Matkustajien on varauduttava pitkiin viivytyksiin, kun Euroopan unionin (EU) uusi automatisoitu rajajärjestelmä otetaan käyttöön.
Yhdistyneen kuningaskunnan parlamentin Euroopan parlamentin tarkastusvaliokunnalle on toimitettu lisää todisteita EU:n uudesta maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmästä (EES).
Yhdessä esitetyistä todisteista varoitettiin hälyttävästi, että Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n rajoja ylittäville matkustajille voi aiheutua 14 tunnin viivästyksiä.
Liian pitkä odotusaika johtuu pääasiassa siitä, että matkustajat saapuvat rajatarkastukseen henkilöautoilla tai linja-autoilla.
Matkustajien olisi poistuttava junasta rekisteröityäkseen ja suorittaakseen biometriset tarkastukset, minkä jälkeen heidän olisi palattava ajoneuvoonsa.
EES:n mukaan Schengen-alueelle matkustavien EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisten on otettava sormenjäljet ja skannattava kasvonsa rajalla.
Sen sijaan, että passi leimataan saapumisen yhteydessä, EES:ssä maahantulo ja maastalähtö dokumentoidaan sähköisesti matkustajan biometristen tietojen avulla.
EES:n käyttöönottoa on lykätty useaan otteeseen, mutta nyt sen on määrä käynnistyä lokakuussa 2024.
Lisää Yhdistyneen kuningaskunnan komitean keräämää näyttöä
Tammikuun 25. päivänä 2024 järjestetyssä kuulemistilaisuudessa useat osapuolet esittivät kirjallisia todisteita Yhdistyneen kuningaskunnan parlamentin Euroopan valvontavaliokunnalle.
Muun muassa Ashford Borough Council, UKinbound-matkailualan ammattijärjestö Tourism Alliance, Eurostar ja Airlines UK ilmaisivat huolensa tulevasta maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmän käyttöönotosta.
Todisteiden perusteella kävi ilmi, että liiallinen odotteluaika rajoilla on erittäin huolestuttavaa, kun Euroopan sähköinen työmarkkinajärjestelmä otetaan käyttöön.
Muita pitkiin rajajonoihin johtavia ongelmia ovat muun muassa liikenneruuhkat pääteillä ja useiden paikallisten yritysten kävijämäärien mahdollinen väheneminen.
”Tämä todistusaineisto antaa hälyttävän kuvan maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmän täytäntöönpanoon liittyvistä mahdollisista riskeistä”, totesi Yhdistyneen kuningaskunnan parlamentin EU-valvontavaliokunnan puheenjohtaja Sir William Cash lausunnossaan.
Hän lisäsi: ”On selvää, että tällä politiikalla voi olla hyvin vakavia vaikutuksia matkailijoiden ja matkanjärjestäjien lisäksi myös paikallisiin yrityksiin. Pyydän päättäjiä kanaalin molemmin puolin ottamaan huomioon nämä todisteet.”
Pitkät viivytykset rajalla vaikuttavat paikalliseen talouteen
Ashfordin kaupunginvaltuuston mukaan matkustajat voivat joutua odottamaan Doverin satamassa jopa 14 tuntia ”kohtuullisen pahimmassa tapauksessa”.
”Matkailijoiden jonojen on arvioitu olevan pahimmillaan jopa 14 tuntia”, neuvosto totesi.
Doverin sataman virkamiehet olivat aiemmin todenneet, että Entry/Exit-järjestelmä vaikuttaisi vakavasti lauttaliikenteeseen.
Tämä johtuu siitä, että järjestelmä ”ei pystyisi käsittelemään nykyisiä henkilö- ja linja-autojen määriä” rajallisen tilan vuoksi.
”Ilman käyttökelpoisia järjestelmiä” Euroopan työllisyysstrategia aiheuttaisi neuvoston mukaan huomattavia häiriöitä Kentin ja Ashfordin taloudelle ja paikallisille asukkaille.
Pitkät viivytykset satamassa voivat aiheuttaa ajoneuvojen tukkeutumisen pääteille ja estää pääsyn Folkestonen eurotunneliin.
”Tällaiset jonot aiheuttavat huolta matkustajien hyvinvoinnista ja vaikuttavat merkittävästi paikallisyhteisöihin, erityisesti Doverin, Folkestonen ja Ashfordin kaupunkeihin”, neuvosto korosti.
