Yhdistynyt kuningaskunta myönsi hiljattain, ettei se ole valmistautunut Euroopan unionin (EU) uusiin rajatarkastuksiin eli maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmään (EES ).
Maahanmuuttoministeri Seema Malhotra sanoi alahuoneelle antamassaan lausunnossa, että maalla on haasteita Euroopan työllisyysstrategian täytäntöönpanossa, kertoo The Telegraph.
Vastavalittu hallitus ei ole ”tyytyväinen edellisen hallituksen valmistelujen tasoon”.
Malhotran mukaan ”näiden vaikutusten (ja muiden mahdollisten vaikutusten) minimoimisessa ei ole edistytty riittävästi”.
Hän lisäsi, että häiriöitä aiheutuu todennäköisesti, kun EU:n uudet rajatarkastukset otetaan käyttöön myöhemmin tänä vuonna.
Yhdistynyt kuningaskunta on pyytänyt EU:lta ja jäsenvaltioilta laajennettuja toimenpiteitä matkustushaittojen lieventämiseksi.
Tähän kuuluu muun muassa se, että Ranskan rajavirkailijoita pyydetään lieventämään brittimatkustajien sormenjälkitarkastuksia, kun ruuhka-aikoina syntyy pitkiä jonoja.
EU:n uudet rajatarkastukset ja odotettavissa olevat viivästykset
EES korvaa nykyisen menetelmän, jossa passit leimataan manuaalisesti EU:n ulkorajoilla.
Se käyttää biometrisiä tietoja, kuten sormenjälkiä ja kasvojentunnistusta, kolmansien maiden kansalaisten Schengen-alueelle tulon ja sieltä poistumisen kirjaamiseen.
Tämä koskee myös kolmansien maiden kansalaisia, kuten brittiläisiä matkustajia, ja lyhytaikaisen viisumin haltijoita.
Tämän vuoden marraskuussa käyttöön otettavan järjestelmän tavoitteena on tehdä rajanylityksistä turvallisempia ja tehokkaampia.
EU:n uusien rajatarkastusten odotetaan silti aiheuttavan merkittäviä viivästyksiä, koska matkustajien on rekisteröidyttävä biometriset tietonsa ajan myötä.
Pitkiä jonoja odotetaan myös vilkkailla rajanylityspaikoilla, kuten Doverin satamassa ja Folkestonen kanaalitunnelissa.
Ajoneuvojen käsittelyaika voi pidentyä merkittävästi, koska matkustajien on noustava autosta rekisteröityäkseen tai antaakseen biometriset tiedot.
Toinen odotettu tukkeutumiskohta on Eurostar-terminaali St Pancrasin asemalla Lontoossa.
Kolme Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n rajanylityspaikkaa ovat vierekkäin. Tämä tarkoittaa sitä, että Ranskan rajaviranomaiset tekevät matkustajille maahanmuutontarkastuksia ennen kuin he lähtevät Yhdistyneestä kuningaskunnasta.
EES:n aiheuttama käsittelyajan pidentyminen voi johtaa pitkiin jonoihin ja matkojen keskeytymiseen erityisesti ruuhka-aikoina.
Joustava lähestymistapa EES:n täytäntöönpanoon
Malhotra korosti, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin parantaakseen sähköisen työllisyysstrategian valmisteluja ja minimoidakseen matkustushaitat.
Tähän sisältyy neuvottelu EU:n ja jäsenvaltioiden kanssa laajennetuista hätätoimenpiteistä, kun jonot pidentyvät liikaa.
Yksi toimenpide on se, että Ranskan rajavirkailijat voivat ruuhka-aikoina höllentää sormenjälkien skannausta koskevaa vaatimusta brittimatkustajilta.
Ranskan rajavartijat voivat sallia Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaisten ylittää rajanylityspaikan ilman sormenjälkien ottamista tai kasvojen skannausta, jos jonot ovat liian pitkät.
Tämä joustavuus EU:n uusien rajatarkastusten täytäntöönpanossa on voimassa ensimmäiset kuusi kuukautta sen jälkeen, kun Euroopan työllisyysstrategia on otettu käyttöön.
Malhotran mukaan hallitus kannattaa tämän joustavuuden ulottamista kesälomakauden jälkeenkin, jotta vältettäisiin pitkät odotusajat ja viivästykset.
Rajavalvonta-alueen laajentaminen
Sisäministeriö ilmoitti myös uudesta lainsäädännöstä, jonka mukaan ranskalaiset rajavartijat voivat työskennellä laajennetulla rajavalvonta-alueella Doverin satamassa, kuten BBC uutisoi.
