Odotettu Euroopan unionin (EU) maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä (EES) saattaa viivästyä edelleen, vaikka sen on määrä käynnistyä 10. marraskuuta.
EU on lykännyt uuden automaattisen järjestelmän käyttöönottoa useita kertoja sen jälkeen, kun se oli alun perin tarkoitus käynnistää vuonna 2021.
EU vahvisti hiljattain, että uusi käyttöönottopäivä on marraskuussa, eli kuukausi myöhemmin kuin aiempi tavoiteaika 6. lokakuuta.
Joidenkin tietojen mukaan EU on vakaasti päättänyt käynnistää Euroopan työllisyysstrategian marraskuussa, mutta erään toisen raportin mukaan viivästyksiä saattaa tulla vielä lisää.
Euroopan komission tiedottaja myönsi äskettäin, että EU saattaa myöhästyä määräajasta Euroopan työllisyysstrategian käynnistämiseksi.
”EES:n kaltaisen järjestelmän toteuttaminen on monimutkainen toimenpide, eikä viivästyksiä voida täysin sulkea pois”, EU:n tiedottaja sanoi BBC:lle.
Euroopan työllisyysstrategian tavoitteena on tehostaa ja parantaa rajatarkastuksia.
EES:n tavoitteena on nykyaikaistaa ja virtaviivaistaa rajavalvontaa korvaamalla passin leimaaminen biometristen tietojen keräämisellä.
Uuden järjestelmän mukaan kaikkien EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisten ja asukkaiden on toimitettava biometriset tiedot, kuten sormenjäljet ja kasvokuva, tullessaan rajalle tai poistuessaan sieltä.
EU:n ulkopuolisiin matkustajiin kuuluvat turistit, liikematkailijat ja Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaiset, joita pidetään kolmansien maiden kansalaisina Brexitin jälkeen.
Tarkoituksena on parantaa turvallisuutta seuraamalla viisumin voimassaolon päättymistä ja havaitsemalla henkilöt, jotka saattavat muodostaa uhan.
”Maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä on keskeinen osa Schengen-alueen turvallisuuden parantamiseen tähtäävää strategiaamme”, totesi sisäasioista vastaava komissaari Ylva Johansson.
Kun EES on pantu kokonaisuudessaan täytäntöön, se tehostaa rajanylitystä ja vähentää manuaaliseen passinleimaukseen liittyvien virheiden riskiä.
EES:n käyttöönoton viivästyminen teknisten ja logististen haasteiden vuoksi.
EU on toistuvasti lykännyt EES:n käynnistämistä sekä teknisten vaikeuksien että logististen ongelmien vuoksi.
Ranskan, Saksan ja Alankomaiden kaltaiset jäsenvaltiot ovat ilmaisseet huolensa siitä, ovatko ne valmiita ottamaan järjestelmän käyttöön.
Nämä kolme keskeistä EU-maata ilmaisivat huolensa siitä, että uutta rajajärjestelmää on testattava laajasti.
Viranomaiset ovat huolissaan siitä, että järjestelmän liian nopea käyttöönotto voi aiheuttaa merkittäviä matkustushaittoja tärkeimmillä rajanylityspaikoilla.
Tämä on merkittävä huolenaihe erityisesti Pariisin Charles de Gaullen lentoaseman tai Yhdistyneen kuningaskunnan Doverin sataman kaltaisissa vilkkaasti liikennöidyissä kohteissa.
Monilla lentoasemilla ja rajanylityspaikoilla ei ole vielä tarvittavaa tekniikkaa, kuten biometrisiä rekisteröintikioskeja ja kasvojentunnistuslukijoita.
Raportin mukaan Doverin satama ei ole vielä saanut tabletteja testatakseen järjestelmää millään tavalla.
Se jatkaa kuitenkin infrastruktuurinsa parantamista, muun muassa rakentamalla räätälöityjä tiloja tarkastusten suorittamista varten.
Näiden tilojen parantaminen, uuden teknologian testaaminen ja uuden henkilöstön palkkaaminen voi olla kallista ja aikaa vievää, mikä osaltaan lisää viivästyksiä.
EU:n komission tiedottaja vahvisti kuitenkin Gibraltar Chronicle -lehdelle, että marraskuun tavoiteaika on edelleen virallinen.
Komissio avustaa aktiivisesti kaikkia jäsenvaltioita, jotka tarvitsevat tukea, jotta ne olisivat täysin valmiita EES:n käynnistämiseen marraskuussa.
