Yhdistynyt kuningaskunta on siirtymässä täysin digitaaliseen maahanmuuttojärjestelmään vuoteen 2025 mennessä.
Sisäministeriö on parhaillaan korvaamassa fyysisiä asiakirjoja, kuten biometrisiä oleskelulupia ja passien märkämusteisia leimoja tai vinjettejä, digitaalisilla asiakirjoilla eli eVisoilla.
Nämä fyysiset asiakirjat annetaan kaikille muille kuin ulkomaalaisille, joilla on lupa asua Yhdistyneessä kuningaskunnassa vähintään kuusi kuukautta.
Ne ovat todiste siitä, että henkilöllä on oikeus oleskella, asua, opiskella, käyttää julkisia palveluja ja hakea etuuksia.
Siirtymällä eVisaan pyritään virtaviivaistamaan Yhdistyneen kuningaskunnan maahanmuuttoprosessia ja parantamaan sen rajaturvallisuutta.
Hallituksen kunnianhimoinen aikataulu herättää kuitenkin huolta sen mahdollisista vaikutuksista miljooniin Yhdistyneessä kuningaskunnassa asuviin.
The Guardian -lehden raportin mukaan yli 4 miljoonalla ihmisellä on rekisteriote, jonka voimassaolo päättyy 31. joulukuuta 2024.
Näin on siitä huolimatta, että sinulla on laillinen oikeus oleskella Yhdistyneessä kuningaskunnassa kyseisen päivämäärän jälkeen.
Jotta heillä olisi jatkossakin todiste Yhdistyneen kuningaskunnan maahanmuuttaja-asemasta, heidän on korvattava BRP-asiakirjansa eVisalla.
Maahanmuuttoasiantuntijat ovat suhtautuneet huolestuneesti ja kriittisesti kiireelliseen siirtymiseen eVisaan.
He pelkäävät, että se voi johtaa sekaannukseen, virheisiin ja mahdollisesti jopa Yhdistyneen kuningaskunnan laillisen maahanmuuttaja-aseman menettämiseen joidenkin henkilöiden kohdalla.
Zoe Dexter ihmisoikeusjärjestö Helen Bamber Foundationista sanoi: ”On järkyttävää, että sisäministeriö kiirehtii digitalisointisuunnitelmansa läpi.”
”Tämä vaikuttaa kielteisesti erityisen haavoittuvassa asemassa oleviin ihmisiin, kuten pakolaisiin ja ihmiskaupasta ja kidutuksesta selviytyneisiin”, hän lisäsi.
Josephine Whitaker-Yilmaz maahanmuuttajien oikeuksia ajavasta hyväntekeväisyysjärjestö Praxisista varoittaa, että ”miljoonat ihmiset eivät pysty vuokraamaan asuntoa, saamaan työtä tai käyttämään keskeisiä palveluja”.
Siirtyminen eVisaan
Yhdistyneen kuningaskunnan sisäasiainministeriön alainen UK Visas and Immigration (UKVI) on alkanut ottaa yhteyttä henkilöihin, joilla on BRP-asiakirjat.
Niiden, joilla on BRP, on luotava UKVI-tili ja yhdistettävä se eVisaan ja passiin.
Tämä online-järjestelmä on käytettävissä verkossa ja matkapuhelinsovelluksen kautta.
Sen avulla ihmiset voivat helposti todistaa maahanmuuttaja-asemansa ja saada palveluja, kuten terveydenhuolto- ja työllisyyspalveluja.
Sisäministeriöllä on ollut vaikeuksia ottaa yhteyttä henkilöihin, joilla on BRP-asiakirjat, koska monet rekisteröidyistä sähköpostiosoitteista ovat kuuluneet maahanmuuttajien asianajajille.
Maahanmuuttajien etujärjestöt ovat huolissaan siitä, että monet henkilöt eivät pysty siirtymään eVisaan ajoissa.
Ne, joilla on BRP, voivat luoda UKVI-tilin vielä 31. joulukuuta 2024 päättyvän määräajan jälkeen.
Silti he saattavat huomata, että heidän on siirryttävä eVisaan vasta, kun he eivät pysty todistamaan oikeuksiaan palatessaan Yhdistyneeseen kuningaskuntaan ulkomaanmatkalta tai kun he yrittävät hakea etuuksia.
Lisäksi eVisaan siirtyminen on vielä monimutkaisempaa niille, joilla on märkämusteinen leima tai vinjettitarra.
Niiden, joiden passissa on märkämusteinen leima tai vinjettitarra, on haettava ”no-time limit” (NTL), jotta he voivat ensin saada BRP:n.
