Yhdistynyt kuningaskunta ryhtyy ennakoiviin toimiin varmistaakseen kansalaistensa sujuvan matkustamisen, kun Euroopan unioni (EU) ottaa käyttöön uuden digitaalisen rajajärjestelmänsä.
Se ilmoitti 27. elokuuta huomattavasta 10,5 miljoonan punnan rahoituspaketista, jolla parannetaan keskeisiä matkakeskuksia ja valmistellaan niitä EU:n maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmää (EES) varten.
Rahoituspaketista hyötyvät Doverin satama, Eurostarin St. Pancrasin terminaali Lontoossa ja Kanaalin tunneli (Eurotunnel) Folkestonessa.
Ilmoitus tuli sen jälkeen, kun EU vahvisti, että sen uusi digitaalinen rajajärjestelmä käynnistyy marraskuussa.
Se tulee myös sen jälkeen, kun työväenpuolueen hallitus ilmoitti, että Euroopan laajuisen työllisyysstrategian valmistelut ovat riittämättömät, jotta matkustushaitat ja kaaos voitaisiin tehokkaasti välttää.
EES edellyttää, että EU:n ulkopuoliset matkustajat rekisteröivät henkilö-, passi- ja biometriset tiedot, kuten sormenjäljet ja kasvokuvaukset.
Tämä koskee myös Ison-Britannian kansalaisia, jotka matkustavat Manner-Eurooppaan lomailemaan tai vierailemaan perheen ja ystävien luona.
Uuden digitaalisen rajajärjestelmän riittämättömien valmistelujen korjaaminen
Euroopan työllisyysstrategian odotetaan parantavan turvallisuutta ja sujuvoittavan EU:n ulkopuolisten matkustajien rajatarkastuksia EU:n rajoilla.
Se tuo kuitenkin myös uusia haasteita kiireisille rajanylityspaikoille, jotka vaativat perusteellista valmistautumista.
Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus on osoittanut 3,5 miljoonaa puntaa Doverin satamaan, Lontoon St Pancrasin terminaaliin ja Kanaalitunneliin.
Varoja käytetään infrastruktuurin ja tekniikan parantamiseen näillä rajanylityspaikoilla, jotta voidaan vastata Euroopan työllisyysstrategian valmisteluihin liittyviin haasteisiin.
Doverin satamassa rahat auttavat nopeuttamaan Granvillen satamahanketta. Hankkeen avulla laajennetaan sataman kapasiteettia matkustajien tehokkaamman käsittelyn mahdollistamiseksi.
Hankkeeseen kuuluu olemassa olevan venesataman muuttaminen huipputason jalostuspaikaksi, jolloin minimoidaan Euroopan työllisyysstrategian aiheuttamat mahdolliset viivästykset.
Eurostar ja Eurotunnel käyttävät oman osuutensa rahoituksesta uusien biometristen kioskien asentamiseen ja tiukkojen EES-testausten tekemiseen.
Yhdistyneen kuningaskunnan ja Manner-Euroopan yhdistävät kaksi rautatieyhteyttä käyttävät rahaa myös henkilöstönsä kouluttamiseen ja valmisteluun muutoksia varten.
Toinen rahoituksen kannalta ratkaiseva painopistealue on sen varmistaminen, että kaikki järjestelmät ovat täysin integroituja ja toimivia.
Tämä edellyttää uuden teknologian perusteellista testaamista, jotta voidaan varmistaa sen sujuva integrointi olemassa olevaan infrastruktuuriin.
Tämä auttaa tunnistamaan ja ratkaisemaan mahdolliset ongelmat hyvissä ajoin.
Parannuksilla varmistetaan, että nämä kriittiset Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n väliset yhdyskäytävät pystyvät selviytymään EES:n niille asettamista lisävaatimuksista.
Ne ovat myös ratkaisevan tärkeitä sen varmistamiseksi, että EU:n uusi digitaalinen rajanylitysjärjestelmä ei viivästytä merkittävästi matkustajia.
Reaktiot EES-valmistelujen uuteen rahoitustukeen
Yhdistyneen kuningaskunnan maahanmuutto- ja kansalaisuusministeri Seema Malhotra korosti, että hallitus on sitoutunut varmistamaan sujuvan siirtymisen Euroopan työllisyysstrategiaan.
”Teemme kovasti töitä Euroopan komission, jäsenvaltioiden ja satamien kanssa varmistaaksemme, että olemme hyvin valmistautuneita ja minimoimme kaikki häiriöt Eurooppaan matkustaville briteille”, hän sanoi.
