Yhdistyneen kuningaskunnan sisäministeriö on päivittänyt sponsorilisenssisäännöksiä, jotka vaikuttavat ulkomaisia työntekijöitä palkkaaviin yrityksiin.
Muutoksilla pyritään parantamaan sääntöjen noudattamista, suojelemaan työntekijöiden oikeuksia ja virtaviivaistamaan sponsorointiprosessia.
Näiden päivitysten ymmärtäminen on olennaista yrityksille, jotka hakevat sponsorilisenssiä tai hallinnoivat sitä.
Lisäksi sisäministeriö on virtaviivaistanut sponsorilisenssien etusijajärjestyspalveluja.
Tällä pyritään nopeuttamaan ja tehostamaan sponsorilupahakemusten käsittelyä ja hallinnollisia muutoksia yritysten kannalta.
3 keskeistä päivitystä Yhdistyneen kuningaskunnan sponsorilisenssisääntöihin
Vuonna 2025 tehtävissä muutoksissa keskitytään selkeyteen, oikeudenmukaisuuteen ja tiukempaan sääntöjen noudattamiseen sponsoriluvan haltijoiden osalta.
Sponsoroinnin rajoittaminen yritystoimintaan liittyviin tehtäviin
Aiemmassa päivityksessä todettiin, että yksityishenkilöt eivät voi toimia toimeksiantajina, elleivät he ole yksityisiä elinkeinonharjoittajia, jotka suunnittelevat toimeksiantavansa jonkun työskentelemään yrityksessään.
Merkittävä selvennys työntekijöitä ja vuokratyöntekijöitä koskevaan päivitettyyn ohjeistukseen Sponsorilupia koskevat ohjeet.
Tästä vuodesta alkaen sponsorilupia ei voi enää käyttää henkilökohtaisiin tehtäviin, jotka eivät liity yritystoimintaan.
Tämä tarkoittaa, että yksityishenkilöt tai kotitaloudet eivät voi sponsoroida työntekijöitä yksityisiin töihin, kuten kotiapulaisiksi tai muihin tehtäviin, jotka eivät liity liiketoimintaan.
Päivitetyissä ohjeissa todetaan, että ”henkilökohtaista kapasiteettia koskevat hakemukset hylätään, koska ne eivät kuulu järjestelmän aiottuun soveltamisalaan”.
Näin varmistetaan, että sponsoriluvat varataan todellisiin yritystarpeisiin, mikä vahvistaa maahanmuuttojärjestelmän eheyttä.
Henkilöt, joilla on sponsorilisenssi, eivät saa käyttää sitä henkilökohtaiseen sponsorointiin, tai muuten heidän lisenssinsä voidaan peruuttaa.
Ainoa poikkeus henkilökohtaiseen sponsorointiin on diplomaattitalouksien yksityiset palvelijat.
Näissä tapauksissa diplomaattisen edustuston, konsuliedustuston tai tunnustetun kansainvälisen järjestön on haettava sponsorointilupaakansainvälisen sopimuksen kautta.
Kustannusten siirtämisen kieltäminen työntekijöille
Työnantajia kielletään nyt veloittamasta sponsoroituja työntekijöitä sponsoriluvan hankkimisesta tai sponsorointitodistusten myöntämisestä aiheutuvista kustannuksista.
Vuodesta 2025 alkaen työnantajien on nyt katettava kaikki ulkomailla työskentelevien työntekijöiden sponsoroinnista aiheutuvat kulut.
Yhdistyneen kuningaskunnan maahanmuutto- ja kansalaisuusministeri Seema Malhotra ilmoitti tästä muutoksesta marraskuussa 2024 antamassaan lausunnossa.
”Näin lopetetaan sietämätön käytäntö, jossa nämä kustannukset peritään työntekijöiltä, mikä on johtanut henkilöstön hyväksikäyttöön ja epäoikeudenmukaiseen kohteluun”, hän korosti.
Päivityksessä otetaan huomioon huoli siitä, että työntekijät jäävät velkaa työnantajilleen, koska palkasta vähennetään näitä kustannuksia.
Kustannusten jakamisen poistaminen auttaa suojelemaan työntekijöitä taloudellisilta haitoilta ja varmistamaan oikeudenmukaisemman kohtelun.
Sisäministeriö soveltaa tätä uutta sääntöä ensin ammattitaitoisen työntekijän reittiin ja aikoo laajentaa sen koskemaan myös muita sponsoroituja työllistymisreittejä.
Avainhenkilöstöä koskevien vaatimusten muutokset
Yhdistyneessä kuningaskunnassa toimivien yritysten on sponsorilisenssiä hakiessaan nimettävä ”avainhenkilöt” hallinnoimaan lisenssiään.
Näiden muutosten tarkoituksena on varmistaa, että avainhenkilöt ovat kelpoisia ja kykeneviä hoitamaan sponsorointivastuita tehokkaasti.
