Ranskan lentoasemien liiton virkamiehen mukaan Euroopan unionin (EU) maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmän (EES) uusi mobiilisovellus ei välttämättä ole kovin hyödyllinen.
EES on EU:n uusi automatisoitu rajavalvontajärjestelmä, joka rekisteröi Schengen-alueelle saapumiset ja poistumiset biometristen tietojen avulla.
Nicolas Paulissenin mukaan se korvaa manuaalisen passin leimaamisen EU:n ulkorajoilla 6. marraskuuta 2024.
Ranskan lentoasemia edustava L’Union des Aéroports Français (UAF) -liiton päävaltuutettu Paulissen ei suhtaudu optimistisesti EES:n mobiilisovellukseen.
Hän kertoi The Connexion -lehdelle, että tällä hetkellä sillä ”ei ole suurta vaikutusta odotusaikoihin, mikä on pettymys”.
Paulissen paljasti, että matkustajat voivat tehdä sillä vain vähän, sillä se ei ota valokuvia eikä rekisteröi sormenjälkiä.
”En usko, että se on mikään ihmeellinen ratkaisu”, hän sanoi.
Hän sanoi, että Ruotsin lentoasemat, joilla testejä on tehty, eivät olleet innostuneita siitä.
EES-sovelluksen käyttö on vapaaehtoista EU:n jäsenvaltioissa.
Biometrinen rekisteröinti rajavirkailijan edessä on yksi suurimmista huolenaiheista ja viivästysten syistä Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n välisillä rajoilla.
Tämä on erityisen ongelmallista Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n rajanylityspaikoilla. Rajatarkastusten vastakkainasettelu tarkoittaa, että Ranskan rajapoliisi tarkastaa passit, kun ihmiset lähtevät Yhdistyneestä kuningaskunnasta.
EU:n lainsäädännön mukaan matkustajien on rekisteröitävä kasvojen ja sormenjälkien tiedot EES:ään rajavirkailijalle, kun he saapuvat ensimmäistä kertaa Schengen-alueelle.
Tulevilla vierailuilla matkustajat voivat käyttää sormenjälkiä tai kasvojen biometriikkaa lupansa vahvistamiseksi ja maahantulon ja maastalähdön kirjaamiseksi.
Matkustajien tiedot säilyvät EES:ssä kolme vuotta tai siihen asti, kunnes heidän passinsa vanhenee.
Se päivittää ja säilyttää heidän tietonsa vielä kolme vuotta joka kerta, kun he vierailevat Schengen-alueella.
Jos hänen seuraava vierailunsa EU:hun tapahtuu kolmen vuoden kuluttua ensimmäisestä EES-rekisteröinnistä, hänen on rekisteröitävä biometriset tietonsa uudelleen rajavirkailijalle.
EU:n EES-mobiilisovelluksen pitäisi mahdollistaa biometrinen rekisteröinti etukäteen ja poissa rajalta.
EU:n sisäasioiden tiedottaja Anitta Hipper vahvisti, että EES-mobiilisovellus on kehitteillä.
Hän sanoi, että EES:n mobiilisovellus ”tulee saataville Schengen-maihin heti EES:n toiminnan käynnistyttyä”.
Kunkin EU:n jäsenvaltion päätös käyttää EES-sovellusta on kuitenkin vapaaehtoinen.
”Ei ole mitään oikeudellista velvoitetta käyttää sitä”, Hipper sanoi.
Pariisin lentoasemat pyysivät EU:ta lykkäämään EES:n käynnistämistä.
Paulissenin mukaan UAF ei ollut tietoinen siitä, että Ranskan hallitus olisi päättänyt, käyttääkö se EES-sovellusta vai ei.
Hän kuitenkin paljasti, että liitto on neuvotellut EU:n kanssa Euroopan työllisyysstrategian täytäntöönpanon lykkäämisestä jälleen kerran.
Olympialaisten vuoksi Ranskan lentoasemilla ei ole riittävästi aikaa valmistautua EES:n käyttöönottoon.
Vuoden 2024 olympialaiset ja paralympialaiset järjestetään Ranskassa 26. heinäkuuta – 11. elokuuta ja 28. elokuuta – 8. syyskuuta 2024.
Kisojen odotetun vilkkaan liikenteen vuoksi Pariisin lentoasemilla ei voitu tehdä rakennustöitä kyseisenä aikana.
Tämän vuoksi Ranskan pääkaupungin lentoasemat eivät välttämättä pysty perustamaan riittävästi EES-kioskeja biometristen tietojen tehokkaaseen keräämiseen.
Näin siitä huolimatta, että EU on vaatinut jäsenvaltioita ottamaan järjestelmät käyttöön heinäkuun loppuun mennessä.
EES:n viivytys pitkien jonojen ja odotusaikojen estämiseksi.
Alun perin vuodeksi 2021 suunniteltu eu-LISA lykkäsi EES:n käyttöönottoa ensin toukokuulle 2022 ja sitten syyskuulle 2023.
Monimutkaisen rajajärjestelmän integroiminen keskustietokantaan osoittautui EU:n jäsenvaltioille vaikeaksi, koska niiden olemassa olevaan infrastruktuuriin liittyi ongelmia.
Sitä lykättiin lokakuuhun 2024, koska Ranskan viranomaiset eivät halunneet, että uusi järjestelmä häiritsisi matkustamista olympialaisten aikana.
Jäsenvaltioiden on vahvistettava elokuuhun 2024 mennessä, että ne ovat valmiita käynnistämään Euroopan työllisyysstrategian marraskuussa 2024.
”Haluamme lykätä sitä vuoden 2025 ensimmäiselle neljännekselle”, Paulissen sanoi.
Hän lisäsi kuitenkin, että ”Euroopan komissio on vakuuttunut siitä, että se aikoo käynnistää sen myöhemmin tänä vuonna”.
UAF:n puheenjohtaja Thomas Juin sanoi: ”Odotusajat eivät näytä hyvältä. On olemassa riski todella pitkistä jonoista.”
Hän lisäsi myös, että ilman lisää poliisiresursseja kaaoksen riski rajalla kasvaa.
Useammat ryhmät pyytävät EU:ta lykkäämään EES:n käyttöönottoa.
Useat järjestöt ovat ehdottaneet, että Euroopan työllisyysstrategian täytäntöönpanoa olisi lykättävä vuoteen 2025.
Doverin sataman virkamiehet ja paikallinen yhteisö ovat varoittaneet, että rajalla voi esiintyä 14 tunnin viivytyksiä, kun EES otetaan käyttöön.
P&O:n lauttatoiminnan johtaja pyysi EU:ta lykkäämään EES:n käyttöönottoa ja ehdotti sovellusta, joka on jo kehitteillä.
High Speed 1 (HS1) ja Eurostar olivat korostaneet, että biometrinen rekisteröinti rajalle saavuttaessa vaikuttaisi merkittävästi toimintaan.
Rautatieyhtiöt ilmoittivat, että matkustajien määrää on mahdollisesti rajoitettu pitkien jonojen välttämiseksi rajalla.
Sataman rajallisen tilan vuoksi matkustajien on haastavaa poistua ajoneuvoistaan ja ilmoittautua EES-järjestelmään.
Tämän seurauksena pitkät rajajonot vaikuttaisivat lähialueisiin ja aiheuttaisivat liikenneruuhkia ja taloudellisia häiriöitä.
Vastaavasti St Pancrasin asemalla Lontoossa on rajoitetusti tilaa ja EES-kioskeja, joiden avulla EES-rekisteröinti ja -tarkastukset voidaan käsitellä tehokkaammin.