Heathrow’n lentoasema, yksi maailman vilkkaimmista lentoliikenteen solmukohdista, joutuu tulevina vuosina kärsimään merkittäviä taloudellisia tappioita.
Ennustetut tappiot johtuvat siitä, että Yhdistynyt kuningaskunta ottaa käyttöön uuden ETA-järjestelmän ( Electronic Travel Authorization ) viisumivapaita vierailijoita varten.
Järjestelmä on jo otettu käyttöön Persianlahden yhteistyöneuvoston (GCC) kansalaisten osalta. Nyt se on tarkoitus laajentaa koskemaan kaikkia viisumivapaita vierailijoita vuonna 2025.
Pian se kattaa myös Yhdistyneeseen kuningaskuntaan matkustavien matkustajien matkat Yhdysvalloista, Kanadasta ja Euroopasta.
Yhdistyneen kuningaskunnan uusi ETA-järjestelmä on suunniteltu tiukentamaan rajaturvallisuutta. Sen avulla hallitus voi seuloa matalan riskin matkustajat etukäteen ennen heidän saapumistaan.
Kaikkien viisumivapaiden matkustajien on kuitenkin maksettava verkkohakemusmaksu ja saatava ETA-lupa ennen matkaansa Yhdistyneeseen kuningaskuntaan.
Se vaaditaan kaikkiin lyhyisiin, enintään kuuden kuukauden mittaisiin matkoihin, mukaan lukien matkailu, perhevierailut, sallittu yritystoiminta ja lyhytkestoiset opinnot.
ETA on pakollinen myös kaikille viisumivapaille kansalaisille, jotka kulkevat Yhdistyneen kuningaskunnan kautta riippumatta siitä, kulkevatko he rajatarkastuksen läpi.
Heathrow’n talous on jo kärsinyt jonkin verran tappioita Persianlahden maiden kansalaisia koskevasta ETA-järjestelmästä, ja laajamittainen käyttöönotto voi aiheuttaa lisää ongelmia Heathrow’n taloudelle.
Miten Yhdistyneen kuningaskunnan ETA-järjestelmä vaikuttaa Heathrow’n lentoasemaan?
Yhdistyneen kuningaskunnan uusi ETA-järjestelmä on valmis vaikuttamaan huomattavaan määrään matkustajia, sillä se edellyttää 10 punnan hakemusmaksua verkossa tapahtuvasta matkustamista edeltävästä lupahakemuksesta.
Lentoasemat ja lentoyhtiöt ovat ilmoittaneet tukevansa järjestelmän tavoitetta parantaa rajaturvallisuutta.
Lentoyhtiöiden asiantuntijat kuitenkin varoittavat, että sen soveltaminen kauttakulkumatkustajiin voisi vähentää merkittävästi Heathrow’n matkustajamääriä.
Heathrow on kansainvälisten lentojen keskeinen kauttakulkukeskittymä, ja lentoaseman kautta lentää vuosittain miljoonia matkustajia.
Lentoasema on hyvin riippuvainen vaihtomatkustajista, joiden osuus sen kokonaisliikenteestä on noin 30 prosenttia.
Jotkin lennot, erityisesti pitkät reitit, ovat riippuvaisia näistä matkustajista pysyäkseen kannattavina.
Uusi ETA-vaatimus kauttakulkumatkustajille saattaa kuitenkin saada matkustajat valitsemaan muita lentoasemia, joilla tätä rajoitusta ei sovelleta.
Matkustajat, erityisesti ne, jotka käyttävät Heathrow’ta kauttakulkupaikkana muihin kohteisiin, saattavat siirtyä muille eurooppalaisille lentoasemille.
Tämä koskee myös Amsterdamin Schipholia tai Pariisin Charles de Gaullea, joissa ei ole samanlaisia maksuja tai lupavaatimuksia kauttakulkumatkustajille.
Kuten Heathrow’n toimitusjohtaja Thomas Woldbye huomautti, ETA-vaatimus kauttakulkumatkustajille ”asettaa Yhdistyneen kuningaskunnan lentoasemat epäedulliseen kilpailuasemaan”.
Heathrow’n lentoaseman arvioidut tappiot ETA-järjestelmän vuoksi.
Lentoasema on jo ilmoittanut, että matkustajien määrä on vähentynyt merkittävästi niistä GCC-maista, joissa ETA-järjestelmä on otettu käyttöön.
ETA otettiin alun perin käyttöön Qatarin kansalaisille marraskuussa 2023.
Muut GCC-maat – Bahrain, Kuwait, Oman, Saudi-Arabia ja Yhdistyneet arabiemiirikunnat – seurasivat helmikuussa 2024.
Heathrow’n mukaan Qatarista matkusti noin 19 000 matkustajaa vähemmän ETAn käyttöönoton neljän ensimmäisen kuukauden aikana.
Elokuussa 2024, kahdeksan kuukautta ETA:n käyttöönoton jälkeen, Heathrow’n matkustajamäärä väheni 90 000 matkustajalla näistä maista.
Koska ETA-ohjelmaan on tarkoitus sisällyttää eurooppalaiset ja yhdysvaltalaiset matkustajat vuonna 2025, lentokenttä pelkää, että yhä useammat matkustajat välttävät Heathrow’n kokonaan.
