Yhdistyneen kuningaskunnan-Heathrow’n lentoasemalle saapuvien kauttakulkumatkustajien ETA-arvio, Airlines UK, IATA.

| 10 huhtikuun, 2024
ETA transit-matkustajille haittaa UK-Heathrow'n lentoasemaa, Airlines UK, IATA

Useat lentoyhtiöiden edustajat kehottivat Yhdistyneen kuningaskunnan hallitusta harkitsemaan uudelleen kauttakulkumatkustajien vaatimusta sähköisestä matkustusluvasta (ETA).

Tämä kysymys on noussut esiin useaan otteeseen Yhdistyneen kuningaskunnan parlamentin oikeus- ja sisäasiainvaliokunnan tutkimuksessa sähköisistä rajavalvontajärjestelmistä.

Heathrow’n lentoaseman palvelujohtaja Tonia Fielding paljasti, että ETA on heidän ”suurin huolensa”.

”Uskomme, että sillä on vaikutusta jatkoyhteyksiä käyttäviin matkustajiin ja siten meihin lentoasemana”, hän sanoi valiokunnan kanssa 19. maaliskuuta pidetyssä kokouksessa.

Heathrow palvelee vuosittain vajaat 80 miljoonaa matkustajaa, joista 18 miljoonaa on jatko- tai vaihtomatkustajia.

Näiden matkustajien ansiosta Heathrow’sta ja Yhdistyneestä kuningaskunnasta tulee ”maailman parhaiten yhteydessä oleva lentoasema”, Fielding sanoi.

Hän selitti, että jos matkustajat voisivat vaihtaa lennot lentoasemien kautta ilman lisävaatimuksia tai -maksuja, he valitsisivat sen Yhdistyneen kuningaskunnan sijasta.

”[Airside transit passengers] ei tule maahamme, joten katsomme, että heihin kohdistuu pieni riski”, Fielding sanoi.

Jatkolennot ”aiheuttavat eniten ahdistusta matkustajille”, eikä ETA auta asiaa, hän lisäsi.

Yhdistyneessä kuningaskunnassa rekisteröityjen lentoyhtiöiden ammattijärjestö Airlines UK ja maailmanlaajuisesti toimivien lentoyhtiöiden ammattijärjestö International Air Transport Association (IATA ) jakoivat saman palautteen komitealle toimittamassaan kirjallisessa aineistossa.

Yhdistyneeseen kuningaskuntaan sijoittautuneet lentoyhtiöt ovat huolissaan kielteisistä vaikutuksista, joita aiheutuu siitä, että ETA-tieto vaaditaan kaikilta Yhdistyneen kuningaskunnan kautta matkustavilta matkustajilta.

Airlines UK totesi: ”Tämä vaatimus asettaa Yhdistyneen kuningaskunnan välittömästi epäedulliseen kilpailuasemaan eurooppalaisiin naapureihinsa verrattuna.”

Aiemmat vaatimukset ETA:n lakkauttamisesta kauttakulkumatkustajien osalta

Heathrow’n lentoaseman toimitusjohtaja Thomas Woldbye on myös sanonut haluavansa, että ETA poistetaan kauttakulkumatkustajien osalta.

Hän sanoi, että matkustajien, jotka ”matkustavat lentokenttäalueella siirtyäkseen toiseen maahan”, ei pitäisi joutua maksamaan 10 puntaa lyhyestä pysähdyksestä.

Virgin Atlanticin entinen viestintäjohtaja Paul Charles sanoi: ”Läpikulkuliikenteen verottaminen on yhtä kuin epäonnistuminen.”

British Airwaysin toimitusjohtaja Sean Doyle sanoi myös, että ETA saattaa vähentää matkustajien hal ukkuutta matkustaa Lontoon Heathrow’n lentoaseman kautta.

Hän sanoi, että se on lisäkustannus ja saattaa aiheuttaa viivästyksiä matkustajille, jotka eivät tarvitse viisumia lyhyillä matkoilla ja kauttakulkumatkoilla maassa.

Yhdistyneen kuningaskunnan lentoyhtiöiden edustajien lautakunta (Board of Airline Representatives, BAR) oli myös väittänyt, että viisumivapaiden matkustajien maksujen periminen kauttakulkumatkustajilta on epäoikeudenmukaista.

He väittivät, että lentomatkustajat eli ne, jotka eivät mene rajatarkastuksen läpi, eivät teknisesti ylitä mitään rajaa.

Qatarin ja Yhdistyneen kuningaskunnan matkustajamäärät laskivat Heathrow’n lentoasemalla.