Tällä hetkellä Ranskan rajavartijat voivat suorittaa tehtäviään vain sataman itäosassa.
Tämän uuden lain myötä he voivat levittäytyä ja tehdä tarkastuksia myös läntisellä alueella.
Doverin sataman virkamiehet ovat nimenneet läntisen osaston käsittelemään uusia EU:n rajatarkastuksia erityisesti linja-automatkustajille.
Laajennuksen pitäisi auttaa hallitsemaan ihmisvirtoja tehokkaammin, erityisesti kun Euroopan työllisyysstrategia tulee voimaan.
Yhdistyneen kuningaskunnan ja Ranskan virkamiehet pyrkivät päivittämään rajavalvontasopimustaan, joka mahdollistaisi laajennetun tarkastusalueen Doverin satamassa.
Lisäksi Getlink, Kanaalitunnelin operaattori, on investoinut merkittäviin infrastruktuurin parannuksiin, kuten uuteen katettuun läpiajopaikkaan EES-tarkastuksia varten.
Eurostar investoi myös useampiin EES-kioskeihin ja on valmis avaamaan tilaa, jos jonot venähtävät St Pancrasin rajallisen tilan vuoksi.
Muut toimenpiteet EES:n viivästysten lieventämiseksi
Uusi järjestelmä on suunniteltu parantamaan turvallisuutta. Yhdistyneen kuningaskunnan maahanmuuttoministeri korosti kuitenkin, ettei sen pitäisi kohtuuttomasti rasittaa matkustajia tai häiritä kauppaa ja matkailua.
Lisätoimenpiteisiin odotettavissa olevien viivästysten minimoimiseksi ja hallitsemiseksi kuuluu muun muassa rajahenkilöstön palkkaaminen.
Samoin Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus aikoo parantaa infrastruktuuria tärkeimmillä rajanylityspaikoilla EU:n uusia rajatarkastuksia varten.
Se harkitsee myös Euroopan sähköisen työllisyysstrategian vaiheittaista käyttöönottoa, jotta mahdolliset ongelmat voidaan ratkaista ennen järjestelmän täydellistä käyttöönottoa.
Näin virkamiehet voivat tunnistaa ja ratkaista ongelmat hallitusti ja minimoida häiriöt, kun järjestelmä otetaan käyttöön.
Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus valmistelee myös laajaa viestintää tietoisuuden lisäämiseksi Yhdistyneen kuningaskunnan matkustajien keskuudessa.
Yhdistyneen kuningaskunnan liikenneministeriön kyselytutkimus osoitti, että yli puolet brittiläisistä aikuisista ei vieläkään tunne EES-järjestelmää.
Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että EU:n uudet rajatarkastukset saattavat estää brittejä vierailemasta EU:ssa.
”On sekä Yhdistyneen kuningaskunnan että EU:n edun mukaista tehdä yhteistyötä yhteisten tavoitteidemme saavuttamiseksi, jotta voimme varmistaa, että rajaturvallisuus säilyy ja samalla minimoida sähköisen työllisyysstrategian aiheuttamat häiriöt”, Malhotra sanoi.
Lisää huolia EU:n uusista rajatarkastuksista
Matkailuala, joka on jo kärsinyt Brexitin ja pandemian vaikutuksista, varoo uusia häiriöitä, jotka voivat vaikuttaa matkustamiseen ja matkailuun.
Alan asiantuntijat ovat myös ilmaisseet huolensa infrastruktuurin ja henkilöstön valmiudesta selviytyä uusista vaatimuksista.
On pyydetty lykkäämään Euroopan työllisyysstrategian täytäntöönpanoa vuoden 2025 alkuun, jotta Yhdistynyt kuningaskunta ja EU voisivat valmistautua siihen.
Kansainvälinen ilmakuljetusliitto (International Air Transport Association) oli ilmaissut huolensa siitä, että alueelliset, pienemmät EU:n lentoasemat eivät ole vielä valmiita EES:ään.
EES:n mobiilisovellus, jonka tarkoituksena on auttaa välttämään pitkiä jonoja rajalla, ei ole valmis lokakuuhun mennessä.
Vielä ei ole tietoa siitä, tuleeko se matkustajien saataville EES:n marraskuun uuteen, myöhäisempään käyttöönottopäivään mennessä.
Matkustajia kehotetaan pysymään ajan tasalla uusista vaatimuksista ja suunnittelemaan matkansa sen mukaisesti mahdollisten viivästysten välttämiseksi.