Kansainvälinen ilmakuljetusliitto (IATA) on ottanut käyttöön uuden järjestelmän, joka mahdollistaa kosketuksettoman matkustamisen ja parantaa matkustajakokemusta.
Timatic eli Travel Information Manual Automatic on täysin uudistettu, ja se asettaa uuden vertailukohdan matkustusmääräysten noudattamista koskeville ratkaisuille.
Timatic AutoCheck tarjoaa matkustajille, lentoyhtiöille ja matka-alan ammattilaisille käyttäjäystävällisen alustan, jonka avulla he voivat saada tarkkoja ja helposti ymmärrettäviä maahanmuuttotietoja.
Koko asiakirjojen tarkastusprosessi on automatisoitu, ja jokaiselle matkustajalle on annettu räätälöidyt ohjeet.
”Timatic AutoCheck on uusi virstanpylväs tehokkuuden ja mukavuuden tavoittelussa matkailualalla. Matkustajat voivat lähteä matkoilleen luottavaisin mielin ja rauhallisin mielin, kun he selviytyvät vaivattomasti säädöksistä”, IATA:n kaupallisten tuotteiden ja palvelujen johtaja Frederic Leger sanoi lehdistötiedotteessa.
Hän lisäsi: ”Tämän innovaation ansiosta lentoyhtiöt, maahuoltajat ja matkatoimistot voivat myös parantaa asiakastyytyväisyyttä, integroida matkustusasiakirjojen tarkistamisen kosketuksettomaan matkustuskokemukseen ja tehostaa toimintaansa.”
Suurimmat lähtöselvitysjärjestelmien tarjoajat sekä useat lentoyhtiöt ja Star Alliance tekevät jo yhteistyötä IATA:n kanssa päivittääkseen järjestelmänsä uuteen Timatic AutoCheck -järjestelmään.
Mikä on Timatic Autocheck?
Timatic on tietokanta, joka sisältää lentomatkustajien asiakirjavaatimukset, kuten passit ja viisumit.
Sitä käyttävät lentoyhtiöt ja niiden edustajat, lentoaseman henkilökunta ja matkatoimistot päättäessään, voidaanko matkustaja kuljettaa.
Varaushetkellä myös lentoyhtiöt ja matkatoimistot käyttävät järjestelmää antaakseen tietoa matkustajille.
Tämä on tärkeää lentoyhtiöille, sillä ne ovat vaarassa saada tuntuvat sakot, jos ne kuljettavat matkustajia ilman asianmukaisia matkustusasiakirjoja.
Niiden on myös vastattava kustannuksista, jotka aiheutuvat näiden matkustajien palauttamisesta alkuperäiselle lentoasemalle.
Uudessa Timatic AutoCheckissä on useita tuoteparannuksia, jotka ovat erittäin hyödyllisiä käyttäjille.
Se yksinkertaistaa matkustussääntöjä tarjoamalla helposti ymmärrettävää sisältöä: matkustajien ei tarvitse enää lukea monimutkaisia termejä tai pitkiä sääntöjä.
Se tarjoaa myös henkilökohtaisen, interaktiivisen ja tietoon perustuvan lähestymistavan, jonka avulla matkustajat voivat varmistaa, että heillä on kaikki tarvittavat asiakirjat ja että he täyttävät kaikki maahantulovaatimukset.
Työkalu tarjoaa myös käytännön suosituksia, joiden avulla käyttäjät voivat noudattaa sääntöjä ja puuttua nopeasti mahdollisiin ongelmiin.
Kun Timatic Autocheck on integroitu lentoyhtiöiden järjestelmiin, itsepalveluselvitys on helpompaa.
Saumattomat matkaodotukset
Uudessa Timatic Autocheck -järjestelmässä hyödynnetään matkustajien halukkuutta käyttää verkkoprosesseja ja jakaa tietoja etukäteen.
IATA:n maailmanlaajuisen matkustajatutkimuksen (Global Passenger Survey, GPS) mukaan monimutkaiset viisumivaatimukset lannistavat matkustajia, jotka haluavat kätevän, digitaalisen viisumiprosessin.
Lähes puolet tutkimukseen osallistuneista matkustajista mainitsi prosessin monimutkaisuuden tärkeimmäksi esteeksi. Seuraavina estävinä tekijöinä olivat kustannukset ja yksityisyyden suojaan liittyvät huolenaiheet.
Monet ovat myös halukkaita jakamaan matkustusasiakirjojen tiedot lentokentän maahantulon nopeuttamiseksi.
Tämä on linjassa monien maiden kanssa, jotka digitalisoivat viisumi- ja passinhakujärjestelmiään ja automatisoivat rajatarkastuksia.
Digitaaliset järjestelmät ja kosketukseton matkustaminen
Yhdistyneessä kuningaskunnassa (UK) käytetään sähköisiä passiportteja (eGates) joissakin maan maahantulopaikoissa. Silti Britannian hallitus on siirtymässä digitaaliseen rajaan oletusarvoisesti vuoteen 2025 mennessä.
Vuonna 2024 Yhdistyneen kuningaskunnan sisäministeriö digitalisoi viisumi- ja maahanmuuttoprosessinsa siirtymällä verkkotietoihin maahanmuuttotilanteista eli sähköisiin viisumeihin (eVisa).
Yhdistyneen kuningaskunnan sähköisen matkustusluvan (ETA) tavoitteena on myös yksinkertaistaa maahanmuuttoprosessia ennalta tarkistettujen, matalan riskin matkustajien osalta. Uusi digitaalinen matkustuslupa vaaditaan viisumivapaille kansalaisille, jotka tulevat maahan lyhyille matkoille.
Myös muut maat ottavat käyttöön digitaalisia järjestelmiä matkustamisen helpottamiseksi. Yhdysvallat alkaa myöntää paperittomia viisumeja.
Myös Euroopan unioni (EU) digitalisoi Schengen-viisumihakemuksia. Neuvosto ottaa käyttöön kaikkien matkustajien biometriset rajatarkastukset uuden maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmänsä kautta lokakuussa 2024.
EU aikoo myös ottaa käyttöön Yhdistyneen kuningaskunnan ETA-järjestelmää muistuttavan sähköisen asiakirjajärjestelmän, eurooppalaisen tieto- ja matkustuslupajärjestelmän (European Information and Travel Authorization System, ETIAS), Schengen-alueelle tuleville kansalaisille, joilla ei ole viisumia, vuoden 2025 puoliväliin mennessä.
Marraskuussa 2023 Frankfurtista tuli Euroopan ensimmäinen lentoasema, joka käyttää kasvobiometriaa kosketuksettomassa matkustuskokemuksessa lähtöselvityksestä koneeseen nousuun.
Tämän vuoden loppuun mennessä Dubain lentoaseman terminaalissa 3 matkustajat voivat suorittaa kaikki tarvittavat toimenpiteet ilman passia. Matkustajat käyttävät sen sijaan sormenjälkiä, kasvoskannauksia tai muita biometrisiä tunnisteita tunnistautumiseen.
Singaporen Changin lentoasemalla otetaan vuodesta 2024 alkaen käyttöön myös biometriikka automaattista tunnistautumista varten koko lentoaseman alueella, mukaan lukien matkatavaroiden luovutus, lennolle pääsy ja maahanmuutto.