Eurooppaan matkustavien on varauduttava viivästyksiin lentokentillä ja rajanylityspaikoilla ainakin vuoden ajan.
Tästä tulee uusi standardi, kun Euroopan unionin (EU) maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä (EES) tulee voimaan.
EU ottaa sen käyttöön 6. lokakuuta 2024, joten matkustajilla on alle 100 päivää aikaa valmistautua muutokseen.
Regent Travelin johtaja Andrea Godfrey kertoi The Telegraph -lehdelle, että EES-järjestelmän ”tarkat yksityiskohdat” ovat ”vielä melko epäselvät”.
Tämä on aiheuttanut turhautumista matkailijoiden keskuudessa ja herättänyt huolta sen vaikutuksesta matkailuun ja liikematkustamiseen.
Yhdistyneen kuningaskunnan ulko-, kansainyhteisö- ja kehitysyhteistyöviraston (FCDO) odotetaan julkaisevan päivityksen ”vasta myöhemmin kesällä”.
Sen jälkeen kun Euroopan työllisyysstrategia julkistettiin, matkailu- ja kuljetusalalle on kuitenkin ilmoitettu vain, että viivästyksiä on odotettavissa.
”Meille on kerrottu, että lentokentillä on odotettavissa viivästyksiä ja jonoja jopa vuoden ajan”, Godfrey sanoo.
Hän lisäsi: ”Näiden järjestelmien alkuvaihe on todennäköisesti kaoottinen ja hidas.”
Discover Ferries, matkustajalauttojen toimialajärjestö, ilmaisi myös huolensa EES-järjestelmän epäselvyydestä.
Tämä epäselvyys voi aiheuttaa sekaannusta, tarpeettomia rajajonoja ja viivästyttää matkojen varaamista.
”Tämä voi vaikuttaa kielteisesti liikenteenharjoittajiin, satamiin ja asiakkaiden matkakokemukseen”, Discover Ferriesin tiedottaja sanoi.
Mikä on EES-järjestelmä?
EES-järjestelmä rekisteröi automaattisesti matkustajien EU:hun saapumisen ja sieltä poistumisen sormenjälkien ja kasvojen skannauksen avulla.
Se korvaa nykyisen manuaalisen passinleimausmenetelmän, joka on hitaampi ja tehottomampi.
Lyhytaikaista oleskelua varten myönnettävän viisumin haltijoiden ja viisumivapaiden kansalaisten on toimitettava sormenjälki- ja kasvoskannaus EU:n rajaviranomaiselle rekisteröityäkseen EES-järjestelmään.
Järjestelmä tallentaa matkustajien biometriset tiedot kolmen vuoden ajan ja päivittää ne aina, kun he vierailevat Schengen-alueella.
Jos he palaavat EU:hun kolmen vuoden kuluttua tai tietojensa vanhentumisen jälkeen, heidän on rekisteröitävä biometriset tietonsa uudelleen rajavirkailijalle.
Prosessin automatisoinnilla EES pyrkii parantamaan turvallisuutta, vähentämään oleskeluajan ylittämisen riskiä ja tehostamaan rajatarkastuksia.
Alun perin järjestelmän käyttöönoton oli määrä alkaa vuonna 2022, mutta sen käyttöönottoa on lykätty useita kertoja.
Uuden EES-järjestelmän integroiminen EU:n 27 jäsenvaltion nykyiseen infrastruktuuriin on osoittautunut monimutkaiseksi.
Euroopan työllisyysstrategian aiheuttamat odotettavissa olevat matkustusviiveet
EES-järjestelmä on herättänyt huolta Yhdistyneessä kuningaskunnassa (UK), jolla on useita yhteisiä rajanylityspaikkoja EU:n kanssa.
Euroopan työllisyysstrategian vuoksi matka- ja liikenneviranomaiset ovat varoittaneet matkustajia pidemmistä odotusajoista Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n rajoilla.
Tämä johtuu pääasiassa siitä, että jokaisen matkustajan on rekisteröitävä biometriset tiedot rajalla ensimmäistä kertaa.
Matkustajia on kuitenkin varoitettu siitä, että odotusajat voivat pidentyä vielä ensimmäisen rekisteröinnin jälkeen.
Myöhästymisten odotetaan pahenevan ruuhka-aikoina ja huippusesonkiaikoina, jolloin lentoasemat ja rajanylityspaikat ovat jo ennestään suuren rasituksen alaisina.
