Euroopan unioni (EU) on jälleen lykännyt uuden maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmänsä (EES) käyttöönottoa kuukaudella.
The Independent – lehden julkaiseman raportin mukaan EES:n uusi käynnistyspäivä on 10. marraskuuta 2024.
Lykkäystä voidaan mahdollisesti jatkaa 17. marraskuuta asti, jotta varmistetaan, että kaikki EU:n jäsenvaltiot ovat täysin valmistautuneet uuteen järjestelmään.
Euroopan komissio ei ole kuitenkaan vielä vahvistanut uutta EES:n käyttöönottopäivää.
Järjestelmän oli alun perin tarkoitus käynnistyä vuonna 2021, mutta se on kohdannut useita takaiskuja.
Euroopan työllisyysstrategia on keskeinen osa EU:n strategiaa, jolla pyritään vahvistamaan rajaturvallisuutta ja virtaviivaistamaan maahanmuuttomenettelyjä.
Kolmansien maiden kansalaisten, myös Yhdistyneen kuningaskunnan matkustajien, on rekisteröitävä biometriset tiedot, kuten sormenjälkien skannaus ja kasvokuvat.
Se korvaa passien manuaalisen leimaamisen käyttämällä matkustajien biometrisiä tietoja Schengen-alueelle saapumisen ja sieltä poistumisen seuraamiseksi.
EES-järjestelmän tavoitteena on automatisoida rajatarkastukset, havaita ylityöt ja parantaa yleistä turvallisuutta.
Syyt EES:n laukaisun viivästymiseen
EES:n täytäntöönpanon viivästyminen on johtunut useista tekijöistä.
Yksi tärkeimmistä huolenaiheista on kaikkien EU:n jäsenvaltioiden valmius siirtyä manuaalisista tarkastuksista digitaalisiin tarkastuksiin.
Kansainvälinen ilmakuljetusliitto (IATA) on varoittanut, että monet EU:n alueelliset lentoasemat eivät vieläkään ole valmiita EES:ään.
Tämä muutos edellyttää merkittäviä infrastruktuurin parannuksia, kuten biometristen kioskien asentamista ja rajahenkilöstön kouluttamista.
Monet EU:n jäsenvaltiot tarvitsevat vielä lisää aikaa asianmukaisen infrastruktuurin ja teknologian käyttöönottoon rajanylityspaikoilla.
Toinen syy on välttää häiriöitä ruuhka-aikoina, kuten lokakuun puolivälissä Yhdistyneessä kuningaskunnassa.
Doverin sataman toimitusjohtaja Doug Bannister totesi, että EES:n käynnistämiseen liittyy ”varotoimenpiteitä”.
”He pystyvät vähentämään rekisteröintiin puuttumista, jos jonotus kasvaa kohtuuttomaksi”, hän kertoi The Independent -lehdelle.
Hän lisäsi: ”Se on saatavilla kaikilla Euroopan unionin portilla.”
Tekniset ja toiminnalliset haasteet sekä se, miten se tarkalleen ottaen toimii, ovat kuitenkin osaltaan viivästyttäneet toimintaa.
Bannister sanoi, että he ”selvittävät asiaa edelleen Ranskan ja Euroopan unionin kollegojemme kanssa”.
”Varoventtiilin” käyttöönotto
EES:n laukaisun viivästymisen myötä järjestelmässä on nyt mahdollisuus käyttää ”varoventtiiliä”.
Kun EES otetaan käyttöön, monet ihmiset voitaisiin vapauttaa biometrisestä rekisteröinnistä, kun he saapuvat ensimmäistä kertaa EU:hun.
Eräät EU:n jäsenvaltiot ilmoittivat, että matkustajien maahanmuuton tarkastukset voivat kestää jopa neljä kertaa kauemmin Euroopan työllisyysstrategian mukaisesti.
”Varoventtiili” vähentäisi merkittävästi viivytyksiä ja pitkiä jonoja, jos rajanylityspaikat ruuhkautuisivat liikaa.
Tämä auttaa merkittävästi Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n rajanylityspaikkoja, joissa on rinnakkaisia tarkastuksia, joissa EU:n rajaviranomaiset tekevät maahanmuutontarkastuksia matkustajien ollessa vielä Yhdistyneen kuningaskunnan maaperällä.
Näihin Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n rajanylityspaikkoihin kuuluvat Doverin satama, Folkestonen kanaalitunneli ja St Pancrasin terminaali Lontoossa.
Näillä rajanylityspaikoilla on myös rajoitetusti tilaa EES-tarkastuksia varten tarvittaville infrastruktuureille lentoasemiin verrattuna.
