Yhdistyneen kuningaskunnan ylähuoneen kuulemistilaisuudessa kuultiin mahdollisia seurauksia, jos Euroopan unionin (EU) maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmän (EES) käyttöönotto viedään läpi 10. marraskuuta.
Doverin alueneuvoston johtaja Kevin Mills kertoi parlamentin kuulemistilaisuudessa, että se olisi ollut ”täydellinen ja täydellinen verilöyly”.
Hän lisäsi, että EU:n uusi rajatarkastusjärjestelmä olisi tuonut Kentin kaupunkiin”steroideihin perustuvan ruuhkan”.
”Emme olisi olleet valmiita 10. päivä”, Mills sanoi The Connexionin siteeraamana.
Hän selitti, että kaikki laitteet eivät olleet paikoillaan ja että liikenneväyliä ei ollut suunniteltu pitkille jonoille.
Doverin sataman virkamiehet sanoivat olevansa iloisia EES:n käynnistämisen viivästymisestä, sillä se antoi heille enemmän aikaa järjestää kaikki tarvittavat järjestelyt.
Satamatiet tarvitsevat edelleen uusia reittejä ja opasteita, jotta asiat sujuvat.
”Ei ole mitään järkeä ottaa käyttöön järjestelmää, joka on niin olennainen osa tätä maata ja erityisesti edustamaani kaupunkia, ellei kaikki ole valmiina”, Mills sanoi.
Hän lisäsi: ”Olemme enemmän kuin iloisia siitä, että viivästys on tapahtunut.”
Syy uuden Euroopan työllisyysstrategian lykkäämiseen
EES on uusi rajatarkastusjärjestelmä, jolla seurataan Schengen-alueelle saapuvia ja sieltä poistuvia EU:n ulkopuolisia kansalaisia ja asukkaita.
Passin leimaamisen sijasta järjestelmä käyttää matkustajien biometrisiä tietoja, kuten sormenjälkiä ja kasvoskannauksia.
Järjestelmän tavoitteena on parantaa turvallisuutta ja sujuvoittaa matkustamista Euroopassa, mutta siihen siirtyminen vaatii huolellista suunnittelua.
EU:n vuonna 2016 ehdottaman ESS:n oli alun perin tarkoitus käynnistyä vuonna 2022, mutta käynnistystä on lykätty useita kertoja.
EU:n sisämarkkina-asioista vastaava komissaari Ylva Johansson totesi, että 10. marraskuuta oli ”poissa laskuista”, koska jäsenvaltiot eivät olleet valmiita.
Monet EU-maat tarvitsevat enemmän aikaa asentaakseen rajalleen EES-laitteita, kuten tabletteja ja sormenjälkilukijoita.
Hän mainitsi myös vakausongelmat, jotka liittyvät keskustietokantaan, johon tallennettaisiin kaikkien kasvojen ja sormenjälkien skannaukset.
Keskustietokannasta lähetetään tietoja EU:n ja Yhdistyneen kuningaskunnan ulkorajapisteisiin, kuten lentoasemille, satamiin ja asemille.
Virkamiesten on testattava järjestelmää enemmän sen varmistamiseksi, että se toimii hyvin ja ettei valtava tietomäärä kuormita sitä.
Komissaari Johansson ja EU:n tietokonejärjestelmistä vastaava eu-LISA-virasto etsivät ratkaisua.
Muita reaktioita EES:n laukaisun viivästymiseen
Eurostarin tiedottaja Gareth Williams sanoi, että heillä on skannerit ja laitteet valmiina.
Yhtiön, joka liikennöi Lontoosta Pariisin ja Brysselin kaltaisiin kaupunkeihin, on kuitenkin vielä korjattava tekniset ongelmat, jotka liittyvät tietojen jakamiseen EU:n järjestelmien kanssa.
”Jos keräämiämme tietoja ei voida siirtää EU:n järjestelmiin, asiat eivät voi edetä”, Williams sanoi.