Avainhenkilöstön on täytettävä tietyt kriteerit, joilla varmistetaan sisäasiainministeriön sääntöjen noudattaminen:
Tukikelpoisuutta koskevat rajoitukset
Avainhenkilöt eivät voi olla henkilöitä, jotka eivät saa toimia yhtiön johtajina (esimerkiksi konkurssin vuoksi), ellei tuomioistuin anna siihen lupaa ja ellei heidän roolinsa ole kyseisen luvan mukainen.
Vaatimukset tason 1 käyttäjille
Tason 1 käyttäjä vastaa sponsorilisenssin päivittäisten toimintojen hallinnoinnista sisäministeriön sponsoroinnin hallintajärjestelmän (SMS) avulla.
Uusien sponsoreiden on nimettävä vähintään yksi tason 1 käyttäjä, joka on sponsoroivan organisaation työntekijä, osakas tai johtaja ja joka asuu laillisesti Yhdistyneessä kuningaskunnassa.
Tason 2 käyttäjiä koskevat rajoitukset
Valtion valtuuttamat vaihtopalvelujen tarjoajat eivät voi enää nimittää tason 2 käyttäjiä isäntätyönantajilta. Näillä käyttäjillä ei ole pääsyä päivitettyyn sponsorointijärjestelmään.
2 parannuksia sponsorilisenssien prioriteettipalveluihin
Sponsorilisenssisääntöihin tehtyjen muutosten ohella sisäministeriö on myös parantanut sponsorointia edeltäviä prioriteettipalveluja.
Näiden palvelujen tavoitteena on nopeuttaa lisenssien käsittelyä ja hallinnollisia päivityksiä sponsorilupahakemusten osalta.
Pikahakemusten päivittäiset enimmäismäärät poistuvat
Ennakkolisenssipalvelu tarjoaa nopeutettuja päätöksiä sponsorilisenssiä hakeville yrityksille. Palvelua ei ole enää rajoitettu 30 hakemukseen päivässä.
Yritykset voivat nyt jättää nopeutettuja hakemuksia kilpailematta rajallisesta määrästä paikkoja.
Tämä palvelu, joka maksaa 500 puntaa tavanomaisten maksujen lisäksi, takaa nyt päätöksen 10 työpäivän kuluessa tavanomaisen kahdeksan viikon sijasta.
Pidennetyt aukioloajat muutospyyntöjä varten
Muutospyyntöjen ensisijainen asiointipalvelu on laajentanut toiminta-aikojaan maanantaista perjantaihin kello 7.00-17.00.
Tähän palveluun kuuluu yritysosoitteiden päivittämistä tai uusien toimipaikkojen lisäämistä koskevien pyyntöjen käsittely.
Aiemmin nämä pyynnöt saattoivat kestää jopa 18 viikkoa tavanomaisen menettelyn mukaisesti.
Ensisijainen palvelu käsittelee muutokset nyt viidessä työpäivässä, mikä auttaa yrityksiä sopeutumaan toiminnallisiin muutoksiin nopeammin.
Miksi näillä sponsorilisenssipäivityksillä on merkitystä
Päivitykset heijastavat Yhdistyneen kuningaskunnan sitoutumista sellaisen maahanmuuttojärjestelmän luomiseen, joka on oikeudenmukainen, tehokas ja tukee yritysten tarpeita.
Niillä pyritään tasapainottamaan hallituksen tavoitteet, jotka koskevat kansainvälisten osaajien houkuttelemista, työntekijöiden suojelua ja järjestelmän eheyden säilyttämistä.
Työnantajien kannalta muutokset korostavat säännösten noudattamisen tärkeyttä.
Vaatimusten noudattamatta jättäminen johtaa nyt tiukempiin seuraamuksiin, kuten pitkäkestoisiin toimintasuunnitelmiin ja toimiluvan peruuttamisen vaaraan.
Nämä toimintasuunnitelmat, jotka aiemmin kestivät kolme kuukautta, voivat nyt kestää jopa vuoden.
Tänä aikana yritykset voivat joutua kohtaamaan rajoituksia uusien ulkomaalaisten työntekijöiden palkkaamisessa.
Pidempi aikaväli antaa sisäministeriölle nyt mahdollisuuden valvoa työnantajia perusteellisemmin.
Toimintasuunnitelman noudattamatta jättäminen voi johtaa toimiluvan peruuttamiseen, mikä voi vaikuttaa vakavasti yrityksen toimintaan.
Samaan aikaan ensisijaisten palvelujen virtaviivaistaminen on tarjonnut yrityksille enemmän joustavuutta ja nopeuttanut päätöksentekoa.
Pysymällä ajan tasalla ja noudattamalla sääntöjä yritykset voivat hyötyä Yhdistyneen kuningaskunnan maahanmuutto-järjestelmästä ja samalla edistää sen oikeudenmukaisuutta ja tehokkuutta.