Normandian sataman virkamies varoittaa EES:n aiheuttamista viivästyksistä ja on huolissaan rajallisesta testausajasta.

| 16 syyskuun, 2024
Normandian sataman virkamies varoittaa EES:n aiheuttamista viivästyksistä ja on huolissaan rajallisesta testausajasta.
Kuva Raimond Spekkingin suosiollisella kohtelulla kautta Wikimedia Commons

Normany Portin johtaja varoittaa mahdollisista viivästyksistä, kun Euroopan unioni (EU) ottaa käyttöön uuden maahantulo- ja maastapoistumisjärjestelmänsä (EES) marraskuussa 2024.

Uuden järjestelmän tarkoituksena on parantaa turvallisuutta ja seurata Schengen-alueelle saapuvien ja sieltä poistuvien EU:n ulkopuolisten matkustajien liikkumista.

Lyhytaikaista oleskelua varten myönnettävän viisumin haltijoilta ja viisumivapaiden matkustajien on toimitettava biometriset tiedot, kuten sormenjäljet ja kasvokuva.

Testausajan rajallisuus sekä laitteiden ja henkilöstön valmiusongelmat johtivat kuitenkin odotettavissa oleviin pitkiin viivytyksiin rajanylityspaikoilla.

Matkustushäiriöiden odotetaan pahenevan tärkeimmissä maahantulopaikoissa, erityisesti Ranskan ja Yhdistyneen kuningaskunnan satamissa.

Odotettavissa olevat viivästykset Ranskan satamissa

EES korvaa perinteisen passin leimausprosessin rajanylityspaikoilla nykyaikaisemmalla ja turvallisemmalla järjestelmällä.

Vaikka Euroopan työllisyysstrategian luvataan vahvistavan EU:n rajaturvallisuutta, useat virkamiehet ovat ilmaisseet huolensa sen mahdollisista vaikutuksista odotusaikoihin.

Ports de Normandien johtaja Jérôme Chauvet on ilmaissut The Connexionin haastattelussa huolensa EES:n viivästyksistä.

Ports de Normandie valvoo Ranskan Cherbourgin, Caen-Ouistrehamin ja Dieppen satamia.

Näitä satamia käyttävät Brittany Ferriesin, DFDS:n, Irish Ferriesin ja Stena Linen Englannin kanaalin ylittävä liikenne Irlantiin.

Hän varoitti, että Euroopan työllisyysstrategia ei vaikuta ainoastaan Yhdistyneeseen kuningaskuntaan suuntautuviin matkoihin vaan myös Irlannin ja Ranskan välisillä matkoilla oleviin EU:n ulkopuolisiin matkailijoihin.

EES:n rajallinen testausaika

Normandian sataman virkamies varoittaa EES:n aiheuttamista viivästyksistä ja on huolissaan rajallisesta testausajasta.
Kuva Raimond Spekkingin suosiollisella kohtelulla kautta Wikimedia Commons

Sisäministeriö lykkäsi kaikkia testejä Ranskan satamissa Pariisin 2024 olympialaisten ja paralympialaisten vuoksi.

Maailmanlaajuiset urheilutapahtumat ovat vieneet Ranskan hallituksen resursseja ja huomiota pois Euroopan työllisyysstrategian valmisteluista.

Tämän vuoksi Normandian satamissa, kuten Cherbourgissa ja Ouistrehamissa, ei ole voitu suorittaa koekäyttöä järjestelmän tehokkaan toiminnan varmistamiseksi.

”Testejä ei ole tehty missään satamassa, joten emme vielä tunne laitteita hyvin ja tiedä, miten ne toimivat”, Chauvet myönsi.

Hän lisäsi, että testauksen ja valmistelun puute voi johtaa merkittäviin viivytyksiin rajanylityspaikoilla.

Sen odotetaan aiheuttavan pitkiä jonoja erityisesti Cherbourgin, Caen-Ouistrehamin ja Dieppen kaltaisissa vilkkaissa satamissa.

Hän lisäsi, että sormenjälki- ja kasvoskannausten keräämiseen käytetty tekniikka on vielä tuntematon satamahenkilökunnalle.

”Meillä ei ole paljon tietoa kioskien käyttöliittymistä. Saamme kaiken selville, kun homma lähtee käyntiin”, Chauvet selitti.

Tämä on saanut monet virkamiehet epäilemään EES:n tehokkuutta sen käyttöönoton jälkeen.

Valmiuden puute ja henkilöstökysymykset

Ranskan hallitus on toimittanut satamiin tarvittavat EES-laitteet, kuten tabletit ja kioskit biometristä rekisteröintiä varten.