Tämä vaikuttaa myös Yhdistyneen kuningaskunnan suuriin lentoyhtiöihin, kuten British Airwaysiin ja Virgin Atlanticiin. Molemmat kukoistavat Euroopan laajuisista kauttakulkulennoista.
Se vaikuttaa myös Star Alliancen toimintaan, joka käyttää Heathrow’ta jatkolentoasemana sellaisille lentoyhtiöille kuin Lufthansa, United, Air Canada ja Singapore Airlines.
Matkustajien menetys voi vaarantaa pitkäaikaiset lentoreitit ja vähentää Heathrow’n yleistä vetovoimaa kansainvälisenä solmukohtana.
The Independent –lehden analyysin mukaan maailman neljänneksi vilkkain lentoasema voi menettää ETA-järjestelmän vuoksi jopa neljä miljoonaa matkustajaa vuodessa.
Heathrow on toistuvasti ilmaissut huolensa siitä, että matkustajamäärien jyrkkä lasku voi vahingoittaa lentoasemaa ja Yhdistyneen kuningaskunnan taloutta.
Independent arvioi, että matkustajamäärien väheneminen voi aiheuttaa 2,5-5 miljardin punnan vuotuiset tappiot.
Tämä ei koske ainoastaan lipunmyyntiä, vaan myös merkittävää kulutusta lentoaseman vähittäismyymälöissä ja ravintoloissa sekä lentoyhtiöiden menetettyjä tuloja.
ETA voi haitata Heathrow’n lentoaseman vakaata kehitystä.
Yhdistyneen kuningaskunnan uuden ETA-järjestelmän laajempi käyttöönotto uhkaa myös haitata Heathrow’n ennätyksellistä kasvua tänä vuonna.
Lentoaseman ennustetut tappiot tulevat samaan aikaan, kun sen toiminta on sujunut poikkeuksellisen hyvin.
Heathrow’n lentoaseman matkustajamäärä kasvoi merkittävästi heinäkuussa 2024, ja se palveli lähes kahdeksaa miljoonaa matkustajaa.
Matkustajamäärä kasvoi 4,2 prosenttia viime vuoden vastaavaan kuukauteen verrattuna.
Tämä kasvu teki Heathrow’sta Euroopan vilkkaimman lentoaseman vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla.
Se päihitti suuret kilpailijat, kuten Amsterdamin Schipholin, Frankfurtin ja Pariisin Charles de Gaullen.
Myös Heathrow teki uuden viikoittaisen ennätyksen: lentoaseman kautta kulki viikoittain yli 1,8 miljoonaa matkustajaa kolmena peräkkäisenä viikkona.
Heathrow’n toimitusjohtaja Woldbye sanoi, että lentoasema on saavuttamassa uuden, ennennäkemättömän tavoitteen eli kahdeksan miljoonan matkustajan palvelemisen kuukaudessa.
Liikenteen kasvu johtui osittain COVID-19-pandemiaa seuranneesta kansainvälisen matkustamisen suuresta kysynnästä.
Näiden myönteisten tulosten perusteella Heathrow on kehottanut hallitusta harkitsemaan uudelleen ETA-järjestelmän käyttöönottoa kauttakulkumatkustajien osalta.
Woldbye uskoo, että hallitus voisi auttaa säilyttämään lentoaseman vauhdin vapauttamalla kauttakulkumatkustajat ETA-vaatimuksesta.
Näin Heathrow pysyisi kilpailukykyisenä maailmanlaajuisesti ja hyödyttäisi alaa ja Yhdistyneen kuningaskunnan taloutta.
Yhdistyneen kuningaskunnan hallituksen kanta kauttakulkumatkustajien ETA:han
Entinen konservatiivihallitus vaati, että kauttakulkumatkustajien vapauttaminen ETA-järjestelmästä voisi aiheuttaa suuren turvallisuusriskin.
Se korosti, että ETA ”pysäyttää ihmiset, jotka saattavat käyttää jatkolentoja välttääkseen luvan saamisen matkustaa Yhdistyneeseen kuningaskuntaan”.
Yhdistyneen kuningaskunnan uuden työväenpuolueen hallituksen vahvistus ETA-järjestelmän laajamittaisesta käyttöönotosta vuonna 2025 osoittaa sen sitoutumisen kansallisen turvallisuuden parantamiseen.
Silti Heathrow ja muut lentoyhtiöiden asiantuntijat väittävät, että toimintalinjan kustannukset saattavat olla suuremmat kuin sen hyödyt.
Tämä on ilmeistä erityisesti ilmailualaan kohdistuvien taloudellisten vaikutusten osalta.
Vastauksena näihin huolenaiheisiin Heathrow jatkaa hallituksen lobbaamista, jotta kauttakulkumatkustajille myönnettäisiin poikkeus.
Tämä on ilmeistä erityisesti ilmailualaan kohdistuvien taloudellisten vaikutusten osalta.
Vastauksena näihin huolenaiheisiin Heathrow jatkaa hallituksen lobbaamista, jotta kauttakulkumatkustajille myönnettäisiin poikkeus.