Yhdistyneen kuningaskunnan alan johtajat kehottavat hallitusta harkitsemaan uudelleen uuden sähköisen matkustusluvan (ETA) käyttöönottoaikataulua.
ETA ja Euroopan unionin (EU) maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä (EES) voivat vaikuttaa merkittävästi Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n välillä usein matkustaviin.
Ne varoittavat, että ETA:n ja EES:n samanaikainen käyttöönotto voisi johtaa suuriin haasteisiin ja viivästyksiin matkustamisessa.
Nämä uudet järjestelmät voivat aiheuttaa pitkiä viivytyksiä, sekaannusta ja ruuhkia vilkkailla rajatarkastuspisteillä.
Eurostarin strategisista kumppanuuksista vastaava johtaja Gareth Williams puhui lokakuussa 2024 Lordien oikeus- ja sisäasiainvaliokunnalle.
”Olemme kysyneet, emmekö voi ottaa käyttöön kahta järjestelmää kerralla”, hän sanoi Euronews Travelin raportin mukaan.
ETA ja EES
Yhdistyneen kuningaskunnan ETA on uusi järjestelmä, jossa viisumivapaiden matkustajien on haettava ennakkolupaa verkossa ennen matkaa.
Järjestelmän tavoitteena on parantaa turvallisuutta kirjaamalla matkustajien maahantulo ja maastapoistuminen tarkasti ja tarkastamalla heidät etukäteen ennen saapumistaan.
EU:n EES-järjestelmä puolestaan käyttää biometrisiä tietoja EU:n ulkopuolisten vierailijoiden jäljittämiseen, kun he saapuvat Schengen-alueelle ja poistuvat sieltä.
Tämä tarkoittaa, että EU:n ulkopuolisten matkustajien, myös Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaisten, on rekisteröidyttävä ja annettava sormenjälkensä ja kasvokuvansa rajalla.
EES-järjestelmällä pyritään myös seuraamaan tarkemmin EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisten ja maassa oleskelevien henkilöiden liikkumista ja varmistamaan, etteivät he ylitä 90 päivän määräaikaa.
Matkailujohtajat pelkäävät, että kahden järjestelmän samanaikainen käyttöönotto vuonna 2025 voisi aiheuttaa pitkiä odotusaikoja ja sekaannusta.
Tämä voi olla erityisen huolestuttavaa niille, jotka liikkuvat EES- ja ETA-järjestelmien kautta Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n rajoja ylittäessään.
Näihin kuuluvat Kanaalitunneli, Doverin satama, Eurostarin St. Pancrasin asema sekä muut suuret EU:n satamat ja lentoasemat.
ETA:n ja Euroopan työllisyysstrategian samanaikaiseen käynnistämiseen liittyvät huolenaiheet.
Vuonna 2025 otetaan käyttöön useita uusia rajanylitysjärjestelmiä, kuten interaktiivinen tekoäly, ETA, EES ja Euroopan matkatieto- ja matkustuslupajärjestelmä(ETIAS).
”Meidän huolenaiheemme on, että järjestelmät eivät yhdisty”, hän totesi.
Williams selitti, että järjestelmät ”pyytävät hyvin samankaltaisia tietoja eri kanavien kautta”.
Hän lisäsi: ”Mitä useammin vaadit samoja tietoja, sitä vähemmän noudatat niitä.”
”Olemme pyytäneet Yhdistynyttä kuningaskuntaa ja EU:ta ottamaan askeleen taaksepäin”, Williams sanoi.
Getlinkin julkisista asioista vastaava johtaja John Keefe toisti samat huolenaiheet infrastruktuurin mahdollisesta kuormittumisesta.
”Meidän on vältettävä skenaariota, jossa testaamme kahta uutta järjestelmää yleisöllä yhtä aikaa”, hän sanoi Yhdistyneen kuningaskunnan parlamentin ylähuoneessa.
Vaikutus rajanylityksiin
Matkailualan toimijat ja rajahenkilöstö tarvitsisivat merkittävää tukea sekä ETAn että EES:n hallinnointiin.
Rajainfrastruktuuri saattaa vaatia digitaalisia päivityksiä, ja lisähenkilöstö voi olla tarpeen auttamaan matkustajia uusien vaatimusten noudattamisessa.
Logistics UK:n kauppapolitiikan ja hajautetun politiikan päällikkö Nichola Mallon totesi, että Euroopan työllisyysstrategian valmistelu on jo nyt ongelma kuljetusyrityksille.
Hän lisäsi, että ETA:n laaja käyttöönotto voi vaikeuttaa toimintaa entisestään.
Mallon totesi myös, että valmiuden olisi varmistettava, että EES:n perustana oleva tietotekniikkajärjestelmä on vankka.
Hän mainitsi myös EES:n mobiilisovelluksen saatavuuden, jonka avulla matkustajat voivat rekisteröidä tiedot etukäteen lyhyitä jonoja varten.
EES:ää ei ole vielä testattu todellisissa tilanteissa, ja sen mobiilisovellusta kehitetään edelleen.
Vaikutus matkustajiin
Usein matkustavat tai ne, jotka eivät tunne näitä kahta järjestelmää, saattavat pitää niitä sekavina ja tarvita enemmän apua.
