Paikallishallinnon virkamiehet kehottivat Yhdistyneen kuningaskunnan (UK) hallitusta puuttumaan mahdollisiin ongelmiin, joita Brexitin jälkeiset rajatarkastukset aiheuttavat.
Lontoon pormestari Sadiq Khan varoitti, että uudet biometriset rajatarkastukset uhkaavat aiheuttaa ”kaaoksen” kaupungin St Pancrasin asemalla.
Kentin paikalliset viranomaiset kehottivat myös hallitusta toimimaan maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmän (Entry/Exit System, EES) käyttöönotosta johtuvien mahdollisten 14-tuntisten viivästysten estämiseksi.
EES on Euroopan unionin (EU) uusi automatisoitu biometrinen rajatarkastusjärjestelmä, jonka on määrä käynnistyä lokakuussa 2024.
Uudessa järjestelmässä kolmansien maiden kansalaisten maahantulo ja maastapoistuminen rekisteröidään kasvoskannauksen tai sormenjälkien avulla perinteisen passin leimaamisen sijasta.
Yhdistyneen kuningaskunnan parlamentin eurooppalainen tarkastusvaliokunta on kerännyt useita todistusaineistoa sisältäviä raportteja, jotka osoittavat, että Euroopan työllisyysstrategia häiritsee Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n välistä matkustamista.
Lontoon pormestarin mukaan rajoitettuja junapalveluja ja pitkiä myöhästymisiä ei voida hyväksyä.
Lehdistötiedotteessa Khan korosti, että Eurostar on elintärkeä Lontoon ja Yhdistyneen kuningaskunnan taloudelliselle menestykselle.
Hän sanoi, että Lontoon St Pancrasin asema on ”portti valtaville määrille matkailijoita ja liikemiehiä maahan”.
Kansainvälinen suurnopeusjunayhteys kuljettaa jopa 900 matkustajaa jokaisessa 14 junassa, jotka kulkevat päivittäin Pariisista Lontooseen.
”Nykyisellään nämä uudet Brexitin jälkeiset tarkastukset aiheuttavat kaaosta St Pancrasissa”, Khan totesi.
Hän lisäsi: ”Kun Lontoon talous on elpynyt pandemian jälkeen, tämä on kauhea viesti sekä turisteille että yrityksille ympäri maailmaa.”
Khan totesi, että uhkaavat matkustushaitat ovat ”suoraan seurausta brexitistä”, johon Yhdistyneen kuningaskunnan hallituksen on puututtava.
Hän vaati, että ministerit tarjoavat kiireellistä tukea High Speed 1 -hankkeelle (HS1) ja Eurostarille näiden ongelmien ratkaisemiseksi ”kiireellisenä asiana”.
”Palvelujen leikkaukset ja pidemmät viivästykset eivät yksinkertaisesti ole vaihtoehto”, Khan korosti.
Eurostar voi rajoittaa matkustajamääriä Brexitin jälkeisten rajatarkastusten vuoksi.
HS1:n valvontakomitealle toimittamissa todisteissa ennustettiin, että Eurostar saattaa joutua rajoittamaan matkustajamääriä.
HS1 omistaa ja ylläpitää Lontoon ja Kanaalitunnelin välistä rataa ja asemia.
Koska EES-kioskeja on vain 24 vaaditun 49:n sijaan, matkustajat joutuvat todennäköisesti jonottamaan pitkiä jonoja erityisesti aamuruuhka-aikoina.
Lisäksi EU:n ulkopuolisen matkustajan rekisteröinnin rajalla odotetaan lisäävän matka-aikaa vähintään kaksi minuuttia matkustajaa kohden.
Tällä hetkellä ei ole mahdollisuutta rekisteröidä matkustajien biometrisiä tietoja, kuten sormenjälkiä ja kasvoskannauksia, etukäteen verkossa.
HS1 lisäsi, että St Pancrasin aseman tilarajoitukset tekisivät jonottamisesta ”mutkikasta ja porrastettua”.
Uusien EES-kioskien asentaminen St Pancrasiin maksaisi 25 000 puntaa kukin, ja vuosittaiset ylläpitokustannukset olisivat 2 miljoonaa puntaa.
