Euroopan unionin (EU) parlamentti ja Eurooppa-neuvosto sopivat kahden uuden ennakkomatkustajatietojen keräämistä ja käsittelyä koskevan säännön käyttöönotosta.
API-tiedoilla tarkoitetaan matkustusasiakirjoissa olevia tietoja, jotka vahvistavat matkustajien henkilöllisyyden.
Lentoyhtiöt keräävät API-tietoja, kun matkustajat kirjautuvat sisään verkossa tai fyysisesti lentoasemalla.
Sen jälkeen se lähetetään rajaviranomaisille, ja se toimii täydellisenä ”matkustajaluettelona”, joka sisältää kaikkien lentokoneessa olevien matkustajien nimet koneen lähtiessä.
Ehdotetut uudet toimintatavat mahdollistavat tehokkaamman tiedonkeruujärjestelmän ja tietojen jakamisen raja- ja lainvalvontaviranomaisten kanssa.
Annelies Verlinden, EU:n sisäasioista, toimielinuudistuksesta ja demokraattisesta uudistamisesta vastaava ministeri, kertoi ehdotetun lainsäädännön eduista lehdistötiedotteessa.
Näihin kuuluvat ”tehokkaampi rajavalvonta lentoasemilla” ja ”lainvalvontaviranomaisten vahvempi tiedonsaantiasema EU:hun ja EU:n sisällä lentävistä henkilöistä”.
Maaliskuun 1. päivänä 2024 allekirjoitetulla väliaikaisella sopimuksella päivitetään EU:n 20 vuotta vanhaa lainsäädäntökehystä.
Coreperin tai parlamentin jäsenvaltioiden edustajien on vahvistettava sopimus, ennen kuin säännöt voidaan virallisesti hyväksyä.
Väliaikaisella sopimuksella pyritään vahvistamaan rajaturvallisuutta
Väliaikaisen sopimuksen tavoitteena oli parantaa EU:n rajaturvallisuutta ja torjua tehokkaasti vakavaa rikollisuutta ja terrorismia.
API-tietojen kerääminen ja jakaminen koskee yleensä vain EU:n ulkopuolelta tulevia lentoja.
Jäsenvaltiot voivat kuitenkin sisällyttää EU:n sisäisiä lentoja, jos lainvalvontaviranomaiset sitä vaativat, esimerkiksi terrorismin uhatessa.
Jos tällaista uhkaa ei ole, sen soveltamiseen EU:n sisäisillä lennoilla on sovellettava perusteellista riskinarviointia.
Väliaikaisessa sopimuksessa täsmennetään, millaisia tietoja kaikkien lentoyhtiöiden on kerättävä EU:hun ja EU:n sisällä matkustavilta matkustajilta.
Siinä myös esitetään, miten liikenteenharjoittajien olisi kerättävä API-tietoja ja miten ne olisi jaettava lainvalvonta- ja rajavalvontaviranomaisten kanssa.
Lisäksi siinä annetaan ohjeita siitä, miten API-tietoja olisi säilytettävä EU:n tietosuojalainsäädännön mukaisesti.
Standardoidut API-tiedot
Kaikkien lentoliikenteen harjoittajien on kerättävä seuraavat API-tiedot: matkustajan nimi, syntymäaika, kansalaisuus, matkustusasiakirjojen tyyppi ja lukumäärä sekä istumapaikka- ja matkatavaratiedot.
Kerättyjen API-tietojen on myös sisällettävä tiettyjä lentotietoja, kuten lennon tunnistenumero, lentoaseman koodi sekä lähtö- ja saapumisajat.
Euroopan parlamentin jäsenten edustaja takasi, että API-tiedot eivät sisällä biometrisiä tietoja, kuten sormenjälkiä.
API:n automaattinen kerääminen
Lentoyhtiöiden olisi kerättävä automaattisesti matkustajien vakiotiedot skannaamalla koneellisesti luettavat passit tietojen tarkkuuden ja luotettavuuden varmistamiseksi.
Kahden vuoden siirtymäkauden aikana API-tiedot voidaan kerätä manuaalisesti online-selvityksen yhteydessä tai paikan päällä tapahtuvan lähtöselvityksen yhteydessä.
