Heathrow’n lentoasema, yksi maailman vilkkaimmista lentoasemista, on menettämässä matkustajiaan Yhdistyneen kuningaskunnan uuden matkustusvaatimuksen vuoksi.
Yhdistyneen kuningaskunnan sähköinen matkustuslupa (UK ETA) on vähentänyt merkittävästi niiden ihmisten määrää, jotka käyttävät lentokenttää siirtyäkseen muille lennoille.
The Guardianin mukaan lentokenttä ilmoitti hiljattain menettäneensä noin 90 000 kauttakulkumatkustajaa lennoilla, joiden matkustajilta vaaditaan Yhdistyneen kuningaskunnan ETA-todistus.
Mukana on matkustajia seitsemästä maasta: Qatar, Bahrain, Jordania, Kuwait, Oman, Saudi-Arabia ja Yhdistyneet arabiemiirikunnat (UAE).
Matkustajien menetys on herättänyt huolta siitä, miten ETA voisi vaikuttaa Heathrow’hun ja Yhdistyneen kuningaskunnan talouteen.
Heathrow’n lentoaseman toimitusjohtaja Thomas Woldbye kuvaili Yhdistyneen kuningaskunnan ETA-järjestelmää ”tuhoisaksi keskuksemme kilpailukyvylle”.
”Kehotamme hallitusta tarkastelemaan uudelleen lentokenttäkauttakulkumatkustajien mukaan ottamista”, hän korosti.
”Jokainen pienikin kilpailukyvyn lisäys, jonka hallitus voi tarjota ilmailulle, auttaa luomaan elintärkeää kasvua koko Yhdistyneen kuningaskunnan taloudelle”, Woldbye lisäsi.
Yhdistyneen kuningaskunnan ETA:n täytäntöönpanon neljän ensimmäisen kuukauden aikana Heathrow ilmoitti, että Qatarista tulevien kauttakulkumatkustajien määrä oli vähentynyt 19 000:lla.
Miten Yhdistyneen kuningaskunnan ETA vaikuttaa kauttakulkumatkustajiin
Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus otti käyttöön Yhdistyneen kuningaskunnan ETA-järjestelmän osana pyrkimyksiään vahvistaa rajaturvallisuutta ja hallita maahanmuuttoa paremmin.
Tavoitteena on varmistaa, että Yhdistyneeseen kuningaskuntaan saapuvat tai sen kautta kulkevat matkustajat tarkastetaan ja tutkitaan asianmukaisesti ennen heidän saapumistaan.
Ohjelma käynnistettiin Qatarin kansalaisille marraskuussa 2023. Helmikuussa 2024 siihen otettiin mukaan muiden Persianlahden yhteistyöneuvoston (GCC) maiden ja Jordanian kansalaiset.
Yhdistyneen kuningaskunnan ETA-järjestelmä edellyttää, että näistä maista tulevat matkustajat hakevat ja saavat matkustusluvan ennen matkaa.
Se maksaa 10 puntaa hakemusta kohti, ja se on voimassa useille lyhyille, alle kuuden kuukauden mittaisille matkoille Yhdistyneeseen kuningaskuntaan kahden vuoden aikana.
Sitä sovelletaan niihin, jotka tulevat Yhdistyneeseen kuningaskuntaan matkailun, perheen ja ystävien luona vierailun, sallitun yritystoiminnan ja lyhytaikaisen opiskelun vuoksi.
Myös kauttakulkumatkustajat, jotka vaihtavat lentoa Heathrow’lla tai muilla Yhdistyneen kuningaskunnan lentoasemilla, tarvitsevat Yhdistyneen kuningaskunnan ETA-ajan.
Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus aikoo ottaa ETA-järjestelmän käyttöön vuoden 2024 loppuun mennessä kaikkien viisumivapaiden kansalaisten osalta.
Tämä tarkoittaa sitä, että kaikkien matkustajien, jotka voivat vierailla Yhdistyneessä kuningaskunnassa ilman viisumia, on pian hankittava ETA-varmistus ennen matkaa.
EU:n, ETA:n ja Sveitsin kansalaisia koskevaa ETA-vaatimusta lykätään tiettävästi ensi vuoden alkuun.
