Kymmenet eurooppalaiset lentoasemat eivät ole valmiita uuteen maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmään.

| 11 heinäkuun, 2024
Kymmenet eurooppalaiset lentoasemat eivät ole valmiita uuteen maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmään.
Kuvan tarjoaa Pixabay

Monet Euroopan lentoasemat valmistautuvat kiireesti Euroopan unionin (EU) uuteen maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmään (EES).

EU aikoo käynnistää uuden automatisoidun rajajärjestelmänsä 6. lokakuuta 2024.

Uudella järjestelmällä pyritään parantamaan rajaturvallisuutta rekisteröimällä sähköisesti EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisten maahantulo ja maastapoistuminen.

Järjestelmän täytäntöönpanon monimutkaisuus on kuitenkin jättänyt monet rajanylityspaikat valmistautumatta.

Monet Euroopan lentoasemista eivät ole valmiita tähän muutokseen, mikä aiheuttaa matkustajille huolta viivästyksistä ja ongelmista.

The Telegraph -lehden mukaan lentoyhtiöt ovat huolissaan siitä, että lukuisat Euroopan alueelliset lentoasemat saattavat olla valmistautumattomia EES:ään.

EU:n pienemmillä lentoasemilla ei ole vielä asennettu EES:n edellyttämiä laitteita, kuten sormenjälkiskannereita ja kameroita.

Tämä on suuri huolenaihe lentoasemilla, jotka sijaitsevat suosituilla lomakohteilla, joissa monet matkailijat vierailevat.

Erityisesti brittimatkustajat valitsevat alueelliset lentoasemat, kun he lähtevät lomalle EU:n alueelle.

Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA (International Air Transport Association), joka on lentoyhtiöiden maailmanlaajuinen elin, on vaatinut ”kiireellisiä ja koordinoituja toimia”, jotta kaikki lentoasemat saataisiin valmiiksi syksyyn mennessä.

Mikä on Entry/Exit-järjestelmä?

EES on automatisoitu järjestelmä, joka on suunniteltu rekisteröimään ja tallentamaan tietoja kolmansista maista tulevista matkustajista.

Tämä koskee sekä lyhytaikaisen viisumin haltijoita että viisumivapaita matkustajia, kuten Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaisia.

Passin leimaamisen sijasta järjestelmä tallentaa henkilötiedot sähköisesti aina, kun matkustaja ylittää EU:n rajan.

Tätä varten asianomaisten matkustajien on rekisteröitävä biometriset tiedot, kuten sormenjäljet ja kasvokuvat.

Kun EES on toiminnassa, heidän on tehtävä tämä EU:n rajavartijan edessä ensimmäisellä Schengen-alueelle suuntautuvalla matkallaan.

Järjestelmä tallentaa matkustajien biometriset tiedot kolmen vuoden ajan ja päivittää säilytysajan aina, kun he vierailevat EU:ssa.

Jos matkustajat matkustavat EU:hun sen jälkeen, kun heidän tietonsa ovat vanhentuneet, heidän on rekisteröitävä biometriset tiedot uudelleen rajavirkailijalle.

Euroopan lentoasemien EES-haasteet

Kuvan tarjoaa Pixabay

Lentoasemilla ja lentoyhtiöillä on paineita noudattaa EU:n asettamaa elokuun 2024 määräaikaa.

Vaatimusten noudattamatta jättäminen voi johtaa vakaviin ruuhkiin ja toimintaongelmiin.

Eurooppalaiset lentoasemat pyrkivät nyt parantamaan laitteistojaan ja kouluttamaan henkilökuntaa uutta järjestelmää varten.

Pienempien lentoasemien haasteet Euroopan työllisyysstrategian täytäntöönpanossa ovat kuitenkin monien tekijöiden vuoksi suuremmat.

EES:n integroiminen olemassa olevaan lentoasemainfrastruktuuriin on merkittävä tekninen ja logistinen haaste.

Lentoasemien on asennettava uusia biometrisiä skannauslaitteita, päivitettävä tietotekniikkajärjestelmiään ja koulutettava henkilökunta uusien menettelyjen hallintaan.

Monilla pienemmillä lentoasemilla ei myöskään ole riittävästi tilaa ja resursseja järjestelmän edellyttämien uusien sormenjälki- ja kasvobiometristen skannerien asentamiseen.

Euroopan lentoasemien varautumattomuus voi aiheuttaa huomattavia viivästyksiä ja hämmennystä matkustajille.

Matkailualan asiantuntijat pelkäävät, että EES:n käyttöönotto voisi johtaa pullonkauloihin ja viivytyksiin rajatarkastuspisteillä.

Euroopan työllisyysstrategian odotetut viivästykset, vaikutukset matkailuun

Kun Euroopan työllisyysstrategia otetaan käyttöön, matkustajien on odotettava pidempiä odotusaikoja EU:n rajoilla.

Nämä viivästykset voivat olla vielä hankalampia ruuhka-aikoina ja matkustusaikoina.