Eurostar vastaa kustannuksista, jos EES-kioskeja asennetaan lisää.
Yhdistyneen kuningaskunnan ja Ranskan hallitukset työskentelevät yhdessä sähköisen työllisyysstrategian ongelmien ratkaisemiseksi.
Euroopan komissio valvoo uuden biometrisen rajatarkastusjärjestelmän täytäntöönpanoa.
Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus tekee ”tiivistä yhteistyötä EU:n kanssa” vähentääkseen Euroopan työllisyysstrategian vaikutuksia yhteisiin rajoihin.
Sisäministeriösihteeri oli tavannut Ranskan sisäministerin keskustellakseen EES:n täytäntöönpanosta, kertoi The Standard.
”Olemme tiiviissä yhteydessä matkailualaan ja satamaviranomaisiin varmistaaksemme, että ne ovat valmistautuneet minimoimaan viivästymisriskin”, Yhdistyneen kuningaskunnan hallituksen edustaja sanoi.
Kentin johtajat keräävät tukea EES:n täytäntöönpanon lähestyessä.
Kentin paikalliset johtajat ovat kehottaneet hallitusta tukemaan Kentiä Brexitin jälkeisten rajatarkastusten hoitamisessa.
Nämä johtajat ovat Kentin kreivikunnanvaltuuston johtaja Roger Gough, Ashfordin piirikunnanvaltuuston talouskehityksestä vastaava johtaja Andrew Osborne ja Visit Kentin toimitusjohtaja Deirdre Wells OBE.
”Jos Kentin pääsy Eurooppaan estetään, se vaikuttaa olennaisesti myös toimitusketjuihin”, paikalliset johtajat totesivat lausunnossaan. ”Näin ollen EES-tarkastusten toteuttaminen ei ole vain Kentin ongelma, vaan kansallinen ongelma.”
Euroopan unionin valvontavaliokunnalle toimitettujen raporttien mukaan Euroopan työllisyysstrategia vaikuttaa vakavasti satama- ja lauttaliikenteeseen.
Matkustajat voivat joutua jonottamaan Doverin satamassa jopa 14 tuntia ”kohtuullisen pahimmassa tapauksessa”.
Tällaisilla viivästyksillä on ”vakavia seurauksia Doverin satamaan ja Eurotunneliin johtavan reitin paikallisyhteisöille”.
Wells korosti, että pitkät liikennejonot Doveriin ja Folkestoneen vaikuttavat matkustajiin, yhteisöihin ja yrityksiin koko maakunnassa.
Gough kehotti hallitusta myöntämään Kentille lisää rahoitusta liikenteen hallintaan ja lisää tiloja EU:hun suuntautuvan rahdin säilyttämiseen.
Hän vaati myös biometristä etärekisteröintiä, jotta viivytykset rajanylityspaikoilla vähenisivät.
Toisaalta Oveden ehdotti, että Ashfordin ja Ebbsfleetin kansainväliset rautatiepalvelut aloitettaisiin uudelleen.
”Asemat tarjoavat loistavan tilaisuuden lisätä rajakapasiteettia rajoitetun St Pancrasin kansainvälisen aseman ulkopuolella”, hän kertoi.
Eurostar keskeytti nämä palvelut vuonna 2020. Se mainitsi EES-järjestelmän käyttöönoton mahdollisena esteenä niiden uudelleen avaamiselle.
Uudesta rajatarkastusjärjestelmästä on hyötyä pitkällä aikavälillä
Yhdistyneen kuningaskunnan eurooppalainen tarkastelukomitea on kerännyt todisteita rajatarkastusten vaikutuksista Brexitin jälkeiseen aikaan.
Monet osapuolet ovat huolissaan siitä, että EES-järjestelmä vaikuttaa kielteisesti rajan läheisyydessä asuviin paikallisiin kansalaisiin, yrityksiin ja matkustamiseen.
Haasteista huolimatta Eurostar ja useimmat lentoyhtiöt pitävät Euroopan työllisyysstrategiaa hyödyllisenä pitkällä aikavälillä.