Koska Euroopan unioni (EU) lykkää uuden rajatarkastusjärjestelmänsä käyttöönottoa, Eurostar aikoo käyttää lisäaikaa tehokkaasti.
Suurnopeusjunayhteys, joka yhdistää Yhdistyneen kuningaskunnan Manner-Eurooppaan, on innokas aloittamaan Entry/Exit-järjestelmän (EES) testaamisen.
EES:ssä käytetään biometristä teknologiaa Schengen-alueelle saapuvien ja sieltä poistuvien EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisten ja asukkaiden rekisteröintiin ja seurantaan.
EU:n ulkorajoilla matkustajien on annettava sormenjälki- ja kasvoskannaus sen sijaan, että heidän passinsa leimattaisiin.
Alun perin vuodeksi 2022 suunnitellun automaattisen rajatarkastusjärjestelmän käynnistämistä on lykätty toistaiseksi vuoteen 2025.
Eurostar toivoo saavansa arvokasta kokemusta jo varhaisessa vaiheessa tekemällä rajoitetun määrän testejä muutaman matkustajan kanssa.
Miksi Eurostar haluaa tehdä EES-testauksen varhaisessa vaiheessa?
Eurostarin pääsihteeri Gareth Williams kertoi oikeus- ja sisäasiainvaliokunnalle yhtiön suunnitelmista EES-testien osalta, kertoi TTG Media.
EES:n testaaminen viidestä kymmeneen prosentilla matkustajista, jotta voidaan arvioida, miten teknologia toimii ”todellisessa ympäristössä”.
”[I would like] ottaa pois ”Big Bangin” elementti ja rakentaa itseluottamusta ja kokemusta asteittain siitä”, Williams sanoi.
Eurostar uskoo, että varhaiset testit antaisivat heille aikaa löytää mahdolliset ongelmat ennen järjestelmän virallista käyttöönottoa.
Tämä voi olla ratkaisevan tärkeää, jotta voidaan estää merkittävät häiriöt ja pitkät viivästykset matkustajille.
Testaamalla EES-järjestelmää varhaisessa vaiheessa pienellä matkustajaryhmällä Eurostar voi varmistaa, että järjestelmä toimii sujuvasti, kun se otetaan käyttöön kokonaisuudessaan.
Tämä merkitsisi myös sitä, että sekä matkustajat että henkilökunta voisivat tutustua tekniikkaan paremmin ennen sen laajamittaista käyttöönottoa.
Viivästykset ja haasteet Euroopan työllisyysstrategian käynnistämisessä
EES:n tavoitteena on parantaa turvallisuutta seuraamalla tarkemmin, ketkä tulevat ja menevät ja kuinka kauan matkustajat oleskelevat EU:ssa.
EU:n ulkopuoliset kansalaiset ja asukkaat voivat oleskella EU:ssa enintään 90 päivää 180 päivän jakson aikana, mutta monet oleskelevat pidempäänkin huomaamatta.
Uuden järjestelmän odotetaan nopeuttavan ja tehostavan rajatarkastuksia pitkällä aikavälillä.
Alan johtajat odottavat kuitenkin, että EES:n käyttöönoton ensimmäisenä vuonna on odotettavissa pitkiä jonoja ja matkustuskaaosta.
Tämä johtuu siitä, että matkustajat rekisteröivät biometriset tiedot rajalla sen sijaan, että ne olisi tallennettu toisessa paikassa tai sovelluksen kautta etukäteen.
Monilla rajanylityspaikoilla ja kuljetusyrityksillä oli myös haasteita valmistautua EES-tarkastuksiin.
Useat EU-maat tarvitsivat enemmän aikaa valmistautuakseen uuteen teknologiaan ja selviytyäkseen odotettavissa olevista pitkistä odotusajoista rajoilla.
EES-järjestelmä vaatii myös lisää hienosäätöä, sillä EU paljasti, että sen tiedonhallinnan luotettavuudessa on edelleen ongelmia.
Eurostarilla oli jo biometriset skannerit ja laitteet valmiina, mutta se kohtasi silti teknisiä ongelmia tietojen jakamisessa EU:n järjestelmien kanssa.
”Jos keräämiämme tietoja ei voida siirtää EU:n järjestelmiin, asiat eivät voi edetä”, Williams sanoi.
