Euroopan unioni (EU) on virallisesti vahvistanut kauan odotetun maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmän (EES) käyttöönoton 10. marraskuuta 2024.
EES on uusi automatisoitu rajatarkastusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on vahvistaa rajavalvontaa koko Schengen-alueella.
Se muuttaa passien ja viisumien käsittelyä, mikä vaikuttaa miljooniin matkustajiin, jotka saapuvat alueelle ja poistuvat sieltä vuosittain.
EU:n sisäasioista vastaava komissaari Ylva Johansson vahvisti EES:n käynnistämisen eu-LISA-tapahtumassa pitämässään puheessa.
eu-LISA on EU:n virasto, jonka tehtävänä on tarjota teknologista tukea EU-maiden pyrkimyksille tehdä Euroopasta turvallisempi.
Johanssonin mukaan päätös syntyi EU:n jäsenvaltioiden kanssa käytyjen tiiviiden keskustelujen jälkeen.
”Ennen kuin komissio voi tehdä virallisen päätöksen, tarvitaan oikeudellisesti erilaisia vaiheita”, hän sanoi puheessaan.
”Mutta olen ylpeä voidessani paljastaa tänään, että 10. marraskuuta on tavoitepäivä”, Johansson julisti.
EU on valmistellut EES:ää jo vuosia, ja sen käyttöönotto on merkittävä virstanpylväs Euroopan pyrkimyksissä nykyaikaistaa rajavalvontaa.
Heinäkuussa The Independent kertoi ensimmäisen kerran, että EES:n käynnistämistä oli lykätty lokakuun käyttöönottopäivämäärästä yhdessä muiden varotoimenpiteiden kanssa odotettavissa olevien viivästysten varalta.
Mikä on EES?
Maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä (EES) on uusi digitaalinen järjestelmä, jossa kirjataan muiden kuin EU:n kansalaisten liikkuminen Schengen-alueella.
Se korvaa nykyisen käytännön, jossa passit leimataan manuaalisesti, mikä nopeuttaa ja tarkentaa prosessia.
EES kerää henkilö- ja passitietoja, biometrisiä tietoja, kuten sormenjälkiä ja kasvokuvia, sekä maahantulo- ja maastapoistumispäivämäärän ja -paikan.
Järjestelmä tallentaa nämä tiedot keskustietokantaan, joka on kaikkien Schengen-alueen rajaviranomaisten käytettävissä.
EES:n ensisijaisena tavoitteena on parantaa turvallisuutta ja varmistaa, että viisumisääntöjä noudatetaan tiukemmin.
Järjestelmä auttaa tunnistamaan viisuminsa ylittäneet henkilöt. Tätä merkittävää ongelmaa on tähän asti ollut vaikea valvoa.
EES:n vaikutus matkustajiin
Matkustajille Euroopan työllisyysstrategia merkitsee joitakin muutoksia rajanylityspaikoilla sekä viisumivapaiden matkustajien että lyhytaikaista oleskelua varten myönnettävän viisumin haltijoiden osalta.
EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisten, myös turistien ja liikematkustajien, biometriset tiedot tallennetaan, kun he saapuvat Schengen-alueelle tai poistuvat sieltä.
Kun EU:n ulkopuolinen matkustaja saapuu ensimmäistä kertaa EU:n alueelle, hänen on rekisteröitävä henkilö-, passi- ja biometriset tiedot EU:n rajavirkailijalle.
Tämä ensimmäinen biometrinen rekisteröinti pidentää matkustajien käsittelyaikaa erityisesti kiireisillä Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n rajanylityspaikoilla.
Tämä saattaa johtaa pidempiin odotusaikoihin rajavalvonnassa erityisesti täytäntöönpanon alkuvaiheessa.
EU vakuuttaa kuitenkin, että järjestelmä auttaa nopeuttamaan prosessia pitkällä aikavälillä.
Komissaari Johansson korosti äskettäin antamassaan lausunnossa Euroopan työllisyysstrategian merkitystä Euroopan rajojen nykyaikaistamisessa.
Hän totesi: ”Maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä on keskeinen osa pyrkimyksiämme tehdä Schengen-alueesta turvallisempi ja tehokkaampi.”
Lisää turvallisuutta ja tehokkuutta
EES mahdollistaa EU:ssa matkustavien paremman hallinnoinnin ja auttaa tunnistamaan turvallisuusuhkia ja viisuminsa ylittäneitä henkilöitä.
