Euroopan unionin (EU) maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmän (EES) tuleva käyttöönotto aiheuttaa lisää varoituksia lentomatkustajille.
Lentokorvausyritys AirAdvisorin toimitusjohtaja Anton Radchenko on varoittanut, että uusi rajatarkastusjärjestelmä voi aiheuttaa kaaoksen.
Hänen huolensa johtuu siitä, että tekniikka on ”tunnetusti altis katkoksille”, kuten Birmingham Live-lehti kertoo.
Radtshenko mainitsi Yhdistyneessä kuningaskunnassa äskettäin sattuneen valtakunnallisen sähköisen portin (eGate) vian, joka aiheutti pitkiä jonoja ja valtavia viivästyksiä.
Hän lisäsi, että lentomatkustajat, jotka myöhästyvät lennoltaan EES:n onnettomuuksien vuoksi, eivät voi vaatia korvausta tai lipun hinnan tarkistusta.
”Matkustajilla, jotka myöhästyvät lennolta turvallisuus- tai maahanmuuttokäsittelyn vuoksi, ei valitettavasti ole oikeutta pyytää lentoyhtiötä varaamaan uutta lentoa maksutta”, Radtshenko sanoi.
Hän neuvoi, että ne, joiden lippua ei voi palauttaa, voivat pyytää lentoyhtiöltä hyvitystä.
Hän ehdotti, että matkustajat voivat silti ”vaatia lentoasemamaksuja ja -veroja takaisin”, jos lentoyhtiö ei palauta lipun hintaa.
AirAdvisorin toimitusjohtaja lisäsi, että matkustajien on edelleen käytettävä ylimääräistä rahaa ja käytettävä hyvitys uuden lipun ostamiseen.
Travel and Tour Worldin mukaan tämä voi johtaa turhautumiseen ja tyytymättömyyteen matkustajien keskuudessa, joita jo nyt rasittavat pidemmät odotusajat.
EES:n mahdolliset viivästykset lentomatkustajille
EES on automatisoitu tietotekninen rajanylitysjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kirjata Schengen-alueelle saapuvien ja sieltä poistuvien EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisten maahantulo ja maastapoistuminen.
Sitä sovelletaan EU:n ulkorajojen ulkopuolelle suuntautuviin matkoihin, kuten Yhdistyneestä kuningaskunnasta Saksaan ja päinvastoin.
Euroopan työllisyysstrategiaa ei kuitenkaan sovelleta, kun matkustat EU:n sisällä, esimerkiksi Saksasta Ruotsiin.
Järjestelmä korvaa manuaalisen passin leimaamisen tehokkaammalla ja turvallisemmalla menetelmällä, jolla matkustajien biometriset tiedot tallennetaan.
Se vaikuttaa kaikkiin EU:n ulkopuolisiin matkustajiin, sekä lyhytaikaista oleskelua varten myönnettävän viisumin haltijoihin että viisumivapaiden maiden kansalaisiin, jotka ovat Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaisia.
Matkailu- ja liikenneviranomaiset varoittivat, että Euroopan työllisyysstrategia aiheuttaisi pitkiä jonoja ja tuntikausia kestäviä viivästyksiä.
EU:n ulkopuolelta tulevien matkustajien on rekisteröitävä passinsa ja skannattava kasvonsa ja sormenjälkensä EU:n rajavirkailijalle.
EES-järjestelmä säilyttää matkustajien tietoja vain kolme vuotta ja päivittää ne aina, kun he vierailevat Schengen-alueella.
Jos EU:n ulkopuolelta tulevat matkustajat vierailevat uudelleen sen jälkeen, kun heidän tietonsa ovat vanhentuneet EES-järjestelmässä, heidän on rekisteröitävä tietonsa uudelleen.
Jos matkustaja saa uuden passin, hänen on myös rekisteröidyttävä uudelleen EES:ään.
Passin ja biometristen tietojen rekisteröinnin EES:ään odotetaan pidentävän käsittelyaikoja erityisesti ruuhka-aikoina.
Lentoyhtiöt ennustivat, että rajavalvonta kestäisi vähintään 30-50 prosenttia pidempään, kun EES otetaan käyttöön.
EU ei kuitenkaan odota merkittäviä viivästyksiä ja arvioi, että EES-rekisteröinti vie vain 90 sekunnista kahteen minuuttiin henkilöä kohden.
