Vuodesta 2024 alkaen jotkut matkustajat voivat kulkea Yhdysvaltojen lentoasemien turvatarkastuspisteiden läpi itsenäisesti.
Yhdysvaltain liikenneturvallisuusvirasto (TSA) aikoo testata uutta itsepalvelutarkastustekniikkaa. Kokeilu alkaa tammikuussa 2024 Las Vegasin Harry Reidin kansainvälisellä lentoasemalla.
Omavalvonnan tavoitteena on tehostaa turvatarkastuspisteiden toimintaa ja lyhentää odotusaikoja. Sillä pyritään myös säilyttämään TSA:n työntekijöiden määrä vakaana lentoliikenteen määrän kasvaessa.
”Kuten pikaruokaravintoloiden ja istumapaikkaravintoloiden kioskit, itsepalvelutarkastukset antavat Trusted Traveler -ohjelmaan kuuluville matkustajille mahdollisuuden suorittaa turvatarkastusprosessin itse”, sanoi Screening at Speed -ohjelman johtaja, tohtori John Fortune lehdistötiedotteessa.
TSA PreCheck -jäsenet voivat tehdä omat henkilöskannauksensa TSA PreCheck -tarkastusten avulla.
TSA Precheck on Yhdysvaltain hallituksen ohjelma, jonka ansiosta matalan riskin lentomatkustajat pääsevät nopeutettuun turvatarkastusprosessiin Yhdysvaltain lentoasemilla. Se aloitti toimintansa vuonna 2013, ja sillä on tällä hetkellä yli 10 miljoonaa aktiivista osallistujaa.
Itsepalveluvaihtoehtoa käyttävien matkustajien odotetaan etenevän turvatarkastusprosessin läpi nopeammin ja tarvitsevan vain vähän TSA-virkamiesten apua.
Fortune selitti edelleen: ”Matkustajat käyttävät matkustajien ja käsimatkatavaroiden turvatarkastusjärjestelmiä yksittäisillä konsoleilla tai turvatarkastuskaistoilla, mikä vähentää turvatarkastusten ja laukkujen tarkastusten määrää ja vapauttaa heidän aikaansa turvatarkastusten kiireisempiin tehtäviin.”
Itsetarkastus ei korvaisi nykyisiä turvatarkastuksia, mutta se voisi vähentää TSA:n henkilöstön odotusaikoja ja työmäärää.
Miten TSA PreCheck -itseselvitys toimii?
Logistiikkayhtiö Vanderlande, joka tunnetaan automaattisten matkatavaraskannereiden kehittäjänä, suunnitteli itsetarkastusjärjestelmän, joka debytoi Las Vegasin lentoasemalla tammikuussa.
Kun matkustajat ovat asettaneet henkilökohtaiset tavaransa automaattisen skannerin läpi, he kohtaavat neljä erillistä asemaa, joissa on omat henkilöselvitysportit.
Jokaisessa portaalissa on automaattiset sisään- ja uloskäyntiovet. Kun on matkustajan vuoro tulla tarkastetuksi, hän astuu portaaliin, ja sisäänkäyntiovet sulkeutuvat automaattisesti.
Videonäyttö opastaa matkustajia jokaisen vaiheen läpi. Tähän kuuluu myös oikea asento kädet ylhäällä, kuten tavallisen turvatarkastuslinjan henkilöskannereissa. Sen jälkeen matkustajille tehdään millimetriaaltoskannaus.
Jos he eivät läpäise vartalotarkastusta, esimerkiksi taskuun jätetyn esineen vuoksi, videonäytöllä korostetaan alue, josta esine on poistettava. Sisäänkäyntiovet avautuvat uudelleen, jolloin matkustajat voivat poistaa esineen ja astua takaisin sisään.
Kun matkustajat ovat läpikäyneet turvatarkastuksen, he siirtyvät uloskäyntiovista hakemaan laukkunsa ja jatkavat matkaansa terminaaliin.
Muut omavalvontatarkastusten mallit
TSA testaa parhaillaan kolmea muuta erilaista itsepalveluprototyyppiä, joissa jokaisessa on hieman erilaisia vaiheita matkustajille.
Micro-X-yritys on suunnitellut kaksi erilaista ratkaisua matkustajien omatoimiseen tarkastukseen.
Ensimmäinen koostuu yksittäisistä seulontakonsoleista, jotka ovat pod-pohjaisia. Näihin konsoleihin kuuluu kompakti käsimatkatavaroiden seulontajärjestelmä ja litteäpaneelinen matkustajien seulontajärjestelmä.
Toinen ratkaisu on pieni tietokonetomografiaröntgenlaite (CT), joka on suunniteltu pieneen käsimatkatavaraan ja henkilökohtaiseen omaseulontaan.
Toisessa, tällä kertaa Voxel Radarin suunnittelemassa mallissa on ”liikkeessä olevia” seulontapaneeleita. Paneelit skannaavat matkustajat reaaliaikaisesti, kun he asettavat käsimatkatavaralaukkunsa tarkastuspisteen liukuhihnalle.
Itsetarkastusjärjestelmien eri prototyyppejä on jo testattu Ronald Reagan Washingtonin kansallisella lentoasemalla ja Atlantic Cityssä.
Kosketuksettomat matkat ja digitaaliset järjestelmät
Monet maat ympäri maailmaa päivittävät ja digitalisoivat järjestelmiään tarjotakseen matkustajille saumattomamman matkakokemuksen.
Lentoasemat kaikkialla maailmassa ottavat käyttöön biometriikkaa nopeuttaakseen ja tehostaakseen matkustuskokemusta. Yhdistyneessä kuningaskunnassa (UK) käytetään jo sähköisiä passiportteja (eGates) joissakin maahantulopaikoissa.
Frankfurtin lentoasema Saksassa, Dubain lentoasema ja Singaporen Changin lentoasema käyttävät tai aikovat käyttää biometriikkaa, kuten sormenjälkiä ja kasvojen skannausta, automaattiseen tunnistautumiseen ja kosketuksettomaan matkustamiseen.
Myös Yhdistynyt kuningaskunta ja Euroopan unioni (EU) ovat digitalisoimassa viisumi- ja maahanmuuttoprosesseja. Yhdistynyt kuningaskunta on siirtymässä sähköiseen rekisteriin eli eVisaan. Samaan aikaan EU:n Schengen-viisumin hakeminen tapahtuu pian verkossa. EU puolestaan aikoo ottaa käyttöön biometrisen rajavalvontajärjestelmän ( Entry/Exit System, EES).
Sekä Yhdistynyt kuningaskunta että EU virtaviivaistavat maahanmuuttoprosessia ennalta varmennettujen, matalan riskin matkustajien osalta Yhdistyneen kuningaskunnan sähköisen matkustusluvan (ETA) ja EU:n eurooppalaisen tieto- ja matkustuslupajärjestelmän (ETIAS) avulla.