Belgia tehostaa rajaturvallisuuttaan säätämällä lain, jonka nojalla sen rajanylityspaikoille sijoitetaan jopa 100 Frontexin rajavartijaa.
Siihen kuuluvat lentokentät, satamat, Eurostar-tunneli ja Brysselin Midi-asema, joka on Britanniaan suuntautuvan junaliikenteen ensisijainen solmukohta.
Brysselin Midi-asema on tärkeä maahantulopaikka monille brittiläisille ja EU:n matkustajille.
Frontex on Euroopan unionin raja- ja rannikkovartiovirasto, joka hallinnoi EU:n ulkorajoja.
Belgian liittoparlamentti hyväksyi lakiesityksen 2. toukokuuta äänin 68-11. Myös Belgian valtioneuvosto oli jo hyväksynyt sen.
Jotkut olivat kutsuneet lakiehdotusta ”Frontex-laiksi”, koska se antaa Frontexin edustajille myös oikeuden pidättää, vangita ja evätä maahanmuuttajilta maahantulo.
Tämä tarkoittaa, että Frontex voisi myös karkottaa ja saattaa maahanmuuttajia, jotka on pakotettu palaamaan lähtömaahansa.
Lakiesitys on ensimmäinen kerta, kun EU:n rajavalvontavirastolle annetaan valtuudet toteuttaa tällaisia toimia Belgian rajanylityspaikoilla.
He voivat kuitenkin käyttää näitä valtuuksia vain Belgian liittovaltion poliisin läsnä ollessa.
Belgian oikeus- ja Pohjanmeren ministeri Paul Van Tigchelt ja Belgian sisäministeri Annelies Verlinde, joka vastaa sisäasioista, toimielinuudistuksesta ja demokraattisesta uudistuksesta, ehdottivat lakiehdotusta huhtikuun alussa.
Lailla pyritään myös vahvistamaan maan rajaturvallisuutta ja edistämään Euroopan unionin yleistä turvallisuutta.
Belgian Frontex-laki tuli kuukausi sen jälkeen, kun EU:n parlamentti oli äänestänyt yhtenäisemmän turvapaikka- ja maahanmuuttopolitiikan puolesta.
Frontex-laki voi johtaa väärinkäytöksiin ja ihmisoikeusloukkauksiin.
Ihannetapauksessa Frontexin rajavartijat avustaisivat Belgian paikallista poliisia ja noudattaisivat Belgian viranomaisten antamia määräyksiä.
Lainsäätäjät ja kansalaisyhteiskunnan järjestöt ovat kuitenkin ilmaisseet huolensa siitä, että lakiehdotuksen sanamuoto on epämääräinen eikä riittävän selkeä.
He ovat huolissaan siitä, että se voi johtaa siihen, että EU:n rajavartijat toimivat ilman valvontaa, mikä johtaa väärinkäytöksiin ja ihmisoikeusloukkauksiin.
The Brussels Times -lehti on kutsunut sitä ”vaaralliseksi ennakkotapaukseksi” ja viitannut Frontexin historiaan maahanmuuttajien ja turvapaikanhakijoiden huonosta kohtelusta.
Vastustavat parlamentin jäsenet kiistivät, voivatko Frontexin agentit tehdä pidätyksiä vain tietyillä maahantulopaikoilla vai missä tahansa Belgian maaperällä.
Huolta herätti myös se, saisivatko EU:n rajavartijat kantaa tuliaseita kuten paikalliset poliisit.
Pakolaisjärjestöt olivat arvostelleet lakiehdotusta siitä, että se antaa Frontexille samat valtuudet kuin Belgian liittovaltion viranomaisille.
”Nykyinen laki antaa liikaa liikkumavaraa seuraavalle hallitukselle, vaikka tiedetään, että Frontexilla ei ole kovin hyviä kokemuksia”, Thomas Willekens Flanderin pakolaisjärjestön (Vluchtelingenwerk Vlaanderen) jäsenestä sanoi The Brussels Timesille.
Belgian hallitus ilmoitti, että se valmistelee parhaillaan kuninkaallista asetusta, jolla Frontexin rajavartijoiden toiminta-ala ja valtuudet määriteltäisiin tarkemmin.
Miten se vaikuttaa Yhdistyneen kuningaskunnan ja Belgian väliseen matkustamiseen?
Euroopan konservatiivien mukaan uusi laki ”voi luoda ennakkotapauksen rajaturvallisuuden eurooppalaistamiselle koko EU:ssa”.
Frontexin agenttien lähettäminen on seurausta lisääntyneestä pelosta maahanmuuttajien tekemien rikosten suhteen ja henkilöstöpulasta liikennesatamissa.
Epäselvää on, vaikuttaako Brysselin Frontex-laki Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n välisiin Eurostar-matkoihin.
Brysselin Midi-asema on portti brexitin jälkeiseen Yhdistyneeseen kuningaskuntaan (UK), kuten Yhdistyneen kuningaskunnan ja Ranskan väliset portitkin.
Britannian ja Ranskan viranomaisilla on jo nyt erimielisyyksiä Englannin kanaalin ylittävistä turvapaikanhakijoista Brexitin jälkeen.
Irlanti on alkanut olla osa tätä riitaa, kun turvapaikanhakijat pakenevat Pohjois-Irlannin kautta Dubliniin paetakseen Yhdistyneen kuningaskunnan Ruanda-lakia.
Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus ja Frontex sopivat helmikuussa 2024 työjärjestelystä laittoman maahanmuuton koordinoimiseksi ja torjumiseksi.
Yksi Frontexin tehtävistä on tehdä yhteistyötä EU:n jäsenvaltioiden ja naapurimaiden kanssa laittoman maahanmuuton ja rajat ylittävän rikollisuuden torjumiseksi.
Se keskittyy myös pääasiassa EU:n etelärajan vartiointiin.
Huolimatta yhteistyöstä Pohjois-Euroopan poliisivoimien kanssa sitä kutsutaan satunnaisiin operaatioihin Länsi-Balkanille ja Pohjois-Afrikkaan.
Vaikka Frontex on virallinen virasto, sitä on syytetty turvapaikanhakijoiden ihmisoikeusrikkomuksista.
Travel Tomorrow kertoi, että helmikuussa ihmisoikeusjärjestö 11.11.11. syytti Frontexia 346 004 laittomasta käännytyksestä vuonna 2023.
Takaisinvirtaus tarkoittaa sitä, että maahanmuuttaja käännytetään pois maan rajalta ennen kuin hän voi hakea suojelua. Tämä on laitonta sekä EU:n että kansainvälisen oikeuden mukaan.