Vierailu Yhdistyneessä kuningaskunnassa rautateitse

| 23 lokakuun, 2023
UK Rail

Junalla matkustaminen Euroopassa on yksi suosituimmista lomamuodoista, josta voi nauttia missä iässä tahansa. Kun olet Euroopan rautatieverkossa, voit matkustaa minkä tahansa tai kaikkien Euroopan unionin ja Schengen-alueen maiden läpi ja nauttia lyhyestä vierailusta haluamissasi kohteissa.

Kaikenlainen Eurooppaan matkustaminen edellyttää tietenkin oikeanlaisia valtakirjoja ja asiakirjoja, mikä useimmissa tapauksissa tarkoittaa Euroopan unionin alueella syntyneillä kansalaisilla eurooppalaista passia. EU:n ulkopuolisten maiden kansalaiset tarvitsevat viisumin, elleivät he ole sellaisten maiden kansalaisia, joilla on tällä hetkellä viisumivapaus EU:n kanssa, mikä kattaa myös Schengen-alueen.

Viisumien vastavuoroisuuden käsite

Tällä hetkellä vastavuoroinen viisumivapaussopimus on tehty muun muassa Yhdysvaltojen, Kanadan, Etelä-Afrikan, Uuden-Seelannin ja Yhdistyneen kuningaskunnan kanssa. Näiden (ja muiden) maiden kansalaiset voivat vapaasti tulla ja matkustaa Euroopan laajemmalla alueella vain voimassa olevalla passilla.

ETIAS-järjestelmän käyttöönotto

Tilanne muuttuu parin seuraavan vuoden aikana, kun Euroopan unioni ottaa käyttöön järjestelmän, jossa kaikkien EU:n ja Schengen-alueen ulkopuolisten maiden tulevat vierailijat tarkastetaan etukäteen. ETIAS-järjestelmäksi (European Travel Information and Authorisation System) kutsuttu järjestelmä edellyttää, että Eurooppaan aikovien matkailijoiden on haettava ja saatava ETIAS-hyväksyntä ennen matkan aloittamista. ETIAS on eräänlainen digitaalinen viisumi, joka on kuitenkin sähköisessä muodossa ja joka on liitetty matkustajan passiin.

Toistaiseksi ETIAS-järjestelmä ei kuitenkaan ole pakollinen, ja matkustajilla, joilla on asianmukainen passi, on oikeus nousta junaan missä tahansa Euroopassa ja matkustaa toiseen eurooppalaiseen määränpäähän niin monta junayhteyttä kuin on tarpeen.
ETIAS-järjestelmän tavoin myös Yhdistynyt kuningaskunta on ottamassa käyttöön sähköisen ennakkotarkastusjärjestelmän vierailijoille. Järjestelmä, jota kutsutaan nimellä UK ETA (Electronic Travel Authorisation), otetaan asteittain käyttöön vuosien 2023 ja 2024 aikana, ennen kuin siitä tulee pakollinen vaatimus kaikille Yhdistyneeseen kuningaskuntaan saapuville muille kuin brittiläisille tai irlantilaisille vierailijoille.
Naapurit

Rautatieliikenne Brexitin jälkeisenä aikana

Vaikka Yhdistynyt kuningaskunta ei ole enää EU:n jäsen Brexitin jälkeen, eurooppalaiset ja muut vaatimukset täyttävät kansalaiset voivat edelleen sisällyttää Yhdistyneen kuningaskunnan eurooppalaiseen rautatieseikkailuun, vaikka vain kahdesta maasta käsin tämä tavoite voidaan saavuttaa suoraan: Ranska ja Irlannin tasavalta.

Ranska ja Irlanti ovat Yhdistyneen kuningaskunnan lähimmät naapurit ja ainoat kaksi Euroopan maata, joilla on rautatieyhteys Yhdistyneeseen kuningaskuntaan, vaikka Irlannin yhteys on hieman epäaito, sillä Englantiin tai Walesiin matkustaminen edellyttää laivamatkaa.

