Lento- ja laivaliikenteen harjoittajien on tarkistettava matkustajien Euroopan matkustustieto- ja viranomaisjärjestelmän(ETIAS) luvat 48 tuntia ennen lähtöä.
ETIAS on uusi sähköinen matkustuslupa, joka vaaditaan kaikilta viisumivapaasti Euroopan unionin (EU) Schengen-alueelle matkustavilta. Tämä koskee myös Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaisia.
Kun ETIAS-matkustuslupajärjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2025 puolivälissä, lento- ja laivaliikenteen harjoittajien on oltava valmiita noudattamaan sitä ja vahvistamaan matkustajien ETIAS-asiakirjat.
Kansainvälisillä valmentajilla on kuitenkin kolme vuotta aikaa täyttää vaatimus.
Toisaalta junaliikenteen harjoittajien ei tarvitse tarkistaa, onko matkustajilla voimassa oleva ETIAS-lupa.
EU totesi: ”Matkustajien käyttämästä kuljetusvälineestä riippumatta heidän ETIAS-järjestelmänsä tarkastetaan aina rajalla.”
EU:n rajavartijoiden on tarkistettava junamatkustajien ETIAS-luvat ennen junaan nousua.
Tämä koskee matkustajia, jotka lähtevät Yhdistyneestä kuningaskunnasta junalla, kuten Eurostarilla.
Uusi sähköinen rajapintatyökalu ETIAS-järjestelmän todentamiseksi
EU tarjoaa lento- ja meriliikenteen harjoittajille uuden sähköisen välineen ETIAS-lupien vahvistamiseksi ennen lähtöä.
Liikenteenharjoittajien on ensin rekisteröidyttävä eu-LISAan voidakseen käyttää uutta käyttöliittymävälinettä.
eu-Lisa on Euroopan vapauden, turvallisuuden ja oikeuden alueen laaja-alaisten tietojärjestelmien operatiivisesta hallinnoinnista vastaava virasto.
Se tarjoaa teknologista tukea EU-maiden pyrkimyksille tehdä Euroopasta turvallisempi.
Tähän kuuluvat EU:n uudet sähköiset rajavalvontajärjestelmät, ETIAS ja maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä (EES).
Tällä hetkellä yli 1 000 lentoliikenteen harjoittajaa, pääasiassa lentoyhtiöitä, on suorittanut rekisteröintiprosessin uutta ETIAS-käyttöliittymävälinettä varten.
Rekisteröitymisen jälkeen liikenteenharjoittajien on liitettävä järjestelmänsä uuteen ETIAS-järjestelmän liikenteenharjoittajaliittymään, jotta ne voivat lähettää tarkistuspyyntöjä.
Niille on myös tehtävä vaatimustenmukaisuutta edeltävät järjestelmien väliset liitännät ja saatava vaatimustenmukaisuustodistus.
Verkkoportaalia tai mobiilisovellusta käyttävien liikenteenharjoittajien on koulutettava valtuutettu henkilökunta eu-LISA-ohjeiden mukaisesti.
ETIAS-operaattoriliitäntä tarkistaa myös EES:n.
ETIAS-oikeuksien tarkistamisen lisäksi EU:n uusi rajapintatyökalu auttaa myös EES:n tarkistamisessa.
EES-järjestelmään kirjataan sekä lyhytaikaista oleskelua varten myönnettävän viisumin haltijoiden että viisumivapaiden matkustajien maahantulo ja maastapoistuminen Schengen-alueelle. Tämä koskee myös Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaisia.
Sillä korvataan passien manuaalinen leimaaminen automaattisilla biometrisillä sormenjäljillä ja kasvoskannauksilla EU:n rajalla.
eu-LISA-tietokannassa todetaan, että liikenteenharjoittajien on tarkistettava, ovatko kolmansien maiden kansalaiset, joilla on lyhytaikainen viisumi, käyttäneet sallitun määrän maahantuloja EU:hun.
Lentoliikenteen harjoittajan uuden käyttöliittymävälineen avulla matkustajat, jotka järjestelmä on merkinnyt ”OK”-merkinnällä, pääsevät koneeseen.
NOK-merkinnällä varustettujen matkustajien osalta lentoyhtiöiden on tarkistettava manuaalisesti matkustajan lupa-asiakirjat.
Vain matkustajat, joilla on voimassa oleva ETIAS- tai Schengen-viisumi, pääsevät koneeseen.
