Kanaalitunnelia hallinnoiva Getlink on saanut valmiiksi uuden Entry/Exit System (EES) -infrastruktuurin rakentamisen Ranskan Coquellesin terminaaliinsa.
Infrastruktuuri on uusi katettu läpiajettava ”ennakkorekisteröintialue”, jossa matkustajat voivat antaa passinsa ja biometriset tietonsa.
”Se on 7000 neliömetrin kokoinen, ja sinne mahtuu samanaikaisesti jopa 60 henkilöautoa”, yritys sanoi The Local –lehden mukaan.
LeShuttle-palvelua käyttävät Euroopan unionin (EU) ulkopuoliset kuljettajat voivat käyttää läpiajolaitosta matkustaessaan Yhdistyneeseen kuningaskuntaan (UK).
EES on EU:n uusi automatisoitu rajatarkastusjärjestelmä, joka käyttää biometrisiä tietoja matkustajien maahantulon ja maastalähdön kirjaamiseen.
Se vaikuttaa kaikkiin EU:n ulkopuolisten maiden matkustajiin, myös lyhytaikaista oleskelua varten myönnettävän viisumin haltijoihin ja viisumivapauden piiriin kuuluviin kansalaisiin, kuten Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaisiin.
Sen sijaan, että rajalla leimattaisiin passeja, EES tallentaa biometrisiä tietoja, kuten sormenjälkiä ja kasvoskannauksia.
Jokaisella asemalla on ”kaksi staattista kioskia, joita tarvitaan tarvittavien biometristen tarkastusten suorittamiseen”.
Kioskit toimitti ranskalainen IN Groupe -yritys, ja ne on suunniteltu erityisesti automatkustajille.
Matkustajien olisi kuitenkin edelleen noustava autosta rekisteröidäkseen biometriset tietonsa.
Getlink vahvistaa, että ensimmäiset kioskit ovat nyt paikoillaan. Loput asennetaan toukokuun 2024 alkuun mennessä.
Ranskalaisen lentoyhtiöiden liiton L’Union des Aéroports Français (UAF) mukaan Eurooppa-neuvosto käynnistää EES:n marraskuussa 2024.
Getlinkillä on vielä tehtävää EES:n valmistelemiseksi.
EU:n lainsäädännön mukaan matkustajien on rekisteröitävä kasvojensa ja sormenjälkiensä tiedot rajavirkailijalle, kun he saapuvat ensimmäistä kertaa Schengen-alueelle.
Tulevilla vierailuilla matkustajat voivat käyttää sormenjälkiä tai kasvojen biometriikkaa lupansa vahvistamiseksi ja maahantulon ja maastalähdön kirjaamiseksi.
Matkustajien tiedot säilyvät EES:ssä kolme vuotta tai siihen asti, kunnes heidän passinsa vanhenee. Se päivittyy aina, kun he saapuvat Schengen-alueelle.
Jos he palaavat EU:hun tietojensa vanhentumisen jälkeen, heidän on rekisteröidyttävä uudelleen rajavirkailijalle.
Getlinkin mukaan he rakensivat myös ”erityisen laitoksen”, josta on ”panoraamanäkymä ennakkorekisteröintialueelle ja pysäköintipaikoille”.
Tämä helpottaa yhdessä valvontakameroiden kanssa Ranskan rajapoliisin (Police Aux Frontières, PAF) suorittamia rajatarkastuksia.
Rajanylityspaikan infrastruktuurin mukauttaminen Folkestonessa tunnelin Yhdistyneen kuningaskunnan puolella jatkuu kesään asti. Kioskit asennetaan Yhdistyneen kuningaskunnan puolelle heinäkuusta 2024 alkaen.
Kanaalitunnelin Ranskan ja Yhdistyneen kuningaskunnan puolelle asennetaan yhteensä 224 kioskia.
Getlink kertoi aiemmin Yhdistyneen kuningaskunnan EU:n valvontavaliokunnalle, että se on investoinut 80 miljoonaa euroa valmistellakseen Coquellesin ja Folkestonen terminaalejaan Euroopan työllisyysstrategiaa varten.
Eurooppalainen julkinen yhtiö ennusti, että EES lisäisi matkustajien kokonaismatka-aikaa viidestä seitsemään minuuttia.
Kuten Connexion on todennut, Getlink on nyt varma, että se pystyy tarjoamaan kilpailukykyisimmät ylitysajat uuden infrastruktuurin ja kioskien avulla.
Yhtiö käytti tekoälyä yksityiskohtaisten liikennevirta-analyysien tekemiseen uusissa järjestelmissä.
Useat ryhmät kehottavat EU:ta lykkäämään EES:n käyttöönottoa.
Myös useat muut satamat ja suuremmat lentoasemat asentavat kioskeja ja muita laitteita nopeuttaakseen EES-tiedonkeruuta.
Nizzan lentoaseman kioskit ovat tiettävästi valmiina. Myös Calais’n satama asentaa parhaillaan laitteistojaan, mutta odottaa olevansa valmis ajoissa.
Toisaalta Pariisin lentoasemat voisivat aloittaa rakennustyöt vasta olympialaisten jälkeen.
Vuoden 2024 olympialaiset ja paralympialaiset järjestetään Ranskassa 26. heinäkuuta – 11. elokuuta ja 28. elokuuta – 8. syyskuuta 2024.
Näin siitä huolimatta, että EU on vaatinut jäsenvaltioita ottamaan järjestelmät käyttöön heinäkuun loppuun mennessä.
Tästä syystä UAF on neuvotellut EU:n kanssa EES:n käynnistämisen lykkäämisestä jälleen kerran.
Myös useat muut Yhdistyneen kuningaskunnan matkailu- ja liikenneviranomaiset olivat ilmaisseet huolensa Euroopan työllisyysstrategian aiheuttamista mahdollisista pitkistä viivästyksistä.
Myöhästymisten on odotettu olevan suurempia Ranskan ja Yhdistyneen kuningaskunnan välisillä rajoilla, mikä johtuu liikenteen suuresta määrästä, ja rajoilla, joilla on ”vierekkäisiä tarkastuksia”.
Rinnakkaiset tarkastukset tarkoittavat, että Ranskan rajatarkastukset tehdään Yhdistyneen kuningaskunnan maaperällä.
Esimerkiksi Doverin satama oli varoittanut eurooppalaista valvontavaliokuntaa 14 tunnin viivästyksistä Euroopan työllisyysstrategian vuoksi.
Eurostar saattaa joutua rajoittamaan matkustajamääriä Lontoon St Pancrasin rautatieasemalla viivästysten ja pitkien jonojen välttämiseksi.
EU:n uusi EES-sovellus on parhaillaan kehitteillä, ja sen avulla voidaan nopeuttaa rajatarkastuksia. Joidenkin mukaan se ei kuitenkaan ehkä ole valmis ajoissa, jotta se voitaisiin käynnistää myöhemmin tänä vuonna.
UAF:n mukaan se ei myöskään välttämättä ole kovin hyödyllinen, koska se ei voi ottaa valokuvia eikä matkustajat voi ladata sormenjälkiä.
EES-sovelluksen käyttö on myös EU:n jäsenvaltioille vapaaehtoista. Ranska ei ole vielä ilmoittanut, aikooko se käyttää sovellusta.