Ranskan ministeri ja Yhdistyneen kuningaskunnan valiokunnat kehottavat EU:ta lykkäämään Euroopan työllisyysstrategian hyväksymistä.

| 29 toukokuun, 2024
Ranskan ministeri ja Yhdistyneen kuningaskunnan valiokunnat kehottavat EU:ta lykkäämään Euroopan työllisyysstrategian hyväksymistä.

Euroopan unionin (EU) maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä (EES) on herättänyt kasvavaa huolta Yhdistyneessä kuningaskunnassa (UK) ja Ranskassa odotettavissa olevien viivästysten vuoksi.

Ranskan liikenneministeri Patrice Vergrieten mukaan EU:n ulkorajoilla on The Connexionin raportin mukaan ”vakavia toiminnallisia ongelmia”.

”Pelkään ongelmia”, hän sanoi ilmailualan liiton konferenssissa 23. toukokuuta.

Vergriete lisäsi: ”Olemme tietoisia matkustajien liikkuvuuteen liittyvistä riskeistä. Se on haaste, emmekä saa tehdä tässä väärin.”

Ministeri ehdotti, että EES:n käyttöönoton lykkääminen voisi olla hyödyllistä. Hän myönsi kuitenkin myös, että sitä olisi ”vaikea saada” Euroopan komissiolta.

EU:n EES-järjestelmä korvaa passien manuaalisen leimaamisen EU:n ulkorajoilla.

Sen sijaan EES rekisteröi EU:n ulkopuolisten matkustajien maahantulon ja maastapoistumisen biometristen tietojen, kuten kasvo- ja sormenjälkiskannausten, avulla.

Liikenne- ja matkustusviranomaiset ovat ilmaisseet huolensa mahdollisista pitkistä jonoista ja tuntikausia kestävistä viivästyksistä.

Ensimmäisen EU:hun suuntautuvan vierailun aikana matkustajien on rekisteröitävä biometriset ja passitietonsa rajavirkailijalle.

Myöhästymisten odotetaan olevan pahempia vierekkäisillä rajoilla: Doverin satamassa Kentissä, St Pancrasin asemalla Lontoossa ja Folkestonen kanaalitunnelissa.

Rinnakkaisilla rajoilla EU:n rajavirkailijat suorittavat maahanmuutontarkastuksia EU:n alueelle matkustaville Yhdistyneen kuningaskunnan maaperällä.

Doverin satamassa, St. Pancrasissa ja Kanaalitunnelissa on rajoitetusti tilaa, ja ne vaatisivat uutta infrastruktuuria kioskeja ja linjojen hallintaa varten.

Pariisin olympialaiset Ranskassa lykkäävät EES:n valmisteluja

Vergriete ilmoitti Ranskan sisäministerille Gérald Darmaninille EES:ää koskevista huolenaiheistaan.

Darmaninin ensisijaisena tavoitteena on kuitenkin Pariisin olympialaisten turvallisuushaasteiden hallinta.

Ranska isännöi vuoden 2024 olympialaisia ja paralympialaisia 26. heinäkuuta-11. elokuuta ja 28. elokuuta-8. syyskuuta.

Olympialaiset ovat myös syy siihen, miksi Pariisin lentoasemat eivät välttämättä ole valmiita EES:n käyttöönottoon loka- tai marraskuussa 2024.

Ranskan pääkaupungin lentoasemat eivät voineet tehdä rakennustöitä, jotka olivat tarpeen Euroopan laajuisen työllisyysstrategian valmistelemiseksi, koska olympialaisten aikana odotettiin olevan paljon liikennettä.

Sillä välin Vergriete sanoi olevansa huolissaan ”poliisin henkilöstön määrästä”.

Hän suhtautuu myös varauksellisesti ”teknologiaan, joka saattaa kohdata vakavia toimintaongelmia”.

Vergerie lisäsi, että viivästykset, turvallisuushenkilöstön puute ja uuden teknologian tuntemattomuus voivat johtaa ”yleiseen järjestykseen”.

Ranskan liikenneministeri ei kommentoinut EES-mobiilisovellusta. Sovelluksen tarkoituksena on auttaa matkustajia rekisteröitymään ennakkoon ja rajojen ulkopuolella.

Ranskan lentoasemien liiton mukaan kehitteillä oleva EES-sovellus ei kuitenkaan tällä hetkellä ota valokuvia tai sormenjälkiskannauksia.