Monet kyseenalaistavat myös EES-järjestelmän luotettavuuden Yhdistyneessä kuningaskunnassa äskettäin tapahtuneiden sähköisten porttien (eGate) käyttökatkosten vuoksi.
Yhdistyneen kuningaskunnan ulkoministeri lordi Cameron ilmaisi huolensa siitä, että ”teknologiaa on vielä testattava ja parannettava”.
Jos EES-järjestelmä ei toimi, rajavartijoiden on käsiteltävä EU:hun saapuvat ja sieltä lähtevät matkustajat manuaalisesti.
Hän oli erityisen huolissaan Doverin satamasta ja St Pancrasin asemasta, jotka voivat ruuhkautua entisestään.
Yhdistyneen kuningaskunnan Doverin ja St Pancrasin satamat valmiina EES:ää varten
Doverin satama on perustanut erilliset kaistat, joissa on EES-kioskit linja-automatkustajille ja tabletit henkilöautoille EES-prosessin sujuvoittamiseksi.
Lisähenkilöstöä on otettu käyttöön lisääntyneen työmäärän hallitsemiseksi.
Eurostar on vakuuttanut matkustajille, että EES-kioskeja on riittävästi, jotta matkustajat voivat välttää myöhästymiset.
Se on myös valmistellut alueen, jossa voidaan tarvittaessa ottaa vastaan pitkiä jonoja ruuhka-aikoina.
EU kehittää myös mobiilisovellusta, joka voisi nopeuttaa EES-rekisteröintiä keräämällä henkilötietoja etukäteen.
Monet lähteet ovat kuitenkin vahvistaneet, että se ei ole valmis EES-järjestelmän käynnistämiseen lokakuussa.
Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus ilmoitti myös, että sillä on kuusi kuukautta aikaa testata ja muokata uutta järjestelmää.
Matkustaminen ja taloudelliset vaikutukset
Myöhästymiset aiheuttavat haittaa matkustajille, ja niillä on laajempia taloudellisia vaikutuksia.
Matkailu on merkittävä elinkeino monille EU-maille, ja pitkittyvät viivästykset voivat pelottaa matkailijoita ja vahingoittaa matkailutaloutta.
Yhdistyneen kuningaskunnan hallituksen äskettäinen tutkimus osoitti, että joka seitsemäs britti vähentää todennäköisyyttä vierailla EU:ssa Euroopan työllisyysstrategian vuoksi.
Liikematkustajat, jotka luottavat tehokkaaseen ja oikea-aikaiseen matkustamiseen, saattavat myös etsiä vaihtoehtoisia matkakohteita tai pitää enemmän virtuaalikokouksia.
Toistaiseksi matkustajat voivat vain mukauttaa matka-aikojaan ottaen huomioon mahdolliset viivytykset rajalla.
EES-rekisteröinnin vuoksi tämä on elintärkeää heidän ensimmäisellä matkallaan johonkin EU:n 29 jäsenvaltiosta.
Jotkut kuitenkin kehottavat matkustajia vierailemaan Schengen-alueella, kun EES-järjestelmät ovat ehtineet asettua.
Toiset suosittelevat myös odottamaan, että EU:n matkustuslupajärjestelmä ETIAS otetaan käyttöön ennen matkan varaamista.
Lykkäyspyynnöt
Jatkuvien viivästysten vuoksi EU:ta on kehotettu lykkäämään edelleen EES-järjestelmän täytäntöönpanoa.
Ranskalaiset virkamiehet ja Yhdistyneen kuningaskunnan valiokunnat ovat kehottaneet EU:ta harkitsemaan vaikutuksia matkustajiin. Molemmat ovat pyytäneet lykkäämään järjestelmän käyttöönottoa, kunnes kaikki tekniset ongelmat on ratkaistu.
Haasteista ja EES:n käyttöönoton lykkäämistä koskevista pyynnöistä huolimatta virkamiehet ovat optimistisia uuden järjestelmän pitkän aikavälin hyötyjen suhteen.
Kun EES-järjestelmä on otettu käyttöön, sen odotetaan parantavan rajaturvallisuutta ja lyhentävän odotusaikoja merkittävästi.
EU on nyt sitoutunut varmistamaan, että järjestelmä on toiminnassa uuteen määräaikaan mennessä. Silti monet uskovat, että lisäviivästykset ovat edelleen mahdollisia.