Kun käytössä on keskitetty järjestelmä, joka seuraa kaikkia sisään- ja uloskäyntejä, viranomaiset voivat helpommin tunnistaa ne henkilöt, jotka saattavat muodostaa uhan yleiselle turvallisuudelle.
Järjestelmä helpottaa myös väärennettyjen matkustusasiakirjojen havaitsemista ja auttaa torjumaan laitonta maahanmuuttoa.
Toinen merkittävä hyöty on sen tuoma tehokkuus rajavalvonnassa.
EES:n kaltaiset automatisoidut järjestelmät voivat käsitellä suuria tietomääriä nopeammin kuin manuaaliset tarkastukset.
Tämä vähentää myös rajavartijoiden taakkaa ja nopeuttaa matkustajavirtoja.
Tämä on erityisen tärkeää vilkkailla lentoasemilla ja maaylityspaikoilla, joilla viivästykset voivat aiheuttaa merkittäviä häiriöitä.
Haasteet, EES:n käynnistämisen valmistelut
Hyödyistä huolimatta EES:n käynnistäminen ei ole ollut ongelmatonta, ja se on viivästynyt useaan otteeseen.
Tämä johtui osittain teknisistä vaikeuksista ja tarpeesta varmistaa, että kaikki jäsenvaltiot olivat valmiita panemaan uudet menettelyt täytäntöön.
EU on tehnyt tiivistä yhteistyötä kansallisten hallitusten kanssa varmistaakseen sujuvan siirtymisen uuteen järjestelmään.
EU:n rajavalvontaviranomaiset osallistuvat EES-koulutukseen tutustuakseen uuteen tekniikkaan ja menettelyihin.
EU on myös investoinut rajainfrastruktuurin parantamiseen uuden järjestelmän käyttöönoton mahdollistamiseksi.
Monet matkailu- ja kuljetusalan asiantuntijat ovat kuitenkin huolissaan siitä, että Euroopan työllisyysstrategia voi johtaa suuriin häiriöihin ja kaaokseen matkustamisessa.
Tämä tarkoittaa kiemurtelevia jonoja ahtaissa terminaaleissa, pitkiä odotusaikoja autoille ja linja-autoille sekä valtavaa ruuhkaa.
Myöhästymisten odotetaan pahenevan vilkkailla Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n välisillä rajoilla, kuten Doverin satamassa, Kanaalitunnelissa ja Lontoon St Pancrasin terminaalissa.
Yhdistynyt kuningaskunta on pyytänyt EU:lta kuuden kuukauden pehmytkäynnistysjaksoa, jotta EU:n rajaviranomaiset voisivat keskeyttää EES:n toiminnan, kun jonot käyvät hallitsemattomiksi.
Yhdistynyt kuningaskunta puolestaan aikoo laajentaa Ranskan rajaviranomaisten toimintaa Doverin sataman länsisatamassa EES-tarkastusten helpottamiseksi.
Monet pelkäävät myös, että suhteellisen testaamaton järjestelmä voi aiheuttaa enemmän häiriöitä matkustamiseen, jos se ei toimi, kuten sähköisten porttien toimintahäiriöt.
Katse tulevaisuuteen EES:n käynnistämisen jälkeen
EES:n käynnistäminen on osa EU:n laajempaa strategiaa, jolla pyritään parantamaan rajaturvallisuutta ja rajavalvontaa.
Järjestelmä integroidaan muihin EU:n tietokantoihin, kuten viisumitietojärjestelmään (VIS) ja Schengenin tietojärjestelmään (SIS).
Näin EU:n jäsenvaltiot saavat kattavan kuvan siitä, ketkä tulevat alueelle ja lähtevät sieltä.
Tulevaisuudessa EU ottaa käyttöön eurooppalaisen matkustustieto- ja valtuutusjärjestelmän(ETIAS).
ETIAS-järjestelmän mukaan viisumivapaiden matkustajien on hankittava lupa ennen Schengen-alueelle matkustamista.
ETIAS-järjestelmä käynnistyy vuonna 2025, ja se tekee yhteistyötä EES:n kanssa rajaturvallisuuden vahvistamiseksi entisestään.
Matkustajien, jotka aikovat matkustaa Eurooppaan 10. marraskuuta jälkeen ja seuraavien 12 kuukauden aikana, on syytä varautua muutoksiin.