Se lisäsi, että palaute ruotsalaisilta lentoasemilta, jotka parhaillaan testaavat järjestelmää, ei näytä lupaavalta.

Yhdistyneen kuningaskunnan valiokunnat kehottavat hallitusta pyytämään EU:ta lykkäämään EES:n käyttöönottoa.

Yhdistyneen kuningaskunnan parlamentin eurooppalainen tarkastusvaliokunta on yhtä huolissaan kuin Ranskan liikenneministeri.

Komitea julkaisi kuukausia kestäneen Euroopan työllisyysstrategiaa koskevan tutkimuksensa tulokset ja suositukset.

Komitean mukaan Britannian hallituksen ”tulisi pyrkiä siihen, että järjestelmän alkamispäivää harkitaan uudelleen”.

Sen olisi myös pyydettävä, että vierekkäiset rajat vapautetaan sormenjälkien keräämisestä ja että EES-mobiilisovellus otetaan nopeasti käyttöön.

Eurostarin toimitusjohtaja Gwendoline Cazenave ja Yhdistyneen kuningaskunnan ministeri Tom Pursglove vahvistivat molemmat, että EES-mobiilisovellus ei valmistu ajoissa EES:n käynnistämiseen lokakuussa.

EU:n mukaan EES-sovellus otetaan käyttöön jäsenmaissa, jotka vapaaehtoisesti haluavat käyttää sitä, mahdollisimman pian.

Komitea vaati myös lisärahoitusta vierekkäisten rajojen rakentamiseen ja suunnitelmia EU:n uuden rajatarkastusjärjestelmän tunnetuksi tekemiseksi.

Se määräsi myös tiedotuskampanjan ihmisille, jotka ylittävät Yhdistyneen kuningaskunnan rajat ensimmäistä kertaa, jotta he välttyisivät viivästyksiltä.

Myös Yhdistyneen kuningaskunnan oikeus- ja sisäasiainvaliokunta oli saanut päätökseen uusia sähköisiä rajajärjestelmiä koskevan tutkimuksensa.

Tähän sisältyy EES, Yhdistyneen kuningaskunnan uusi sähköinen matkustuslupa (ETA), ja sen EU:n vastine ETIAS eli sähköinen matkatieto- ja matkustuslupajärjestelmä.

Lordien komitea totesi, että ”aikataulu rajamuutosten toteuttamiselle on erittäin kunnianhimoinen”.

Se korosti, että ”haasteita ja viivästyksiä [are] todennäköisesti syntyy”, jos Yhdistyneen kuningaskunnan ETA- ja EES-järjestelmät otetaan käyttöön EU:ssa samanaikaisesti.

Komitea kehotti hallitusta käyttämään kaikkia diplomaattisia keinoja saadakseen EU:n lykkäämään EES:n käyttöönottoa siihen asti, kunnes mobiilisovellus on saatavilla.

Tämä siitä huolimatta, että Yhdistyneen kuningaskunnan liikenneministeri Guy Opperman on ilmoittanut, että EES:n käyttöönotto voi olla mahdollista aloittaa pehmeästi kuuden kuukauden ajan.

Eurostar, Kanaalitunneli, Doverin satama EES-valmistelut

Kanaalitunnelin operaattori Getlink on saanut valmiiksi uuden infrastruktuurin rakentamisen ja aloittanut EES-kioskien asentamisen.

Sen uuteen Calais’n terminaalin läpiajohalliin mahtuu samanaikaisesti jopa 60 henkilöautoa.

Eurostar ilmoitti asentavansa St Pancrasin asemalle yhteensä 49 lähtöselvitysautomaattia ja 11 sähköistä porttia (eGate).

Kansainvälinen rautatieyhtiö avaa 18 uutta kioskia ja 11 eGatea Pariisin Gare du Nordin asemalle.

Doverin sataman ylittävät matkustajat otetaan vastaan henkilökunnan jäsenen toimesta, joka auttaa heitä rekisteröitymään EES:ään tabletin avulla.

Getlink ja Eurostar lupasivat, että niiden terminaaleissa ei tule olemaan suuria viivästyksiä, kun EES otetaan käyttöön.

Doverin viranomaiset puolestaan ilmoittivat, että rajatarkastusaika EES-rekisteröintiä varten pitenee 45-90 sekunnista muutamaan minuuttiin tai jopa yli minuuttiin henkilöä kohden.