Erään lauttayhtiön virkamies on ehdottanut Euroopan unionin (EU) uuden maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmän (EES) käyttöönoton lykkäämistä.
Jack Steer, P&O Ferriesin satamatoimintojen johtaja, sanoi, että EU:n pitäisi lykätä EES:n käyttöönottoa uudelleen, jotta vältettäisiin viivästykset Yhdistyneen kuningaskunnan satamissa, kertoi BBC.
Steer sanoi 6. maaliskuuta Yhdistyneen kuningaskunnan parlamentin Euroopan parlamentin tarkastusvaliokunnalle puhuessaan: ”Uskon todella, että lokakuu 2024 on liian aikainen.”
EES:ää ehdotettiin ensimmäisen kerran vuonna 2008, ja alun perin se oli tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2021. EU panee paljon viivästyneen EES-järjestelmän täytäntöön lokakuussa 2024.
EU:n uusien automatisoitujen rajanylitysjärjestelmien myötä EU:n ulkopuolelta tulevien matkustajien on rekisteröitävä sormenjälkensä, kasvokuvauksensa ja passitietonsa rajalla.
Matkustajien on tehtävä tämä rajatarkastusvirkailijan edessä, kun he saapuvat ensimmäistä kertaa EU:n Schengen-alueelle.
”Meidän kaikkien on keskusteltava siitä, onko lokakuu todella oikea aika ottaa käyttöön tuote, joka on vielä kehittymässä”, Steer vaatii.
Kokouksen pöytäkirjassa lauttajohtaja korosti, että satama- ja lauttaoperaattorit, Yhdistyneen kuningaskunnan ja Ranskan hallitukset sekä laajempi yhteisö tarvitsevat lisää aikaa.
Steer huomautti, että EES soveltuu paremmin lentokentille kuin satamiin, joissa voi sataa tai tuulla.
Sovellus nopeuttaa EES:n biometristä rekisteröintiä.
Steer ehdotti, että matkustajien on suoritettava testit sataman ulkopuolella ”sovelluksen tai muun teknisen ratkaisun avulla”.
Sovelluksen avulla lauttamatkustajat voisivat rekisteröityä ”omalla ajallaan”, samaan tapaan kuin matkustajat hakevat passejaan.
Steer oli kuvitellut matkustajien kulkevan lauttasatamissa tabletin kanssa täyttämässä tietonsa. Rajaviranomaisille jäisi kuitenkin edelleen jatkuvasti aikaa tarkastuksiin.
Laivayhtiö DFDS:n Kanaalin toimintojohtaja Jesper Christensen varoitti myös, että ruuhka-aikoina rajavartijoita saattaa olla liian vähän.
Jos sovellus voitaisiin kehittää, ”haluaisimme ehdottomasti saada sen valmiiksi ensi vuoden pääsiäiseksi ja kesäksi, jos aiomme hallita näitä huippuja”, Christensen kertoi.
Logistics UK:n kauppapolitiikan ja hajautetun politiikan johtaja Nichola Mallon oli samaa mieltä digitaalisen ratkaisun tarpeesta.
Mallon sanoi, että sovellus ”vie rekisteröinnin taakan pois fyysiseltä rajalta”.
Hän lisäsi: ”Tämä auttaa varmistamaan matkustaja- ja rahtiliikenteen sujuvuuden.”
Mallon kertoi valiokunnalle myös, että EU kehittää parhaillaan EES-sovellusta.
Sovellus on kuitenkin vielä kehitteillä, eikä se valmistu lokakuuhun mennessä, vaan todennäköisesti vasta kesällä 2025.
EU:n hallituksen on myös muutettava lainsäädäntöään, jotta biometrinen rekisteröinti sovelluksen tai digitaalisen ratkaisun avulla olisi mahdollista EES:n toteuttamiseksi.
Aiemmat kehotukset EES:n rekisteröintiä varten etukäteen
Doverin sataman tavoin junamatkustajat tarvitsisivat enemmän tilaa jonottamiseen ja sormenjälkien tallentamiseen Lontoon St Pancrasin aseman vierekkäisillä rajoilla.
Rajatarkastusten vastakkainasettelu tarkoittaa, että Ranskan rajapoliisi tarkastaa passit, kun ihmiset lähtevät Yhdistyneestä kuningaskunnasta.
High Speed 1 (HS1) ja Eurostar olivat aiemmin vaatineet, että matkustajat rekisteröivät biometriset tiedot rajalla ja ennen matkaa.
