Ylähuoneen oikeus- ja sisäasiainvaliokunta ilmaisi epäilyksensä uuden sähköisen matkustuslupajärjestelmän (ETA) tehokkuudesta rajaturvallisuuden parantamisessa.
Se varoitti, että ETA:n ”liian nopea” täytäntöönpano voisi heikentää ”yleistä luottamusta” Yhdistyneen kuningaskunnan rajavalvontaan.
Komitea lisäsi, että hallituksen ”mahdollisesti koordinoimaton lähestymistapa täytäntöönpanoon” voi aiheuttaa ”merkittäviä häiriöitä matkustamisessa” rajalla.
”Hallituksen, rajavartiolaitoksen ja kansalaisten on oltava valmiina”, komitean puheenjohtaja lordi Foster of Bath sanoi tiedotteessa.
Hän lisäsi: ”Näistä muutoksista on tiedotettava ensisijaisesti.”
Lordi Bath totesi, että Doverissa ja Kentissä on jo ollut huomattavia häiriöitä rajalla tapahtuneiden viivästysten vuoksi.
Yhdistyneen kuningaskunnan matkustajat ovat myös kärsineet ”pitkistä jonoista lentoasemilla, kun järjestelmät ovat poissa käytöstä”, kuten äskettäinen sähköisten porttijärjestelmien häiriö.
Lordi Bath korosti, että ”uusien järjestelmien asteittaisen ja hyvin koordinoidun täytäntöönpanon suunnittelu on elintärkeää”, jotta vältetään samanlainen kaaos rajalla.
Tutkittuaan tulevia uusia rajatarkastusjärjestelmiä komitea julkaisi kirjeen laillisesta maahanmuutosta ja rajavalvonnasta vastaavalle valtiosihteerille Tom Pursglovelle.
Tutkimus koski Yhdistyneen kuningaskunnan ETA:n laajaa käyttöönottoa ennen vuoden loppua.
Siihen kuuluivat myös Euroopan unionin (EU) maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä (EES) ja ETIAS eli eurooppalainen matkatieto- ja valtuutusjärjestelmä.
EU on ilmoittanut, että EES on toiminnassa lokakuuhun 2024 mennessä, kun taas ETIAS käynnistyy vuoden 2025 puolivälissä.
ETAn tehokkuus Yhdistyneen kuningaskunnan rajojen turvaamisessa
Lord Bath korosti, että komitea tukee ETA:n ”edistynyttä tietojen keräämistä” lyhytaikaisesti oleskelevista vierailijoista, joille ei myönnetä viisumia.
”Kyseenalaistamme kuitenkin, pystyykö ETA täyttämään alkuperäiset tavoitteensa”, hän sanoi lehdistötiedotteessa.
Komitean puheenjohtaja totesi, että epäilykset johtuvat ”epävarmuudesta kävijöitä koskevien tietojen laadusta”.
Komitean mukaan on ”perusteltua huolestua” siitä, ettei EU:n tärkeään tietokantaan ole ”reaaliaikaista pääsyä”.
Se lisäsi, että myös ”joidenkin maiden toimittamien tietojen luotettavuuteen voi liittyä ongelmia”.
Komitea ehdotti ETA-hakemuksen kysymysten laajentamista, jotta kustakin matkustajasta saataisiin enemmän tietoa.
Se vaati myös, että hallitus nimittää uuden riippumattoman rajatarkastajan mahdollisimman pian.
”ETAn olisi oltava ensisijainen tarkastuskohde”, komitea korosti.
ETA kauttakulkumatkustajille
Oikeus- ja sisäasiainvaliokunnan mukaan ”on epäselvää, miksi kauttakulkumatkustajilta vaaditaan ETA-tunnus”.
”Emme ole vakuuttuneita siitä, että kauttakulkumatkustajilta pitäisi vaatia arvioitu saapumisaika”, Lord Bath sanoi.
Hän lisäsi, että se ”ei johdu vähiten siitä merkittävästä taloudellisesta vaikutuksesta, joka sillä on Heathrow’hun”.
Heathrow’n lentoasema, Yhdistyneessä kuningaskunnassa toimivat lentoyhtiöt ja muut ilmailualan ryhmät ovat todenneet, että ETA-vaatimus kauttakulkumatkustajilta asettaa Yhdistyneen kuningaskunnan valtavan epäedulliseen asemaan.
Heathrow’n toimitusjohtaja Thomas Woldbye väitti, että kauttakulkumatkustajien ETA-aika rajoittaa Yhdistyneen kuningaskunnan maailmanlaajuisia yhteyksiä.