Pienemmillä eurooppalaisilla alueellisilla lentoasemilla on enemmän haasteita
Kansainvälinen ilmakuljetusliitto (IATA) on varoittanut, että monet alueelliset ja pienet lentoasemat eivät ole vielä valmiita EES:ään.
Suuret lentoasemat selviytyvät EES:n käyttöönotosta todennäköisesti ongelmitta, mutta pienemmillä lentoasemilla eri puolilla EU:ta voi olla huomattavia vaikeuksia.
Alueellisilla ja pienemmillä lentoasemilla ei useinkaan ole riittävästi tilaa ja henkilökuntaa, jotta biometristen tarkastusten aiheuttamat pidemmät käsittelyajat voitaisiin hoitaa.
”Pienillä lentoasemilla on vaikeaa”, eräs Yhdistyneen kuningaskunnan liikenneviranomainen sanoi The Standard -lehdelle.
Vaikka lähde ei maininnut yksittäisiä lentoasemia, suosituilla matkailualueilla sijaitsevat kohteet kärsivät todennäköisesti eniten,
Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n ulkopuolisten maiden matkustajat, jotka lentävät pienemmille eurooppalaisille lentoasemille, joilla käsitellään paljon ulkomaalaisia saapuvia matkustajia, voivat joutua kohtaamaan pidempiä viivästyksiä.
Tämän vuoksi brittiläisten ja muiden ulkomaalaisten, jotka lentävät pienemmille EU:n lentoasemille, pitäisi odottaa pidempiä odotusaikoja, kun järjestelmä on otettu käyttöön.
Yhdistyneen kuningaskunnan korkea liikenneviranomainen totesi myös, että Euroopan työllisyysstrategia käynnistyy samanaikaisesti, mikä lisää häiriöiden todennäköisyyttä.
Mahdolliset pidemmät odotusajat ovat huolestuttavia, sillä pienetkin viivästykset voivat kasvaa varsinkin ruuhka-aikoina.
Mahdolliset ratkaisut EES:n käyttöönottoa haittaaviin ongelmiin
EU:n kerrotaan harkitsevan vaihtoehtoja, kuten EES:n vaiheittaista käyttöönottoa tai pehmeää käyttöönottoa. Konkreettisia suunnitelmia ei kuitenkaan ole julkistettu.
Näillä vaihtoehdoilla voitaisiin antaa valmistautumattomille rajanylityspaikoille enemmän aikaa valmistautua tai tehdä testejä elävässä ympäristössä.
Tämä vaiheittainen lähestymistapa voisi sisältää Euroopan työllisyysstrategian käynnistämisen vähemmän ruuhkaisilla rajoilla ja sen asteittaisen laajentamisen vilkkaasti liikennöityihin rajanylityspaikkoihin.
Yhdistyneen kuningaskunnan virkamiehet ovat myös ehdottaneet”helpotusventtiiliä” suurempien matkahäiriöiden estämiseksi.
Helpotusventtiili antaisi EU:n rajavirkailijoille mahdollisuuden keskeyttää biometriset tarkastukset tilapäisesti ruuhka-aikoina, jotta jonot pysyisivät hallinnassa.
Kehitteillä olevan mobiilisovelluksen avulla matkustajat voisivat rekisteröityä ennakkoon ennen rajalle saapumista, jolloin pidemmät odotusajat voitaisiin välttää.
EU:n lainsäädäntö kuitenkin estää tämän tällä hetkellä, sillä matkustajien on toimitettava passi- ja biometriset tiedot rajalla.
Vaikka tämä sovellus voisi auttaa vähentämään viivästyksiä, se ei todennäköisesti ole valmis ennen EES:n käynnistämistä.
Raporttien mukaan EU:n jäsenvaltiot päättävät, ottavatko ne sovelluksen käyttöön, kun se on valmis.
EES:n käynnistämisen valmistelu
Matkustajien on pysyttävä ajan tasalla Euroopan työllisyysstrategiaa koskevista uusimmista päivityksistä.
Koska käsittelyajat todennäköisesti pitenevät, matkustajien on varattava ylimääräistä aikaa rajanylityspaikoilla.
Tämä on ratkaisevan tärkeää Euroopan työllisyysstrategian alkuvaiheessa, mutta se voi kestää vielä vuoden.
EES:n käyttöönottopäivän lähestyessä EU:n ja sen naapurimaiden on tehtävä yhteistyötä sujuvan siirtymisen varmistamiseksi.