Muita huolenaiheita Yhdistyneen kuningaskunnan digitaalisesta maahanmuuttoalustasta
Vaikka siirtyminen eVisaan saattaa vaikuttaa myönteiseltä askeleelta kohti nykyaikaistamista, edessä on merkittäviä haasteita.
Joulukuun 2024 määräaika antaa jo nyt hyvin vähän aikaa miljoonille ihmisille siirtyä uuteen järjestelmään.
Verkkojärjestelmä voi olla haavoittuvassa asemassa oleville ryhmille vaikea navigoida. Tällaisia ovat esimerkiksi vanhukset, ne, joilla on rajallinen digitaalinen lukutaito, tai ne, joilla ei ole älypuhelinta tai internetiä.
Huolta herättää myös digitaalisten tietojen tarkkuus ja mahdolliset virheet siirtymäprosessin aikana.
Nämä virheet voivat aiheuttaa sekaannusta, viivästyksiä ja mahdollisesti jopa laillisten oikeuksien menettämistä joillekin henkilöille.
UKVI:n järjestelmässä, jota jo käyttävät ne, joille on myönnetty vakinaistetun tai esiasettautuneen aseman asema Euroopan unionin sijoittautumisjärjestelmän (EUSS) nojalla, on raportoitu esiintyvän virheitä ja virheitä.
Henkilön digitaalisessa tietueessa tai eVisassa saattaa näkyä eri kuva tai sekoitus oikeita ja vääriä tietoja.
”Jos olet ulkomailla etkä pysty vakuuttamaan ketään siitä, että sinulla on oikeus olla Yhdistyneessä kuningaskunnassa, sinua ei päästetä maahan”, Monique Hawkins The3Million -järjestöstä sanoi oikeus- ja sisäasiainvaliokunnan sähköisiä rajajärjestelmiä koskevassa kyselyssä.
The3Million edustaa Euroopan unionin, Euroopan talousalueen ja Sveitsin kansalaisia Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja kampanjoi heidän oikeuksiensa puolesta.
Monilla maahanmuuttajilla on jo nyt vaikeuksia selviytyä Yhdistyneen kuningaskunnan monimutkaisesta maahanmuuttojärjestelmästä.
Äkillinen siirtyminen eVisaan voi pahentaa näitä ongelmia ja aiheuttaa lisää stressiä ja epävarmuutta.
Suositukset eVisaan siirtymisen sujuvoittamiseksi
Hawkins kehotti valiokuntaa vakuuttamaan hallituksen lykkäämään ETA:n laajaa käyttöönottoa ja keskittymään eVisaan siirtymiseen.
Hän huomautti, että Australiassa kesti vuosia ottaa käyttöön oma matkustuslupajärjestelmänsä ennen kuin se otti käyttöön asukkaiden digitaaliset rekisterit.
Maahanmuuttoasiantuntijat ja eturyhmät suosittelevat määräajan pidentämistä, jotta henkilöillä olisi enemmän aikaa siirtyä eVisaan.
Näin varmistettaisiin, että kaikilla on mahdollisuus ymmärtää prosessi ja saada tarvittavat digitaaliset asiakirjat.
Myös kattavan tuen ja resurssien tarjoaminen yksilöille siirtymävaiheessa on ratkaisevan tärkeää.
Tähän kuuluvat selkeät ohjeet, käyttäjäystävälliset digitaaliset työkalut ja apu niille, jotka tarvitsevat lisäapua eVisa-järjestelmään pääsyssä tai sen käytössä.
Hawkins ehdotti myös, että kaikilla henkilöillä, joilla on Yhdistyneen kuningaskunnan maahanmuuttaja-asemaa, olisi oltava matkustuslupa osakoodijärjestelmän sijaan.
Se voi olla fyysinen ja alkuperäinen todiste maahanmuuttaja-asemasta tai digitaalinen esitys, kuten 2D-viivakoodi.
Tämä voi lievittää huolta digitaalisten rekisterien tarkkuudesta ja varmistaa, että maahanmuuttajat voivat helposti todistaa oikeutensa eri tilanteissa.
Hawkins lisäsi, että olisi oltava 24/7-tukipalvelu niille, joilta evätään pääsy lennolle, koska järjestelmässä on virheitä heidän maahanmuuttaja-asemansa todistamisessa.
Hänen mukaansa on myös luotava selkeä korvausjärjestelmä matkustajien ongelmien varalle.
Jotkin ryhmät vaativat myös, että hallitus tarkastelee perusteellisesti uutta digitaalista maahanmuuttojärjestelmää ennen kuin se tehdään pakolliseksi kaikille.
Tämä auttaisi tunnistamaan ja korjaamaan mahdolliset ongelmat tai haavoittuvuudet ennen kuin ne aiheuttavat laajoja ongelmia.