Pitkät jonot ja monimutkaiset prosessit rajalla ovat enemmän kuin vain hankaluutta.

Ne saattavat saada matkailijat harkitsemaan EU:hun matkustamista kahdesti, mikä voisi vahingoittaa matkailua ja monien jäsenvaltioiden taloutta.

Yhdistyneen kuningaskunnan liikenneministeriön kyselytutkimus osoitti, että 15 prosenttia englantilaisista saattaa matkustaa vähemmän Eurooppaan uuden Euroopan työllisyysstrategian vuoksi.

Matkailun mahdollinen väheneminen voi vaikuttaa matkailualaan kaikkialla EU:ssa.

Lentoyhtiöt ja matkailuyritykset ovat myös huolissaan mahdollisista vaikutuksista lentoaikatauluihin ja yleiseen matkustuskokemukseen.

Matkustajat voivat vain varautua viivästyksiin ja saapua lentoasemille tavallista aikaisemmin, jotta uusiin tarkastuksiin jää lisäaikaa.

Matkatoimistoille on kerrottu, että EES:n aiheuttamat viivästykset jatkuvat noin vuoden ajan sen jälkeen, kun ESS-järjestelmä on otettu käyttöön.

Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n rajanylityspaikkojen EES-valmistelut

Yhdistyneen kuningaskunnan rajavalvonnan entinen johtaja ilmaisee huolensa ETA-järjestelmästä
Kuva Eric Fischerin toimesta Wikimedia Commonsin kautta.

Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus on tehnyt useita tutkimuksia mahdollisista vaikutuksista sen rajoihin ja satamiin.

Se totesi myös, että sen Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n rajanylityspaikat olivat valmistautumattomia Euroopan työllisyysstrategian täytäntöönpanoon, erityisesti ne, joissa on rinnakkaisia tarkastuksia.

Yksittäisten biometristen tarkastusten tarve tarkoittaa, että ryhmäkäsittely, joka on tavallista useita matkustajia kuljettavissa ajoneuvoissa, ei ole enää mahdollista.

Muutoksen odotetaan aiheuttavan merkittäviä viivästyksiä vilkkailla rajanylityspaikoilla, kuten Doverin satamassa ja Getlinkin Kanaalitunnelin terminaalissa Folkestonessa Yhdistyneessä kuningaskunnassa.

St Pancrasin terminaalin rajallinen tila aiheutti myös logistisia ja infrastruktuuriin liittyviä ongelmia.

Doverin satamassa linja-autoille on erillinen kaista ja kioskit ja henkilöautoille tavalliset kaistat ja kioskit.

Sataman virkamiesten mukaan rajatarkastusaika EES-rekisteröinnissä pitenee 45-90 sekunnista muutamaan minuuttiin tai jopa yli minuuttiin henkilöä kohti.

Getlink ja Eurostar ovat kuitenkin luvanneet, että niiden Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n välisiin terminaaleihin ei tule viivästyksiä tai kaaosta.

Eurostar vakuutti matkustajille, että EES-rajatarkastuksia varten on riittävästi kioskeja ja runsaasti tilaa, jos odotusaikaa tulee.

Getlink oli investoinut uuteen katettuun läpiajohalliin ja EES-kioskeihin pitkien jonojen ja ruuhkien välttämiseksi.

Vaatii Euroopan työllisyysstrategian lykkäämistä edelleen

Euroopan lentoasemien valmistautumattomuus on nostanut esiin mahdollisuuden, että Euroopan työllisyysstrategia viivästyy.

Sekä ranskalaiset virkamiehet että Yhdistyneen kuningaskunnan parlamentin valiokunnat ovat suorasanaisesti pyytäneet EU:ta lykkäämään EES:n käynnistämistä uudelleen.

Rafael Schvartzman IATA:sta sanoi, että EES:ssä on edelleen ongelmia.

Lisäksi se, että EES:n mobiilisovellus ei ole valmis ajoissa, saattaa tarkoittaa, että uutta järjestelmää ei käynnistetä lokakuussa.

EU:n julkaisemien yksityiskohtien puute on myös herättänyt epäilyksiä järjestelmän käynnistämisestä lokakuussa.

Dover oli tiettävästi lopettanut uusien työntekijöiden palkkaamisen, joiden tehtävänä oli auttaa matkustajia EES-rekisteröinnissä.

Tämä johtuu pääasiassa epävarmuudesta siitä, milloin EU:n uusi rajatarkastusjärjestelmä otetaan käyttöön.

Doverin sataman Tim Reardon sanoi, että he ”eivät halua sitoutua rahoitukseen ja huomata, että koko asia viivästyy vuodella”.

EU on kuitenkin vaiennut siitä, että Euroopan työllisyysstrategian maksuja ei olisi siirretty lokakuun 2024 jälkeen.

Matkustajien on syytä pysyä ajan tasalla uusista säännöistä ja varautua mahdollisiin viivästyksiin, kun alkamispäivä lähestyy.