Yhdistyneen kuningaskunnan rajavartiolaitos kehottaa lentokoneiden käyttäjiä ja lentotoiminnan harjoittajia valmistautumaan ETA-järjestelmään.

| 12 maaliskuun, 2024
Yhdistyneen kuningaskunnan rajavartiolaitos kehottaa lentokoneiden käyttäjiä ja lentotoiminnan harjoittajia valmistautumaan ETA-järjestelmään.

Yhdistyneen kuningaskunnan rajavartiolaitos kehottaa lentokoneita ja kiinteän tukikohdan operaattoreita (FBO) valmistautumaan uuden sähköisen matkustusluvan (ETA) laajempaan käyttöönottoon.

Yhdistyneen kuningaskunnan rajavartiolaitoksen matkustajapolitiikasta ja rajamuutoksista vastaavan apulaisjohtajan Nigel Farminerin mukaan ilma-alusten käyttäjien ja lentotoiminnan harjoittajien on mukautettava toimintaansa uuden ETA-järjestelmän noudattamiseksi, Aviation International News kertoi.

Farminer sanoi 7. maaliskuuta 2024 pidetyssä British Business and General Aviation Associationin konferenssissa, että ETA helpottaisi rajatarkastuksia.

Hän kertoi, että sen ansiosta rajavalvontaviranomaiset voisivat ottaa ”kokonaisvaltaisemman ja monipuolisemman lähestymistavan” arvioidessaan matkustajien kelpoisuutta tulla Yhdistyneeseen kuningaskuntaan.

ETA-järjestelmä auttaa myös määrittämään, onko rajaviranomaisten suoritettava yksityislentokoneella saapuvien matkustajien henkilökohtainen tarkastus.

Väitetty tehoton rajaturvallisuus lentoasemilla

Viime kuussa Yhdistyneen kuningaskunnan entinen riippumaton raja- ja maahanmuuttoasioiden ylitarkastaja David Neal sai potkut, koska hän oli vuotanut julkaisemattomia raporttejaan Yhdistyneen kuningaskunnan lentoasemien rajaturvallisuustoimenpiteistä.

BBC:n mukaan Neal syytti raporteissaan Britannian rajavartiolaitosta siitä, että se ei ole tarkastanut asianmukaisesti Lontoon Cityn lentokentälle saapuvien liikelentokoneiden matkustajia.

Hän totesi, että rajavirkailijat olivat hajamielisiä ja stressaantuneita ja että rajavartiolaitoksen resursseja käytettiin epäjohdonmukaisesti.

Neal kuvaili, kuinka rajavirkailijoilta puuttuivat perusyhteydenpitovälineet, kun he miehittivät sähköisiä passiportteja (eGates). Tämä johti siihen, että rajanylityspaikat olivat miehittämättömiä, kun henkilökunta haki lisäapua.

Entisen ylitarkastajan väitteet ovat herättäneet huolta Yhdistyneen kuningaskunnan turvatoimien tehokkuudesta.

ETA-järjestelmä auttaa parantamaan turvatoimia kaikilla lentoasemilla

Uuden ETA-järjestelmän avulla hallitus voi kirjautua ja seurata tarkemmin Yhdistyneeseen kuningaskuntaan saapuvia ja sieltä lähteviä matkustajia.

Sen avulla hallitus voi kerätä tietoja ja seuloa matkustajia etukäteen. Matkustajien tiedot voisivat auttaa estämään sellaisten henkilöiden saapumisen maahan, joita voidaan pitää uhkana kansalliselle turvallisuudelle.

ETA-järjestelmän mukaan kaikkien viisumivapaiden kansalaisten tai niiden, jotka voivat vierailla Yhdistyneessä kuningaskunnassa ilman viisumia, on haettava ja saatava ETA-viisumi ennen Yhdistyneeseen kuningaskuntaan matkustamista.

ETA:n täytäntöönpano vaikuttaa kaikkiin viisumittomiin matkustajiin kaikilla lentoasemilla, myös kaupallisilla ja yksityisillä lentoasemilla.

Jopa matkustajien, jotka saapuvat Farnborough’n lentoaseman kaltaisille lentoasemille, joita käytetään yksinomaan yksityislentokoneita varten, on noudatettava uutta järjestelmää.

ETA-järjestelmä on pantu asteittain täytäntöön kansalaisuusperusteisesti marraskuusta 2023 alkaen.

Tällä hetkellä ETA-todistus vaaditaan vain Jordanian, Bahrainin, Kuwaitin, Omanin, Qatarin, Saudi-Arabian ja Yhdistyneiden arabiemiirikuntien (UAE) kansalaisilta.

Britannian hallitus aikoo kuitenkin laajentaa ETAn käyttöönottoa kaikkiin muihin viisumivapaiden maiden kansalaisiin vuoden 2024 loppuun mennessä.

Kun ETA on myönnetty, se on voimassa kaksi vuotta tai siihen liittyvän passin voimassaolon päättymiseen saakka. Se mahdollistaa useita lyhyitä matkoja Yhdistyneeseen kuningaskuntaan vapaa-ajan, työ-, opiskelu- tai kauttakulkumatkoja varten.

