EU:n maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä käynnistyy lokakuussa 2024.

| 18 joulukuun, 2023
EU:n maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä käynnistyy lokakuussa 2024.

Euroopan unionin (EU) uusi automatisoitu rajajärjestelmä on useiden viivästysten jälkeen tarkoitus käynnistää vuonna 2024.

EU:n maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä (EES) on toiminnassa 6. lokakuuta 2024, kuten seuraavat tiedot kertovat The Independent .

Näin kertoo Eurotunnel, joka tarjoaa rautatieyhteyttä Calais’n (Ranska) ja Folkestonen (Yhdistynyt kuningaskunta) välillä.

EES on ” automatisoitu tietotekninen järjestelmä , jonka avulla rekisteröidään kolmansista maista tulevat matkustajat, sekä lyhytaikaista oleskelua varten myönnettävän viisumin haltijat että viisumivapaat matkustajat, aina kun he ylittävät EU:n ulkorajan”.

Hanketta valvoo Euroopan unionin vapauden, turvallisuuden ja oikeuden alueeseen liittyvien laaja-alaisten tietojärjestelmien operatiivisesta hallinnoinnista vastaava virasto (eu-LISA).

EES:n käyttöönottoa ehdotettiin ensimmäisen kerran vuonna 2008, mutta sitä on lykätty useita kertoja. EU:n jäsenvaltioilla oli ollut vaikeuksia integroida monimutkainen rajanylitysjärjestelmä ja keskustietokanta olemassa olevaan infrastruktuuriinsa.

Jäsenvaltioiden on vahvistettava elokuuhun 2024 mennessä, että ne ovat valmiita Euroopan sähköisen työllisyysstrategian käynnistämiseen.

Alun perin vuodeksi 2021 suunniteltu eu-LISA lykkäsi EES:n käyttöönottoa toukokuuhun 2022 ja lykkäsi sitä sitten uudelleen syyskuuhun 2023.

Lokakuussa 2023 kokoontunut oikeus- ja sisäasioiden neuvosto vahvisti uuden Euroopan työllisyysstrategian aikataulun syksyksi 2024.

Ajoituksella vältetään mahdolliset viivästykset, kun matkustajat osallistuvat Pariisin olympialaisiin heinä- ja elokuussa 2024.

Mikä on Entry/Exit-järjestelmä?

Euroopan työllisyysstrategian tavoitteena on lisätä rajaturvallisuutta EU:n Schengen-alueella. Sen jäsenvaltioiden kansalaiset voivat matkustaa sen rajojen sisällä suhteellisen vapaasti.

Schengen-alueeseen kuuluu suurin osa EU:n 27 jäsenvaltiosta Bulgariaa, Kyprosta, Irlantia ja Romaniaa lukuun ottamatta. Siihen kuuluvat kuitenkin Sveitsi ja Euroopan talousalueen (ETA) maat Islanti, Norja ja Liechtenstein.

Viisumivapaiden matkustajien ja niiden, jotka tarvitsevat Schengen-alueelle pääsyä varten lyhytaikaisen viisumin, on annettava sormenjäljet ja kasvobiometriset tiedot rajalla.

Tämä koskee myös Ison-Britannian kansalaisia, joita pidetään kolmansien maiden kansalaisina sen jälkeen, kun Yhdistynyt kuningaskunta eroaa EU:sta vuonna 2020.

Euroopan työllisyysstrategia ei kuitenkaan koske EU:n ulkopuolisia kansalaisia, joilla on oleskelulupa jäsenmaissa.

Sen sijaan, että passit leimattaisiin rajalle saavuttaessa, EES-järjestelmä kirjaa maahantulot ja maastalähdöt sähköisesti.

Se rekisteröi ja tallentaa henkilön nimen, matkustusasiakirjan tyypin, sormenjäljet ja kasvokuvat sekä saapumis- ja lähtöpäivän ja -paikan.

EES kirjaa myös maahantulon epäämiset. Sen avulla on helpompi tunnistaa henkilöt, joilla ei ole maahantulolupaa ja jotka ovat oleskelleet Schengen-alueella liian kauan.

Uusi digitaalinen rajatarkastusjärjestelmä havaitsee myös väärennettyjä henkilöllisyyksiä ja passeja käyttävät henkilöt.

Miten Entry/Exit-järjestelmä toimii

Kun EES on toiminnassa, kolmansien maiden kansalaisten on toimitettava sormenjäljet ja kasvojen biometriset tiedot EU:n rajalle saapuessaan. Rajavirkailija valvoo tätä ensimmäisellä käynnillä.

