2023 korostaa sen jatkuvaa vetovoimaa maailmanlaajuisena matkailukohteena.

Britit ovat myös neljänneksi suurimpia matkailukuluttajia, jotka maksavat 85 miljardia puntaa (110 miljardia dollaria) kansainvälisiin lomiin vuonna 2023.

Muut tärkeimmät matkailukohteet ja tulonlähteet vuonna 2023

Muut eniten vieraillut maat ja suurituloisimmat matkailijat pysyivät pääosin samoilla sijoilla kuin edellisinä vuosina.

Ranska vahvisti viime vuonna asemaansa maailman suosituimpana matkakohteena.

Tulevien olympialaisten isäntämaa toivotti tervetulleeksi huikeat 100 miljoonaa ulkomaista turistia vuonna 2023.

Espanja oli toiseksi suurin 85 miljoonalla saapumisella, ja seuraavaksi suurin oli Yhdysvallat 66 miljoonalla saapumisella.

Viiden parhaan joukossa ovat Italia, joka sai 57 miljoonaa turistia, ja Turkki, joka sai 55 miljoonaa kansainvälistä turistia.

Kymmenen suosituimman kohteen joukossa ovat myös Meksiko, Yhdistynyt kuningaskunta, Saksa, Kreikka ja Itävalta.

Pandemiaa edeltävään aikaan verrattuna Yhdistynyt kuningaskunta nousi kymmenenneltä sijalta seitsemänneksi, kun taas Kreikka nousi 13. sijalta yhdeksänneksi.

Muut kymmenen parasta, Italia, Turkki, Meksiko, Saksa ja Itävalta, nousivat kaikki yhden sijan ylemmäs vuoden 2019 sijoitukseensa verrattuna.

Samaan aikaan Yhdysvallat säilytti kärkipaikkansa kansainvälisistä matkailijoista saatavien voittojen osalta, sillä se ansaitsee 138 miljardia puntaa (176 miljardia dollaria) matkailutuloja vuonna 2023.

Espanja sijoittui toiseksi 72 miljardin punnan (92 miljardin dollarin) tuloilla kansainvälisestä matkailusta.

Yhdistyneen kuningaskunnan 58 miljardin punnan (74 miljardin dollarin) ansiosta se on kolmannella sijalla ennen Ranskan 54 miljardin punnan (69 miljardin dollarin) ja viidennellä sijalla Italian 44 miljardin punnan (56 miljardin dollarin) rahoitusta.

Muut kansainvälisestä matkailusta eniten tienanneet maat ovat Yhdistyneet arabiemiirikunnat (UAE), Turkki, Australia, Kanada, Japani, Saksa, Saudi-Arabia, Macao (Kiina), Intia ja Meksiko.

Eniten rahaa kuluttavat matkailijat vuonna 2023

Yhtälön toisella puolella kiinalaiset matkailijat käyttävät eniten rahaa maailmanlaajuiseen matkailuun vuonna 2023.

Pandemiarajoitusten hellittäessä ne käyttivät helposti enemmän rahaa kuin muut maat, yli 155 miljardia puntaa (196,5 miljardia dollaria) kansainvälisiin matkoihin.

Amerikkalaiset matkailijat olivat toiseksi eniten rahaa kansainväliseen matkailuun, ja he käyttivät ulkomailla 155 miljardia puntaa (150 miljardia dollaria).

Kolmanneksi sijoittuu Saksa, jonka kansalaiset käyttivät 88 miljardia puntaa (112 miljardia dollaria).

Neljänneksi eniten rahaa kansainväliseen matkailuun käyttivät britit ja viidenneksi eniten ranskalaiset, jotka käyttivät 88 miljardia puntaa (49 miljardia dollaria) kansainväliseen matkailuun.

Muut eniten rahaa käyttäneet maat olivat Kanada, Italia, Intia, Intia, Etelä-Korea, Venäjä ja Intia.

Intia nousi vuoden 2019 sijalta 14 kahdeksanneksi vuonna 2023, kun taas Italia nousi kymmenenneltä sijalta seitsemänneksi.

