EU:n EES voi pakottaa Eurostarin rajoittamaan matkustajamääriä

| 7 helmikuun, 2024
EU:n EES voi pakottaa Eurostarin rajoittamaan matkustajamääriä

Rautatieoperaattorin mukaan Lontoon St Pancrasin asema ei ehkä pysty käsittelemään Euroopan unionin (EU) uutta maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmää (EES) ilman tuntikausia kestäviä jonoja.

Kansainvälinen suurnopeusjunayhteys saattaa tuoda vähemmän matkustajia Yhdistyneeseen kuningaskuntaan ja Yhdistyneestä kuningaskunnasta.

High Speed 1 (HS1) varoitti, että EU:n Euroopan laajuisen työllisyysstrategian valmistelut Lontoon St Pancrasin asemalla ovat ”erittäin puutteelliset”.

HS1 omistaa ja ylläpitää Lontoon ja Kanaalitunnelin välistä rataa ja asemia.

Se yhdistää kansainväliset suurnopeusreitit Lontoosta Pariisiin, Brysseliin ja Amsterdamiin sekä kotimaan reitin Lontoosta Kentiin.

The Guardian kertoi, että yhtiö ilmaisi huolensa siitä, että tämä voisi johtaa viivästyksiin ja mahdollisesti rajoittaa Eurostarin palveluja.

Eurostar on kansainvälinen suurnopeusjunayhteys, joka yhdistää Belgian, Ranskan, Saksan, Alankomaiden ja Yhdistyneen kuningaskunnan.

Se liikennöi St Pancrasista Pariisiin päivittäin noin 14 junaa, joista kukin kuljettaa enintään 900 matkustajaa.

EU:n uusi biometrinen rajatarkastusjärjestelmä

EU:n maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmän (EES) mukaan Schengen-alueelle matkustavien EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisten on tallennettava sormenjäljet ja kasvokuvat rajalla.

Tämä koskee sekä lyhytaikaisen viisumin haltijoita että viisumivapaita kansalaisia, myös Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaisia.

Sen sijaan, että passi leimataan saapumisen yhteydessä, EES:ssä maahantulo ja maastalähtö dokumentoidaan sähköisesti matkustajan biometristen tietojen avulla.

Rajavirkailija valvoo matkustajien biometristen tietojen rekisteröintiä heidän saapuessaan EU:n rajalle.

Tämä tapahtuu vain heidän ensimmäisellä vierailullaan EES:n käyttöönoton jälkeen. Heidän tietonsa ovat voimassa EES-järjestelmässä kolme vuotta.

Matkustajat voivat vahvistaa lupansa sormenjälki- tai kasvobiometrialla myöhemmillä käynneillään tuon ajan kuluessa.

Aina kun matkustaja saapuu Schengen-alueelle, EES-järjestelmä tallentaa hänen tietonsa kolmen vuoden ajaksi tai siihen asti, kunnes hänen passinsa vanhenee.

Eurostar voi rajoittaa matkustajien määrää pitkien jonojen välttämiseksi.

Yhdistyneen kuningaskunnan parlamentin eurooppalainen tarkastusvaliokunta on kerännyt todisteita, joiden avulla voidaan tutkia ja ymmärtää, miten EU:n maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä vaikuttaa matkustamiseen.

HS1 on yksi viimeisimmistä tahoista, jotka ovat ilmaisseet huolensa Euroopan työllisyysstrategian suhteen. EU:n uuden rajatarkastusjärjestelmän on määrä tulla voimaan lokakuussa 2024.

Valiokunnalle toimittamassaan todistuskertomuksessa HS1 ilmoitti, että se tarvitsee 49 uutta EES-kioskia matkustajatarkastusten käsittelemiseksi.

Ranskan hallitus oli kuitenkin ehdottanut vain 24:ää. HS1:lle kerrottiin, että EES-kioskit olivat vapaaehtoisia, koska tarkastukset voitiin tehdä rajalla.

HS1 varoitti, että se aiheuttaisi ”matkustajille kohtuuttomia, useita tunteja kestäviä viivästyksiä ja mahdollisia liikennöinnin rajoituksia”.

Yhtiö ennakoi, että Eurostar ei pystyisi käsittelemään kaikkia matkustajia, koska sillä on vain 24 EES-kioskia. Tämä aiheuttaisi viivästyksiä erityisesti aamuruuhkan aikana.

HS1 varoitti, että se voisi myös ”johtaa siihen, että palvelujen matkustajamäärät joudutaan rajoittamaan”.