Lentotoiminnan harjoittajien on varmistettava, että matkustajilla on ETA-aikataulu.

Lentoliikenteen harjoittajien, kuten lentoyhtiöiden, yksityisten ilma-alusten käyttäjien ja lentotoiminnan harjoittajien, on varmistettava, että matkustajilla on voimassa olevat luvat ennen lentokoneeseen nousemista.

Tämä tarkoittaa, että niiden on tarkistettava, että matkustajilla on voimassa oleva Yhdistyneen kuningaskunnan ETA-, viisumi- tai maahanmuuttotodistus, ennen kuin ne kuljettavat matkustajia Yhdistyneeseen kuningaskuntaan.

Koska ETA-asiakirja on digitaalinen asiakirja, lentoyhtiöt voivat tarkistaa luvat skannaamalla matkustajien passit.

Sisäministeriö on siirtymässä kaikista fyysisistä matkustusluvista digitaalisiin tietoihin tarkastusprosessin yksinkertaistamiseksi ja turvallisuuden lisäämiseksi.

Täysin digitaalisen rajan odotetaan vähentävän niiden henkilöiden määrää, joilta evätään maahantulo rajalla.

Näin ollen se auttaa liikenteenharjoittajia vähentämään kustannuksia, joita aiheutuu matkustajien pidättämisestä ja palauttamisesta alkuperämaahan.

Matkustajien lupien tarkistamatta jättämisestä tai matkustajien kuljettamisesta Yhdistyneeseen kuningaskuntaan ilman voimassa olevia lupia voidaan määrätä jopa 50 000 punnan sakko.

Ilma-aluksen käyttäjien on toimitettava GAR- ja API-tiedot sähköisesti.

Yhdistyneen kuningaskunnan rajavartiolaitoksen Farminer kertoi konferenssissa myös, että lentoliikenteen harjoittajien on muutettava tapaa, jolla ne toimittavat matkustajatiedot.

Tämä vaikuttaa sekä General Aviation Report (GAR) -ilmoitukseen että Advance Passenger Information (API) -ilmoituksiin.

General Aviation Report (GAR) sisältää tietoja lennosta. Se koostuu ilma-aluksen rekisterinumerosta ja tukikohdasta sekä lähtö- ja saapumispäivistä, -ajoista ja -paikoista.

GAR-tietokannassa on myös kapteenin, miehistön ja matkustajien tiedot, mukaan lukien heidän matkustusasiakirjansa ja Yhdistyneen kuningaskunnan käyntiosoitteensa.

Lisäksi siinä on ilma-aluksessa olevista tavaroista vastaavan henkilön nimi ja yhteystiedot.

API:t sisältävät matkustajan koko nimen, sukupuolen, syntymäajan, kansalaisuuden, matkustusasiakirjan tyypin ja numeron, matkustusasiakirjan myöntäneen maan ja voimassaolon päättymispäivän.

Lentoliikenteen harjoittajien on toimitettava GAR- ja API-tiedot interaktiivisten portaalien kautta, jotka saavat vastauksen sisäasiainministeriöltä.

Nämä vastaukset voivat olla joko ”Board”, ”Check”, ”No Board” tai ”Error”.

Matkustajalla on voimassa oleva matkustuslupa. Lentoliikenteen harjoittajan on tämän jälkeen tarkastettava matkustajien matkustusasiakirjat ja todennettava heidän henkilöllisyytensä ennen koneeseen nousua.

Tarkastus tarkoittaa, että matkustajalla ei ole voimassa olevaa matkustuslupaa. Lentoliikenteen harjoittajan on tarkastettava manuaalisesti, onko matkustajalla voimassa olevia maahantulo- tai poikkeuslupa-asiakirjoja, ja todennettava matkustajan henkilöllisyys ennen kuin matkustaja pääsee koneeseen.

No Board tarkoittaa, että matkustajia ei voida kuljettaa Yhdistyneeseen kuningaskuntaan peruutetun tai kumotun luvan vuoksi.

Virhe tapahtuu, kun matkustajatiedot ovat puutteelliset. Tämän jälkeen operaattoreiden on korjattava ja lähetettävä tiedot uudelleen.

Muut tulevat sähköiset rajavalvontajärjestelmät

Ilma-alusten käyttäjien on varauduttava myös muihin sähköisiin rajavalvontajärjestelmiin kuin Yhdistyneen kuningaskunnan ETA-järjestelmään.

EU ottaa käyttöön uuden automatisoidun rajatarkastusjärjestelmän, joka vaikuttaa EU:n ulkopuolisiin matkustajiin.

EU:n tuleva maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä (EES) rekisteröi Schengen-alueen maahantulot ja maastapoistumiset sormenjälkien ja kasvoskannausten avulla.

Vuoden 2025 puoliväliin mennessä EU:ssa otetaan käyttöön myös eurooppalainen matkatieto- ja matkustuslupajärjestelmä (ETIAS), joka on samanlainen kuin Yhdistyneen kuningaskunnan ETA-järjestelmä.

ETIAS-järjestelmä on myös digitaalinen sähköinen järjestelmä, joka kerää tietoja ja suorittaa ennakkotarkastuksen kaikille Schengen-alueelle tuleville kansalaisille, joilla ei ole viisumia.