Lentoyhtiöt varoittavat, että uudet EES-tarkastukset voivat jättää matkustajat jumiin lentokoneisiin.

| 31 lokakuun, 2024
Lentoyhtiöt varoittavat, että uudet EES-tarkastukset voivat jättää matkustajat jumiin lentokoneisiin.
Kuvan tarjoaa Chris Brignola Unsplashin kautta.

Lentoyhtiöt ja matkailuyritykset varoittavat matkustajia siitä, että Euroopan unionin (EU) maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä (EES) saattaa pian aiheuttaa merkittäviä viivästyksiä.

Uuden automaattisen rajatarkastusjärjestelmän tarkoituksena on seurata EU:hun saapuvia ja sieltä lähteviä matkustajia biometristen tietojen avulla.

Uuden järjestelmän mukaan EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisten ja maassa oleskelevien henkilöiden, myös Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaisten, on rekisteröitävä sormenjälkensä ja skannattava kasvonsa rajalla.

EU suunnittelee kuitenkin parhaillaan EES:n vaiheittaista käyttöönottoa vuonna 2025. Tarkkaa päivämäärää ei kuitenkaan ole vielä vahvistettu.

Tästä huolimatta lentoyhtiöt ovat huolissaan siitä, että järjestelmän käyttöönotto saattaa johtaa siihen, että matkustajat jäävät koneisiin jumiin rajavirkailijoiden hoidellessa jonoja.

Hukkamatkustajat ja viivästyneet lennot

Lentoyhtiöt, kuten TUI ja easyJet, ovat huolissaan siitä, että EES voi aiheuttaa pitkiä jonoja ja ruuhkia Euroopan vilkkailla lentoasemilla.

Tämä on myös keskeinen huolenaihe rajoilla ja maahantulopaikoilla, joilla käsitellään suuria määriä Yhdistyneen kuningaskunnan (UK) ja EU:n ulkopuolisten maiden matkustajia.

Näitä ovat Doverin satama Kentissä, Folkestonen kanaalitunneli ja Eurostarin St. Pancrasin asema Lontoossa.

”Ensimmäisellä kerralla, kun käytät [the EES], saattaa kestää hieman tavallista kauemmin kulkea rajatarkastuksen läpi, koska biometriset tietosi (kasvokuvasi ja neljä sormenjälkeäsi) kerätään”, TUI:n varoituksessa todettiin Daily Expressin mukaan.

Koska Euroopan työllisyysstrategian odotetaan pidentävän rajanylityspaikkojen käsittelyaikoja, monet ovat huolissaan siitä, että pienikin viivästys voi kasaantua.

Näin ollen koneet saattavat joutua odottamaan portilla tai jopa kiitotiellä, kunnes ruuhka purkautuu ja matkustajat pääsevät terminaaliin.

”Pahimmassa tapauksessa et voi poistua laivasta. Ihmiset pidetään koneessa”, sanoo easyJetin toimitusjohtaja Johan Lundgren The Telegraphin mukaan.

Kun lentoyhtiöt eivät pysty laskeutumaan koneisiin ja poistamaan matkustajia, muutkaan eivät pääse koneisiin.

Ylikuormitetut terminaalirakennukset, joissa ei ole tilaa lisämatkustajille, voivat myös viivästyttää koneeseen nousua ja lentoonlähtöä.

Lundgren on vakaasti sitä mieltä, että EU:n on lykättävä EES:n käyttöönottoa siihen asti, kunnes matkustajat voivat rekisteröidä kaikki tietonsa etukäteen ennen matkaa.

Matkustajia varten kehitetään parhaillaan mobiilisovellusta, jonka avulla he voivat rekisteröidä henkilö- ja passitietonsa etukäteen, ja sen valmistumisajankohta on epävarma.

Sovellus ei kuitenkaan voi rekisteröidä kasvojen tai sormenjälkien skannauksia. Tämä johtuu EU:n lainsäädännöstä, jonka mukaan ne on esitettävä rajalla rajavirkailijalle.

Vaikutukset tärkeimpiin rajanylityspaikkoihin, kuten Doveriin ja Folkestoneen.

Lentoyhtiöt varoittavat, että uudet EES-tarkastukset voivat jättää matkustajat jumiin lentokoneisiin.
Kuvan tarjoaa Winston Tjia Unsplashin kautta.

Lentoasemat valmistautuvat vaikutuksiin, mutta Euroopan työllisyysstrategia voi olla vielä haastavampi Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n rajanylityspaikoilla, kuten Doverissa ja Folkestonessa.

Koska matkustajia on päivittäin paljon ja vielä enemmän viikonloppuisin ja juhlapyhinä, molemmat toimipisteet tarvitsevat merkittäviä parannuksia pullonkaulojen välttämiseksi.

Esimerkiksi Kanaalitunnelin terminaali on yksi Yhdistyneen kuningaskunnan ja Ranskan välisistä pääväylistä.

Kanaalitunnelin liikennöitsijä Getlink on investoinut uuteen läpikulkuautomaattiin ja satoihin kioskeihin EES-tarkastuksia varten.

Doverin satama puolestaan laajentaa rajanylitystoimintaa, jotta linja-autoille ja henkilöautoille voidaan järjestää erilliset kaistat.

