Yhdistynyt kuningaskunta (UK) on laatinut Doverin satamaa varten varasuunnitelman, jolla pyritään helpottamaan Kentin liikennehuolia.
Tämä on osa hallituksen valmistautumista Euroopan unionin (EU) uuden maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmän (EES) käyttöönottoon marraskuussa 2024.
Doverin satama Kentissä on yksi Euroopan vilkkaimmista matkustajasatamista. Monet odottavat, että satama kokee pahimmat viivästykset, kun Euroopan työllisyysstrategia otetaan käyttöön.
Kentin viranomaiset ovat toistuvasti ilmaisseet huolensa pahimmassa tapauksessa 14 tunnin viivästyksistä ja liikenneruuhkista, jotka johtuvat EES:n viivästyksistä.
Varasuunnitelmassa autoja ”pinotaan” määrätyissä paikoissa, jotta EU:hun suuntautuvien ajoneuvojen virtausta voidaan hallita.
Euroopan työllisyysstrategian myötä EU:n Schengen-alueelle saapuville ja sieltä poistuville EU:n ulkopuolisille kansalaisille tehdään tiukemmat rajatarkastukset.
Kun EU:n ulkopuoliset kansalaiset saapuvat maahan ensimmäistä kertaa sen jälkeen, kun EES on otettu käyttöön, heidän on rekisteröitävä biometriset tiedot, kuten sormenjäljet ja kasvokuvaukset, rajalla.
EES kirjaa matkustajien maahantulon ja maastalähdön biometristen tietojen avulla sen sijaan, että passit leimattaisiin manuaalisesti rajalla.
Se, miten nopeasti uudet rajatarkastukset voidaan suorittaa, on huolenaihe kaikilla rajanylityspaikoilla, erityisesti ruuhka-aikoina.
Hallitus toivoo, että varasuunnitelmilla estetään menneisyyden pullonkaulojen toistuminen Kentin teillä.
Autojen pinoaminen Kentin liikennekaaoksen välttämiseksi
Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus viimeistelee parhaillaan suunnitelmia, joiden mukaan Doverissa käytettäisiin maastossa sijaitsevia paikkoja autojen kasaamiseen, jos EES:n myöhästymisten aiheuttamasta ruuhkasta tulee todellinen uhka.
Tämä lähestymistapa, joka on alun perin osa Yhdistyneen kuningaskunnan ”no-deal Brexit” -varautumissuunnitelmia, voisi auttaa varmistamaan, että tiet pysyvät auki.
Se oli yksi ratkaisu, jolla pyrittiin estämään kaaos Short Straitsissa, joka on lyhin tie Yhdistyneen kuningaskunnan ja Manner-Euroopan välillä.
Vaunujen pinoaminen auttaa estämään pitkiä viivästyksiä, jotka vaikuttavat matkailijoihin, elintärkeisiin palveluihin ja Kentin kauppareitteihin.
Suunnitelman mukaan satamaan saapuvat autoilijat asetetaan jonoon kaistoille odottamaan EES:n rajatarkastusten läpikäymistä.
Virkailija auttaa pöydän avulla matkustajien ennakkorekisteröinnissä kuhunkin jonon etuosassa olevaan autoon.
EES:n avulla kunkin henkilön rajatarkastukset kestävät noin kaksi minuuttia. Tämä tarkoittaa, että nelihenkinen perhe tarvitsee vähintään kahdeksasta kymmeneen minuuttia.
The Timesin mukaan paikat, joissa autot jonottaisivat, voidaan aktivoida nopeasti, jos liikenne käy hallitsemattomaksi.
Suunnitelmaan perehtynyt lähde selitti: ”Nämä ovat sivustoja, jotka voivat ”nousta ja laskeutua” nopealla nopeudella.”
”Ne ovat lähellä pääteitä, ja ne on suunniteltu hillitsemään liikennettä, jotta Kentin keskeiset valtatiet eivät tukkeutuisi täysin”, lähde lisäsi.
Miksi Doverin satama on huolenaihe EES:n käyttöönoton yhteydessä?
Varasuunnitelma on laadittu sen jälkeen, kun virkamiehet olivat ilmaisseet kasvavan huolensa Euroopan työllisyysstrategian mahdollisista vaikutuksista alueen liikenteeseen.
Viranomaiset ovat erityisen huolissaan Euroopan työllisyysstrategian vaikutuksista Doverin satamaan, jossa tilaa odottaville ajoneuvoille on rajoitetusti.
