Englannin pääkaupunki on noussut suosituimmaksi Euroopan kohteeksi amerikkalaisten matkailijoiden keskuudessa.
Journalissa julkaistun raportin mukaan Visa Guide World Eurooppa on edelleen amerikkalaisten suosikkikohde.
Englannin pääkaupunki Lontoo oli amerikkalaisten suosituin matkakohde Euroopassa vuonna 2023.
Muita eurooppalaisia kaupunkeja ovat muun muassa Pariisi Ranskassa, Dublin Irlannissa, Rooma Italiassa ja Reykjavík Islannissa.
Lisäksi Skotlannin pääkaupunki Edinburgh nousi amerikkalaisten kuudenneksi suosituimmaksi Euroopan matkakohteeksi vuonna 2023.
Muut kymmenen suosituinta eurooppalaista matkakohdetta ovat Ateena Kreikassa, Amsterdam Alankomaissa, Lissabon Portugalissa ja Milano Italiassa.
Amerikkalaisten ulkomaanmatkojen lisääminen
Vuonna 2021 Eurooppaan matkustavien amerikkalaisten määrä väheni jyrkästi COVID-rajoitusten vuoksi.
Heti kun hallitukset kuitenkin poistivat pandemiaan liittyvät matkustusrajoitukset, amerikkalaisten matkustaminen kasvoi 600 prosenttia vuonna 2022.
Noususuuntaus jatkui vuonna 2023, jolloin ennätysmäärä amerikkalaisia matkusti ulkomaille.
Kansainvälisen kauppaviranomaisen tiedot osoittavat, että yli 60,6 miljoonaa amerikkalaista lähti kansainväliseen kohteeseen ennen pandemiaa.
Kun matkustajat saivat matkustaa vapaammin pandemian jälkeen, tiedot osoittivat, että vuonna 2022 yli 49 miljoonaa amerikkalaista lensi ulkomaille.
Vuonna 2023 yli 67,1 miljoonaa (67 179 554) amerikkalaista matkustajaa lensi kansainväliseen kohteeseen.
Myös liikkeessä olevien passien määrä on kasvanut, mikä osoittaa amerikkalaisten uudelleen herännyttä kiinnostusta matkustamiseen.
Euroopassa vierailee enemmän amerikkalaisia
Yhdysvalloista kansainvälisesti lähteneistä 67 miljoonasta lennosta ennätykselliset 5,8 miljoonaa laskeutui Eurooppaan.
Tämä vastaa 55 prosenttia kaikista amerikkalaisten matkustajien kansainvälisistä matkoista.
Eurooppaan matkustaneet amerikkalaiset viipyivät Euroopassa pitkiä aikoja mantereiden välisten pitkien lentomatkojen vuoksi.
Pidemmät matka-ajat pakottivat amerikkalaiset suunnittelemaan pidempiä matkoja, jotta he voisivat hyödyntää matkalla vietettyä aikaa.
Suurin osa Eurooppaan matkustavista amerikkalaisista aikoo viipyä Euroopassa viikon, kun taas pienempi osa aikoo viipyä Euroopassa pidempään, kahdeksan päivää tai kauemmin.
Kesällä huhtikuussa oli eniten amerikkalaisia Euroopassa.
Kesäkuukausia suosivat haluavat yleensä nauttia kaupungin rikkaasta historiasta, taiteesta ja ruokakulttuurista.
Kylmempinä kuukausina amerikkalaiset matkailijat hakeutuvat nykyään mieluiten eurooppalaisiin kohteisiin, jotka ovat tunnettuja juhlavasta viehätyksestään ja talviaktiviteeteistaan.
Näihin kuuluvat joulumarkkinat, klassiset musiikkiperinteet ja viehättävät maailmanluokan hiihtokohteet.
”Euroopan matkakohteet täyttävät edelleen kaikkien matkailijoiden odotukset”, sanoi projektipäällikkö Lum Kamishi.
”Euroopassa on lukuisia museoita, nähtävyyksiä ja aktiviteetteja, jotka palvelevat erilaisia mieltymyksiä, joten Eurooppa on oikea paikka amerikkalaisille matkailijoille”, hän lisäsi.
Karnish odottaa, että kiinnostus ja suosio eurooppalaisia matkakohteita kohtaan lisääntyy koko vuoden 2024 ajan.
Amerikkalaiset johtavat matkailukäyttöä Yhdistyneessä kuningaskunnassa
Britannian matkailuviranomaisen (BTA) mukaan Yhdysvallat (USA) johtaa Yhdistyneen kuningaskunnan matkailun elpymistä vuonna 2023.
Amerikkalaisten vierailijoiden menot kasvoivat viime vuonna ennätyksellisen kaksinumeroisesti 28 prosenttia vuodesta 2019, jopa inflaatiokorjattuna.
BTA:n toimitusjohtaja Patricia Yates kertoi, että kansainväliset vierailijat käyttivät kymmeniä miljardeja euroja rahaa, jotka tukivat paikallisia talouksia ja työpaikkoja.
Yhdistyneen kuningaskunnan kansallinen matkailuvirasto arvioi, että Yhdysvaltain markkinoiden arvo on 6,7 miljardia puntaa vuonna 2024.
Se ennustaa, että amerikkalaisvierailijoiden osuus on lähes yksi punta jokaista viittä puntaa kohti kaikista maahan suuntautuvan matkailun menoista.
Yhdistynyt kuningaskunta Euroopan suosituin matkakohde
Vuonna 2024 BTA on suunnitellut, että Yhdistynyt kuningaskunta on Euroopan tärkein matkakohde.
Tähän liittyy matkailukampanjoita, joilla kannustetaan vierailijoita tutustumaan enemmän Britanniaan ja pidentämään oleskeluaan.
Tavoitteena on lisätä kulutusta Isossa-Britanniassa ja jakaa matkailun taloudelliset hyödyt eri kohteisiin eri puolilla Yhdistynyttä kuningaskuntaa.
Yhdysvaltain markkinoiden lisäksi BTA pyrkii kasvaville markkinoille, kuten Australiaan, Persianlahden alueen maihin ja muille Euroopan suurille markkinoille.
Tutkimukset osoittavat, että matkakohteen vieraanvarainen luonne on ratkaiseva tekijä, joka vaikuttaa kävijöiden valintoihin.
Tätä silmällä pitäen Yhdistyneen kuningaskunnan matkailukampanjassa korostetaan elinvoimaisia kaupunkeja, nykykulttuuria sekä Britannian luonnonkaunista rannikkoa ja maaseutua.
BTA tekee myös yhteistyötä British Film Commissionin kanssa edistääkseen valkokangasmatkailua kaikkialla Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja sen alueilla.
Elokuvamatkailussa hyödynnetään elokuvien ja tv-ohjelmien suosiossa olevia paikkoja.
Kampanjassa esitellään merkittäviä elokuva- ja televisiokohteita, matkakohteita ja vierailukokemuksia matkailijoiden houkuttelemiseksi.