Tämä voi johtaa pieniin viivästyksiin, jotka voivat kasaantua nopeasti ja johtaa myöhästyneisiin jatkoyhteyksiin erityisesti kiireisinä matkustusaikoina.
Matkailuasiantuntijat varoittavat myös mahdollisista taloudellisista vaikutuksista, jos ETA:n ja EES:n kaksoiskäyttö lannistaa matkailijoita ja liikematkustajia.
Monet matkustajat saattavat tuntea epävarmuutta uusista vaatimuksista, ja ylimääräinen vaiva saattaa estää ihmisiä vierailemasta Yhdistyneessä kuningaskunnassa tai EU:ssa.
Tämä voisi vahingoittaa Euroopan paikallistaloutta, joka on riippuvainen matkailusta.
Mahdollinen vaiheittainen EES-laukaisu vuonna 2025.
EES:n oli alun perin määrä käynnistyä vuonna 2022, mutta se on viivästynyt useaan otteeseen teknisten ja logististen haasteiden vuoksi.
Marraskuun 10. päiväksi suunniteltua käyttöönottopäivää on lykätty, ja vaiheittainen käyttöönotto on nyt tarkoitus toteuttaa vuonna 2025.
Sisäasioista vastaava komissaari Ylva Johansson mainitsi jäsenvaltioiden valmistautumattomuuden.
Ranskassa, Saksassa ja Alankomaissa sijaitsevat EU:n suurimmat lentoasemat, joilla hoidetaan suuri osa EU:n kansainvälisestä liikenteestä.
EU:n tietotekniikkainfrastruktuurista vastaava eu-LISA-virasto ilmaisi huolensa EES:n tietoja tallentavan järjestelmän kestävyydestä.
Yhdistyneen kuningaskunnan teollisuusjohtajat katsovat, että tämä viivästys tarjoaa mahdollisuuden porrastaa ETA- ja EES-järjestelmien käyttöönottoa, mikä helpottaa matkustajien ja rajahenkilöstön siirtymävaihetta.
Sen sijaan, että molemmat järjestelmät otettaisiin käyttöön samanaikaisesti, Euroopan sähköinen työllisyysstrategia voisi aloittaa rajoitetuilla käyttöönottopaikoilla ja laajentaa sitä vähitellen koko EU:n alueelle.
Williams ehdotti vaiheittaista käyttöönottoa, jossa vain 5-10 prosenttia matkustajista käyttäisi aluksi EES:ää.
Tämä lähestymistapa auttaisi tunnistamaan ja ratkaisemaan tekniset ongelmat pienemmissä, vähemmän liikennöidyissä paikoissa ennen siirtymistä vilkkaampiin kohteisiin.
Keefen mukaan tämä asteittainen lähestymistapa voisi estää infrastruktuurin ja resurssien ylikuormittumisen ja merkittävien häiriöiden aiheuttamisen.
”Vaiheittainen käyttöönotto voisi vähentää paineita suurimmissa satamissa, mikä antaisi henkilöstölle aikaa sopeutua”, Keefe korosti.
ETAn täytäntöönpanon aikataulu
Williams myönsi, että EES:n käynnistämiseen liittyvä epävarmuus vaikeuttaa Yhdistyneen kuningaskunnan sisäministeriön suunnittelua, jos ETA:n käyttöönotto viivästyy.
ETA-järjestelmä otettiin käyttöön vaiheittain lokakuussa 2023, jolloin se tuli pakolliseksi Yhdistyneessä kuningaskunnassa vieraileville Qatarin kansalaisille.
Muut Persianlahden yhteistyöneuvoston (GCC) valtiot – Bahrain, Kuwait, Oman, Saudi-Arabia ja Yhdistyneet arabiemiirikunnat – aloittivat ETA-järjestelmän käytön helmikuussa 2024.
Sisäministeriö oli jo ilmoittanut ETA-järjestelmän laajemmasta käyttöönotosta vuonna 2025.
Järjestelmään aletaan ottaa vastaan hakemuksia Euroopan ulkopuolisilta kansalaisilta, joilla ei ole viisumia, 27. marraskuuta 2024 alkaen.
Digitaalinen lupa on pakollinen 8. tammikuuta 2025 alkaen.
2. huhtikuuta 2025 mennessä kaikilla viisumivapaasti Yhdistyneeseen kuningaskuntaan matkustavilla, myös eurooppalaisilla, on oltava ETA ennen matkaa.
Euroopan kansalaiset voivat alkaa hakea ETA-lupaa 5. maaliskuuta 2024.
Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus ei ole vielä ilmoittanut muutoksista aikatauluun, eikä EU ole vielä vahvistanut EES:n käyttöönottopäivää vuonna 2025.
Eurostarin, Getlinkin ja Logistics UK:n esiin nostamat huolenaiheet korostavat kuitenkin hyvin suunnitellun siirtymän merkitystä.
Matkustajia kehotetaan toistaiseksi seuraamaan virallisia ilmoituksia ETA:sta ja EES:stä ja varautumaan matkustusvaatimusten muutoksiin.