Virkamiesten on testattava järjestelmää enemmän sen varmistamiseksi, että se toimii hyvin ja pystyy hallitsemaan suuria tietomääriä.
EES-testauskysymyksiin liittyvät huolenaiheet
EES:llä on ollut jatkuvasti teknisiä ja logistisia ongelmia, jotka ovat viivästyttäneet sen käynnistämistä useita kertoja.
Yksi suurimmista haasteista on varmistaa, että kaikilla EU:n rajanylityspaikoilla on käytössään tekniikka, joka mahdollistaa sujuvan tiedonkeruun ja -käsittelyn.
Kasvontunnistus- ja sormenjälkien skannausjärjestelmien asentaminen ja testaaminen useissa maissa on monimutkaista.
Tämä on erityisen haastavaa vilkkaasti liikennöidyillä rajanylityspaikoilla, kuten lentoasemilla, rautatieasemilla ja lauttasatamissa.
Doverin kiireinen satama ei ole vielä saanut tabletteja ja kioskeja ennen suunniteltua käyttöönottoa.
Myös muut rajanylityspaikat, kuten Ranskan satamat, ovat ilmaisseet huolensa siitä, että järjestelmää on testattava elävässä ympäristössä.
Viranomaiset ovat myös ilmaisseet huolensa mahdollisista pitkistä odotusajoista rajanylityspaikoilla.
EES:n mobiilisovellus, jonka tarkoituksena on auttaa matkustajia rekisteröimään henkilö- ja passitiedot etukäteen, on vielä kehitteillä.
Muiden mahdollisten ratkaisujen tutkiminen kustannuksin
Eurostar aikoo tehdä EES-testejä pienelle matkustajaryhmälle, mutta muut kuljetusyhtiöt tutkivat muita ratkaisuja.
Kanaalitunnelia operoiva Getlink on esittänyt ajatuksen kasvontunnistusteknologiasta.
Näin matkustajat voisivat skannata kasvonsa pysäyttämättä ajoneuvojaan, mikä nopeuttaisi tarkastuksia ja estäisi liikennehidastuksia.
”Toivomme voivamme tehdä yhteistyötä EU:n ja kansallisten viranomaisten kanssa Ranskassa ja Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja viedä näitä asioita eteenpäin”, Getlinkin yhteiskunta- ja julkisuusasioiden päällikkö John Keefe kertoi komitealle.
Hän kehotti kaikkia osapuolia ”ottamaan kaiken irti viivästyksestä ja ottamaan käyttöön entistäkin paremman järjestelmän, kun [the EES] otetaan käyttöön”.
Vaikka tehokas ajankäyttö voi auttaa Euroopan työllisyysstrategian valmistelua, se voi myös lisätä kustannuksia.
Getlink ja Eurostar ovat jo käyttäneet rahaa uusiin laitteisiin ja henkilöstön koulutukseen EES-vaatimusten täyttämiseksi.
Keefe kertoi, että nämä investoinnit ovat ”talvehtimassa talven ja ensi vuoden aikana” tai että ne keskeytetään väliaikaisesti.
Hän totesi myös, että nämä investointikustannukset saattavat lopulta johtaa matkustajien lipunhintojen nousuun.
”Kaikki, mitä teemme parantaaksemme asiakkaidemme matkantekoa, välittyy eteenpäin”, Keefe selittää.
Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n rajanylityspaikkojen tulevaisuus
Eurostarin sitoutuminen EES:n testaamiseen varhaisessa vaiheessa osoittaa, että se on sitoutunut tekemään siirtymisestä mahdollisimman sujuvaa matkustajille.
Vaikka EES:n käyttöönoton tarkka aikataulu on vielä epäselvä, EU on jo ilmoittanut tutkivansa vaiheittaista käyttöönottoa.
Tämä voi tarkoittaa, että Euroopan työllisyysstrategia käynnistetään joissakin EU:n toimipisteissä, jotka ovat täysin valmiita, kun taas muut seuraavat perässä.
Se voisi myös tarkoittaa, että pieneltä matkustajaryhmältä vaadittaisiin biometrisiä tarkastuksia, kuten Eurostarin EES-testisuunnitelmassa.
Toistaiseksi matkustajien on suositeltavaa pysyä ajan tasalla kaikista päivityksistä ja uusista vaatimuksista Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n rajoja ylittäessään.