Se on myös suunnitellut varasuunnitelmaa autojen kasaamiseksi ja ruuhkien välttämiseksi Kentissä pahimman mahdollisen 14 tunnin myöhästymisskenaarion varalta.

Dover on myös keskeinen rajanylityspaikka Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n kauppatavaroille, ja Euroopan sähköisen työllisyysstrategian aiheuttamat viivästykset voivat myös johtaa pulaan tai korkeisiin hintoihin.

Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus on luvannut 10,5 miljoonaa puntaa Euroopan työllisyysstrategian valmistelun parantamiseksi näissä kahdessa paikassa ja St. Pancrasissa.

Rahoitusta käytetään lisäinfrastruktuuriin, uuden teknologian testaamiseen sekä uuden henkilöstön palkkaamiseen ja kouluttamiseen.

Miksi Euroopan työllisyysstrategia otetaan käyttöön

EES on automatisoitu järjestelmä, joka seuraa, milloin ja missä EU:n ulkopuoliset vierailijat saapuvat Schengen-alueelle ja poistuvat sieltä.

Se korvaa viime kädessä nykyisen passin leimausmenetelmän järjestelmällä, joka tallentaa biometriset tiedot.

EES:n tarkoituksena on helpottaa ja tarkentaa henkilötietojen seurantaa käyttämällä sormenjälkiä ja kasvojen skannausta manuaalisen passin leimaamisen sijaan.

Näin korjataan nykyisten rajavalvontakäytäntöjen puutteet ja varmistetaan maahantulojen ja maastalähtöjen tarkka kirjaaminen.

EU:n tavoitteena on nopeuttaa rajaprosesseja vähentämällä riippuvuutta henkilötarkastuksista ja luomalla ajan myötä tehokkaampi järjestelmä.

Kuten minkä tahansa uuden järjestelmän kohdalla, sopeutuminen uusiin vaatimuksiin voi kuitenkin olla aluksi haastavaa.

Vuonna 2016 ehdotetun EES:n oli määrä käynnistyä vuonna 2022, mutta se on viivästynyt useaan otteeseen teknisten ja logististen haasteiden vuoksi.

Viimeisimpänä suunniteltua marraskuun 2024 laukaisupäivää lykättiin määrittelemättömäksi päivämääräksi vuonna 2025.

Uusi aikataulu antaa enemmän aikaa EES:n valmisteluille sekä Yhdistyneen kuningaskunnan että EU:n rajanylityspaikkojen ja maahantulopaikkojen osalta.

Monet lentoasemat, satamat ja kuljetusyritykset ovat kuitenkin edelleen huolissaan siitä, miten uudet tarkastukset vaikuttavat sekä henkilökuntaan että matkustajiin.

EU:n tavoitteena on tehdä matkustamisesta sujuvampaa ja turvallisempaa.

Monet kuitenkin epäilevät, miten se toimii käytännössä, erityisesti järjestelmän käyttöönoton aikana.

Varautuminen Euroopan työllisyysstrategian aiheuttamiin mahdollisiin viivästyksiin

Lentoyhtiöt varoittavat, että uudet EES-tarkastukset voivat jättää matkustajat jumiin lentokoneisiin.
Kuvan tarjoaa David Syphers Unsplashin kautta.

Matkailu- ja matkanjärjestäjät ovat vaatineet lisätietoja EU:n uudesta rajatarkastusjärjestelmästä.

EES:n odotetaan käynnistyvän joskus vuonna 2025, joten he keskittyvät valmistelemaan matkustajia pidempiin odotusaikoihin ja mahdollisiin viivästyksiin.

Britannian matkatoimistojen liiton (ABTA) toimitusjohtaja Mark Tanzer myönsi, että monet brittimatkustajat eivät vieläkään tiedä Euroopan työllisyysstrategiasta.

”On turhauttavaa, että asiakkaat joutuvat kärsimään viivästyksistä. Kukaan ei halua sitä”, hän sanoi Telegraphille.

Tanzer väitti, että he eivät voi aloittaa yksityiskohtaisia tiedotuskampanjoita, koska EU ei ole vielä asettanut selkeää käyttöönottopäivää.

Joitakin vinkkejä EES:n käyttöönoton jälkeen matkustajille:

  • Saavu ajoissa. Varaa lisäaikaa lentokentän tai sataman turvatarkastukseen, erityisesti ruuhka-aikoina, kuten kesä- ja talvilomien aikaan.
  • Pysy ajan tasalla: Seuraa lentoyhtiöiden, lentoasemien, Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n päivityksiä EES:n käyttöönotosta, sillä tarkat käyttöönottopäivät voivat vielä muuttua.
  • Valmistaudu biometrisiin tarkastuksiin: Valmistaudu sormenjälkien ja kasvojen skannaukseen, sillä niitä vaaditaan kaikilta Schengen-alueelle tulevilta EU:n ulkopuolisilta matkustajilta.
  • Tarkista asia liikenteenharjoittajilta. Lentoyhtiöt tiedottavat usein odotettavissa olevista myöhästymisistä, joten yhteydenpito lentoyhtiöön voi auttaa sinua suunnittelemaan matkasi sen mukaisesti.