Yhdistyneen kuningaskunnan logistiikka-ala on ilmaissut huolensa mahdollisista viivästyksistä Euroopan unionin (EU) uuden maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmän (EES) käyttöönotossa.
Logistics UK on varoittanut, että EES:n käyttöönoton aiheuttamat viivästykset voivat häiritä merkittävästi Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n välisiä tavaratoimituksia.
Logistiikka-alan ammattijärjestö vaatii hallitukselta nopeita toimia, jotta näiden viivästysten aiheuttamia riskejä voitaisiin lieventää.
EES:n laukaisu oli alun perin tarkoitus toteuttaa marraskuussa 2024. EU kuitenkin vahvisti sen lykkäämisen, mikä toi teollisuudelle tilapäistä helpotusta.
Toimiala tarvitsee kuitenkin pitkän aikavälin ratkaisuja, joilla estetään toimitusketjun häiriöt järjestelmän käyttöönoton jälkeen.
Miten EES:n viivästykset voivat vaikuttaa logistiikkaan ja kauppaan?
EES on uusi automatisoitu järjestelmä, joka rekisteröi muiden kuin EU:n kansalaisten ja Schengen-alueella asuvien henkilöiden maahantulon ja maastapoistumisen.
Sen tavoitteena on parantaa rajaturvallisuutta keräämällä biometrisiä tietoja, kuten sormenjälkiä ja kasvoskannauksia, passin leimaamisen sijaan.
Se herättää kuitenkin myös huolta mahdollisista viivästyksistä vilkkaasti liikennöidyillä rajanylityspaikoilla erityisesti täytäntöönpanon alkuvaiheessa.
Logistics UK:n kauppapolitiikan ja hajautetun politiikan johtaja Nichola Mallon selitti asian merkitystä tiedotteessa.
”Yhdistyneen kuningaskunnan toimitusketju on riippuvainen tavaroiden viennistä ja tuonnista silloin, kun niitä tarvitaan, ja viivästyksillä voi olla merkittävä vaikutus tavaroiden saatavuuteen.”
Hän totesi, että Short Straits, Doverin ja Calais’n välinen kriittinen toimitusketjun reitti, on elintärkeä linkki Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n väliselle kaupalle.
Sen kautta kuljetetaan yli puolet kaikista Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n välisistä tavaroista, joten se on yksi tärkeimmistä kauppateistä sekä viennin että tuonnin kannalta.
Uuden EES:n biometristen tarkastusten aiheuttamat mahdolliset viivästykset voivat aiheuttaa pullonkauloja erityisesti Doverin kaltaisissa vilkkaasti liikennöidyissä satamissa.
Kaikki ruuhkat, häiriöt ja viivytykset maahanmuuttotarkastuksissa tällä rajalla vaikuttavat kielteisesti Yhdistyneen kuningaskunnan vientiin.
Pahimmillaan jopa 14 tunnin myöhästymiset voivat aiheuttaa kustannuksia logistiikkayrityksille, jotka toimivat jo nyt tiukoilla katteilla.
Noin 1 100 punnan lisäkustannukset kuorma-autoa kohti siirtyisivät väistämättä kuluttajien maksettaviksi, mikä saattaisi johtaa kauppahintojen nousuun.
Tämä on erityisen todennäköistä tuoreiden tuotteiden ja muiden pilaantuvien tavaroiden kohdalla. Nämä tavarat toimitetaan aina ”just in time” eli juuri silloin, kun niitä tarvitaan.
Tämä toimintamalli, jossa viivytykset ovat mahdollisimman vähäisiä, muodostaa merkittävän osan Lyhyen salmen kautta kulkevasta kaupasta.
Logistiikka UK:n poliittinen johtaja Kevin Green korosti, että viivästykset voivat myös ”aiheuttaa puutteita erityisesti tuonnin ruuhka-aikoina”.
EES:n lykkäys on helpotus jatkuvien huolenaiheiden keskellä.
Logistiikka-ala on suhtautunut myönteisesti siihen, että EU on lykännyt Euroopan sähköisen työllisyysstrategian käyttöönottoa, koska se antaa alalle hengähdystaukoa.
Asiantuntijat kuitenkin varoittavat, että jos valmisteluissa ei tapahdu merkittäviä parannuksia, EES:n vaikutukset voivat olla vakavia, kun se otetaan käyttöön.
Yksi keskeinen ongelma on järjestelmän testauksen puute monien kriittisten satamien live-ympäristöissä.
Joidenkin raporttien mukaan Dover ei ole vielä saanut tekniikkaa, ja monet Ranskan satamat eivät ole vielä testanneet sitä.
Mallon selitti, että järjestelmän käyttöönotto edellyttää asianmukaista testausta ja sovelluspohjaista ratkaisua, jolla voidaan vähentää painetta rajalla.
”Sovelluksen saatavuus ja takeet siitä, että EES:n perustana oleva tietotekniikkajärjestelmä on vankka, ovat olennaisen tärkeitä sujuvan käyttöönoton varmistamiseksi”, hän sanoi.
Green varoitti, että viivästykset voivat myös estää joitakin EU:n liikenteenharjoittajia tekemästä toimituksia Yhdistyneeseen kuningaskuntaan.
Lisäkustannukset saattavat johtaa siihen, että ne ryhtyvät sen sijaan yhteistyöhön Manner-Euroopan vähittäiskauppiaiden kanssa.
Myös British International Freight Association (BIFA) on ilmaissut huolensa siitä, että EES häiritsee raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen kuljettajia.
Ne, jotka matkustavat usein Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n välillä, voivat joutua kohtaamaan ongelmia EU:n 90/180 päivän säännön noudattamisessa.
Yhteistyöratkaisua koskeva kehotus
Logistics UK on kehottanut Yhdistyneen kuningaskunnan hallitusta nopeuttamaan diplomaattisia ponnisteluja Euroopan komission kanssa, jotta EES:n käyttöönotto sujuisi kitkattomasti.
Ilman selkeää viestintää ja asianmukaista suunnittelua Yhdistyneen kuningaskunnan toimitusketjuun kohdistuvat riskit ovat edelleen merkittäviä.
Mallon korosti, että Yhdistyneen kuningaskunnan hallituksen, EU:n viranomaisten ja logistiikka-alan on tehtävä yhteistyötä.
”Yhteistyö on avainasemassa sen varmistamisessa, että Euroopan työllisyysstrategia pannaan täytäntöön siten, että kaupan häiriöt jäävät mahdollisimman vähäisiksi”, hän sanoi.
Yhdistynyt kuningaskunta on voimakkaasti riippuvainen EU:n tuonnista erityisesti talvikuukausina, jolloin tuoretuotteiden kysyntä on suurta, joten Euroopan työllisyysstrategian mahdollisesti aiheuttamilla viivästyksillä voi olla laaja-alaisia vaikutuksia.
Logistiikka-ala kaipaa selkeää ohjausta ja yhteistyötä kaupan sujuvuuden varmistamiseksi, vaikka uudet rajatarkastukset ovatkin käytössä.