Äskettäinen valtakunnallinen sähköisten porttien (eGates) toimintahäiriö on herättänyt huolta sen mahdollisista vaikutuksista, kun uudet rajatarkastusjärjestelmät otetaan käyttöön.
Tähän sisältyy Yhdistyneen kuningaskunnan (UK) sähköisen matkustusluvan (ETA) ja Euroopan unionin (EU) maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmän (EES) laajempi täytäntöönpano.
Toukokuun 7. päivän iltana Yhdistyneen kuningaskunnan suurimmilla lentoasemilla oli yli neljä tuntia eGate-katkoksia.
Heathrow’n, Gatwickin, Stanstedin, Birminghamin, Bristolin, Edinburghin, Manchesterin ja Newcastlen lentoasemille saapuvat matkustajat joutuivat poistumaan passintarkastuksesta manuaalisesti.
Lord Foster of Bath, oikeus- ja sisäasiainvaliokunnan puheenjohtaja, sanoi, että rajavartiolaitoksen henkilökunnan on oltava ”varustautunut ja koulutettu käsittelemään tällaisia tilanteita”.
Hän lisäsi, että ”järjestelmiemme kestävyys on olennaisen tärkeää”, kun Yhdistynyt kuningaskunta valmistautuu ottamaan ETAn käyttöön laajemmin.
”Hallituksen on saatava perusasiat kuntoon”, Lord Foster sanoi BBC:n mukaan.
”Ja sen on oltava valmis ottamaan opikseen, kun asiat menevät pieleen”, hän lisäsi.
ETA on Yhdistyneen kuningaskunnan uusi digitaalinen matkustuslupajärjestelmä, joka on pakollinen kaikille Yhdistyneessä kuningaskunnassa vieraileville kansalaisille, joilla ei ole viisumia.
Se on tällä hetkellä pakollinen vain Persianlahden alueen vierailijoille, jotka aiemmin tarvitsivat sähköisen viisumivapauden (EVW).
Riippumattoman matkatoimistoalan The Advantage Travel Partnershipin toimitusjohtaja Julia Lo Bue-Said sanoi, että Yhdistyneen kuningaskunnan ei pitäisi luottaa liikaa teknologiaan.
Hän kehotti Britannian hallitusta investoimaan teknologiaan, jolla varmistetaan, että rajatarkastusjärjestelmät ”toimivat moitteettomasti”.
Lucy Moreton maahanmuuttopalvelujen liitosta paljasti, että he ovat toistuvasti pyytäneet sisäministeriöltä asianmukaisia varasuunnitelmia.
Hän lisäsi, että hallituksella on oltava ”vankat varasuunnitelmat, joilla vältetään tarpeettomat häiriöt matkustajille”.
Moretonin mukaan eGatesin äskettäinen epäonnistuminen osoitti kuitenkin, että varasuunnitelmat puuttuvat edelleen.
Yhdistyneen kuningaskunnan valmius EU:n Euroopan työllisyysstrategiaan liittyen
Työväenpuolueen varjo sisäasiainministeri Dan Jarvis painosti laillisesta maahanmuutosta ja rajavalvonnasta vastaavaa ministeriä Tom Pursglovea eGatesin epäonnistumisesta parlamentin alahuoneessa 8. toukokuuta.
TTG Median mukaan Jarvis kysyi Pursglovelta, voiko hän ”taata, että kaikki valmistelut ovat valmiina”, kun EU:n EES otetaan käyttöön myöhemmin tänä vuonna.
Pursglove totesi, että Yhdistyneen kuningaskunnan, Ranskan ja EU:n välillä on tehty ”valtavasti” yhteistyötä ja ”perusteellista sitoutumista”.
Tällä pyritään varmistamaan, että Yhdistyneellä kuningaskunnalla on ”parhaat mahdolliset suunnitelmat valmiina”, kun Euroopan työllisyysstrategia otetaan käyttöön myöhemmin tänä vuonna.
”Olemme saavuttaneet todellista edistystä viime viikkoina, ja jatkamme ponnisteluja”, hän lisäsi.
EES on Euroopan unionin uusi automatisoitu rajavalvontajärjestelmä, joka otetaan käyttöön lokakuussa 2024.
Se korvaa passien manuaalisen leimaamisen EU:n ulkorajoilla.
Sen sijaan järjestelmä käyttää kasvojen tai sormenjälkien skannausta matkustajien liikkumisen tallentamiseen Schengen-alueella.
