Iso-Britannia käynnistää Screen Tourism -kampanjan, jossa vierailijat voivat tähdittää kuumimpia kuvauspaikkojaan

| 27 joulukuun, 2024
Iso-Britannia käynnistää Screen Tourism -kampanjan, jossa vierailijat voivat tähdittää kuumimpia kuvauspaikkojaan
Kuva Jeremy Richardsin kautta iStockin kautta.

Tammikuussa 2025 VisitBritain, Yhdistyneen kuningaskunnan (UK) kansallinen matkailutoimisto, käynnistää jännittävän valkokangasmatkailukampanjan nimeltä Starring GREAT Britain.

Aloite kutsuu matkailijoita tutustumaan Britannian kuuluisiin kuvauspaikkoihin ja nauttimaan rakastettujen elokuvien ja tv-sarjojen innoittamista kokemuksista.

Kampanja juhlistaa Yhdistyneen kuningaskunnan kulttuuriperintöä elokuvan linssin kautta.

Sen tavoitteena on esitellä monipuolisia maisemia ja historiallisia kohteita, jotka ovat saaneet yleisön mielikuvituksen valloilleen kaikkialla maailmassa.

”Elokuva- ja tv-matkailussa ei ole kyse vain matkakohteesta nauttimisesta”, VisitBritainin toimitusjohtaja Patricia Yates selitti tiedotteessa.

”Mutta [it is] kokee myös sen taikuuden, jonka elokuva ja tarinankerronta tuovat näihin paikkoihin”, hän lisäsi.

Virasto isännöi mediakumppaneita kokeilemaan näytön matkailukampanjan tarjontaa syyskuussa 2024.

Näyttöturismin kasvava suuntaus

Näyttämömatkailusta eli ”kuvauspaikkamatkailusta” on tullut yhä suositumpaa, kun fanit etsivät paikkoja, joissa heidän suosikkielokuvissaan ja -televisio-ohjelmissaan nähdään.

Tämä ilmiö tuottaa vuosittain satoja miljoonia puntia, kertoo British Film Institute.

VisitBritainin tutkimus paljastaa, että kiinnostus on samaa luokkaa: yhdeksän kymmenestä vierailee elokuva- ja televisiokohteissa eri puolilla Britanniaa.

Tutkimusten mukaan 91 prosenttia 20 ulkomaiselta markkina-alueelta tulevista potentiaalisista vierailijoista haluaa vierailla Yhdistyneen kuningaskunnan elokuva- ja televisiokohteissa.

”Yhdeksän kymmenestä Yhdistyneeseen kuningaskuntaan saapuvasta vierailijasta haluaa tutustua elokuva- ja televisiokohteisiin”, Yates kertoi.

Lisäksi hän selittää Britannian lisääntyvän valkokangasturismin suosion johtuvan siitä, että suoratoistoalustat ovat tulleet miljoonien ulottuville maailmanlaajuisesti.

”Niiden kasvu on tehnyt siitä yleismaailmallisempaa”, Yaates sanoi Euronews Travelille.

Matka läpi Yhdistyneen kuningaskunnan näytön matkailun hot spotit

Iso-Britannia käynnistää Screen Tourism -kampanjan, jossa vierailijat voivat tähdittää kuumimpia kuvauspaikkojaan
Kuvan tarjoaa Jeffrey Zhang Unsplashin kautta.

Iso-Britannia on jo pitkään ollut menestyselokuvien ja tv-sarjojen kulissina, ja se tarjoaa kaikkea muinaisista linnoista nykyaikaisiin kaupunkikuviin.

Mainostamalla näitä ja muita paikkoja VisitBritain toivoo houkuttelevansa matkailijoita tutustumaan suosikkitarinoidensa todellisiin tapahtumapaikkoihin.

Starring GREAT Britain -kampanjassa korostetaan useita kohteita, joissa vierailijat voivat kulkea suosikkihahmojensa jalanjäljissä.

Britannian valkokangaspaikat tarjoavat vierailijoille unohtumattomia seikkailuja ja syventävät samalla heidän ymmärrystään Britannian roolista maailmanlaajuisessa elokuvataiteessa.

Ne tarjoavat vierailijoille enemmän kuin nähtävyyksiä, vaan myös tilaisuuksia uppoutua täysin Britannian elokuvamaailmaan.

Kylpyamme

Bath tunnetaan georgiaanisesta arkkitehtuuristaan, ja se oli merkittävä kuvauspaikka Netflixin menestyssarjalle Bridgerton.

Fanit voivat vierailla Royal Crescentissä ja nauttia regentti-aiheisista tapahtumista, jotka vievät heidät takaisin ylenpalttisten tanssiaisten ja korkean seurapiirin aikakauteen.

