Doverin satama ottaa käyttöön EES-kioskit linja-automatkustajille ja tabletit autoihin.

| 4 kesäkuun, 2024
Doverin satama ottaa käyttöön EES-kioskit linja-automatkustajille ja tabletit autoihin.

Yhdistyneessä kuningaskunnassa (UK) valmistellaan parhaillaan Euroopan unionin (EU) maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmän (EES) käyttöönottoa.

BBC:n mukaan Doverin satama on perustanut erillisen alueen linja-autoille, kun taas autot ja muut ajoneuvot käyttävät tavallisia kaistoja.

Suunnitelmat nostaa laituri takaisin merestä, jotta saadaan lisää tilaa, mikä auttaa toimintaa sujuvoittamaan.

Telakan takaisin saamisen aikataulu ei kuitenkaan ole sama kuin EES:n käyttöönotto lokakuussa 2024.

Rajallisen tilan vuoksi satamassa on jo nyt pitkiä jonoja ruuhka-aikoina.

Kentin liikenneviranomaiset ja paikallisyhteisöjen edustajat ovat varoittaneet 14 tunnin myöhästymisistä satamassa, kun EES on toiminnassa.

Pitkät jonot aiheuttaisivat myös valtavan liikenneruuhkan, joka tukkisi pääsyn kaupunkiin ja vaikuttaisi paikalliseen yritystoimintaan.

”Meillä on joitakin kriittisiä ongelmia ratkaistavana”, sanoi Doverin sataman toimitusjohtaja Doug Bannister TTG Median mukaan.

Hän lisäsi kuitenkin, että se voidaan tehdä ”oikealla yhteistyöllä teollisuuden ja hallituksen välillä”.

”Voimme varmistaa, että meillä on välineet, joilla voimme tarjota älykkäintä, saumattominta ja kestävintä matkustamista pitkälle tulevaisuuteen ja tukea Kentin ja koko maan taloutta”, Bannister sanoi.

EES-tarkastukset Doverin satamassa

Toimitusjohtajan mukaan Doverin sataman EES-suunnitelmilla pyritään ”minimoimaan viipymäajat, jonot ja tietenkin ruuhkat tieverkolla ja koko kaupungissa”.

Linja-automatkustajat ilmoittautuvat EES:ään Doverin sataman länsilaiturilla, joka on erillinen alue sataman pääselvitysalueesta.

Länsilaituriin tulee linja-autohalleja ja uusia kioskeja, joissa matkustajat voivat rekisteröidä passinsa ja biometriset tietonsa.

Bannisterin mukaan linja-automatkustajien on poistuttava junasta, rekisteröitävä tietonsa ja noustava uudelleen linja-autoonsa.

”Linja-auto sinetöidään, ja se tulee tänne lauttaterminaaliin”, hän selitti.

Doverin toimitusjohtaja lisäsi: ”Niin kauan kuin sinetti on ehjä, linja-auto jatkaa suoraan lähtöselvitykseen.”

Toisaalta autot ja muut ajoneuvot käyttävät tavallisia kaistoja. Sääsuojaksi asennetaan katos.

Bannister sanoi, että autojen matkustajia tulee vastaan ”yksi edustajistamme tabletin kanssa”, joka auttaa heitä rekisteröimään tietonsa EES:ään.

Doverin sataman rajatarkastukseen kuluva aika kuitenkin pitenee.

EES-rekisteröinnin vuoksi se pidentyisi 45-90 sekunnista pariin minuuttiin tai enemmänkin henkilöä kohden.

Kesään 2025 mennessä Doverin satama aikoo siirtää henkilöautojen EES-tarkastukset länsilaituriin, kun maa-alueet on otettu käyttöön lisätilan luomiseksi.

Se aikoo myös lisätä odotustilaa mahdollisten pitkien jonojen hallitsemiseksi syyskuuhun 2027 mennessä.

EES voisi estää linja-autojen mantereen ylittävän matkan.

