Eurostar luottaa siihen, että sen matkustajat eivät joudu kohtaamaan massiivisia viivästyksiä, kun Euroopan unionin (EU) maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä (EES) otetaan käyttöön.
Eurostarin asemista ja turvallisuudesta vastaava päällikkö Simon Lejeune kertoi tiedotusvälineille 21. toukokuuta järjestetyssä tiedotustilaisuudessa, että heillä on ”oikeat valmiudet” panna EES täytäntöön viipymättä.
”Emme aio pyytää asiakkaitamme saapumaan aikaisemmin”, hän korosti The Standardin raportin mukaan.
Viime viikolla julkaistujen tietojen mukaan matkustajien olisi ehkä saavuttava St Pancrasin asemalle aikaisemmin, koska EES:n aiheuttamat jonot saattavat olla pitkiä.
Lejune vakuutti: ”Olemme varmoja, ja mallinnuksemme tukee tätä, että pystymme edelleen toimimaan nykyisten lähtöselvitysaikojen puitteissa.”
Lejune lisäsi, että Eurostar harkitsee lyhentävänsä aikaa, jonka matkustajien on kirjauduttava sisään ennen matkaa.
Tämä tarkoittaa, että matkustajien tulisi saapua St Pancrasin aseman Eurostar-alueelle 45-60 minuuttia ennen junan lähtöä.
Toisaalta ruuhka-aikoina lähtöselvitysaika on edelleen 90 minuuttia ennen junan lähtöä.
Miten EES toimii Eurostarin terminaaleissa?
EES rekisteröi matkustajien Schengen-alueelle saapumisen ja sieltä poistumisen biometristen tietojen, kuten kasvo- ja sormenjälkiskannausten, avulla.
Se korvaa EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisten, kuten lyhytaikaista oleskelua varten myönnettävän viisumin haltijoiden ja viisumivapaiden matkustajien passien manuaalisen leimaamisen rajalla. Tämä koskee myös Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaisia.
Kun EU:n ulkopuoliset matkustajat saapuvat Schengen-alueelle ensimmäistä kertaa, heidän on rekisteröitävä biometriset tietonsa EES-järjestelmään rajavirkailijan edessä.
Se tallentaa heidän tietonsa kolmen vuoden ajan ja päivittää ne aina, kun he ylittävät EU:n rajan kyseisenä aikana.
Jos he vierailevat Schengen-alueella sen jälkeen, kun heidän biometriset tietonsa ovat vanhentuneet, heidän on rekisteröidyttävä uudelleen rajavartijan edessä.
St Pancrasin asemalla Eurostar asentaa yhteensä 49 lähtöselvitysautomaattia ja 11 sähköistä passisulkuporttia (eGates).
Lisäksi Ranskan rajavartijat miehittävät 18 manuaalista kojua, jotka sijaitsevat aseman kolmella eri alueella.
Tämä merkitsee lisäystä nykyiseen 24 kioskiin, kahdeksaan sähköiseen porttiin eikä yhtään manuaalista koppia.
Eurostar toteaa, että muutosten ansiosta Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n välille saadaan saumaton matkustuskokemus.
St Pancrasin asemalla on nimetty koppi liikuntarajoitteisille matkustajille ja premier-luokan asiakkaille.
Asemalla tehdään myös tilaa ja avataan tarvittaessa ruuhka-aikoina ylivuototila.
Henkilökunta on myös käytettävissä auttamaan matkustajia, joilla saattaa olla vaikeuksia uuden teknologian kanssa.
Matkustajat saavat myös tietoa siitä, missä he voivat tehdä lähtöselvityksen ennen saapumistaan St Pancrasiin.
Toisaalta Pariisin Gare du Nordissa avataan 18 uutta kioskia ja 11 eGatea.
Brysselissä sähköisten porttien määrä nousee 10:een, kun taas manuaalisten porttien määrä nousee neljästä kahdeksaan.
Eurostar mukautuu EES:ään, lisää matkustajia
Eurostarin toimitusjohtaja Gwendoline Cazenave toisti Lejunen kommentit, joiden mukaan matkustajat eivät joudu pitkiin jonoihin, kun EES on toiminnassa.
Sekä St. Pancrasin että Pariisin Gare du Nordin asemat suunnitellaan uudelleen seuraavien viiden vuoden aikana, jotta ne vastaisivat kasvavaan matkustajakysyntään.
Uudelleensuunnittelun tavoitteena on laajentaa asemia siten, että niihin mahtuu 2 700 matkustajaa tunnissa, kun nykyisin matkustajia on 1 800 tunnissa.
Lisäksi osa suunnitellusta St Pancrasin uudelleenjärjestelystä on luoda enemmän tilaa matkustajille EES:n biometrisiä tarkastuksia varten.
Myös Eurostarin Amsterdamin terminaali laajenee. Kun laajennus on valmis, sinne mahtuu jopa 600 matkustajaa.
Nykyisellä kapasiteetillaan se palvelee vain 200 matkustajaa.
Rautatieliikenneyhtiö kasvattaa toimintaansa ensimmäisen virstanpylvään saavutettuaan: sen liikevaihto oli viime vuonna yli 2 miljardia euroa.
Myös matkustajamäärät kasvavat lähes 19 miljoonaan vuonna 2023. Junayhtiö arvioi, että vuoteen 2030 mennessä junalla on arviolta 30 miljoonaa matkustajaa vuodessa.
”Palveluillemme on valtava kysyntä, ja meillä on suuria eurooppalaisia tavoitteita”, Cazenave sanoi Financial Timesille.
Hän lisäsi, että Eurostar harkitsee ”ehdottomasti” uusia reittejä Lontoosta Eurooppaan.
Cazanave sanoi, että yhtiö neuvottelee valmistajien kanssa vanhojen junien korvaamisesta ja laivaston kasvattamisesta 51:stä 67:ään.
Mahdolliset EES-ongelmat St. Pancrasin asem alla
High Speed 1 (HS1) oli aiemmin varoittanut, että EES-valmistelut St. Pancrasin asemalla ovat ”erittäin riittämättömät”.
Lontoon ja Englannin kanaalitunnelin välistä reittiä liikennöivä yhtiö totesi, että St Pancrasin rajallinen tila vaikeuttaa EES:n noudattamista.
Tilanpuute voi johtaa siihen, että Eurostar rajoittaa matkustajamääriä viivästysten välttämiseksi, HS1 varoitti.
Eurostar, joka suunnitteli tuolloin vain 24 kioskia, totesi, että EES pidentäisi rajavalvonnan käsittelyaikaa ”kahdella tai kolmella minuutilla”.
Mahdolliset viivytykset olisivat jopa pidempiä kuin nykyinen 45 sekunnin käsittelyaika, ja ruuhka-aikana jonot voisivat olla yli tunnin pituisia.