Euroopan unionin (EU) uutta maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmää (EES), jonka piti alun perin käynnistyä 10. marraskuuta, on jälleen kerran lykätty.
EU:n sisäasioista vastaava komissaari Ylva Johansson vahvisti, ettei EU ole valmis täysimääräiseen täytäntöönpanoon.
Hän sanoi BBC:lle: ”On selvää, ettemme ole valmiita marraskuun 10. päivään mennessä.” Hän sanoi, että ”on selvää, ettemme ole valmiita marraskuun 10. päivään mennessä”.
Sen sijaan Johansson ilmoitti, että EU ottaisi käyttöön vaiheittaisen käyttöönoton tai vaiheittaisen lähestymistavan.
Tämä antaisi useammalle EU-maalle mahdollisuuden viimeistellä tarvittavat valmistelut.
Johansson ei kuitenkaan ilmoittanut uutta EES:n vaiheittaista käyttöönottoaikataulua.
EES:n oli alun perin tarkoitus käynnistyä vuonna 2022, mutta sitä on lykätty useita kertoja teknisten ja logististen haasteiden vuoksi.
Syyt EES:n viivästymisiin
EES:n tarkoituksena on automatisoida muiden kuin EU:n jäsenvaltioiden matkustajien Schengen-alueelle saapumisen ja sieltä poistumisen kirjaaminen.
Uudessa järjestelmässä käytetään passin leimaamisen sijasta biometrisiä tietoja, kuten sormenjälkien skannausta ja kasvojentunnistusta.
Euroopan työllisyysstrategian tavoitteena on parantaa rajaturvallisuutta, vähentää laitonta maahanmuuttoa ja tehostaa viisumin voimassaolon päättymisen valvontaa.
EU:n komission edustaja paljasti äskettäin, että EU ei voi täysin sulkea pois EES:n viivästymistä.
Tämä johtuu pääasiassa toiminnan monimutkaisuudesta ja järjestelmän vakaudesta.
Tarvittavien laitteiden asentaminen rajanylityspaikoille on kuitenkin osoittautunut odotettua vaikeammaksi.
Monilla EU:n jäsenvaltioilla on ollut vaikeuksia vastata järjestelmän teknisiin vaatimuksiin.
Tämä oli erityisen haastavaa vilkkaasti liikennöidyillä rajanylityspaikoilla ja sellaisilla rajanylityspaikoilla, joilla oli rajallisesti tilaa ja infrastruktuuria.
Johansson selitti, että järjestelmän käyttöönoton kiirehtiminen varmistamatta sen asianmukaista toimivuutta voisi aiheuttaa merkittäviä häiriöitä.
”On tärkeää, että kaikki järjestelmät toimivat moitteettomasti, jotta vältytään kaaokselta rajoilla”, Johansson sanoi.
EU ei halua, että matkustajat joutuvat kohtaamaan pitkiä viivästyksiä huonosti toteutetun teknologian vuoksi.
Marraskuuhun edeltävinä kuukausina on toistuvasti tuotu esiin huoli infrastruktuurin valmiudesta ja valmiudesta käsitellä biometrisiä tietoja.
Sormenjälkilukijat ja kasvojentunnistuslaitteet on vielä asennettava moniin tärkeimpiin maahantulopaikkoihin, kuten Doverin satamaan.
Monet lentoasemien ja satamien virkamiehet ovat myös ilmaisseet huolensa siitä, että uutta järjestelmää ei ole testattu elävässä ympäristössä.
Ranska, Saksa ja Alankomaat ovat kirjoittaneet Euroopan komissiolle näistä huolenaiheista.
Näissä kolmessa keskeisessä maassa sijaitsee merkittäviä EU:n lentoasemien solmukohtia. Niiden osuus Schengen-alueelle suuntautuvasta matkustuksesta on 40 prosenttia.
Jos järjestelmä otettaisiin käyttöön ilman näiden ongelmien ratkaisemista, rajojen ruuhkautuminen voisi johtaa merkittäviin viivästyksiin.
EES:n vaiheittainen käyttöönotto: turvallisempi lähestymistapa
EU:n ministerien on määrä keskustella EES:n varautumissuunnitelmasta Luxemburgissa pidettävässä kokouksessa.
Yksi vaihtoehto järjestelmän vaiheittaiselle lähestymistavalle on, että jotkin valmiit maat ja rajanylityspaikat ottavat järjestelmän käyttöön ensin.
Muut maat alkavat käyttää järjestelmää myöhemmin, kun ne ovat saaneet valmiiksi valmistautumisensa uuteen järjestelmään.