Linja-autoyritykset ovat huolissaan siitä, että EES vaikuttaisi kielteisesti asiakaskokemukseen.

Cornwallissa toimivan Roselyn Coachesin kaupallisen johtajan James Churchin mukaan ylimääräiset viivästykset olisivat haitaksi matkustajille ja kuljettajille.

Matkustajat ovat olleet matkalla jo tuntikausia, ja pitkä odottelu olisi vain rasittavaa, kun heidän linja-autonsa saapuvat Doveriin.

Churchin mukaan 50-70 matkustajan linja-autossa kestäisi ”melko kauan”, ennen kuin kaikki rekisteröityisivät EES:ään.

Hän lisäsi, että yhtiö ei halua, että EES estää linja-autojen matkustamista Manner-Euroopan maissa, koska se pilaa matkakokemuksen.

Se merkitsisi myös lisäkustannuksia yritykselle, koska kuljettajat voisivat ylittää tuntikehyksensä myöhästymisten vuoksi.

EES:n odotetaan aiheuttavan merkittäviä matkustushaittoja

EES tallentaa biometristen tietojen avulla matkustajien Schengen-alueelle saapumisen ja sieltä poistumisen. Se korvaa manuaalisen passin leimaamisen.

Kaksi Yhdistyneen kuningaskunnan parlamentin valiokuntaa on kehottanut hallitusta taivuttelemaan EU:ta lykkäämään Euroopan työllisyysstrategian käynnistämistä. Heidän mukaansa maa on valmistautumaton.

Erään valiokunnan mukaan EES:n käyttöönotto olisi haastavampaa, koska se tapahtuu samaan aikaan, kun Yhdistyneessä kuningaskunnassa otetaan laajasti käyttöön sähköinen matkustuslupa (ETA).

Suurin huolenaihe ovat odotettavissa olevat pitkät viivästykset. Kun EES on aktiivinen, matkustajien on rekisteröitävä biometriset tiedot heti, kun he saapuvat ensimmäistä kertaa EU:hun.

Kaikkien lyhytaikaista oleskelua varten myönnettävän viisumin haltijoiden ja muiden kuin viisumin haltijoiden on rekisteröidyttävä kasvojen ja sormenjälkien skannaus EU:n rajavartijan edessä.

Heidän tietojaan säilytetään järjestelmässä kolme vuotta. Säilytysaika päivittyy aina, kun he saapuvat Schengen-alueelle.

Jos he kuitenkin palaavat EU:hun kolmen vuoden kuluttua, heidän on rekisteröitävä biometriset tietonsa uudelleen rajavirkailijalle.

Pitkien jonojen ennustetaan pahenevan Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n välisillä rajoilla, joilla on rinnakkaiset tarkastukset. Näitä ovat Doverin satama Kentissä, St Pancrasin asema Lontoossa ja Folkestonen kanaalitunneli.

Rinnakkaiset tarkastukset merkitsevät sitä, että EU:n rajavirkailijat suorittavat matkustajille maahanmuuttotarkastuksia, kun he ovat vielä Yhdistyneen kuningaskunnan maaperällä.

Kanaalitunnelin liikennöitsijä Get Link on investoinut 80 miljoonaa euroa valmistellakseen Coquellesin ja Folkestonen terminaalit EES:ää varten.

Se sai hiljattain valmiiksi uuden katetun läpiajohallin, johon mahtuu samanaikaisesti jopa 60 henkilöautoa.

Toisaalta Eurostar asentaa lisää kioskeja, sähköisiä portteja (eGates) ja manuaalisia koppeja auttaakseen matkustajia EES-rekisteröinnissä.

Se on myös valmis avaamaan ruuhka-aikoina tarvittaessa ylivuototilan.

Sekä GetLink että Eurostar lupasivat, että niiden terminaaleissa ei tule olemaan kaaosta ja viivästyksiä, kun EES otetaan käyttöön.