Miljoonat britit valitsevat kotimaanmatkoja ja lisäävät 2,5 miljardia puntaa matkailutalouteen.

| 2 tammikuun, 2025
Miljoonat britit valitsevat kotimaanmatkoja ja lisäävät 2,5 miljardia puntaa matkailutalouteen.
Kuvan tarjoaa JasonBatterham iStockin kautta.

Miljoonat britit pakkaavat laukkunsa tänä jouluna ja uutena vuotena, mutta eivät ylitä rajoja.

Sen sijaan he valitsevat paikalliset juhlakohteet, mikä tuo tervetullutta 2,5 miljardin punnan lisäpotkua Yhdistyneen kuningaskunnan (UK) talouteen.

VisitEnglandin viimeisimmässä ”Trip Tracker” -raportissa korostetaan kotimaan yöpymisten jyrkkää kasvua.

Tämä on osoitus siitä, että Britannian kaupungit, maaseutu ja juhlanähtävyydet vetävät puoleensa.

VisitBritainin toimitusjohtaja Patricia Yates korosti suuntausta ja korosti jokaisen paikallisen loman merkitystä Yhdistyneen kuningaskunnan matkailutaloudelle.

”Jokainen kotimaanmatka auttaa pitämään matkailutaloutemme pyörät pyörimässä ja tukee työpaikkoja ja paikallisia yrityksiä eri puolilla maata”, hän sanoi tiedotteessa.

Numerot kotimaan lomamatkojen nousun taustalla

VisitEnglandin joulukuussa 2024 tekemän tutkimuksen mukaan 16 prosenttia briteistä suunnittelee yöpymislomaa Yhdistyneessä kuningaskunnassa tänä jouluna.

Tämä vastaa noin 8,8 miljoonaa ihmistä, jotka käyttävät rahaa paikalliseen majoitukseen, ruokaan ja nähtävyyksiin,

Neljä prosenttia on edelleen päättämättä, mikä viittaa mahdolliseen viime hetken matkustusahdistukseen.

Ennustettu 2,5 miljardin punnan rahankäyttö kyseisenä ajanjaksona perustuu inflaatiokorjattuun keskimääräiseen 286 punnan matkakohtaiseen rahankäyttöön.

Tämä merkitsee huomattavaa kasvua viime vuoteen verrattuna, sillä aiempaa useammat britit valitsevat kotimaanmatkat.

Lisäys johtuu kansainvälisten matkakustannusten noususta ja arvaamattomasta säästä johtuvista huolista.

Samoista syistä noin 30 prosenttia briteistä aikoo jäädä kotiin, kun taas toiset matkustavat mieluummin eri vuodenaikaan.

Näistä haasteista huolimatta laajempi suuntaus osoittaa, että britit löytävät tapoja juhlia.

Yhdistyneen kuningaskunnan parhaat paikalliset matkakohteet ja brittien matkailutyylit

Miljoonat britit valitsevat kotimaanmatkoja ja lisäävät 2,5 miljardia puntaa matkailutalouteen.
Kuvan tarjoaa Fas Khan Unsplashin kautta.

Kaupungit johtavat, sillä 47 prosenttia paikallisista matkailijoista suunnittelee matkoja esimerkiksi Lontooseen, Luoteis-Englannissa ja Itä-Englannissa.

Samaan aikaan 37 prosenttia paikallisista matkailijoista pitää enemmän maaseudun ja kylien viehätyksestä.

Matkailijat aikovat viipyä keskimäärin noin 4,1 yötä ja ottaa kaiken irti juhlakaudesta tutustumalla useisiin nähtävyyksiin.

Hotellit ovat edelleen suosituin majoituspaikka, ja yli puolet lomailijoista varaa majoituksen hotelleista, motelleista tai majataloista.

Myös vuokratut talot, mökit tai asunnot ovat suosittuja, ja niitä valitsee noin 15 prosenttia matkailijoista.

Yates korosti Britannian monipuolista tarjontaa, ”vilkkaista kaupungeista rauhallisiin maaseutupaikkoihin”.

Kuka tahansa voi löytää jotain kiinnostavaa tälle joulukaudelle ja sen jälkeen.

Kuka matkustaa ja miksi

Raportissa korostetaan, että perheet ja nuoret aikuiset, erityisesti 16-34-vuotiaat, suunnittelevat todennäköisimmin kotimaanmatkoja.

Myös alueelliset erot tulevat esiin: lontoolaiset ja West Midlandsin asukkaat ovat kärjessä.

Noin 23 prosenttia Suur-Lontoon asukkaista ja 19 prosenttia West Midlandsin asukkaista valmistautuu yön yli kestäviin matkoihin.

Kustannussäästöillä on merkittävä rooli näissä päätöksissä. Taloudellisten paineiden kasvaessa monet britit etsivät arvoa.

Kotimaanmatkat tarjoavat edullisen vaihtoehdon kansainvälisille matkoille ja tarjoavat silti ikimuistoisia kokemuksia.

Kotimaan lomapäivämatkat lisäävät juhlallisuutta

Vaikka yön yli tehtävät matkat hallitsevat otsikoita, päivämatkat ovat edelleen merkittävä osa lomasesonkia.

Noin 24 prosenttia briteistä suunnittelee vähintään yhtä päivämatkaa, ja 30 prosenttia on päättämätön.

Tärkeimpiä kohokohtia ovat vierailut ystävien ja perheen luona, joulumarkkinoihin tutustuminen ja ulkona syöminen.

Kustannuksista huolestuneille päiväretket tarjoavat budjettiystävällisen tavan nauttia kaudesta.

Monet matkailijat vähentävät ruokailu- ja ostoskulujaan, mutta pitävät silti elämysten kautta tapahtuvaa muistojen luomista ensisijaisena.

Paikallistalouden edistäminen

Miljoonat britit valitsevat kotimaanmatkoja ja lisäävät 2,5 miljardia puntaa matkailutalouteen.
Kuvan tarjoaa Alexa Pixabayn kautta.

Ravintolat, hotellit, kaupat ja nähtävyydet eri puolilla Yhdistynyttä kuningaskuntaa valmistautuvat ottamaan vastaan kotimaisten matkailijoiden virran.

Joulumarkkinat, juhlalliset valonäytökset ja kausiluistelun ja teatteriesitysten kaltaiset aktiviteetit ovat lomailijoiden suosituimpia valintoja.

Kotimaanmatkustuksen kasvu on osoitus Yhdistyneen kuningaskunnan matkailualan kestävyydestä.

Maailmanlaajuisen epävarmuuden keskellä britit löytävät uudelleen paikallisen matkailun ilon, tukevat yhteisöjään ja nauttivat lomahengestä.

”Koskaan ei ole ollut parempaa aikaa tutkia, mitä ovellamme on”, Yates sanoi.

”Britannia tarjoaa tänä juhlakaudella loputtomasti mahdollisuuksia, olipa kyseessä sitten kaupunkiloma, retki maaseudulle tai päiväretki läheisten kanssa.”

Yksi asia on selvä: paikallisena pysyminen ei tarkoita seikkailusta luopumista.

Vilkkaista kaupungeista rauhallisiin kyliin on jokaiselle jotakin, mistä nauttia ja samalla edistää maan taloutta.

Tänä lomakautena kotimaanmatkailussa ei ole kyse vain taloudellisista eduista, vaan se on Britannian monipuolisten matkakohteiden ja sen asukkaiden joustavuuden juhlaa.

Miljoonille briteille paikallisena pysyminen tarkoittaa uusien seikkailujen löytämistä, paikallisten yritysten tukemista ja pysyvien muistojen luomista.