Matkailujärjestö Visit Kent sanoi myös, että viivytykset rajoilla voivat käynnistää liikenteenhallintajärjestelmän ”Operation Brock”.
Elokuussa 2023 tehdyssä kyselyssä 13 prosenttia yrityksistä ilmoitti, että kävijämäärät olivat vähentyneet yhdestä prosentista 40 prosenttiin operaatio Brockin vuoksi.
Yli 50 prosenttia Kentin nähtävyyksistä mainitsi kävijämäärän vähenemisen tärkeimmäksi huolenaiheeksi. Vertailun vuoksi 38 prosenttia oli huolissaan matkustushaitoista ja 21 prosenttia Operaatio Brockista.
EES on suunniteltu lentoasemille, ei keskustaterminaaleihin.
Eurostar väitti, että Entry/Exit-järjestelmä soveltuu paremmin lentoasemille kuin kaupunkien keskustaterminaaleihin, joissa on rajoitetusti tilaa.
Suurnopeusjunayhtiö totesi, että EU:n uuden rajajärjestelmän täytäntöönpano on ollut ”ainutlaatuinen haaste”.
Tämä johtuu rinnakkaisista rajatarkastuksista, joissa tarkastukset tehdään ennen lähtöä eikä vasta saapumisen yhteydessä.
”EES on haaste Lontoon St Pancras Internationalin päivittäiselle toiminnalle”, todetaan Eurostarin toimittamassa lausunnossa.
Junayhtiö on investoinut 67 miljoonaa puntaa uuteen infrastruktuuriin ja parantanut prosessejaan sähköisen työllisyysstrategian vaikutusten hallitsemiseksi.
Eurostar varoitti, että ilman parannuksia sen terminaaleissa voi ruuhka-aikoina olla yli tunnin jonot.
Toisaalta Getlink, Kanaalin tunnelia operoiva eurooppalainen julkinen yhtiö, sanoi, että EES lisäisi matkustajien kokonaismatka-aikaa viidestä seitsemään minuuttia.
Yhdistyneen kuningaskunnan suurnopeusjunayhtiö High Speed 1 ilmoitti myös, että sähköisen ennakkorekisteröinnin puuttuminen aiheuttaisi ”valtavia paineita St Pancras Internationalin infrastruktuurille”.
Eurostar varoitti myös, että sopeutuminen monimutkaisempiin rajatarkastusmenettelyihin voi kestää pitkään.
Eurostar totesi, että ”näin ei ole vain ensimmäisten kuukausien aikana, jolloin EES:ään odotetaan rekisteröityvän suuria määriä ensimatkustajia”.
Maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä on edistysaskel matkailun kannalta.
Haasteista huolimatta Eurostar vakuuttaa, että passin leimausjärjestelmän lopettaminen on merkittävä edistysaskel.
Kuulemistilaisuudessa todisteita toimittaneet lentoyhtiöt vahvistivat myös, että EES-järjestelmästä olisi hyötyä pitkällä aikavälillä.
Ne kehottivat myös Yhdistyneen kuningaskunnan rajaviranomaisia toimimaan ennakoivasti ja lisäämään tietoisuutta uudesta järjestelmästä häiriöiden minimoimiseksi.
Euroopan työllisyysstrategia on luvannut nopeampia rajatarkastuksia turvallisuudesta tinkimättä.
Euroopan työllisyysstrategian ohella EU ottaa vuoden 2025 puolivälissä käyttöön myös uuden eurooppalaisen matkustus-, tieto- ja valtuutusjärjestelmän (ETIAS).
ETIAS on samanlainen kuin Yhdistyneen kuningaskunnan sähköinen matkustuslupa (ETA), joka on pakollinen kaikille viisumivapaille kansalaisille, jotka vierailevat Yhdistyneessä kuningaskunnassa.
Viisumivapaat kansalaiset, myös Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaiset, tarvitsevat EITAS-viisumin Schengen-alueelle matkustamiseen.
Yhdistyneen kuningaskunnan eurooppalainen valvontakomitea tarkastelee myös EES-, ETIAS- ja Yhdistyneen kuningaskunnan ETA-järjestelmien yhteentoimivuutta.