Tilanteen ymmärtämiseksi hieman paremmin tarvitaan nopea oppitunti maantieteestä. Yhdistynyt kuningaskunta ei ole valtio vaan neljän maan muodostama kokonaisuus, jolla on yhteinen nimi. Nämä neljä maata ovat Skotlanti, Wales, Englanti ja Pohjois-Irlanti. Näistä kolme ensimmäistä sijaitsevat yhdessä maamassassa, jota kutsutaan Britannian saareksi ja jonka Englannin kanaali erottaa Euroopan mantereesta. Pohjois-Irlanti puolestaan sijaitsee Irlannin saarella, ja sen erottaa Britanniasta Irlanninmeren pohjoinen kanava.

Pohjois-Irlannilla (joka ei enää kuulu EU:hun) on yhteinen maaraja Irlannin tasavallan (EU:n jäsen) kanssa, ja se on helposti saavutettavissa rautateitse Irlannin tasavallasta. Loput kolme Yhdistyneen kuningaskunnan jäsenvaltiota ovat eristyksissä muusta Euroopasta, mutta niihin pääsee edelleen Kanaalitunnelin kautta, joka yhdistää Pohjois-Ranskassa sijaitsevan Calais’n ja Englannissa sijaitsevan Folkestonen.

French Connection

Englanti on Britannian saaren kolmesta maasta suurin ja Manner-Eurooppaa lähin. Englannin ja Ranskan hallitusten yhteinen hanke maiden välisen tunnelin suunnittelemiseksi ja rakentamiseksi toteutui lopulta toukokuussa 1994, kun Kanaalitunneli, jota kutsutaan usein myös Chunneliksi, koska se sijaitsee Englannin kanaalin alapuolella, avattiin.

Ajatus tunnelin rakentamisesta Englannista Ranskaan esitettiin ensimmäisen kerran vuonna 1802, mutta suunnitelmat hyllytettiin kansalliseen turvallisuuteen liittyvien poliittisten huolien vuoksi. Englannin varhainen yritys aloittaa rakentaminen 1800-luvulla epäonnistui, ja vasta vuonna 1988 aloitettiin työt Pariisissa sijaitsevan Eurotunnel-yhtiön (nykyisin Getlink) hallinnoimassa hankkeessa.

Alkuperäiset arviot rakennuskustannuksista olivat noin 5,5 miljardia puntaa (6,35 miljardia euroa), mutta todelliset kustannukset olivat 9 miljardia puntaa (10,4 miljardia euroa), koska tekniset, mekaaniset ja turvallisuuskysymykset viivästyttivät rakentamista. Chunnel on maailman pisimpien rautatietunneleiden luettelossa kolmanneksi suurin, lähes 51 kilometrin (32 mailin) pituinen, ja se sijaitsee alimmassa kohdassaan 115 metriä merenpinnan alapuolella.

Nykyään Kanaalitunnelissa kulkee matkustaja- ja tavarajunia sekä ro-ro-ro-vuoropalvelu maantieajoneuvoille ja yksityisautoille.

Päätelaitteet

Chunnelin molemmissa päissä sijaitsevat terminaalit sijaitsevat Coquellesissa (lähellä Calais’ta Ranskassa) ja Cheritonissa, lähellä Folkestonea Englannin puolella. Näissä terminaaleissa puretaan rahtia ja ajoneuvoja, mutta matkustajat voivat jatkaa matkaansa vastakkaiseen suuntaan Lontooseen, Englantiin tai Pariisiin, Ranskaan.

Pariisin ja Lontoon välillä matkustavien matkustajien maihinnousukortit, passit ja muut tarvittavat matkustusasiakirjat tarkastetaan nousuasemalla. Lontoossa tämä tapahtuu St Pancras Internationalissa, ja Ranskasta tulevat matkustajat nousevat Eurostar-junaan Pariisin Gare du Nordissa. Ajoneuvojen kuljettajat (ja heidän matkustajansa) tarkastetaan Folkestonen tai Calais’n kyseisessä terminaalissa, ennen kuin he pääsevät junaan.

