Eurostarin johtaja valmistautuu Euroopan unionin (EU) uuteen automaattiseen rajatarkastusjärjestelmään ilman EES-sovellusta.
Eurostarin toimitusjohtaja Gwendoline Cazenave kertoi BBC: lle, että Entry/Exit System (EES) -sovellus ei ole valmis käyttöönotettavaksi.
Rautatieyhtiö oli aloittanut yli 49 kioskin asentamisen St Pancrasin asemalle Lontoossa valmistautuakseen EES:ään.
[much] ”Kyse on asiakasvirran valmistelemisesta asemalla ja siitä, että asemalla on mahdollisimman paljon henkilökuntaa, jotta asiakkaat voivat ylittää rajan saumattomasti”, Cazenave kertoi BBC:lle.Eurostar-pomo lisäsi olevansa varma, että [the EU] ottaa pian käyttöön [the app].”
Tämä tapahtuu sen jälkeen, kun EU:n sisäasioiden tiedottaja Anita Hipper oli aiemmin todennut, että EES-sovellus on valmis ” EES:n toiminnan aloittamisesta lähtien”.
Miten Entry/Exit-järjestelmä toimii ilman EES-sovellusta?
EU:n uusi automaattinen rajatarkastusjärjestelmä, Entry/Exit System (EES), on korvannut passien leimaamisen rajoilla.
Sen sijaan EES tallentaa matkustajien sisään- ja ulospääsyt biometristen tietojen, kuten sormenjälkien ja kasvoskannausten, avulla.
EU:n lainsäädännössä edellytetään, että matkustajat rekisteröivät kasvojensa ja sormenjälkiensä tiedot rajavirkailijalle, kun he saapuvat ensimmäistä kertaa Schengen-alueelle.
EU:n vierailijat voivat helposti todentaa maahantulonsa ja maastalähtönsä tulevilla vierailuilla kasvojen tai sormenjälkien skannauksen avulla.
EES tallentaa matkustajien biometrisiä tietoja kolmen vuoden ajan tai kunnes passi vanhenee, sen mukaan, kumpi näistä on ensin voimassa. Se päivittää tietojen tallennusaikaa jokaisen käynnin yhteydessä.
Jos matkustajat kuitenkin palaavat Schengen-alueelle tietojensa vanhentumisen jälkeen, heidän on rekisteröitävä biometriset tietonsa uudelleen rajavirkailijalle.
Euroopan työllisyysstrategia vaikuttaa kaikkiin EU:n ulkopuolisiin matkustajiin, sekä viisumittomiin vierailijoihin että lyhytaikaisen Schengen-viisumin haltijoihin, myös Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaisiin.
Uuden EES-tutkimuksen mukaan lähes neljännes 2 000:sta Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaisesta sanoi, että he saattavat ”lykätä” EU:n alueelle matkustamista EES:n vuoksi.””
Noin puolet sanoi, että he eivät pidä ajatuksesta, että heidän biometriset tietonsa kerättäisiin tai tallennettaisiin EES-järjestelmään.
Varoitus pitkistä viivytyksistä Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n rajalla
EES:n kyselytutkimus osoitti myös, että 38 prosenttia vastaajista sanoi, että pitkien viivästysten mahdollisuus saa heidät harkitsemaan uudelleen Schengen-alueelle matkustamista.
Useat matkailu- ja liikenneviranomaiset ovat varoittaneet mahdollisista viivästyksistä rajalla, kun EES otetaan käyttöön.
Tämä johtuu pääasiassa siitä, että matkustajilla menee aikaa rekisteröidä itsensä ensimmäistä kertaa EES:ään ennen rajavirkailijaa.
Viivästysten odotetaan olevan suurempia rajoilla, joilla on rinnakkaisia tarkastuksia, kuten Doverin satamassa, Eurostarin ja Eurotunnelin terminaaleissa.
Rinnakkaiset tarkastukset tarkoittavat, että Ranskan rajapoliisi tekee maahanmuuttokontrolleja, kun ihmiset lähtevät Yhdistyneestä kuningaskunnasta.
Doverin satama ja paikalliset viranomaiset olivat varoittaneet 14 tunnin viivytyksistä rajalla pitkien jonojen vuoksi. Matkustajien on ensin poistuttava ajoneuvostaan, jotta he voivat rekisteröidä biometriset tietonsa EES-järjestelmää varten.
Pitkät rajajonot vaikuttaisivat myös lähialueisiin ja aiheuttaisivat liikenneruuhkia ja taloudellisia häiriöitä.
Toisaalta High Speed 1 (HS1) oli maininnut, että matkustajamäärää voitaisiin mahdollisesti rajoittaa pitkien jonojen välttämiseksi.
EES-sovellus voi mahdollisesti lyhentää pitkiä jonoja
Rautatieyhtiöt HS1 ja Eurostar ovat ehdottaneet, että biometrinen rekisteröinti etukäteen ja muualla kuin rajalla helpottaisi asioita.
EU:n kehittämällä EES-sovelluksella pyritään lyhentämään biometristen tietojen rekisteröintiin rajalla joutuvien matkustajien odotusaikoja.
Eurostar-pomo Cazenave on vakuuttunut siitä, että EES-sovellus tekisi asioista sujuvampia.
UAF:n mukaan Ruotsin lentoasemat, joilla EES-sovellusta testattiin, eivät kuitenkaan olleet innostuneita.”
UAF:n yleisvaltuutettu Nicolas Paulissen ilmaisi pettymyksensä siihen, että ”sillä ei ole suurta vaikutusta odotusaikoihin”.
Hänen mukaansa EES-sovellus ei ole ”mikään ihmeellinen ratkaisu”, sillä se ei ota valokuvia eikä rekisteröi sormenjälkiä.
Lisäksi kunkin EU:n jäsenvaltion päätös käyttää EES-sovellusta on vapaaehtoinen.
”Ei ole mitään oikeudellista velvoitetta käyttää sitä”, Anitta Hipper sanoi.
Kehotukset lykätä Euroopan työllisyysstrategian täytäntöönpanoa
P&O:n lauttatoiminnan johtaja oli pyytänyt EU:ta lykkäämään EES:n käyttöönott oa, kunnes EES-sovellus on valmis.
Union des Aéroports Français (UAF) totesi kuitenkin, että EU on vakaasti päättänyt panna EES:n täytäntöön marraskuusta 2024 alkaen, vaikka sovellusta ei olisikaan.
Ranskan lentoasemien liitto on aiemmin ilmoittanut käyvänsä neuvotteluja EU:n kanssa EES:n käyttöönoton lykkäämisestä vuoden 2025 ensimmäiselle neljännekselle.
Ranska isännöi vuoden 2024 olympialaisia ja paralympialaisia 26. heinäkuuta-11. elokuuta ja 28. elokuuta-8. syyskuuta.
Olympialaisten odotetun liikenteen vuoksi Pariisin lentoasemilla ei voitu tehdä rakennustöitä kyseisenä aikana.
Tämän vuoksi Pariisin lentoasemilla ei ehkä pystytä perustamaan riittävästi EES-kioskeja biometristen tietojen tehokkaaseen keräämiseen.
UAF:n puheenjohtaja Thomas Juin sanoi: ”On olemassa riski todella pitkistä jonoista.”
Hän korosti myös, että ilman lisää poliisiresursseja rajakaaoksen riski kasvaa.