Sen käyttöönotto on aiheuttanut varoituksia pitkistä jonoista ja viivästyksistä Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n rajoilla, joilla on vastakkain olevia tarkastuksia.
Rinnakkaiset tarkastukset merkitsevät sitä, että EU:n rajavirkailijat suorittavat maahanmuuton tarkastuksia Yhdistyneen kuningaskunnan maaperällä.
Kanaalitunnelin liikennöitsijä Getlink vakuutti, että Coquellesin ja Folkestonen terminaaleissa ei ole pitkiä jonoja.
Doverin satamassa on kuitenkin pelättävissä 14 tunnin viivästyksiä ja Lontoon St Pancrasin asemilla käärmeitä jonoja.
Liikenneministeri Guy Opperman totesi, että EES:n käyttöönotto tapahtuu kuuden kuukauden ajan, jotta varmistetaan sujuva siirtyminen ja puututaan pitkiin jonoihin.
Valtakunnallinen eGate-häiriö jätti tuhannet ihmiset odottamaan pitkiin jonoihin.
Yhdistyneen kuningaskunnan 15 lento- ja rautatiesatamassa on 270 sähköistä porttia, ja näyttää siltä, että ne kaikki lakkasivat toimimasta 7. toukokuuta.
Sisäministeriön mukaan heti kun insinöörit havaitsivat laajemman verkko-ongelman noin kello 19.44, ”laajamittainen varautumistoimi aktivoitiin kuuden minuutin kuluessa”.
Pursglove korosti, että ”mikään ei viittaa pahantahtoiseen kybertoimintaan” ja että katkos ei vaarantanut rajaturvallisuutta.
Valtakunnallisen eGates-järjestelmän vikaantumisen vuoksi tuhannet Yhdistyneeseen kuningaskuntaan saapuvat matkustajat joutuivat kuitenkin odottamaan tuntikausia passintarkastusta.
Yhdistyneen kuningaskunnan rajavirkailijat joutuivat tekemään passintarkastuksia manuaalisesti, kunnes sähköiset portit saatiin takaisin toimintaan pian puolenyön jälkeen.
The Guardianin mukaan eGatesin vikaantuminen ”vaikutti myös joihinkin poliisi-, passi- ja maahanmuuttojärjestelmiin”.
Pursglove ”pyysi vilpittömästi anteeksi tapahtunutta häiriötä”.
Hän vakuutti myös, että ”kaikki mahdolliset opetukset otetaan huomioon, jotta varmistetaan, ettei tällaista tapahdu uudelleen”.
Pursgloven mukaan eGatesin vikaantuminen johtui ”teknisistä ongelmista sisäministeriön verkossa”.
Hän lisäsi, että rajavartiolaitos oli jo löytänyt pysyvän ratkaisun ongelmaan, jotta se ei toistuisi.
Sähköisten porttien korvaaminen uudemmalla tekniikalla
Valtakunnallinen eGates-järjestelmän vika on yksi monista, jotka ovat aiheuttaneet merkittäviä häiriöitä matkustamisessa Yhdistyneen kuningaskunnan maahantulopaikoilla.
Kaksi viikkoa sitten toinen tekninen vika aiheutti pitkiä jonoja myös Edinburghin, Gatwickin ja Bristolin lentoasemilla.
Toukokuussa 2023 Yhdistyneen kuningaskunnan lentoasemien ja satamien matkustajat joutuivat kokemaan pitkiä viivästyksiä toisen järjestelmäohjelmiston päivityksen vuoksi.
Vuoden 2021 loppupuolella oli myös kolme erillistä tapausta, joissa eGates-portit eivät toimineet.
Entinen raja- ja maahanmuuttoasioiden ylitarkastaja David Neal oli varoittanut sähköisten porttien tehottomuudesta ja tehottomuudesta.
eGates-porttien tarkoituksena oli parantaa rajavalvontaa, jotta maahanmuutto olisi sujuvampaa ja nopeampaa.
Ne käyttävät kasvojentunnistustekniikkaa vertaillakseen matkustajan elävää kuvaa passin biometriseen siruun tallennettuun kuvaan.
Rajavartiolaitos aikoo testata uutta, älykkäämpää eGates-järjestelmää, jossa käytetään ainoastaan kasvontunnistustekniikkaa kosketuksettomaan matkustamiseen.
Jos tämä osoittautuu onnistuneeksi, matkustajien ei tarvitsisi ottaa passiaan esiin Yhdistyneen kuningaskunnan maahanmuuttotarkastuksissa.