ETA-maksu on lisäkustannus, joka saattaa johtaa matkustajat kulkemaan muiden eurooppalaisten lentoasemien kautta, joilla se on ilmaista.
Sillä saattaa jo olla vaikutusta, sillä Heathrow’n kuukausittainen vaihtoliikenteen osuus oli alhaisin yli vuosikymmeneen.
Heathrow’n lentoasema ja Yhdistyneessä kuningaskunnassa toimivat lentoyhtiöt luottavat jatkoyhteysmatkustajiin ja -lentoihin säilyttääkseen asemansa keskeisenä maailmanlaajuisena solmukohtana.
Tämä on ratkaisevan tärkeää Yhdistyneen kuningaskunnan matkailulle, kaupalle ja kansainvälisille yhteyksille, sillä se tarjoaa lontoolaisille matkustajille kätevän pääsyn maailmanlaajuisiin kohteisiin.
ETA ja yhteinen matkustusalue
Komitea on myös huolissaan siitä, miten hallitus aikoo panna ETA:n täytäntöön yhteisellä matkustusalueella (Common Travel Area, CTA).
Komitea mainitsi erityisesti, miten se voisi vaikuttaa kielteisesti ”rajat ylittävään matkailuun Pohjois-Irlannissa”.
Lähes 70 prosenttia Pohjois-Irlannissa vierailevista matkailijoista tulee Irlannin tasavallasta.
Monet Pohjois-Irlannin virkamiehet ja matkailualan asiantuntijat ovat huomauttaneet, että ETA saattaa haitata Pohjois-Irlannin matkailutaloutta.
He pelkäävät, että riippumattomat matkailijat ja matkanjärjestäjät voivat jättää Pohjois-Irlannin pois matkasuunnitelmista ETA:n aiheuttamien lisäkustannusten vuoksi.
Komitea ei kuitenkaan suositellut ETA-vapautusta Pohjois-Irlannista Pohjois-Irlantiin tuleville lyhytaikaisille vierailijoille.
Sen sijaan se ”kehottaa hallitusta etsimään ratkaisua” ja ”selventämään tällaisten vierailijoiden asemaa”.
ETA:n täytäntöönpano Irlannin tasavallan ja Pohjois-Irlannin välisellä avoimella maarajalla voi myös olla ongelmallista.
Matkustajat, jotka ylittävät avoimen maarajan tietämättä, että he tarvitsevat ETAn, voivat tahattomasti rikkoa maahanmuuttolakeja.
Tätä voitaisiin käyttää myös mahdollisena porsaanreikänä Yhdistyneen kuningaskunnan uuden rajatarkastusjärjestelmän tehokkuudessa.
Mahdolliset merkittävät matkustushaitat rajalla
Oikeus- ja sisäasioiden valiokunnan mukaan ”aikataulu rajamuutosten toteuttamiselle on erittäin kunnianhimoinen”.
Tulevasta uudesta rajatarkastusjärjestelmästä on tiedotettu vain vähän.
Tutkimuksen mukaan yli puolet Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaisista ei tunne EU:n EES-rajatarkastusjärjestelmää.
”Olemme huolissamme muutostahdista, kun otetaan huomioon nykyiset puutteet tiedottamisessa”, lordi Bath sanoi.
Komitea totesi, että ”koordinointi EU:n kanssa on puutteellista sen ohjelmien käynnistämisen osalta”.
Se korosti, että ”haasteita ja viivästyksiä [are] todennäköisesti syntyy”, jos sekä Yhdistyneen kuningaskunnan ETA että EU:n EES otetaan käyttöön samanaikaisesti.
Lordi Bath korosti, että uusien rajatarkastusjärjestelmien käyttöönoton alkuvaiheessa ilmenevien ongelmien nopeaan ratkaisemiseen tarvitaan enemmän aikaa.
Matkailu- ja liikenneviranomaiset ovat ilmoittaneet, että Doverin satamassa voi olla 14 tunnin viivytyksiä ja St Pancrasin asemalla voi olla jonoja, kun EES on toiminnassa.
Sovellus, jonka tarkoituksena on lyhentää rajajonoja ja auttaa matkustajia rekisteröimään passin ja biometriset tiedot etukäteen, ei ole valmis EES:n käyttöönottoon mennessä.
Liikenneministeri Guy Opperman sanoi, että EU:n EES-rajatarkastusjärjestelmä otetaan käyttöön pehmeästi kuuden kuukauden ajan.