Kuten BBC:n raportissa todetaan, yhtiö saattaa tutkia oikeustoimia EU:ta vastaan saadakseen takaisin osan viivästyksestä aiheutuneista kuluistaan.
Toisaalta Getlink, Kanaalitunnelin takana oleva yritys, sanoi olevansa täysin valmistautunut EES:n 10. marraskuuta tapahtuvaan käyttöönottoon.
Getlinkin John Keefe ilmaisi pettymyksensä viiveeseen ja sanoi, että he olivat valmiita ja toivovat käynnistystä.
Yritys käytti 70 miljoonaa puntaa teknologian kehittämiseen, infrastruktuurin rakentamiseen, kioskien asentamiseen ja henkilöstön palkkaamiseen.
”Meillä oli kaikki teknologia ja infrastruktuuri valmiina, prosessit oli käyty läpi”, hän sanoi.
EES:n valmisteluun liittyvät huolenaiheet Ranskassa
Yhdistyneen kuningaskunnan tavoin Ranska ilmaisi huolensa siitä, miten Euroopan työllisyysstrategia vaikuttaisi satamiin, joissa kuorma-autot, henkilöautot ja ihmiset kulkevat päivittäin.
Calais’n satama Ranskassa herätti samanlaisia huolia kuin Doverissa. Niitä ei ollut vielä varustettu käsittelemään EES-tarkastuksia matkustaja- ja rahtiliikenteen osalta.
Doverin tavoin Calais’n ja Boulognen kaltaiset satamat mahdollistavat merkittävän määrän matkustamista.
Ranskan viranomaiset ovat huolissaan siitä, että EES voi johtaa hidastuksiin, jos matkustajat joutuvat odottamaan kasvojen ja sormenjälkien skannausta.
Ranskan satamaviranomaiset ovat korostaneet, että pienet viivästykset voivat aiheuttaa ruuhkia Englannin kanaalin molemmin puolin.
Myös muut EU-maat jakavat nämä huolet, sillä ne haluavat välttää suuria ihmisjoukkoja rajanylityspaikoilla, kun ne ottavat käyttöön tämän uuden teknologian.
Monet toivat esiin myös huolenaiheita yksityisyyden suojasta, sillä matkustajien biometriset tiedot on säilytettävä turvallisesti ja niitä on käytettävä vain tarpeen mukaan.
EES:n käynnistämistä koskevat tulevaisuuden suunnitelmat
EU tutkii parhaillaan vaiheittaista käyttöönottoa, jossa EES voitaisiin ottaa käyttöön joissakin valmiissa rajanylityspaikoissa, ja muut raja-asemat tulisivat myöhemmin.
EES voisi aloittaa suurissa satamissa, kuten Doverissa tai Eurostarin vilkkaimmissa terminaaleissa, ja laajentua sitten muihin paikkoihin.
EU voisi ottaa järjestelmän käyttöön asteittain osoittaakseen sen toimivuuden todellisissa tilanteissa.
Pienimuotoinen testaaminen voi auttaa viranomaisia havaitsemaan mahdolliset tekniset tai logistiset ongelmat ennen kuin ne aiheuttavat suuria ongelmia matkustajille.
EU ei ole viivästyksen jälkeen vielä asettanut uutta päivämäärää EES:n käyttöönotolle, mutta kaikki valmistautuvat sen käyttöönottoon vuonna 2025.
Rajanylityspaikan virkamiehet totesivat, että Yhdistyneen kuningaskunnan sisäministeriö ja Ranskan sisäministeriö tukivat heitä voimakkaasti ja olivat yhteydessä heihin.
Yhteistyö EU:n kanssa oli kuitenkin haastavampaa erityisesti siksi, että epäselvät päätökset rajoittivat sitä, mitä tietoja voitiin jakaa.
Yhdistyneen kuningaskunnan viranomaiset suosittelevat, että matkustajat pitävät silmällä päivityksiä, sillä EES vaikuttaa todennäköisesti miljooniin matkustajiin, kun se lopulta otetaan käyttöön.