Doverin kautta kulkee vuosittain yli 1,3 miljoonaa autoa. Pienikin viivästys rajaprosesseissa voi johtaa nopeasti tuntikausia kestäviin odotusaikoihin.
Kentin kreivikunnanvaltuuston johtaja Roger Gough sanoi, että EES-tarkastukset voivat aiheuttaa ”erittäin vakavia viivästyksiä” kansainväliselle kaupalle ja matkustukselle Kentissä.
Hän lisäsi, että se haittaisi myös ”elintärkeiden julkisen sektorin palvelujen tarjoamista Doveriin johtavan reitin varrella”.
Gough korosti myös tarvetta nopeisiin toimiin ja painosti hallitusta tekemään kaikkensa estääkseen häiriöt Yhdistyneen kuningaskunnan ja Ranskan välisellä rajalla.
Yhdistyneen kuningaskunnan maahanmuutto- ja kansalaisuusministeri Seema Malhotra totesi, että valmistelut ovat hyvässä vauhdissa järjestelmän sujuvuuden varmistamiseksi.
”Tarkistamme jatkuvasti maastokohteita [so], jotta meillä on varasuunnitelma, jos niitä on käytettävä”, hän sanoi.
Malhotra lisäsi, että he jatkavat työskentelyä paikallisten neuvostojen, EU:n ja ranskalaisten virkaveljien kanssa varmistaakseen EES-valmiuden.
Hän selitti, että heidän tavoitteenaan on ”minimoida pitkien jonojen riski erityisesti ruuhka-aikoina”.
Näistä vakuutteluista huolimatta jotkut suhtautuvat edelleen epäilevästi rajahenkilöstön valmiuteen ja heidän käyttämäänsä teknologiaan.
Tämä ja se, että eläviä testejä ei ole tehty, jättävät paljon epäselvyyksiä siitä, miten EES:n rajatarkastukset toimisivat.
Uutta rahoitusta rajatoimien parantamiseen
Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus on osoittanut 10,5 miljoonaa puntaa lisää Euroopan työllisyysstrategian valmisteluihin mahdollisten matkustusviivästysten varalta.
Rahoitus jaetaan Doverin sataman, Folkestonen kanaalitunnelin ja St. Pancrasin Eurostar-aseman kesken. Kukin rajanylityspaikka saa 3,5 miljoonaa puntaa.
Doverin satama käyttää rahat uuden matkustajien käsittelyalueen luomiseen osana meneillään olevaa Granville Dock -hanketta.
Hankkeeseen kuuluu vanhan rahtilaiturin täyttäminen, jotta saadaan tilaa uusille rajatarkastuspisteille.
Uuden, noin viiden jalkapallokentän kokoisen alueen odotetaan olevan valmis pääsiäiseen 2025 mennessä.
Viranomaiset odottavat silloin EES-järjestelmän ensimmäistä todellista testiä, kun lomaliikenne vilkastuu.
Folkestonen kanaalitunnelissa on enemmän tilaa ajoneuvoille.
Viranomaiset käyttävät rahat suunnitelman laatimiseen, jonka avulla matkustajat voivat rekisteröidä biometriset tietonsa uudessa terminaalissa.
Tavoitteena on nopeuttaa rekisteröintiprosessia ja minimoida ajoneuvojen jonot ennen Kanaalitunneliin pääsyä.
Näiden parannusten toivotaan estävän Kentin kaupunkia aiemmin vaivanneiden vakavien liikenneongelmien toistumisen.
Vaikka pinoautosuunnitelma oli lupaava, sitä ei koskaan toteutettu Brexit-siirtymäkauden lopussa.
Liikenneruuhkilta vältyttiin lähinnä siksi, että brexit-päivä osui samaan aikaan, kun Yhdistyneessä kuningaskunnassa oli lukituksia ja matkustuskieltoja.
EES:n ensimmäistä todellista stressitestiä odotetaan alkuvaiheen käyttöönoton yhteydessä ja lomakauden aikana.
Doverin satamaan kiinnitetään huomiota, jotta nähdään, miten hyvin sataman järjestelmä kestää, kun EES-rajatarkastukset otetaan käyttöön.
Doverin satamaan kiinnitetään huomiota, jotta nähdään, miten hyvin sataman järjestelmä kestää, kun EES-rajatarkastukset otetaan käyttöön.