Irlannin tasavalta

Irlannin tasavallassa jo oleskelevilla kansainvälisillä matkustajilla ei ole vaikeuksia päästä Yhdistyneeseen kuningaskuntaan Pohjois-Irlannin kautta. Toisin kuin muutama vuosi sitten, pohjoisen ja etelän välillä ei ole fyysistä rajaa, ja Pohjois-Irlannin Belfastiin voi matkustaa yksinkertaisesti junalla Dublinista. Etelästä pohjoiseen (ja päinvastoin) matkustavilta matkustajilta voidaan pyytää passi tai muu matkustusasiakirja, mutta käytännössä näin tehdään harvoin.

Ainoa kerta, jolloin vierailijalta todennäköisesti kysytään passia, on, kun hän lähtee Pohjois-Irlannista lentäen tai laivalla ja matkustaa johonkin muuhun Yhdistyneeseen kuningaskuntaan tai sen ulkopuolelle.

Irlannin tasavallasta on myös mahdollista matkustaa rautateitse Englannin kaupunkeihin Lontooseen, Liverpooliin, Manchesteriin ja Birminghamiin, vaikka matkaan sisältyy myös lauttamatka. Dubliniin pääsee jatkoyhteysjunilla kaikkialta Irlannista, josta matkustajat siirtyvät Irish Ferryn laivaan, joka lähtee Walesin Holyheadiin. Perillä matkustajat voivat jatkaa junamatkaansa Holyheadin asemalta valitsemaansa määränpäähän Englannissa.

Muut Eurostar-reitit

Kaikki kansainväliset junamatkat päättyvät Lontoon St Pancrasin asemalle, mutta kaikki matkat eivät lähde Pariisista, sillä Eurostar liikennöi nyt useisiin Euroopan kohteisiin.

Ranska

Ranska on hyvin edustettuna, sillä Lontoosta on suorat yhteydet Pariisiin, Marseilleen, Avignoniin, Lyoniin, Lilleen, Pariisin Disneylandiin ja Ranskan Alpeille.

Belgia

Ainoa suora reitti Belgiaan on Brysseliin, ja useimmat Brysselin junat pysähtyvät myös Pohjois-Ranskassa sijaitsevassa Lillessä.

Alankomaat

Rotterdam ja Amsterdam on nyt liitetty Eurostar-verkkoon.

Yhdistyneeseen kuningaskuntaan matkustaville matkustajille tehdään rajatarkastukset ja passintarkastus valitulla asemalla ennen junaan nousemista, ja heidät voidaan tarkastaa uudelleen myös matkan aikana.

Miellyttävä kokemus

Englannissa on laaja rautatieverkosto, mutta koska rautatiet yksityistettiin 90-luvulla, järjestelmä ei aina toimi niin sujuvasti kuin se voisi tai pitäisi. Rautatielinjoja liikennöivät useat rautatieyhtiöt National Rail Servicen alaisuudessa. Koska ratissa on niin monta kättä, eri yhtiöillä on kuitenkin erilaisia käsityksiä siitä, millainen on hyvä junapalvelu. Tämä voi tarkoittaa sitä, että matkustajat saapuvat asemalle ja huomaavat, että he ovat myöhästyneet jatkoyhteydestä muutamalla minuutilla tai että jatkoyhteys on myöhässä vasta useiden tuntien kuluttua. Jatkuvista ongelmista huolimatta junamatkustaminen Yhdistyneessä kuningaskunnassa on kuitenkin miellyttävä kokemus, sillä useimmat junat ovat puhtaita, mukavia ja (yleensä) täsmällisiä.

Koska Englanti, Skotlanti ja Wales ovat kooltaan suhteellisen pieniä, kaikkiin Yhdistyneen kuningaskunnan kohteisiin pääsee yleensä muutamassa tunnissa, ja useimpien Englannin suurimpien kaupunkien välillä on hyvä suurnopeusjunaverkosto.

Maailman vanhin rautatiejärjestelmä, joka aloitti toimintansa vuonna 1825, on nykyään nopea ja tehokas, ja sen lisäetuna on, että sen kautta voi katsella viehättävää maaseutua ja maisemia, kun kulkee mukavasti ja rauhassa.