Vieraat voivat pukeutua aikakauden pukuihin ja kokea tyylikkäitä tanssitapahtumia suoraan näytelmästä.

Oxford ja Birmingham

Viime vuonna Timothée Chalametin tähdittämä Wonka-elokuva kuvattiin Oxfordin arvostetuissa collegeissa ja historiallisissa maamerkeissä.

Suklaatehtaan kokemuksesta pitävät voivat tehdä junamatkan pohjoiseen Birminghamiin, jossa valmistetaan kuuluisaa Cadburya.

Alnwickin linna, Northumberland

Tämä linna on kuuluisa roolistaan Harry Potter -sarjan Tylypahkan noitien ja velhojen kouluna.

Tämä historiallinen paikka tarjoaa taikasauvojen valmistusta, luudanvarsien harjoittelua ja taikakierroksia, joten se on pakollinen vierailukohde velhomaailman harrastajille.

Manchester

Marvel-fanit saattavat tunnistaa tämän kaupungin urbaanit kadut Marvelin Captain America -elokuvasta : The First Avenger -elokuvasta, jossa se esitti New York Cityä.

Black Country Living Museum, Birmingham

Tämä ulkoilmamuseo oli vahvasti esillä Netflixin rikosdraamassa Peaky Blinders.

Kävijät voivat uppoutua sarjan kuvaamaan synkkään teolliseen aikakauteen.

Walesin rannat

Keskiaikaisesta fantasiasta pitävät voivat suunnata Pohjois-Walesin karuille rannoille.

Nämä olivat HBO:n sarjan House of the Dragon (Lohikäärmeen talo), Game of Thronesin esiosan, taustarannat.

Näyttämömatkailu tukee paikallisia yhteisöjä

Iso-Britannia käynnistää Screen Tourism -kampanjan, jossa vierailijat voivat tähdittää kuumimpia kuvauspaikkojaan
Kuva kohteliaisuudesta UX Gun via Unsplash

Kampanjan tavoitteena on levittää matkailun hyötyjä ympäri Yhdistynyttä kuningaskuntaa, myös vähemmän tunnettuihin kohteisiin.

Starring GREAT Britain -k ampanja houkuttelee kävijöitä Yhdistyneen kuningaskunnan suurimpien kaupunkien ulkopuolelle, tukee paikallisia yrityksiä ja luo mahdollisuuksia kulttuurivaihtoon.

Yates kertoo, että nykyään matkailijat etsivät aitoja kokemuksia, jotka auttavat paikallisia yhteisöjä ja pienyrityksiä.

VisitBritainin toimitusjohtaja sanoi: ”Kahvilat, ravintolat ja pubit voivat pysyä auki, koska ne houkuttelevat matkailijoita.”

Huolimatta Britannian laajasta nähtävyyksistä Yates korosti saaren kompaktia kokoa ja tehokasta junaverkostoa.

Näin kansainvälisten matkailijoiden on helppo tutustua nähtävyyksiin eri puolilla maata, kaupungeista rannikoille.

VisitBritainin kampanja on myös linjassa uudistuvan matkailun kanssa, jolla varmistetaan, että paikalliset yhteisöt kukoistavat kävijöiden nauttiessa aidoista kokemuksista.

Yatesin mukaan Britannian rikas historia ja ajattomat kohteet tekevät siitä elokuvantekijöiden suosikin.

VisitBritain on tehnyt yhteistyötä suurten studioiden ja British Film Commissionin kanssa, ja se houkuttelee edelleen elokuvatuotantoa,

Näin varmistetaan, että maan ikoniset maamerkit ja maisemat näkyvät valkokankailla vielä vuosia.

Vuonna 2024 Britanniassa vieraili lähes 39 miljoonaa ihmistä, ja määrän odotetaan kasvavan, kun matkailu toipuu pandemian vaikutuksista.

Elpyminen on johtunut pääasiassa Yhdysvaltojen ja Aasian markkinoiden paluusta.

Edelläkävijyys vuonna 2025

VisitBritain tarjoaa Starring GREAT Britain -kampanjassaan muutakin kuin lomaa.

Näyttämömatkailukampanjan avulla matkailijat voivat astua suosikkitarinoihinsa ja olla oman elokuvaseikkailunsa tähtiä.

Britannian kuumimmat kuvauspaikat ovat valmiina vastaanottamaan elokuvaharrastajat, tv:n ystävät ja kaikki, jotka etsivät ainutlaatuista matkakokemusta.

Koska Britannia on edelleen elokuvissa esillä, asiantuntijat odottavat, että virasto korostaa sitä useammissa tulevissa hankkeissa.