Yhdistyneen kuningaskunnan tiestön tulevaisuudesta vastaava ministeri Lilian Greenwood korosti näiden parannusten tärkeyttä.
Hän korosti: ”Kukaan ei halua nähdä liiallisia jonoja satamissamme.”
Doverin sataman operatiivinen johtaja Emma Ward sanoi, että rahoitus on ”tervetullut askel kohti merkittäviä investointeja”.
”Teemme kaikkemme, jotta voimme olla valmiita välineisiin, joita uutta järjestelmää käyttävät Ranskan rajaviranomaiset käyttävät”, hän lisäsi.
Satama pyrkii siihen, että ranskalaiset rajavartijat voivat toimia länsilaiturilla, jossa linja-autot jonottavat EES-tarkastuksia varten.
”Hallituksen tuella olemme parantaneet tilojamme ja päivittäneet teknologiaamme uusien vaatimusten täyttämiseksi”, sanoo Simon Lejeune, Eurostarin turvallisuudesta ja asemista vastaava johtaja.
Hän lisäsi, että Eurostar on täysin valmistautunut ja vaatimustenmukainen, kun EU:n uudet digitaaliset rajajärjestelmät käynnistyvät marraskuussa.
Getlink on aina asettanut asiakastyytyväisyyden etusijalle, kun se alkoi investoida EES-valmisteluihin kaksi vuotta sitten.
Yhtiö sai hiljattain valmiiksi uuden katetun läpiajopaikan eli EES-alueen terminaaliensa yhteyteen.
Näin varmistetaan, että ihmiset ”matkustavat Kanaalitunnelin läpi yhtä helposti kuin nykyäänkin, kun EES otetaan käyttöön”.
Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n rajanylityspaikkoja on tuettava nykyistä enemmän.
Rajavalvonnan monimutkaisuuden ja keston odotettu lisääntyminen edellyttää lisätukea Euroopan laajuiseen työllisyysstrategiaan valmistautumiseen.
Doverin satama, St. Pancras ja Channe-tunneli ovat Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n rajoja, joilla on vastakkaiset tarkastukset.
Tämä tarkoittaa sitä, että EU:n rajaviranomaiset suorittavat matkustajien maahanmuutontarkastuksia, kun he ovat vielä Yhdistyneen kuningaskunnan maaperällä.
Näillä rajanylityspaikoilla on ollut tila- ja infrastruktuurirajoituksia EES-tarkastusten toteuttamiseksi.
EES tuo mukanaan uuden monimutkaisen tason, sillä se edellyttää, että matkustajat rekisteröivät biometriset tietonsa rajalla.
Tämän prosessin odotetaan lisäävän kunkin matkustajan käsittelyaikaa erityisesti täytäntöönpanon alkuvaiheessa.
Kun EU:n ulkopuoliset matkustajat saapuvat Schengen-alueelle ensimmäistä kertaa, heidän on rekisteröitävä biometriset tietonsa rajavirkailijalle.
EU:n lainsäädäntö estää tällä hetkellä biometrisen rekisteröinnin etukäteen ja rajojen ulkopuolella.
EES:n käyttöönoton alkuvaiheessa saattaa myös esiintyä viivästyksiä, kun matkustajat ja henkilökunta sopeutuvat uuteen järjestelmään.
Nämä EU:n uuden digitaalisen rajajärjestelmän vaatimukset voivat aiheuttaa merkittäviä viivästyksiä vilkkaissa satamissa, jotka eivät ole täysin valmistautuneet niihin.
Doverin satama käsittelee huomattavan määrän matkustaja- ja rahtiliikennettä Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n välillä.
Viivästykset tässä satamassa voivat vaikuttaa heijastusvaikutuksin, jotka häiritsevät yksittäisiä matkustajia ja laajempaa toimitusketjua.
Myös Eurostar ja Eurotunnel ovat elintärkeitä yhteyksiä Yhdistyneen kuningaskunnan ja Manner-Euroopan välillä.
Niiden on oltava täysin valmistautuneita Euroopan työllisyysstrategiaan, koska monet työmatkalaiset, matkailijat ja tavaraliikenteen harjoittajat käyttävät niitä.
Näiden palvelujen viivästymisellä tai häiriöillä voi olla merkittäviä taloudellisia ja sosiaalisia vaikutuksia.