HS1 omistaa ja ylläpitää Lontoon ja Kanaalitunnelin välistä rataa ja asemia.
Eurostar on kansainvälinen suurnopeusjunayhteys, joka yhdistää Belgian, Ranskan, Saksan, Alankomaiden ja Yhdistyneen kuningaskunnan.
Rautatieyhtiöt korostivat, että biometrinen rekisteröinti rajalle saavuttaessa vaikuttaisi merkittävästi rautatieasemien rajallisiin tiloihin.
HSI oli myös vaatinut Euroopan työllisyysstrategian asteittaista täytäntöönpanoa, jotta Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n junaliikenteessä ei aiheutuisi ”vakavia häiriöitä”.
Sen mukaan asemalla tarvitaan lisää EES-kioskeja, jotta biometrinen rekisteröinti ja tarkastukset voidaan käsitellä tehokkaammin.
Myös Eurostar voi joutua rajoittamaan matkustajamääräänsä välttääkseen pitkät jonot rajalla.
Eurostar on ehdottanut ”hätäjarrutusvaihtoehtoa” valtion virkamiehille, jos EES johtaa jonojen pitenemiseen.
Muut todisteet osoittavat, että Euroopan työllisyysstrategia häiritsee Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n välistä matkustusta.
Euroopan parlamentin tarkastusvaliokunta on kerännyt todisteita siitä, miten Euroopan työllisyysstrategia vaikuttaisi EU:n ja Yhdistyneen kuningaskunnan väliseen matkustamiseen.
Doverin satama ja lauttayhtiöt ovat aiemmin varoittaneet 14 tunnin viivästyksistä rajalla.
Doverin satamassa, jossa rajat ovat vierekkäin, ei ole riittävästi tilaa matkustajille, jotta he voisivat poistua ajoneuvoistaan ja rekisteröityä EES:ään.
Paikalliset viranomaiset ovat myös osoittaneet, miten pitkät jonot rajalla voivat vaikuttaa vakavasti paikallisyhteisöihin, yrityksiin ja viranomaisiin.
Merkittävät viivästykset satamassa voivat johtaa ruuhkautumiseen pääteillä, mikä vaikuttaa pääsyyn Folkestonen eurotunneliin.
Tämä voi häiritä paikallistaloutta ja aiheuttaa huolta matkustajien ja yhteisöjen hyvinvoinnista.
Lontoon pormestari Sadiq Khan ja Kentin paikalliset virkamiehet olivat kehottaneet Yhdistyneen kuningaskunnan hallitusta puuttumaan tuleviin EES:n rajakysymyksiin.
Yhdistyneen kuningaskunnan parlamentin oikeus- ja sisäasiainvaliokunta käynnisti myös tutkimuksen sähköisistä rajavalvontajärjestelmistä.
Näihin kuuluvat EES, Euroopan matkatieto- ja matkustuslupajärjestelmä (ETIAS) ja Yhdistyneen kuningaskunnan sähköinen matkustuslupajärjestelmä (ETA).
Miten EU:n maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä toimii?
EES:n tarkoituksena on parantaa EU:n Schengen-alueen rajaturvallisuutta.
Sen sijaan, että passit leimattaisiin rajalla, EES:n avulla seurataan sähköisesti maahantuloa ja maastapoistumista.
EES:ssä kirjataan myös maahantulokielto ja tunnistetaan henkilöt, joilla ei ole lupaa oleskella Schengen-alueella, sekä henkilöt, jotka ovat oleskelleet Schengen-alueella pitempään.
Uusi digitaalinen rajatarkastusjärjestelmä havaitsee myös väärennettyjä henkilöllisyyksiä ja passeja käyttävät henkilöt.
Biometrinen rekisteröinti rajavirkailijalle vaaditaan vain silloin, kun he saapuvat ensimmäistä kertaa EU:n Schengen-alueelle.
Tulevia vierailuja varten matkustajat voivat käyttää sormenjälkiä tai kasvobiometriaa lupansa vahvistamiseksi.
Heidän tietonsa säilyvät EES:ssä enintään kolme vuotta tai kunnes heidän passinsa umpeutuu.
Aina kun he vierailevat Schengen-alueella, EES päivittää ja säilyttää tiedot vielä kolme vuotta tai kunnes heidän passinsa umpeutuu.
Jos matkustaja vierailee Schengen-alueella kolmen vuoden määräajan päätyttyä, hänen on rekisteröitävä biometriset tietonsa uudelleen rajavirkailijalle.