EU:n jäsenvaltiot voivat rangaista liikenteenharjoittajia matkustajien kuljettamisesta ilman asianmukaisia matkustusasiakirjoja.
He välttyvät kuitenkin seuraamuksilta, jos heidän tarkistuskyselynsä lähetetään 48 tunnin kuluessa ennen lähtöä ja jos vastaus on ”OK”.
ETIAS-keskusyksikkö on myös käytettävissä ympäri vuorokauden englanninkielisen teknisen ja operatiivisen avun antamiseksi verkkoportaalin ja hätäpuhelinlinjan kautta.
ETIAS käynnistyy kahdessa vaiheessa vuoden 2025 puolivälissä.
EU ottaa ETIAS-järjestelmän asteittain käyttöön 12 kuukauden aikana, jotta häiriöt jäisivät mahdollisimman vähäisiksi ja matkustajien sopeutuminen helpottuisi.
Asteittainen täytäntöönpano antaa myös viranomaisille mahdollisuuden arvioida sen vaikutuksia ennen kuin siitä tulee pakollinen.
Käyttöönotto käsittää kaksi vaihetta: kuuden kuukauden siirtymäkausi ja kuuden kuukauden karenssiaika.
Toukokuussa 2025 alkavan siirtymäkauden aikana matkustajien olisi haettava ETIAS-järjestelmää ennen Schengen-alueelle matkustamista.
Niiltä, joilla ei ole ETIAS-järjestelmää, ei kuitenkaan evätä maahantuloa, jos he täyttävät kaikki muut Schengen-alueen maahantulovaatimukset.
Lisäaikana kaikilla Schengen-alueella matkustavilla on oltava ETIAS-todistus, kun he vierailevat Schengen-alueella.
Niiltä, joilla ei ole ETIAS-järjestelmää, evätään maahantulo rajalla, lukuun ottamatta eurooppalaisia ensikertalaisia siirtymäkauden aikana, jos he täyttävät muut maahantulovaatimukset.
Mahdolliset ETIAS-kysymykset
ETIAS-järjestelmä pannaan täytäntöön noin seitsemän kuukautta sen jälkeen, kun EU on saattanut voimaan Euroopan työllisyysstrategian.
EU:n ja Yhdistyneen kuningaskunnan rajojen välillä matkustajia kuljettavat liikenteenharjoittajat ovat tuoneet esiin uusia järjestelmiä koskevia mahdollisia ongelmia.
Lentoyhtiöt ilmaisivat huolensa siitä, että ETIAS-järjestelmän tarkistaminen 48 tuntia ennen lähtöä voi estää viime hetken varaukset.
Rautatie- ja lauttaliikenteen virkamiehet pyrkivät viivyttämään EES:n käyttöönottoa, koska infrastruktuuri ei ole riittävä biometristä rekisteröintiä ja tarkastuksia varten.
Myöskään EU:n uusi EES-sovellus, joka mahdollistaa biometrisen rekisteröinnin verkossa, ei ole valmis lokakuuhun 2024 mennessä.
EU:n säädösten mukaan rajavartijan on oltava paikalla tarkistamassa biometrinen rekisteröinti.
Matkustajien on poistuttava ajoneuvosta ennen sormenjälkien tai kasvoskannauksen antamista.
Viranomaiset ovat varoittaneet 14 tunnin viivästyksistä ja junamatkustajien määrän rajoittamisesta pitkien jonojen välttämiseksi.
Lentoliikenteen harjoittajat ovat myös vastuussa matkustajien voimassa olevan Yhdistyneen kuningaskunnan sähköisen matkustusluvan (ETA) tai viisumin tarkistamisesta ennen kuin he pääsevät koneeseen.
Lentoliikenteen harjoittajien on toimitettava yleisilmailuraporttinsa (General Aviation Report, GAR) ja ennakkomatkustajatietonsa (Advance Passenger Information, API) interaktiivisten portaalien kautta, jotka saavat vastauksen sisäministeriöltä.
Tämä edellyttää erilaista interaktiivista järjestelmää, joka on samanlainen kuin ETIAS-järjestelmän tarkastuksessa käytetty järjestelmä.
Kaikkien kolmen uuden sähköisen rajavalvontajärjestelmän yhteentoimivuus on herättänyt huolta sen jälkeen, kun ne on otettu käyttöön.