Kansainvälinen matkailu Yhdistyneessä kuningaskunnassa jatkaa kasvuaan

Yhdistyneen kuningaskunnan kansallinen matkailutoimisto VisitBritain ilmoitti, että sen kahden viime vuoden aikana toteuttamat markkinointitoimet ja alan kumppanuudet ovat tuottaneet tulosta.

Näiden ponnistelujen ansiosta kansainväliset vierailijat ovat käyttäneet 1,26 miljardia puntaa (1,58 miljardia dollaria) enemmän rahaa eri puolilla maata.

Uutistiedotteen mukaan jokaista Yhdistyneen kuningaskunnan matkailun edistämiseen investoitua 1 puntaa kohden kävijät ovat käyttäneet paikallisesti 15 puntaa lisää.

VisitBritainin ennusteen mukaan tämä myönteinen kehitys jatkuu vuonna 2024.

Se ennustaa, että kansainvälisten matkailijoiden rahankäyttö kasvaa viisi prosenttia vuoden 2023 tasosta ja saavuttaa 32,5 miljardia puntaa (40,7 miljardia dollaria).

Kansainvälisten matkailijoiden määrän ennustetaan olevan 38,7 miljoonaa, mikä on kaksi prosenttia enemmän kuin vuonna 2023.

Yli kolmannes briteistä haluaa mieluummin lomailla kotimaassa kuin matkustaa ulkomaille seuraavan vuoden aikana, mikä osoittaa, että kysyntä on edelleen suurta.

Britannian matkailuviranomaisen puheenjohtaja Nick de Bois totesi, että matkailijoiden rahankäytön kaksinumeroinen kasvu ja optimistinen ennuste ovat fantastisia.

Yhdysvallat on edelleen Yhdistyneen kuningaskunnan suurin ja arvokkain matkailumarkkina, ja sen ennustetaan olevan 6,3 miljardin dollarin arvoinen Yhdistyneelle kuningaskunnalle vuonna 2024.

Yhdistyneen kuningaskunnan matkailu keskittyy myös Australiaan, Persianlahden yhteistyöneuvoston (GCC) maihin ja sen tärkeimpiin Euroopan markkinoihin.

De Bois varoitti kuitenkin myös, että matkailun elpyminen pandemian jälkeen on hidastunut.

Tämä johtui pääasiassa eurooppalaisten naapureiden ”kovasta kilpailusta”.

De Bois totesi tiedotteessa, että Yhdistynyt kuningaskunta ”on korkealla sijalla historiansa ja perintönsä sekä nykykulttuurinsa ja urheilunsa puolesta”.

Se ei kuitenkaan ole kovin tunnettu ”luonnonkauniista ja tervetulleeksi koetusta” kohteesta.

”Tämän vastapainoksi VisitBritainin kansainväliset GREAT-kampanjat edistävät Britannian tervetulleisuutta”, de Bois korosti.

Ohjelman tavoitteena on ”innostaa kävijöitä löytämään enemmän, viipymään pidempään ja saada heidät tulemaan nyt”, hän sanoi.

Matkailun rankingissa ylöspäin

Useat tekijät vaikuttivat siihen, että Yhdistyneen kuningaskunnan matkailuonni nousi vuonna 2023.

COVID-19-matkustusrajoitusten lieventäminen on lisännyt kysyntää Britannian tärkeimmillä matkailijamarkkinoilla, kuten Yhdysvalloissa ja Länsi-Euroopassa.

Lisäksi heikentynyt punta teki Yhdistyneestä kuningaskunnasta edullisemman matkailijoille.

Nousussa olevat trendit, kuten ”set-jetting”, ovat herättäneet kiinnostusta suosittujen sarjojen kuvauspaikoilla vierailemiseen.

UNWTO ennustaa, että kansainväliset matkailijamäärät palaavat pandemiaa edeltävälle tasolle vuoteen 2024 mennessä.

Yhdistyneellä kuningaskunnalla on hyvät mahdollisuudet hyödyntää maailmanlaajuista matkailun elpymistä tunnettujen kaupunkiensa, historiallisten kohteidensa ja luonnonkauneutensa ansiosta.