Ranskalaisen kuljetusalan johtajan mukaan Euroopan unionin (EU) kauan odotettu uusi digitaalinen rajajärjestelmä voi joutua viivästymään.
Tämä johtuu todennäköisesti uuteen ehdotettuun vaiheittaiseen täytäntöönpanoon liittyvästä lainsäädäntöprosessista.
Rajavalvonnan nykyaikaistamiseen ja turvallisuuden parantamiseen suunniteltu maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä (Entry/Exit System, EES) oli alun perin tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2022.
Järjestelmän käyttöönottoa on kuitenkin lykätty useita kertoja teknisten ongelmien vuoksi.
Viimeisin tavoite laukaisupäivämäärä 11. marraskuuta on siirretty pois pöydältä vuonna 2025 tapahtuvan vaiheittaisen laukaisun tieltä.
Uuden digitaalisen rajajärjestelmän viivästysongelma
EES:n tarkoituksena on sujuvoittaa rajanylityksiä, parantaa turvallisuutta ja estää viisumien ylittämistä.
Uusi digitaalinen rajajärjestelmä korvaa EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisten ja asukkaiden manuaalisen passinleimauksen kaikilla EU:n ulkorajoilla.
Sen sijaan uudessa digitaalisessa rajanylitysjärjestelmässä kirjataan kaikki Schengen-alueen maahantulot ja maastalähdöt biometristen tietojen avulla.
Tämä tarkoittaa, että EU:n ulkopuolisten matkustajien on annettava sormenjälki- ja kasvoskannaus joka kerta, kun he vierailevat EU:n alueella ja lähtevät sieltä.
Euroopan työllisyysstrategian käynnistäminen edellyttää kuitenkin, että kaikki EU:n jäsenvaltiot yhdenmukaistavat järjestelmänsä ja menettelynsä, mikä on osoittautunut haastavaksi.
Hankkeen käynnistäminen riippuu nyt EU:n uudesta lainsäädännöstä, joka mahdollistaa vaiheittaisen täytäntöönpanon.
Tämä 6000 sanan pituinen asetusluonnos on hyväksyttävä sekä EU:n neuvostossa että parlamentissa.
Vasta niiden hyväksymisen jälkeen voidaan asettaa arvioitu aloitusajankohta, vaikka EES:n virallisella verkkosivustolla vahvistetaankin vuoden 2025 käynnistyspäivä.
Ranskalainen kuljetusalan johtaja arvioi, että lainsäädännön hyväksyminen voi kestää The Connexionin raportin mukaan ”vähintään kaksi vuotta”.
Eurooppa-neuvosto vaatii kuitenkin, että järjestelmä on käynnistettävä ”hyvissä ajoin ennen vuotta 2027”.
Suurista tietotekniikkajärjestelmistä vastaavan eu-LISA-viraston on laadittava 31. tammikuuta 2025 mennessä uusi etenemissuunnitelma, joka auttaa asettamaan odotuksia.
Tämän etenemissuunnitelman yksityiskohdat ovat kuitenkin vielä epäselviä, koska siihen liittyy tarvittavia hyväksymisvaiheita.
Järjestelmä ei voi käynnistyä ennen kuin tämä prosessi on saatu päätökseen ja kaikki osallistujamaat ovat vahvistaneet valmiutensa.
EES:n tekniset ja toiminnalliset haasteet
Lainsäädännön esteiden lisäksi toinen merkittävä ongelma on ollut tekninen valmius.
Ranska, Alankomaat ja Saksa eivät olleet aiemmin ilmoittaneet valmiuttaan ja esittäneet huolenaiheita Euroopan sähköisen työllisyysstrategian tietotekniikkajärjestelmien ”kestävyydestä”.
Lokakuussa EU:n sisäasioista vastaava komissaari Ylva Johansson myönsi, että marraskuun 2024 käynnistämisajankohta ei ollut enää mahdollinen.
Hän selitti: ”Meidän on varmistettava, että järjestelmän kaikki osat ovat valmiita ja turvallisia, ennen kuin pääsemme eteenpäin.”
Lisäksi EES:n infrastruktuurin kestävyyteen ja vakauteen liittyvät huolenaiheet ovat viivästyttäneet edistymistä entisestään.
Eurostar oli jo valmistellut biometriset skannerit ja laitteet marraskuun 2024 käyttöönottoa varten.
Se kohtasi kuitenkin vaikeuksia biometristen tietojen jakamisessa EU:n järjestelmän kanssa, mikä aiheutti häiriöitä digitaaliselle rajajärjestelmälle.
eu-LISAn odotetaan tekevän lisää testejä matkustajien tietoja tallentavan palvelimen luotettavuuden tarkistamiseksi.
Sen on varmistettava, että järjestelmä toimii moitteettomasti ja pystyy käsittelemään suuria tietomääriä tehokkaasti.
Vaiheittaista käyttöönottoa – mahdollisesti aloittaen tietyillä alueilla tai matkustajaryhmillä – on ehdotettu, ja se odottaa nyt hyväksyntää.
Vaikutus matkustajiin
EU:n ulkopuolisten matkustajien osalta EES:n käyttöönoton viivästyminen tarkoittaa, että passin leimaaminen käsin jatkuu.
EES:n viivästyneet edut, kuten rajanylitysten nopeutuminen ja turvallisuuden parantuminen, ovat turhauttaneet joitakin matkustajia.
Schengen-alueella usein vierailevat henkilöt ovat ilmaisseet huolensa täytäntöönpanon aikataulun epävarmuudesta.
Uuden järjestelmän odotetaan myös aluksi aiheuttavan jonkin verran häiriöitä ja pidentävän odotusaikoja, kun molemmat virkamiehet tottuvat uuteen järjestelmään.
EU on kuitenkin edelleen sitoutunut ja toivoo, että viivästykset voivat auttaa EU:n jäsenvaltioita ja naapurimaita, kuten Yhdistynyttä kuningaskuntaa, valmistautumaan paremmin digitaalisiin rajatarkastuksiin.
Virkamiehet ovat toiveikkaita siitä, että vaiheittainen käyttöönotto mahdollistaa järjestelmän asteittaisen toiminnan ja samalla jäljellä olevien ongelmien ratkaisemisen.
EU:n neuvosto on korostanut, että on tärkeää ottaa järjestelmä käyttöön pikemminkin ennemmin kuin myöhemmin.
”Euroopan työllisyysstrategia on ratkaiseva askel EU:n rajavalvonnan nykyaikaistamisessa”, Johansson sanoi.
Hän lisäsi: ”Vaikka nämä viivästykset ovatkin pettymys, meidän on varmistettava, että järjestelmä toimii kaikkien kannalta.”
Matkustajia kehotetaan pysymään ajan tasalla sen täytäntöönpanoa koskevista ilmoituksista, varsinkin kun rajamuutoksia on odotettavissa lisää.
EU aikoo ottaa käyttöön eurooppalaisen matkatieto- ja matkustuslupajärjestelmän (ETIAS) kuusi kuukautta sen jälkeen, kun EES on otettu käyttöön.
Yhdistynyt kuningaskunta ottaa tammikuussa 2025 käyttöön myös uuden ETA-järjestelmän ( Electronic Travel Authorization ), joka koskee useampia viisumivapaita vierailijoita.
Vuoden 2025 rajatarkastusmuutosten aikana matkustajien on varauduttava pidempiin odotusaikoihin ja oltava kärsivällisiä, kunnes kaikki ongelmat on ratkaistu.