EU:n komissio ehdottaa digitaalisia passeja ja henkilökortteja matkustamisen helpottamiseksi.

| 21 lokakuun, 2024
EU:n komissio ehdottaa digitaalisia passeja ja henkilökortteja matkustamisen helpottamiseksi.
Kuvan tarjoaa Freepik

Euroopan komissio on tehnyt ehdotuksen, joka saattaa muuttaa Schengen-alueelle ja sieltä pois matkustamista.

Tämän lokakuussa 2024 esitettävän aloitteen tavoitteena on digitalisoida passit ja henkilökortit sekä tallentaa ja toimittaa ne sähköisesti.

Tämän aloitteen tarkoituksena on nopeuttaa ja turvata rajanylityksiä sekä Euroopan unionin (EU) että muiden maiden kansalaisten osalta.

EU:n digitaaliset matkustusasiakirjat ja -sovellus

Ehdotuksen keskeisenä tavoitteena on luoda sähköinen versio digitaalisista passeista, henkilöllisyystodistuksista ja muista matkustusasiakirjoista, joita kutsutaan digitaalisiksi matkustusasiakirjoiksi.

Näissä tunnisteissa on samat tiedot kuin passeihin ja henkilökortteihin nykyisin upotetuissa siruissa.

Tämä sisältää matkustajien henkilö- ja passitiedot sekä kasvokuvat, mutta ei sormenjälkiskannauksia.

Tärkein ero? Digitaaliset matkustusasiakirjat tallennetaan mobiilisovelluksiin, mikä helpottaa matkustajien asiakirjojen toimittamista etukäteen.

Euroopan komission varapuheenjohtaja Margaritis Schinas totesi EU Business -yritykselle, että henkilökohtaiset tarkastukset ovat nykyään kestämättömiä matkustajien suuren määrän vuoksi.

”Kun matkustajat voivat toimittaa asiakirjansa digitaalisesti etukäteen, rajavartijat voivat tarkistaa henkilöllisyytensä ennen saapumista, mikä sujuvoittaa prosessia kaikkien matkustajien kannalta”, hän lisäsi.

EU:n digitaalisen matkasovelluksen avulla matkustajat voivat myös luoda ja tallentaa digitaalisia passejaan, henkilöllisyystodistuksiaan ja muita matkustusasiakirjojaan sekä lähettää matkasuunnitelmia.

Sen avulla matkustajat voivat myös lähettää digitaaliset matkatodistuksensa sähköisesti, jotta rajavalvonta nopeutuu.

EU:n digitaalisen matkasovelluksen käyttö on maksutonta ja vapaaehtoista.

Tämä tarkoittaa, että matkustajat voivat valita, käyttävätkö he uusia digitaalisia matkustusasiakirjoja ja sovellusta vai perinteisiä asiakirjoja.

Miten digitaaliset matkustusasiakirjat auttavat

EU:n komissio ehdottaa digitaalisia passeja ja henkilökortteja matkustamisen helpottamiseksi.
Kuva: rawpixel.com Freepikissä

EU:n ehdottaman digitaalisen matkustusjärjestelmän odotetaan ensisijaisesti lyhentävän odotusaikoja rajoilla.

Tällä hetkellä kaikkien Schengen-alueelle saapuvien on käytävä fyysisissä tarkastuksissa, mikä voi aiheuttaa pitkiä viivytyksiä.

Kun matkustajat voivat toimittaa digitaaliset valtakirjat etukäteen, rajavirkailijat voivat tarkistaa asiakirjat nopeammin, mikä sujuvoittaa prosessia kaikkien kannalta.

Rajaviranomaisten kannalta ehdotettu digitaalinen matkustusjärjestelmä lisää turvallisuutta myös vähentämällä henkilöllisyyspetoksia.

Euroopan komissio totesi, että digitaalisia passeja, henkilöllisyystodistuksia ja muita matkustusasiakirjoja on paljon vaikeampi väärentää kuin paperisia asiakirjoja.

Sen ansiosta viranomaisten on helpompi keskittyä merkittävämpiin turvallisuusuhkiin, kuten ihmiskauppaan tai rajat ylittävään rikollisuuteen.

EU:n jäsenvaltiot voivat sallia kansalaistensa käyttää digitaalista matkustusjärjestelmää muuhun rekisteröintiin ja tunnistamiseen.

Digitaaliset passit ja EU:n uudet rajajärjestelmät

Digitaalista passia koskeva aloite on osa EU:n rajajärjestelmien laajempaa nykyaikaistamista.

Se toimii kahden tulevan EU:n automatisoidun rajajärjestelmän kanssa: maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmä (EES) ja Euroopan matkatieto- ja lupajärjestelmä(ETIAS).

EES käyttää sormenjälki- ja kasvoskannauksia muiden kuin EU:n kansalaisten ja maassa oleskelevien henkilöiden maahantulon ja maastapoistumisen rekisteröintiin.