Entry/Exit-järjestelmän luotettavuuskysymykset
Radtshenko sanoi, että uusi rajatarkastusjärjestelmä on suunniteltu tarjoamaan ”kitkatonta” matkustamista.
Hän pelkää, että ”jos teknologian käyttöönotto ei ole virheetöntä, lentomatkustajat voivat joutua kaaokseen Yhdistyneen kuningaskunnan rajoilla, kun järjestelmät eivät toimi”.
Jos teknologia ei toimi, rajavalvontahenkilöstön on suoritettava maahanmuuton tarkastukset manuaalisesti.
”Lentoasemien on oltava tietoisia tästä, eivätkä ne voi luottaa pelkästään uuteen teknologiaan”, Radchenko korosti.
Yhdistyneen kuningaskunnan rajoilla on tällä hetkellä noin 270 sähköistä porttia, jotka kaikki on päivitettävä EES:n käyttöönottoa varten.
Kansainvälinen ilmakuljetusliitto (IATA) on nostanut hälytyksen järjestelmän luotettavuudesta, koska kansalliset testit ovat olleet epäjohdonmukaisia ja viivästyneet.
Se lisäsi, että varasuunnitelmat ovat puuttuneet, jos maat eivät ole valmistautuneet riittävästi.
IATA ja muut lentoyhtiöiden elimet vaativat, että EU:n on sisällytettävä 24/7-tuki, jotta lentoyhtiöt voivat auttaa matkustajia, joilla on ongelmia EES:n kanssa.
Ilman tätä tukea se ”heikentää vakavasti matkustajien kokemusta”.
Ei enää viime hetken lentovarauksia
Mahdollisten pitkien viivästysten lisäksi Euroopan työllisyysstrategia vaikuttaa myös lentomatkustamiseen EU:n ulkorajoilla ja niiden ulkopuolella.
Lentoyhtiöiden on tarkistettava matkustajien kelpoisuus ennen lähtöä lähettämällä tarkistuskyselyitä EES-järjestelmään.
Ne ovat vastuussa, jos lentoyhtiöt päästävät EU:hun matkustavaan koneeseen matkustajia, jotka eivät täytä vaatimuksia.
Lentoyhtiöt ja lentoyhtiöiden elimet ovat ilmaisseet huolensa ennakkotarkastukseen tarvittavasta ajasta.
Lentoyhtiöt ovat ilmaisseet huolensa siitä, että 48 tuntia ennen lentoonlähtöä on ”liian pitkä aika”, jotta järjestelmä voi vahvistaa matkustajien kelpoisuuden.
He ovat korostaneet, että Euroopan työllisyysstrategia voisi estää lentomatkustajia varaamasta viime hetken lentoja.
EES:n käynnistämisen lykkäämistä vuoteen 2025 vaaditaan
Lentoasemien on myös investoitava uuteen infrastruktuuriin, kuten biometrisiin skannereihin ja automaattisiin kioskeihin, jotta ne voivat tukea EES:ää.
Tämä voisi johtaa lentoasemien ylläpitäjien kustannusten kasvuun, joka saattaisi siirtyä lentoyhtiöiden ja lopulta myös lentomatkustajien maksettavaksi.
Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n välisiä lentoja liikennöivien lentoyhtiöiden on myös päivitettävä matkustajien käsittelymenettelyjään uuteen järjestelmään mukautumiseksi.
Niiden on tiedotettava lentomatkustajille uusista vaatimuksista ja varmistettava niiden noudattaminen viivästysten välttämiseksi.
EU on vakuuttunut siitä, että sen uudet rajajärjestelmätarkastukset pannaan täytäntöön lokakuussa 2024.
Monet liikennealan ammattilaiset ja hallituksen virkamiehet ovat kuitenkin kehottaneet EU:ta lykkäämään EES:n käyttöönottoa vuoden 2025 alkuun.
Jotkut mainitsivat viivästykset EES:n valmisteluissa ja EES:n mobiilisovelluksen käyttöönoton, joka voisi auttaa lyhentämään pitkiä jonoja ja odotusaikoja.
Muiden huolenaiheiden joukossa on tarve lisätä Euroopan työllisyysstrategiaa koskevia tiedotuskampanjoita lentomatkustajille.
Yhdistyneessä kuningaskunnassa hiljattain tehdyssä tutkimuksessa kävi ilmi, että lähes kaksi kolmasosaa Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaisista ei vieläkään tiedä Euroopan työllisyysstrategiasta.