Vain jos automaattinen keruu ei ole teknisistä syistä mahdollista, lentoyhtiöt voivat kerätä API-tietoja manuaalisesti.
Lentoyhtiöt voivat kerätä API-tietoja myös manuaalisesti, mutta vain jos automaattinen keruu ei ole mahdollista teknisistä syistä.
Kun tiedot kerätään manuaalisesti, lentoliikenteen harjoittajilla on oltava varmennustoimenpiteet tietojen oikeellisuuden takaamiseksi.
API-tietojen jakaminen EU:n jäsenvaltioiden kanssa
Väliaikaisissa säännöissä edellytetään myös keskusreititintä, joka helpottaa tietojen siirtoa lentoyhtiöiltä raja- ja lainvalvontaviranomaisille.
Eu-LISA hallinnoi keskusreititintä. Se korvaa nykyisen järjestelmän, jossa lentoliikenteen harjoittajien ja kansallisten viranomaisten välillä on useita yhteyksiä.
Yksi keskusreititin parantaa tiedonsiirron tehokkuutta ja kustannuksia. Se vähentää myös virheiden ja väärinkäytösten riskiä.
Samaa keskusreititintä käytetään myös matkustajarekisteritietojen (PNR) siirtämiseen ja tallentamiseen.
PNR-tiedot ovat laajempi tietokokonaisuus, joka kerätään, kun lentomatkustaja varaa lennon. Se sisältää matkustajan koko nimen, syntymäajan, kansalaisuuden ja matkareitin.
Rajaturvallisuuden ja rajaturvallisuuden parantaminen
Ehdotettu lainsäädäntö antaa lainvalvontaviranomaisille mahdollisuuden yhdistää API- ja PNR-tiedot.
Tämä on suuri apu lainvalvontaviranomaisille, kun ne tunnistavat riskimatkustajia ja tarkistavat epäiltyjen henkilöiden matkustustottumuksia.
Kun tietoja säilytetään pidempään, rajaviranomaiset voivat tehdä saapuville matkustajille tarvittavat ennakkotarkastukset ja valvoa rajoja tehokkaammin.
Euroopan parlamentin jäsenet selvittivät, että kerättyjä tietoja säilytetään vain 48 tuntia ja että niitä säilytetään vain tarvittaessa. Sitä jatketaan vielä 48 tunnilla, jos matkustaja ei saavu rajatarkastukseen.
Väliaikaisissa säännöissä kielletään myös API-tietojen käyttö profilointiin tai sukupuoleen, etniseen alkuperään, uskontoon, vammaisuuteen jne. perustuvaan syrjintään.
Miten uudet API-ohjeet vaikuttavat matkustajiin
API-tietojen keruun ja käsittelyn parantaminen hyödyttää kaikkia EU:hun matkustavia.
Lopullisessa väliaikaisessa sopimuksessa todetaan, että lentoliikenteen harjoittajien ei tarvitse tarkastaa matkustusasiakirjoja ennen koneeseen nousua.
Tämä lyhentää huomattavasti maahanmuuttotarkastuksiin kuluvaa aikaa ja tarjoaa saumattomamman matkustuskokemuksen.
Sen avulla voidaan myös nopeuttaa niiden viisumivapaiden matkustajien taustatarkastuksia, jotka tarvitsevat Euroopan matkustustieto- ja -lupajärjestelmää (ETIAS).
Maahanmuuttajien ja EU:n alueella pitkään oleskelleiden osalta ehdotetut säännöt turvaavat tietojen jakamisen ja parantavat rajaturvallisuutta.
API-tietojen käsittelytekniikan parempi käyttö voi hyödyttää myös naapurimaita, kuten Yhdistynyttä kuningaskuntaa (UK).
Yhdistynyt kuningaskunta ja EU allekirjoittivat äskettäin yhteistyösopimuksen laittoman maahanmuuton torjumiseksi. Sopimukseen sisältyy tiedustelutietojen ja parhaiden käytäntöjen jakaminen rajavalvonnan alalla.