Se korvaa passien manuaalisen leimaamisen, auttaa havaitsemaan oleskeluajan ylittämisen ja valvomaan EU:n rajojen ylittämistä EU:n ulkopuolelta tulevien matkustajien liikkumista EU:n rajojen yli.

Toisaalta ETIAS-järjestelmä on viisumivapaille kansalaisille vaadittava ennakkomatkustuslupa, joka on samanlainen kuin Yhdistyneen kuningaskunnan sähköinen matkustuslupajärjestelmä (ETA).

Matkustajien on haettava ETIAS-järjestelmää ennen matkaa. Näin EU voi tarkastaa ja seuloa viisumivapaat matkustajat etukäteen mahdollisten turvallisuus- tai terveysuhkien tunnistamiseksi ennen heidän saapumistaan.

Uusi rajatarkastusjärjestelmä, joka otetaan käyttöön vuonna 2025, nopeuttaa prosessia, vahvistaa rajaturvallisuutta ja vähentää laitonta maahanmuuttoa.

Ne tekevät tiivistä yhteistyötä ehdotetun digitaalisen matkustusjärjestelmän kanssa, jonka avulla matkustajat voivat käyttää ETIAS- ja EES-hakemuksiaan yhdessä paikassa.

Tämä integraatio tekee rajaprosessista entistä virtaviivaisemman ja tehokkaamman.

Digitaalisten passien turvallisuuteen ja yksityisyyteen liittyvät ongelmat

EU:n komissio ehdottaa digitaalisia passeja ja henkilökortteja matkustamisen helpottamiseksi.
Kuva: rawpixel.com Freepikissä

Vaikka digitaalisten matkustusasiakirjojen edut ovat selvät, monet ovat esittäneet huolensa yksityisyydestä ja tietoturvasta.

Nämä digitaaliset passit sisältävät arkaluonteisia henkilötietoja, joten järjestelmä on suojattava hakkerointia ja väärinkäyttöä vastaan.

Sovellus edellyttää, että matkustajat antavat nimenomaisen suostumuksensa ennen tietojensa käsittelyä.

Matkustajat voivat itse päättää, miten heidän tietojaan käytetään ja jaetaan.

”Tietosuoja ja tietoturva ovat tämän uuden ehdotuksen ytimessä”, komissio totesi virallisessa lausunnossaan.

Se totesi myös, että kaikki henkilötiedot salataan ja että vain valtuutettu henkilökunta pääsee niihin käsiksi.

Rajavartijoiden, jotka pääsevät käsiksi näihin tietoihin, on saatava erityiskoulutusta tietosuojasta.

Näin varmistetaan, että henkilötietoja käsitellään turvallisesti ja vastuullisesti.

Sovellus ei myöskään tallenna sormenjälkiä, joita pidetään arkaluontoisempina kuin kasvokuvia.

Tämä rajoittaa matkustajien mahdollisesti vaarassa olevien henkilötietojen määrää.

EU toivoo minimoivansa mahdolliset tietoturvaloukkaukset keskittymällä salaukseen ja tiukkoihin pääsyprotokolliin.

Aikataulu ja seuraavat vaiheet

Sekä Euroopan parlamentin että EU:n neuvoston on ensin hyväksyttävä komission ehdotus.

Kun he hyväksyvät sen, digitaalista matkustusjärjestelmää aletaan kehittää, ja tavoitteena on, että se on täysin toiminnassa vuoteen 2030 mennessä.

Tämä mahdollistaa integroinnin EU:n digitaalisen identiteetin lompakkoon, joka tarjoaa eurooppalaisille turvallisen tavan todentaa henkilöllisyytensä digitaalisia palveluja varten.

Komissio kannustaa myös EU:n jäsenvaltioita ottamaan käyttöön digitaaliset henkilökortit kotimaassa.

Tämä voi olla erityisen hyödyllistä pankkitilien avaamisessa tai viranomaispalvelujen käyttämisessä.

Digitaalisten henkilöllisyyksien laajempi käyttö voisi edelleen vähentää sekä kansalaisten että viranomaisten hallinnollista taakkaa.

Jos kaikki sujuu hyvin, matkustajat voivat käyttää digitaalisia passeja vuosikymmenen loppuun mennessä, jolloin Euroopassa alkaa uusi tehokkaan ja turvallisen matkustamisen aikakausi.

Komissaari Johansson totesi: ”Rakennamme tulevaisuutta, jossa matkustaminen on yksinkertaisempaa, nopeampaa ja turvallisempaa kaikille.” t ja turvallista matkustamista Euroopassa.

Komissaari Johansson sanoi: ”Rakennamme tulevaisuutta, jossa matkustaminen on yksinkertaisempaa, nopeampaa ja turvallisempaa kaikille.”