Chauvet huomautti kuitenkin, että henkilökunnan palkkaaminen tämän teknologian käyttöön on ollut haastavaa.

Dieppen ja Caen-Ouistrehamin kaltaiset satamat ovat riippuvaisia rajallisesta määrästä lauttakäyntejä päivässä.

Tämän vuoksi on vaikeaa ja mahdollisesti kallista rekrytoida henkilöstöä, joka pystyy työskentelemään epäsäännöllisinä aikoina.

Näiden satamien palkkaaman henkilöstön on myös osattava englantia ja hoidettava matkustajien rekisteröintiin liittyvät monimutkaiset tehtävät.

Chauvet lisäsi, että katettujen tilojen rakentaminen lauttamatkustajille biometristen tietojen rekisteröintiä varten on ollut kalleinta.

Toinen investointi on opasteiden asettaminen, jotta ihmiset voidaan ohjata sen mukaan, ovatko he EU:n kansalaisia vai ei.

Koska kustannukset ovat huomattavat, jotkin satamat harkitsevat kustannusten siirtämistä lauttayhtiöille, mikä saattaa nostaa lippujen hintoja.

Yhdistynyt kuningaskunta on huolissaan viivästyksistä ja rajallisesta testausajasta.

Huoli EES:n viivästyksistä ja rajallisesta testausajasta ulottuu Ranskaa laajemmalle.

Yhdistyneessä kuningaskunnassa Kentin viranomaiset ovat ilmaisseet huolensa siitä, miten järjestelmä voisi vaikuttaa Doverin satamaan.

Doverin satama, joka on yksi vilkkaimmista Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n välisistä lauttasatamista, on jo nyt ruuhkautunut Brexitin jälkeisten tarkastusten vuoksi.

Doverin odotetaan joutuvan kohtaamaan vielä enemmän viivästyksiä, kun EES otetaan käyttöön, koska sillä on myös rajallinen aika EES:n testaamiseen.

Kentin viranomaiset ovat varoittaneet, että myöhästymiset voivat olla jopa 14 tuntia, jos järjestelmässä ilmenee ongelmia.

Pienikin viivästys matkustajaa kohti voi aiheuttaa valtavan liikenneruuhkan ja ruuhkan Kentissä.

Matkailutoimistot, kuten Visit Kent, ovat ilmaisseet huolensa viivästyksen vaikutuksista matkailuun ja paikallisiin yrityksiin.

Mitä matkustajat voivat odottaa

Normandian sataman virkamies varoittaa EES:n aiheuttamista viivästyksistä ja on huolissaan rajallisesta testausajasta.
Kuvan tarjoaa Sygogne via Wikimedia Commons

Ports de Normandie käyttää Doverin sataman tapaan tabletteja lähinnä ajoneuvoissa olevien matkustajien käsittelyyn, ei niinkään jalkaisin kulkevien matkustajien.

Jalkaisin matkustavat kuljetetaan lauttaterminaaliin, jossa he voivat rekisteröityä ennakkoon kioskilla ennen maahantulotarkastuksia.

Autoissa matkustavat rekisteröidään etukäteen, kun he ovat jonossa odottamassa rajan ylittämistä.

Linja-automatkustajien EES-menettelyt riippuvat satamasta.

Caen-Ouistreham -välillä on varattu tila matkustajille. Dieppen kaupungissa linja-automatkustajien on poistuttava lauttaterminaalien kioskeista ja käytettävä niitä.

Doverin sataman yksityisajoneuvojen matkustajat käyttävät tabletteja, kun taas linja-autot käyttävät erityisiä kaistoja, jotka on varustettu EES-kioskeilla.

Myös muut Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n väliset maaliikennepalvelut, kuten Eurostar ja Kanaalitunneli, ovat investoineet EES-kioskeihin ja lisänneet infrastruktuuria.

Mahdollisten viivästysten vuoksi viranomaiset kehottavat matkustajia saapumaan satamiin ja rajanylityspaikoille tavallista aikaisemmin.

Tämä johtuu siitä, että sormenjälki- ja kasvoskannausten rekisteröintiin ja käsittelyyn kuluu ylimääräistä aikaa.

Matkailuasiantuntijat odottavat viivästyksiä ensimmäisen rekisteröinnin jälkeen EES:n mahdollisten toimintahäiriöiden vuoksi, koska järjestelmää ei ole vielä testattu.

Huolestuneisuudesta huolimatta EU jatkaa EES:n käyttöönottoa, parantaa rajaturvallisuutta ja vähentää laitonta maahanmuuttoa.

Kuten Chauvet ja muut virkamiehet ovat kuitenkin huomauttaneet, järjestelmän todellinen vaikutus selviää vasta, kun se on täysin toiminnassa.