HS1 totesi myös, että EES:n toteuttaminen St. Pancrasin asemalla olisi vaikeaa rajallisten tilarajoitusten vuoksi.

Tilanpuute tekisi jonotusprosessista ”mutkikkaan ja porrastetun”, se lisäsi.

Useammat EES-kioskit merkitsisivät monimutkaisempaa matkustajavirtaa.

Eurostarin Britannian Euroopan unionin valvontakomitealle antaman todistusaineiston mukaan Entry/Exit-järjestelmän (EES) kioskien lisääminen aiheuttaisi vain uusia jonoja.

Se merkitsisi myös ”suurempaa riskiä aikataulun toteutumiselle ja St Pancrasista lähtevän rautatieliikenteen kasvulle”, todettiin sen todisteissa.

Eurostar on todennut, että EU:n EES:n täytäntöönpano lisäisi rajatarkastusten käsittelyaikaa ”kahdesta kolmeen minuutilla”.

Tämä olisi huomattavasti pidempi kuin nykyinen 45 sekunnin käsittelyaika ja voisi johtaa yli tunnin jonoihin ruuhka-aikoina.

St Pancrasin EES-kioskien lisääminen maksaisi 25 000 puntaa kukin ja 2 miljoonaa puntaa vuodessa käyttö- ja ylläpitokustannuksia.

Jos lisäkioskit osoittautuvat toimivaksi ratkaisuksi, Eurostarin on rahoitettava nämä lisäkustannukset.

Satamarajaa koskevat huolenaiheet maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmän käyttöönotosta

Yhdistyneen kuningaskunnan EU:n valvontakomitea on aiemmin varoittanut 14 tuntia kestävistä jonoista Doverin satamassa.

Liian pitkä odotusaika johtuu pääasiassa siitä, että matkustajat saapuvat rajatarkastukseen henkilöautoilla tai linja-autoilla.

Matkustajien olisi poistuttava junasta rekisteröityäkseen ja suorittaakseen biometriset tarkastukset, minkä jälkeen heidän olisi palattava ajoneuvoonsa.

Ashfordin kaupunginvaltuusto ilmaisi myös huolensa siitä, että EU:n Euroopan työllisyysstrategia voisi vaikuttaa vakavasti lauttaliikenteeseen, koska se ei pysty käsittelemään nykyisiä henkilö- ja linja-automääriä.

Pitkät viivästykset satamassa voivat johtaa ruuhkiin pääteillä, mikä vaikuttaa pääsyyn Folkestonen eurotunneliin.

Tämä voi häiritä paikallistaloutta ja aiheuttaa hyvinvointiongelmia matkustajille ja yhteisöille.

Euroopan työllisyysstrategian vakavan vaikutuksen torjuminen Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n väliseen matkustamiseen

HS1 on vaatinut maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmän asteittaista käyttöönottoa, jotta Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n junaliikenteessä ei aiheutuisi ”vakavia häiriöitä”.

Toinen vaihtoehto on antaa matkustajille mahdollisuus rekisteröidä biometriset tiedot etukäteen verkossa sen sijaan, että virkamiehet valvovat heitä rajalla.

Tätä ovat vaatineet Eurostar ja HS1, sillä saapumisen yhteydessä tapahtuva rekisteröinti kuormittaisi merkittävästi rautatieasemien rajallisia tiloja.

Eurostar haluaa myös, että poliitikot voivat käyttää ”hätäjarrua”, jos EES aiheuttaa pidempiä jonoja.

Haasteista huolimatta Eurostar ja monet lentoyhtiöt pitävät EES:ää pitkällä aikavälillä hyödyllisenä.

Yhdistyneen kuningaskunnan eurooppalainen valvontakomitea tarkastelee myös EES-, ETIAS- ja Yhdistyneen kuningaskunnan ETA-järjestelmien yhteentoimivuutta.

Euroopan työllisyysstrategian ohella EU ottaa vuoden 2025 puolivälissä käyttöön uuden eurooppalaisen matkustus-, tieto- ja valtuutusjärjestelmän (ETIAS).

Viisumivapaat kansalaiset, myös Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaiset, tarvitsevat EITAS-viisumin Schengen-alueelle matkustamiseen.

Se on samanlainen kuin Yhdistyneen kuningaskunnan sähköinen matkustuslupa (ETA), joka on pakollinen kaikille viisumivapaille kansalaisille, jotka vierailevat Yhdistyneessä kuningaskunnassa.