Euroopan unioni (EU) aikoo ottaa käyttöön uuden rajavalvontajärjestelmän, Entry/Exit System (EES ), lokakuussa 2024.
Monet matkatoimistot ovat huolissaan siitä, että uusi automatisoitu rajajärjestelmä voi vaikuttaa kielteisesti matkailualaan.
He uskovat, että Euroopan työllisyysstrategia voisi estää ihmisiä, ei vain Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaisia, vierailemasta Euroopassa.
EES:n myötä kaikkien EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisten on skannattava sormenjälkensä ja otettava valokuva rajalla.
Matkatoimistojen mukaan on paljon hämmennystä, koska monet ihmiset eivät ymmärrä, miten uusi EES-prosessi toimii.
Matkailuyrityksiä turhauttaa osittain se, että Euroopan työllisyysstrategiaa koskevia virallisia ohjeita ja julkista tietoa ei ole toistaiseksi annettu.
Brittiläisten matkatoimistojen liitto ABTA on julkaissut neuvoja ja vinkkejä EU-matkailun suunnitteluun ja varaamiseen uudessa järjestelmässä.
Uuden järjestelmän käyttöönotto aiheuttaa kuitenkin vielä monia epävarmuustekijöitä sekä asiakkaille että asiamiehille.
Matkatoimistot epäröivät antaa neuvoja, jos he eivät ole varmoja siitä, käynnistyykö järjestelmä todella aikataulun mukaisesti.
”Emme anna mitään neuvoja, koska emme tiedä, toteutuuko tämä järjestelmä todella”, sanoi Noel Josephides matkatoimisto Sunvilista.
Riippumatta siitä, milloin uusi järjestelmä otetaan käyttöön, ”se on huono asia matkailulle ja vaikeuttaa matkustamista”, hän sanoi Euronews Travelille.
Koska matkailuala toipuu yhä pandemian vaikutuksista, tämä on suuri huolenaihe.
EES aiheuttaa mahdollisesti pitkiä jonoja ja viivästyksiä
EES:ssä kirjataan EU:n ulkopuolisten matkustajien maahantulo ja maastapoistuminen käyttämällä heidän biometrisiä tietojaan sen sijaan, että heidän passinsa leimattaisiin.
Matkailuyritykset ovat huolissaan siitä, että Euroopan työllisyysstrategia aiheuttaa erittäin pitkiä jonoja ja viivytyksiä Schengen-alueelle saapuville henkilöille.
Lauttayhtiöt ovat varoittaneet, että EES on suunniteltu lentokenttien jalankulkijoille, ei lautoille tai linja-autoille.
Se voi aiheuttaa ”vakavia häiriöitä”, koska matkustajien on ensin poistuttava ajoneuvoistaan EES-tarkastusta varten.
Yhdistyneen kuningaskunnan (UK) eurooppalaisen tarkastuskomitean havainnot osoittivat, että EES voi aiheuttaa 14 tunnin viivästyksen Doverin satamassa.
Pitkät viivästykset voivat aiheuttaa valtavan liikenneruuhkan, joka tukkii paikallisten kaupunkien sisääntuloväylät ja vaikuttaa niiden talouteen.
Joillakin rajanylityspaikoilla, kuten St Pancrasin asemalla Lontoossa, ei välttämättä ole riittävästi tilaa tehdä tehokkaasti EES-tarkastuksia.
Viivästysten välttämiseksi EU on jo lykännyt Euroopan työllisyysstrategian alkuperäistä vuoden 2022 alkamispäivää tämän kesän Ranskan olympialaisten jälkeen.
Monet paikalliset virkamiehet ja liikenneryhmät ovat kehottaneet EU:ta siirtämään Euroopan työllisyysstrategian täytäntöönpanoa vuoteen 2025.
Ne pyytävät lisäaikaa valmisteluihin tai ainakin siihen asti, että EES:n edistynyttä rekisteröintiä varten suunniteltu mobiilisovellus on valmis.
EES:n myötä ihmiset joutuvat turvautumaan matkatoimistoihin
Jotkut matkatoimistot uskovat myös, että Euroopan työllisyysstrategian turvatarkastukset ja byrokratia voivat estää ihmisiä matkustamasta Eurooppaan.
Matkustajat saattavat pitää koko järjestelmää tarpeettomana vaivana, joka rajoittaa heidän matkustusvapauttaan.
”Mitä enemmän byrokratiaa, sitä huonommin se vaikuttaa matkustusvapauteen”, Josephides sanoi.
Bywayn toimitusjohtaja Cat Jones, joka on matkatoimisto, joka keskittyy lentojen sijaan juniin, sanoi, että asiakkaat kyselevät jo nyt EES:stä.
He kyselevät sen vaatimuksista ja siitä, tarvitseeko he nyt viisumia voidakseen vierailla Euroopassa.
Jones odottaa, että yhä useammat ihmiset käyttävät matkatoimistoja, jotka auttavat heitä ymmärtämään uutta järjestelmää.
Hän sanoi, että junamatkan suunnittelu voi olla ”melko monimutkaista yksin”, sillä ”junamatkoja koskevia tietoja voi olla vaikea löytää”.
Yhdistyneen kuningaskunnan liikenneministeriön (DfT) hiljattain tekemä kyselytutkimus osoitti, että monet britit eivät vieläkään tiedä Euroopan työllisyysstrategiasta.
Monet ihmiset saattavat luottaa matkatoimistojen opastukseen, kun järjestelmät lopulta pannaan täytäntöön.
Yhdistynyt kuningaskunta panostaa EES:n pehmeään käynnistämiseen
Liikenneministeriö totesi, että se tekee tiivistä yhteistyötä Euroopan komission, sen jäsenvaltioiden, Yhdistyneen kuningaskunnan paikallisviranomaisten ja alan toimijoiden kanssa.
Kun EES otetaan käyttöön, tavoitteena on ”minimoida ihmisten matkasuunnitelmiin kohdistuvat häiriöt”.
Se lisäsi: ”Tähän kuuluu tiivis yhteistyö satamien, liikenteenharjoittajien ja matkailualan kanssa, jotta varmistetaan, että ne saavat tukea ja ovat valmiita tiedottamaan muutoksista ja niiden mahdollisista vaikutuksista matkustamiseen.”
EES-järjestelmää ei ole vielä testattu, ja jos se epäonnistuu, rajavalvontahenkilöstön on edelleen suoritettava tarkastukset manuaalisesti.
Tämä voi johtaa entistä suurempiin jonoihin ja odotusaikoihin, kuten Yhdistyneen kuningaskunnan lentokenttien sähköisten porttien äskettäinen vikaantuminen osoittaa.
Yksi keino minimoida matkustushaitat on kuuden kuukauden ”pehmeä käynnistys”.
Tänä aikana matkustajat saattoivat saapua maahan ilman EES-rekisteröintiä, vaikka siitä tulisi lopulta pakollinen.
Joidenkin matkatoimistojen mielestä EES-järjestelmää ei ole realistista ottaa käyttöön suunnitellusti lokakuussa, vaikka se on otettu käyttöön pehmeästi.
EES:n käynnistämisen lykkääminen on todennäköistä, kuten aiempien lykkäysten yhteydessä.
Silti kuljetusyritykset investoivat miljoonia uuden infrastruktuurin rakentamiseen ja uusien EES-kioskien asentamiseen valmistautuakseen EES:n käyttöönottoon.