Yhdistyneen kuningaskunnan parlamentin ylähuoneen oikeus- ja sisäasiainvaliokunta käynnisti tutkimusta uusista sähköisistä rajavalvontajärjestelmistä.
Näihin kuuluvat Yhdistyneen kuningaskunnan sähköinen matkustuslupajärjestelmä (ETA) sekä Euroopan unionin (EU) maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä (EES) ja eurooppalainen matkatieto- ja lupajärjestelmä (ETIAS).
EES on EU:n uusi automatisoitu biometrinen järjestelmä, jolla kirjataan EU:n ulkopuolisten matkustajien maahantulo ja maastalähtö Schengen-alueella.
ETA- ja ETIAS-luvat ovat digitaalisia matkustuslupia, joita myönnetään kaikille viisumivapaille kansalaisille, jotka vierailevat Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja Schengen-alueella.
Kuten tiedotteessa todetaan, komitea ottaa nyt vastaan kirjallisia todisteita kiinnostuneilta yksityishenkilöiltä ja organisaatioilta.
Niiden, jotka haluavat toimittaa kirjallista näyttöä sähköisistä rajavalvontajärjestelmistä, on tehtävä se 14. maaliskuuta 2024 mennessä.
Valiokunta kuuli 27. helmikuuta 2024 suullisia todisteita kokouksessa, johon osallistuivat rautatieyhtiöt Eurostar ja GetLink sekä Doverin satama.
Lisäksi se kuulee lisää suullisia todisteita asianomaisilta osapuolilta 5. ja 12. maaliskuuta.
Uusien rajavalvontajärjestelmien kyselyn tavoitteet
Oikeus- ja sisäasiainvaliokunta pyrkii ymmärtämään ”sähköisten matkustuslupajärjestelmien maailmanlaajuista kehitystä ja sitä, miten Yhdistyneen kuningaskunnan versio vertautuu muihin”.
”Haluamme selvittää, mitä Yhdistynyt kuningaskunta hyötyy [ETA] -järjestelmästä ja onko mahdollista parantaa rajaturvallisuutta tavalla, joka ei aiheuta haittaa laillisille matkustajille”, sanoi valiokunnan puheenjohtaja Lord Foster of Bath.
Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus aikoo ottaa uuden ETA-järjestelmän käyttöön vuoteen 2024 mennessä kaikkien viisumivapaiden kansalaisuuksien, myös EU:n kansalaisten, osalta.
Tällä hetkellä vain Persianlahden yhteistyöneuvoston (GCC) valtioista ja Jordaniasta tulevilla matkustajilla on oltava ETA-matkustuslupa matkustaakseen Yhdistyneeseen kuningaskuntaan.
Kun valiokunta aiemmin tarkasteli EU:n uusia rajavalvontasuunnitelmia vuonna 2021, se ilmaisi logistisia huolenaiheita ja poliittisia vaikeuksia.
Sen jälkeen sekä EES että ETIAS ovat lykänneet käyttöönottopäivämääriään useita kertoja. EES on nyt tarkoitus ottaa käyttöön lokakuussa 2024 ja ETIAS vuoden 2025 puolivälissä.
Lordi Foster kertoi: ”Haluaisimme selvittää, onko Yhdistynyt kuningaskunta nyt paremmin valmistautunut – ja kuka on vastuussa yleisen tietoisuuden edistämisestä.”
Valiokunta pyrkii myös analysoimaan ETAn, EES:n ja ETIAS:n yhteentoimivuutta ja sitä, miten ne vaikuttavat Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n rajoja ylittäviin matkustajiin.
Maailmanlaajuisia näkemyksiä ETA:sta ja sen vaikutuksesta matkustamiseen
Yhdistyneen kuningaskunnan ETA ja EU:n ETIAS ovat verrattavissa Yhdysvaltojen sähköiseen matkustuslupajärjestelmään (Electronic System for Travel Authorization, ESTA), Kanadan sähköiseen matkustuslupajärjestelmään (Electronic Travel Authorization, eTA) ja Australian ETAan.
Komitea pyrkii keräämään tietoa ja oppimaan muiden maiden kokemuksista digitaalisten rajavalvontajärjestelmien käytössä.
Tavoitteena on myös löytää mahdolliset riskit, täytäntöönpanon heikkoudet, vaikutukset matkustajiin ja pitkän aikavälin hallinta.
Se voisi myös paljastaa, miten ETA sopii Yhdistyneen kuningaskunnan hallituksen digitaalisia rajoja koskevaan pitkän aikavälin strategiaan.
ETA ja yhteinen matkustussopimus
Rajavalvontajärjestelmien vaikutusten tutkiminen tarkoittaa myös sitä, että on ymmärrettävä, miten ne vaikuttavat matkustajiin.
Tämä koskee myös niitä, joilta on evätty ETA-lupa, ja niitä, joilla on kaksoiskansalaisuus ja jotka matkustavat sellaisten maiden välillä, joissa on ETA-vaatimuksia.
Toisessa tutkimuksessa tarkastellaan, miten ETA-järjestelmät vaikuttavat matkustamiseen yhteisellä matkustusalueella (Common Travel Area, CTA).