Järjestelmä kehitettiin alun perin ennen Brexit-äänestystä, ja siinä oletettiin, että Britannian kansalaisille tehdään ”kevyitä” tarkastuksia.
Britannian matkustajat joutuvat kuitenkin kohtaamaan tiukemmat vaatimukset EES:n puitteissa Brexitin jälkeen.
Silti helpotusventtiili vähentää alkuvaikutusta huomattavasti, mikä helpottaa biometristen tietojen keräämisen tarvetta.
”Poikkeuksellisissa olosuhteissa, joita ei ole vielä määritelty”, vain yksi kymmenestä matkustajasta voi toimittaa biometriset tiedot EES:n käyttöönoton aikana.
Ruuhka-aikoina paikallisten maahanmuuttoviranomaisten on ehkä määritettävä, kuinka monelle matkustajalle biometrinen rekisteröinti tehdään.
EES:n käynnistäminen ja siirtymäaika
Liikenteenharjoittajat, kuten lauttayhtiöt ja lentoyhtiöt, ovat ilmaisseet huolensa Euroopan työllisyysstrategian vaikutuksesta matkustustoimintaan.
He ovat vaatineet, että biometristen tietojen keruu otetaan käyttöön vaiheittain ja että järjestelmän luotettavuutta testataan jonkin aikaa.
Lisäksi ne vaativat voimakasta julkista viestintäkampanjaa, jolla matkustajille tiedotetaan uusista vaatimuksista.
Lauttayhtiöt, lentoasemat ja muut liikenteen solmukohdat ovat huolissaan mahdollisista pullonkauloista ja niiden vaikutuksesta matkojen aikatauluihin.
Ilman asteittaista täytäntöönpanoa ja selkeää viestintää matkustajat voivat joutua hämmennykseen ja viivästyksiin erityisesti kiireisinä matkustusaikoina.
Vastauksena tähän EU on ehdottanut 12-18 kuukauden siirtymäaikaa, jonka aikana biometrisiä tietoja voitaisiin kerätä asteittain.
Vaiheittaisella lähestymistavalla hallitaan matkustajavirtoja ja annetaan matkustajille ja rajavirkailijoille mahdollisuus sopeutua uuteen järjestelmään hitaasti.
Yhdistyneen kuningaskunnan liikenneministeri mainitsi ensimmäisen kerran kuuden kuukauden pehmeän käynnistysvaiheen, kun EES otetaan käyttöön.
Tämä auttaa lentoasemia ja rajanylityspaikkoja testaamaan ja tarvittaessa muuttamaan EES-valmistelujaan.
Huoli pitkistä jonoista, sovelluksen toimimattomuus
Yksi EES:n täytäntöönpanoon liittyvistä merkittävistä huolenaiheista on se, että rajanylityspaikoilla voi syntyä pitkiä jonoja.
Yhdistyneen kuningaskunnan (UK) parlamentin valiokunta varoitti 14 tunnin pituisista viivästyksistä ja valtavista liikenneruuhkista EES:n aktivoinnin yhteydessä.
Matkatoimistoille on kerrottu, että rajanylitykset voivat jatkua jopa vuoden ajan EES:n käyttöönoton jälkeen.
Tämä johtuu pääasiassa siitä, että matkustajilla menee aikaa rekisteröidä itsensä ensimmäistä kertaa EES:ään ennen rajavirkailijan saapumista.
EU on myös kehittämässä EES-mobiilisovellusta, jonka avulla odotusaikoja voidaan lyhentää, koska matkustajat voivat rekisteröidä biometriset tietonsa etukäteen.
Vielä ei kuitenkaan ole tietoa siitä, valmistuuko se ennen marraskuussa ilmoitettua uutta EES:n julkaisupäivää.
Vaikka sovellus voi helpottaa prosessia, se ei ota valokuvia tai rekisteröi sormenjälkiä, mikä rajoittaa sen tehokkuutta.
EES:n käyttöönottoa on pyydetty lykkäämään edelleen, kunnes sovellus on täysin käyttökunnossa.
Matkustajat valmistautuvat EES:n käynnistämiseen
Erityisesti Yhdistyneestä kuningaskunnasta tulevien matkustajien on syytä varautua näihin muutoksiin hyvissä ajoin.
Valmistautumiseen kuuluu uusien vaatimusten ymmärtäminen, kuten EES:n biometristen tietojen keruun tarve.
Matkustajien on myös tärkeää suunnitella matkansa mahdolliset viivästykset mielessä pitäen.
Jos rajanylitykseen varataan lisäaikaa ja valmistaudutaan biometriseen skannaukseen, matkustaminen sujuu saumattomasti.
Matkustajien on seurattava virallisia ilmoituksia, jotta he pysyvät ajan tasalla viimeisimmästä kehityksestä ja aikataulusta.