Heathrow’n huolenaiheet Yhdistyneen kuningaskunnan ETA-järjestelmästä
Heathrow’n virkamiehet ovat hyvin huolissaan ETA:n vaikutuksesta lentoaseman toimintaan.
Lentoasema tukee sen tavoitetta turvata maan rajat, mutta sen mukaan kauttakulkumatkustajille on myönnettävä poikkeus.
Heathrow’n lentoaseman toimitusjohtaja Woldbye oli toistuvasti pyytänyt Yhdistyneen kuningaskunnan hallitusta harkitsemaan uudelleen Yhdistyneen kuningaskunnan ETA-järjestelmää kauttakulkumatkustajia varten.
Woldbye ja muut lentoliikenne-elimet katsovat, että siirtymämatkustajien velvoittaminen hankkimaan Yhdistyneen kuningaskunnan ETA-lentoasiakirja heikentää merkittävästi lentoasemien kilpailukykyä.
He väittivät, että järjestelmä saattaa pakottaa matkustajat käyttämään muita lentoasemia, joilla ei peritä lisämaksua.
Kauttakulkumatkustajilta, erityisesti lentokenttäkauttakulkumatkustajilta tai niiltä, jotka eivät mene rajatarkastuksen läpi, ei pitäisi periä lisämaksua.
Transit-matkustajien määrän väheneminen on valtava menetys Heathrow’lle, joka on riippuvainen suurelta osin vaihtomatkustajista säilyttääkseen asemansa keskuslentoasemana.
Se voi myös merkitä tappioita brittiläisille lentoyhtiöille, kuten British Airwaysille ja muille lentoyhtiöille, jotka ovat riippuvaisia kauttakulkumatkustajien tuloista.
Jos yhä harvemmat ihmiset käyttävät Heathrow’ta välilaskupaikkana, sillä voi olla heijastusvaikutuksia koko Yhdistyneen kuningaskunnan talouteen.
Heathrow’n lentoaseman matkustajamäärät kasvavat edelleen
Vaikka vaihtomatkustajien määrä on laskenut, Heathrow’n matkustajamäärät ovat edelleen kasvussa.
Heinäkuussa 2024 lentoasemalla oli lähes kahdeksan miljoonaa matkustajaa, mikä on 4,2 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavana kuukautena.
Tämä kasvu on tehnyt Heathrow’sta Euroopan vilkkaimman lentoaseman vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla.
Se päihitti muut suuret eurooppalaiset lentoasemat, kuten Amsterdamin Schipholin, Frankfurtin ja Pariisin Charles de Gaullen.
”Rikoimme matkustajamääräennätyksiä lähes joka ikinen päivä”, sanoi Heathrow’n toimitusjohtaja Woldbye.
Heathrow’n lentoasema teki uuden viikoittaisen ennätyksen, sillä lentoaseman kautta kulki viikoittain yli 1,8 miljoonaa matkustajaa kolmena peräkkäisenä viikkona.
Hänen mukaansa se on saavuttamassa uuden, ennennäkemättömän tavoitteen, joka on kahdeksan miljoonan matkustajan palveleminen kuukaudessa.
Tämä kasvu osoittaa, että Heathrow on edelleen merkittävä toimija maailmanlaajuisessa lentoliikenteessä, vaikka ETA:n aiheuttamat haasteet ovatkin olemassa.
Yhdistyneen kuningaskunnan ETA:n tulevaisuus kauttakulkumatkustajien osalta
Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus on puolustanut ETA-järjestelmää ja todennut sen olevan välttämätön maan turvallisuuden kannalta.
He aikovat laajentaa järjestelmää, mikä voisi vaikuttaa entistä useampiin matkustajiin, jotka käyttävät Heathrow’ta siirtyäkseen muille lennoille.
Heathrow ja muut lentoliikennealan johtajat vaativat muutoksia Yhdistyneen kuningaskunnan ETA-järjestelmään.
He toivovat voivansa tasapainottaa maan turvallisuuden ja Yhdistyneen kuningaskunnan aseman säilyttämisen maailmanlaajuisen lentomatkustuksen huippukohteena.
Tämän keskustelun lopputuloksella voi olla kauaskantoisia vaikutuksia Heathrow’n tulevaan rooliin maailman ensisijaisena porttina.