CTA muodostuu Yhdistyneestä kuningaskunnasta, Irlannin tasavallasta sekä Guernseyn, Jerseyn ja Mansaaren kruununriippuvuuksista.
Irlannin kansalaiset ja kruununriippuvuusalueiden kansalaiset eivät tarvitse ETA-lupaa vieraillakseen Yhdistyneessä kuningaskunnassa.
Tämä johtuu CTA-järjestelystä, joka sallii sen kansalaisten liikkua vapaasti CTA-alueilla.
Myös muut kuin Irlannissa laillisesti asuvat henkilöt, jotka eivät asu Irlannissa, on vapautettu ETA-järjestelmästä, jos he täyttävät kaikki kolme edellytystä.
Näitä ovat esimerkiksi todisteet laillisesta oleskelusta Irlannissa, viisumivapaus Yhdistyneeseen kuningaskuntaan saapumista varten ja matkustaminen Yhdistyneeseen kuningaskuntaan CTA:n kautta.
On kuitenkin huolestuttavaa, että ETA aiheuttaa riskejä Yhdistyneen kuningaskunnan Pohjois-Irlannin matkailulle.
Muilla kuin viisumivapaiden kansalaisten, jotka matkustavat Pohjois-Irlantiin tasavallan kautta, on saatava ETA ennen maarajan ylittämistä.
Se saattaa aiheuttaa lisäkustannuksia ja -vaivaa, minkä vuoksi matkailijat jättävät Pohjois-Irlannin vierailun kokonaan väliin.
Lisäksi Irlannin ja Pohjois-Irlannin välisen avoimen maarajan ylittävät matkailijat voivat tietämättään rikkoa maahanmuuttolakeja, jos heillä ei ole pakollista ETA-paikkaa.
ETA:n paremman ymmärtämisen edistäminen
Tietoisuus uusista rajavalvontajärjestelmistä on elintärkeää, jotta ne voidaan panna onnistuneesti ja sujuvasti täytäntöön ja jotta matkustushaittoja voidaan vähentää.
Valiokunta on myös valmis ottamaan vastaan neuvoja siitä, miten Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus voi lisätä tietoisuutta uudesta ETA-järjestelmästä. Tämä huolestuttaa edelleen Pohjois-Irlannin viranomaisia ja Yhdistyneen kuningaskunnan lentoyhtiöitä.
Heathrow’n lentoasema ja Yhdistyneessä kuningaskunnassa toimivat lentoyhtiöt, kuten British Airways ja Virgin Atlantic, ovat varovaisia menettämään kauttakulkumatkustajia uuden ETA-vaatimuksen vuoksi.
Kun Yhdistyneen kuningaskunnan ETA-järjestelmä on otettu täysimääräisesti käyttöön, kauttakulkumatkustajilla on oltava ETA riippumatta siitä, kulkevatko he rajatarkastuksen läpi.
Muilla suurilla lentoasemilla kauttakulkumatkustajien ei kuitenkaan tarvitse täyttää paikallisia maahantulovaatimuksia, jos he eivät kulje rajojen kautta jatkoyhteyttä varten.
Heathrow’lta lennetään vuosittain noin 25 miljoonaa jatkolentoa, joilla matkustajat pääsevät sellaisiin maailmanlaajuisiin kohteisiin, joihin ei ole suoria lentoja.
Se on merkittävä tekijä Lontoon aseman kannalta merkittävänä maailmanlaajuisena yhteyksien solmukohtana, ja se voi menettää asemaansa, jos yhä useammat kauttakulkumatkustajat valitsevat pysähdyspaikakseen muut lentoasemat.
Yhdistyneen kuningaskunnan lentoyhtiöt, kuten British Airways, ovat myös hyvin riippuvaisia jatkolennoista.
Valmistautuminen EU:n uusiin rajavalvontajärjestelmiin
Rajavalvontajärjestelmiä koskevassa uudessa tutkimuksessaan valiokunta pyrkii valmistautumaan paremmin EU:n uusiin rajajärjestelmiin.
Siinä pyydetään suosituksia, jotka koskevat myös laajempia kysymyksiä, jotka liittyvät hallituksen sähköisiä rajoja koskevaan strategiaan ja sisäministeriön valmiuksiin.
Myös Yhdistyneen kuningaskunnan parlamentin eurooppalainen tarkastusvaliokunta tarkasteli äskettäin EU:n Euroopan työllisyysstrategiaa ja Yhdistyneen kuningaskunnan rajaa.
Todisteet osoittivat, että EES:n käyttöönotto haittaisi huomattavasti Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n välistä matkustamista.
Viranomaiset olivat varoittaneet, että Euroopan sähköinen työllisyysstrategia voi aiheuttaa 14 tunnin viivästyksiä Doverin satamassa ja rajoittaa Eurostarin matkustajamääriä.
Nämä kysymykset voivat vaikuttaa satamiin ja rautatieasemiin, jotka on vielä varustettava asianmukaisesti Euroopan työllisyysstrategian täytäntöönpanoa varten.