ETA on uusi digitaalinen matkustuslupa, joka vaaditaan kaikilta viisumivapaiden maiden kansalaisilta, jotka vierailevat Yhdistyneessä kuningaskunnassa.

Kukin hakemus maksaa 10 puntaa, ja se mahdollistaa useat vierailut kahden vuoden aikana tai siihen asti, kunnes passi, johon hakemus on liitetty, päättyy, sen mukaan, kumpi ajankohta on aikaisempi.

Tällä hetkellä vain Bahrainista, Jordaniasta, Kuwaitista, Omanista, Qatarista, Saudi-Arabiasta ja Yhdistyneistä arabiemiirikunnista (UAE) tulevilla matkustajilla on oltava ETA-matkailulupa Yhdistyneeseen kuningaskuntaan.

Fielding paljasti, että Heathrow’n lentoaseman matkustajamäärät Qatarin ja Yhdistyneen kuningaskunnan välisillä lennoilla ovat laskeneet ETA:n käyttöönoton jälkeen.

Hän kertoi valiokunnalle: ”Näiden lentojen matkustajamäärä on laskenut noin 14 000:lla viimeisten kolmen kuukauden aikana.”

Hän totesi kuitenkin myös, että matkustajamäärien laskuun voi olla monia muita syitä.

Heidän on myös vielä tutkittava kyseisillä lennoilla lentäneiden matkustajien kansallisuuksia.

Silti hän uskoo, että on olemassa ”riski” menettää kauttakulkumatkustajia uuden vaatimuksen ja maksun myötä.

Yhdistyneen kuningaskunnan lentoyhtiöiden mukaan ETA on ”este” ja ”hallinnollinen lisätaakka” kauttakulkumatkustajille.

Lentoyhtiöiden järjestön mukaan tämä ”tekee Yhdistyneen kuningaskunnan kautta kulkevista lennoista paljon vähemmän kilpailukykyisiä kuin vaihtoehtoisen EU:n keskuslentoaseman käyttäminen”.

Matkustajien siirtyminen muille EU:n lentoasemille voi vaikuttaa Yhdistyneen kuningaskunnan asemaan maailmanlaajuisena keskuslentoasemana. Se voi myös johtaa työpaikkojen menetyksiin lentoliikenteessä.

ETA:n ja ETIAS:n vertailu

Euroopan unioni (EU) aikoo ottaa käyttöön samanlaisen sähköisen rajavalvontajärjestelmän.

Sen eurooppalainen matkustustieto- ja lupajärjestelmä (ETIAS) vaaditaan kaikilta kansalaisuuksilta, jotka voivat vierailla Schengen-alueella ilman viisumia.

ETIAS on myös hieman halvempi kuin ETA, 7 euroa (6 puntaa), ja se on voimassa vuoden pidempään.

Alle 17-vuotiailta lapsilta ja yli 70-vuotiailta vanhuksilta ei kuitenkaan vaadita lupaa.

ETIAS-järjestelmää ei myöskään sovelleta kauttakulkumatkustajiin, jotka eivät ylitä rajaa.

Airlines UK kehottaa Yhdistyneen kuningaskunnan hallitusta soveltamaan samaa ETIAS-järjestelmää ETA-järjestelmään. Tämä koskee myös kauttakulkumatkustajia tai niitä, jotka eivät mene rajatarkastuksen läpi.

Toinen vertailukohta ETAn ja ETIASin välillä on täytäntöönpano.

Kun ETIAS-järjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2025 puolivälissä, siihen sovelletaan siirtymäaikaa ja karenssiaikaa, jotta matkustajien olisi helpompi tehdä muutos.

Vaikka ETAn käyttöönotto tapahtuu vaiheittain kansalaisuuden mukaan, ”näyttää siltä, että aloitamme heti ensimmäisenä päivänä”, Fielding sanoi.

Muita ETA:n täytäntöönpanoon liittyviä näkökohtia

IATA ehdotti myös, että Ison-Britannian hallitus ”antaisi matkustajille todisteita heidän saapumisajastaan muutenkin kuin vain sähköpostitse”.

Huolimatta edistyneistä matkustajatiedoista (API) se ”voi olla hyödyllinen järjestelmän käyttökatkosten tai suunnitellun huollon aikana.

Siitä on hyötyä myös kolmansille osapuolille, kuten muille kolmansien maiden rajavartijoille.

Matkustajat voivat käyttää muuta ETA-todistusta kuin sähköpostia viitteenä, jos heillä on epäilyksiä sen olemassaolosta tai voimassaolosta.

IATA ehdotti myös, että matkustajille ja liikenteenharjoittajille perustettaisiin tukikeskuksia, jotta ETA-järjestelmään liittyviin ongelmiin voitaisiin puuttua nopeasti.