Maat, joissa on kehittyneempi rajainfrastruktuuri, kuten Ranska ja Saksa, saattavat ottaa järjestelmän käyttöön ensimmäisten joukossa.
Pienemmät alueelliset lentoasemat voivat seurata perässä, kunhan ne ovat asentaneet tarvittavan tekniikan.
Tämä vaiheittainen lähestymistapa antaa EU:lle mahdollisuuden tunnistaa ja korjata mahdolliset ongelmat ennen kuin järjestelmä on täysin toiminnassa.
Johansson korosti, että tämä lähestymistapa on ”käytännöllinen ratkaisu” ja mahdollistaisi sujuvamman siirtymisen.
”Tarvitsemme käytännöllisen ratkaisun, joka toimii kaikkien kannalta”, hän sanoi, ”ja tämä asteittainen lähestymistapa antaa meille joustavuutta käsitellä kysymyksiä sitä mukaa, kun niitä ilmenee”.
Vaiheittaisella käyttöönotolla EU toivoo välttävänsä rajanylityspaikkojen ylikuormittamista uusilla menettelyillä.
EU:n jäsenvaltioilla on myös enemmän aikaa kouluttaa henkilöstöä, testata biometrisiä järjestelmiä ja tehdä mukautuksia todellisen toiminnan perusteella.
Tämä vaiheittainen opas voisi auttaa vähentämään ruuhkia ja sekaannusta ruuhkaisilla rajanylityspaikoilla, erityisesti alkuvaiheessa.
Toinen vaihtoehto on helpotusventtiili, jonka avulla EU:n rajavirkailijat voivat keskeyttää biometriset tarkastukset, kun jonot kasvavat hallitsemattomiksi.
Toinen vaihtoehto on muuttaa EU:n lainsäädäntöä siten, että matkustajat voivat rekisteröidä biometriset tiedot rajan ulkopuolella ja etukäteen.
Tämä voitaisiin tehdä mobiilisovelluksen avulla tai turvallisissa paikoissa muualla kuin satamissa tai lentoasemilla.
EES:n vaikutus rajanylityksiin ja matkustajiin
Matkustajien kannalta EES:n odotetaan yksinkertaistavan maahantulomenettelyjä ajan myötä.
Uuden järjestelmän odotetaan kuitenkin aiheuttavan viivästyksiä alkuvaiheessa, erityisesti ruuhka-aikoina.
Tämä johtuu siitä, että uusien infrastruktuurien perustaminen, biometrisen teknologian käyttö ja henkilökunnan kouluttaminen matkustajia avustamaan on monimutkaista.
Euroopan työllisyysstrategian odotettavissa olevat viivästykset ovat suuri huolenaihe erityisesti vilkkailla rajanylityspaikoilla, kuten Doverin satamassa Yhdistyneessä kuningaskunnassa.
Satama on Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n välinen pääväylä, jonka kautta kulkee päivittäin miljoonia ajoneuvoja ja matkustajia.
Doverin viranomaiset ovat varoittaneet, että odotusaika voi pidentyä merkittävästi – pahimmassa tapauksessa 14 tuntia – kun Euroopan työllisyysstrategia otetaan käyttöön.
Pitkät jonot voivat myös aiheuttaa ruuhkia Kentin paikallisyhteisössä ja häiritä matkustamista sekä paikallista taloutta.
Nämä viivästykset voivat vaikuttaa miljooniin matkustajiin vilkkailla lentokentillä ja Eurotunnelissa, jossa ruuhkat ovat jo nyt ongelma.
Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus tekee tiivistä yhteistyötä satamien ja lentoyhtiöiden kanssa varmistaakseen, että ne ovat valmistautuneet häiriöiden minimoimiseksi.
Se on myös sijoittanut 10,5 miljoonaa euroa Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n tärkeimpien rajanylityspaikkojen sähköisen työllisyysstrategian valmiuden parantamiseen.
Suurin osa rahoituksesta kohdistuu Doverin satamaan Kentissä, Folkestonen kanaalitunneliin ja Eurostarin St. Pancrasin asemalle.
Eurooppaan matkustavien on syytä tarkistaa rajamenettelyjen muutokset ja mahdolliset viivästykset ja olla ajan tasalla niistä.
EES:n käyttöönoton alkuvaiheessa niiden on varattava ylimääräistä odotusaikaa, kun rajalla siirrytään uuteen järjestelmään.
Vaikka EES:n käyttöönotto on jälleen viivästynyt, Euroopan komissio tekee yhteistyötä jäsenvaltioiden kanssa varmistaakseen, että kaikki rajat on varustettu uuden teknologian käyttöä varten.
EES:n vaiheittaisen käyttöönoton odotetaan tapahtuvan vuoden 2025 aikana.