Heathrow’n lentoaseman toimitusjohtaja varoittaa, että jatkolentomatkustajien velvoittaminen maksamaan enemmän vahingoittaa Yhdistynyttä kuningaskuntaa (UK).
Thomas Woldbye kritisoi lyhytaikaisia vierailijoita koskevaa uutta ETA-järjestelmää ( Electronic Travel Authorisation ).
Kaikilla ilman viisumia Yhdistyneessä kuningaskunnassa matkustavilla kauttakulkumatkustajilla on oltava ETA riippumatta siitä, kulkevatko he rajatarkastuksen läpi.
”Mielestäni se on virhe”, Woldbye sanoi The Independentille. ”Minusta se pitäisi muuttaa mahdollisimman nopeasti.”
ETA vähentää Heathrow’n kilpailuetua
Yhdistyneen kuningaskunnan ETA on pakollinen kaikille matkustajille, jotka eivät tarvitse viisumia Yhdistyneeseen kuningaskuntaan saapuakseen, mukaan lukien Euroopan unionin (EU) ja Amerikan kansalaiset.
Toisin kuin muilla Euroopan suurilla lentoasemilla, kaikilla matkustajilla, jotka vaihtavat koneen Yhdistyneessä kuningaskunnassa jatkolentopaikkaan, on kuitenkin oltava ETA-todistus.
Kyseessä on sama matkustuslupa-asiakirja, joka on esitettävä Yhdistyneeseen kuningaskuntaan loma- tai työmatkalle saapuvilla matkustajilla, joilla ei ole viisumia.
Amsterdamin Schipholin, Saksan Frankfurtin ja Ranskan Charles de Gaullen kaltaisilla lentoasemilla EU:n Schengen-alueen ulkopuolelle lentävät kauttakulkumatkustajat eivät tarvitse noudattaa paikallisia rajavaatimuksia.
”Kannatamme ETA-järjestelmää, koska se on järkevä maahanmuuton kannalta”, Woldbye sanoi.
Hänen mukaansa matkustajien, jotka vain ”matkustavat lentokenttäalueella siirtyäkseen toiseen maahan”, ei kuitenkaan pitäisi joutua maksamaan 10 puntaa lyhyestä pysähdyksestä.
Kauttakulkumatkustajat ovat matkustajia, joilla on jatkolento Yhdistyneessä kuningaskunnassa, mutta joiden ei tarvitse käydä rajatarkastuksessa.
”Se heikentää selvästi Heathrow’hun rakentamamme keskuslentoaseman kilpailukykyä, joka on mielestäni ratkaisevan tärkeä Yhdistyneelle kuningaskunnalle”, Woldbye korosti.
Yhdistyneessä kuningaskunnassa toimivat lentoyhtiöt pelkäävät menettävänsä jatkoyhteyksiä käyttäviä matkustajia
Paul Charles, Yhdistyneessä kuningaskunnassa toimivan ylellisen The PC Agency -matkatoimiston johtaja, vaati myös ETA:n poistamista kauttakulkumatkustajilta.
”Jos muut lentoasemat tarjoavat ilmaista kauttakulkua, ne saavat markkinaosuutta”, hän selitti.
Vaikka EU:ssa on tarkoitus ottaa käyttöön samanlainen järjestelmä, sähköinen matkatieto- ja lupajärjestelmä (ETIAS), se ei koske kauttakulkumatkustajia lentoteitse.
Charles, joka on myös Virgin Atlanticin entinen viestintäjohtaja, korosti, että ”transit-liikenteen verottaminen on yhtä kuin epäonnistuminen”.
British Airwaysin toimitusjohtaja Sean Doyle oli myös sanonut, että ETA saattaa estää matkustajia kulkemasta Lontoon Heathrow’n lentoaseman kautta.
Myös Airlines UK ja Board of Airline Representatives (BAR) UK olivat väittäneet, että lentokenttäkauttakulkumatkustajilta, joilla ei ole viisumia, ei voida periä maksuja.
Airlines UK on Yhdistyneessä kuningaskunnassa toimivien lentoyhtiöiden toimialajärjestö, kun taas BAR UK on Yhdistyneessä kuningaskunnassa rekisteröityjen lentoyhtiöiden elin.
He väittivät, että lentomatkustajat eli ne, jotka eivät mene rajatarkastuksen läpi, eivät teknisesti ylitä mitään rajaa.
Yhdysvalloissa (USA) kauttakulkumatkustajilla on oltava myös ETA:ta vastaava sähköinen matkustuslupajärjestelmä (ESTA, Electronic System for Travel Authorization).
Kaikkien kauttakulkumatkustajien on kuitenkin läpäistävä rajatarkastus ennen jatkolennolle jatkamista.
Transit-matkustajat pitävät Healthrow’n kiireisenä
Vuonna 2023 Lontoon Heathrow’n lentoasema teki voittoa ensimmäistä kertaa pandemian jälkeen, kertoi Financial Times.
Maailman vilkkaimman lentoaseman odotetaan saavan ennätykselliset 81,4 miljoonaa matkustajaa vuonna 2024.
Noin 30 prosenttia näistä matkustajista tulee noin 25 miljoonalta jatkolennolta vuosittain.
Nämä lennot on tarkoitettu ensisijaisesti matkustajille, jotka lentävät maailmanlaajuisesti ilman suoria lentoja määränpäähänsä.
ETA:n aiheuttamien lisäkustannusten vuoksi matkustajat saattavat valita välilaskulennon muilla lentoasemilla Lontoon Heathrow’n lentoaseman sijaan.
Tämän seurauksena British Airwaysin ja Virgin Atlanticin matkustajamäärät saattavat laskea.
Noin puolet British Airwaysin Heathrow’n lentoasemaa käyttävistä matkustajista on vaihtomatkustajia.
Myös Heathrow’n lentoaseman jatkolennot edistävät sen asemaa merkittävänä maailmanlaajuisena solmukohtana.
Tämä on elintärkeää Yhdistyneen kuningaskunnan matkailulle, kaupalle ja kansainvälisille yhteyksille, sillä lontoolaiset matkustajat pääsevät helposti muihin maailmanlaajuisiin kohteisiin.
Kauttakulkumatkustajien ETA on elintärkeä turvallisuuden kannalta
ETA-järjestelmän tavoitteena on antaa Yhdistyneen kuningaskunnan hallitukselle enemmän tietoa ja valvontaa Yhdistyneeseen kuningaskuntaan matkustavista henkilöistä.
Britannian hallitus on vakaasti sitä mieltä, että sen olisi oltava pakollinen kaikille viisumivapaille matkustajille, myös kaikille kauttakulkumatkustajille, jotta se onnistuisi.
”Vaatimalla kauttakulkumatkustajilta ETA-luvan hankkimista estetään ihmisiä käyttämästä jatkolentoja välttääkseen luvan hankkimisen matkustaa Yhdistyneeseen kuningaskuntaan”, lukee ETAn tiedotteessa.
Se lisäsi: ”Tarkistamme asiaa, kun jatkamme järjestelmän käyttöönottoa.”
Tällä hetkellä ETA-järjestelmää käyttävät vain Bahrainista, Jordaniasta, Kuwaitista, Omanista, Qatarista, Saudi-Arabiasta ja Yhdistyneistä arabiemiirikunnista tulevat vierailijat.
Vuoteen 2024 mennessä Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus edellyttää, että kaikkien muiden kuin viisumivapaiden kansalaisten on hankittava ETA ennen Yhdistyneeseen kuningaskuntaan matkustamista.