Seuraavilla vierailuilla matkustajien on käytettävä vain yhtä, joko sormenjälki- tai kasvobiometristä tunnistetta lupansa vahvistamiseksi.

Matkustajan tiedot ovat voimassa EES-järjestelmässä kolme vuotta.

Aina kun matkustaja vierailee Schengen-alueella, järjestelmä nollaa ja tallentaa tiedot kolmeksi vuodeksi tai siihen asti, kunnes matkustajan passi vanhenee.

Lyhytaikaista oleskelua varten myönnettävän viisumin haltijoiden sormenjäljet tallennetaan jo viisumitietojärjestelmään (VIS). Niitä ei säilytetä enää EES:ssä.

EES:n rajavalvontakysymykset

Vaikka rajavalvonnan nopeuttaminen on luvattu, EES-järjestelmät aiheuttavat useita ongelmia toimijoille. Monilla ei ole tilaa sormenjälkitarkastuksille ja kasvojen biometrisille skannauksille ruuhkaisten rajanylityspaikkojen keskellä.

Marraskuussa 2023 Yhdistyneen kuningaskunnan eurooppalainen valvontakomitea aloitti tutkimuksen Euroopan työllisyysstrategian mahdollisista vaikutuksista rajoihin ja satamatoimintoihin, erityisesti niihin, joissa toteutetaan rinnakkaisia tarkastuksia.

Näihin kuuluvat muun muassa Doverin satama ja Eurotunnelin terminaali Folkestonessa, jotka molemmat sijaitsevat Kentissä Etelä-Englannissa. Näillä rajoilla tarkastukset tehdään molempiin suuntiin.

EU:n rajatarkastukset suoritetaan Yhdistyneen kuningaskunnan maaperällä näillä rajanylityspaikoilla. Ranskan viranomaiset tarkastavat myös asiakirjat ennen kuin matkustajat nousevat Englannin kanaalin ylittäviin kuljetuksiin.

Euroopan työllisyysstrategian mukaisesti tarkastuksia ei voida tehdä ryhmätarkastuksina. Kaikkien ajoneuvojen, joissa on matkustajia, jotka eivät ole EU:n kansalaisia, on pysähdyttävä ja kaikkien matkustajien on poistuttava autosta, jotta he voivat rekisteröityä biometrisiin tunnisteisiin vilkkaan liikenteen aikana.

Tämä voi aiheuttaa merkittäviä viivästyksiä ja on ”pohjimmiltaan vaarallista”, sanoi Doverin sataman EU-ulkoilusta vastaava päällikkö Tim Reardon. Hän puhui ylähuoneen oikeus- ja sisäasiainvaliokunnan kanssa pidetyssä suullisessa todistusaineiston kokouksessa.

Sekä Doverin satamassa että Folkestonen terminaalissa on myös rajoitetusti tilaa lisäkäsittelylle.

Toisaalta lentoyhtiöiden on tarkistettava matkustajien kelpoisuus vähintään 48 tuntia ennen lähtöä.

Lentoyhtiöiden on lähetettävä varmennuskyselyt EES-järjestelmään. Sen jälkeen se ilmoittaa lentoyhtiöille, onko matkustaja oikeutettu matkustamaan ja pääsemään koneeseen.

Lentoyhtiöt ovat vastuussa siitä, että ne päästävät lentokoneisiinsa matkustajia, jotka eivät ole oikeutettuja matkustuslupaan.

Ryanairin emoyhtiön Yhdistyneen kuningaskunnan parlamentin alahuoneen eurooppalaista valvontaa käsittelevälle valiokunnalle toimittaman asiakirjan mukaan 48 tunnin määräaika on ”liian pitkä” ja saattaa estää myöhäisen lipunmyynnin.

EES, ETIAS ja Yhdistyneen kuningaskunnan ETA.

Lokakuussa 2024 tapahtuvan EES:n käyttöönoton jälkeen EU:n uusi sähköinen matkustuslupajärjestelmä ETIAS ( European Travel and Information and Authorization ) alkaa vuoden 2025 puolivälissä.

ETIAS on samanlainen kuin Yhdistyneen kuningaskunnan sähköinen matkustuslupa (ETA). Kaikkien ulkomaan kansalaisten, jotka eivät tarvitse viisumia Schengen-alueelle saapuakseen, on hankittava ETIAS-lupa. Tämä koskee myös Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaisia.

Yhdistyneen kuningaskunnan eurooppalainen tarkastelukomitea tutkii myös EES-, ETIAS- ja ETA-järjestelmien mahdollisia yhteentoimivuusongelmia ja niiden vaikutuksia matkustajiin ja toimijoihin.